2017-04-06, 22:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Nu är jag inte en expert på denna konflikt så ursäkta om denna är dum eller redan tagits upp här.

Denna oroar mig:

https://twitter.com/Conflicts/status/850082452869664768

Att Israel funderar på att själva gå in i Syrien känns minst sagt väldigt problematiskt.
Det hade inte varit kontroversiellt med tanke på det som har hänt.

På samma gång tror jag att attackerna kommer vara ämnade att neutralisera Hezbollah, iraniska och irakiska miliser.
Citera
2017-04-06, 22:41
Medlem
Citat:
Syrian fixed-wing aircraft dropped chemical weapons on civilians in Idlib earlier this week, two U.S. military officials told NBC News.

The U.S. military saw the aircraft on a radar and watched them drop the bombs, the officials said. The radar soon picked up the flashes and booms in the rebel-held area of Syria.

The bombs hit a hospital in an area where the al-Nusra Front operates damaging operating rooms and injuring medical professionals, the officials said.

Soon after, civilians on the ground began responding in a way that is consistent with exposure to a nerve agent documented in horrific images of people writhing in pain, coughing and young children gasping for air.

One official said they believe there was a combination of two agents and while they do not believe one was chlorine, he would not say what they were.
http://www.nbcnews.com/storyline/syrias-suffering-families/u-s-military-officials-syrian-aircraft-dropped-chemical-weapons-civilians-n743431

Vilket inte alls matchar vad "rebellernas" journalist menar är nedslagsplatsen:

https://twitter.com/tarek_oo7/status/850065727382061056

Troligaste förklaringen är väl att al-Qaida-terroristerna inte vill visa upp vad det är som bombats. Vanligtvis lägger de sina huvudkvarter, vapendepåer etc, i anslutning till skolor eller sjukhus.
Citera
2017-04-06, 22:41
Medlem
tigersaid86s avatar
Var det någon mer än jag som lyssnade på hela pressmeddelandet från Syriens utrikesminister och när han fick frågor idag?
Citera
2017-04-06, 22:44
Medlem
Citat:
Nu är jag inte en expert på denna konflikt så ursäkta om denna är dum eller redan tagits upp här.

Denna oroar mig:

https://twitter.com/Conflicts/status/850082452869664768

Att Israel funderar på att själva gå in i Syrien känns minst sagt väldigt problematiskt.

Med tanke på hur pass mycket pisk deras allierade terrorister har åkt på senaste tiden blir man ju knappast förvånad

Man kan ju dock tycka att Israhell borde börja med deras "humanitära" insatser i Palestina först. Oh wait..
Citera
2017-04-06, 22:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Det gör dom inte heller. Men Netanyahu dreglar naturligtvis av förtjusning över blotta tanken att få göra gemensam sak med USA/NATO vid en militär intervention i Syrien.

Räkna sålunda med att Israelerna gör vad de kan för att få hjulen i rullning.
Citera
2017-04-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag motsäger mig eftersom det handlar om två teorier till varför regimen attackerad med kemvapen, men jag motsäger inte om vilka som faktiskt ligger bakom attacken, vilket tydligt och klart är regimen.

Om till och med du inser att det skulle vara självmord för Assad att genomföra en kemattack så inser nog även Assad detta. Men visst du kommer då förstås att hävda att han inte gör detta utan att han sitter och konspirerar helt utan kontakt med verkligheten. Det brukar dock vara så att det är de som tillskriver andra den egenskapen som själva är de som besitter den.
Citera
2017-04-06, 23:00
Medlem
Assad får för sig att gasa ihjäl drygt 100 människor i en jäkla håla. Några dagar dessförinnan går USA ut och meddelar att det syriska folket ska avgöra Assads vara eller icke vara vid makten, dvs direkt mot det terrorstaten Israhell, Saudi och Türki strävar och runkar efter.

Sex år av lögner, propaganda och diverse false flag-operationer.
Citera
2017-04-06, 23:02
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är sannolikt Assads regim som utfört attacken med tyst stöd av Ryssland som möjligtvis tillhandahållit stridsmedlen, och syftet är uteslutande politiskt, dvs att sätta press på Trumps administration och se hur de (inklusive Nikki Haley och Tillerson) reagerar/agerar. Ett test helt enkelt.
Intressant tanke.
Vi har ju sett att både Nordkorea och Iran skyndat sig att testa gränserna och den nya Amerikanske presidentens handlingskraft.

Om han inte ens reagerar här, skulle det innebära att Ryssland och Syrien i princip har carte blanche.
Men jag tror inte det är fallet här. Snarare resultatet av en nyckfull diktator, till förtret för deras ryska allierade.

Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Vinsten för de som vill motarbeta Ryssland, Syrien och Iran och ställa till med okontrollerade flyktingvågor är detta däremot det absolut bästa som kunde ske och dessutom i precis rätt tidpunkt
Tvärtom!
Okontrollerade flyktingvågor ligger direkt i Rysslands intresse. Det destabiliserar Europa och EU, och göder extremhögern.
Ju mer av detta desto bättre för Putin, eftersom stödet för sanktionerna mot Ryssland då snabbt eroderar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Vad skall de agera mot? Assad har gett upp sina kemiska stridsmedel. De kan liksom inte bomba någon fabrik eller någon plats där de lagras (bortsett möjligtvis från de depåer som rebellerna tagit över tidigt i krigets skede)...
Flygbaserna. En utmärkt anledning att totalt slå ut Assads flygvapen och beröva dem luftherraväldet över regionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Varför skulle Assad använda kemiska stridsmedel på det här sättet? Det är verkligen det dummaste jag hört.
Även Putin sliter nog sitt hår nu och ställer sig frågan VARFÖR??

Svaret är att totalitära diktatorer ofta agerar fullständigt irrationellt. Det har vi sett från både Saddam Hussien, Nordkoreas diktator, såväl som åtskilliga andra.
Driver man ett totalt skräckvälde slutar det med att man omger sig med ja-sägare och tappar kontakten med verkligheten.
Assad har, sedan han tillträdde år 2000, gång på gång uppvisat total oförmåga att förstå omvärlden.
Citera
2017-04-06, 23:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Om till och med du inser att det skulle vara självmord för Assad att genomföra en kemattack så inser nog även Assad detta. Men visst du kommer då förstås att hävda att han inte gör detta utan att han sitter och konspirerar helt utan kontakt med verkligheten. Det brukar dock vara så att det är de som tillskriver andra den egenskapen som själva är de som besitter den.
Det vore inte självmord om man ser till hur omvärlden agerat tidigare. 1 300 döda och ingen agerade mot regimen. Vi har haft flera kloringasattacker och ingen agerade mot regimen. Till detta ska du lägga till att USA gick ut med att man inte prioriterade att avsätta Assad.

Det innebar att regimen kände sig säker nog för att ta till medel för att skrämma rebeller till reträtt i Hama och visa konsekvenserna på om de får för sig att ta till nya offensiver. Det Assad inte räknade med är hur nyckfull Trump är.

Oavsett om regimen använde kemvapen eller om man bombade ett vapenförråd med kemvapen, är konsekvenserna fortfarande att civila skulle ligga med spasmer. Varför ta det beslutet? Regimen känner ingen empati. Annars hade man heller inte bombat sjukhuset i staden några timmar efter attacken. Allt tyder på att det är regimens ansvar.

Trump hade inget intresse av att avsätta Assad. Varför skulle man ändra sig om det faktiskt inte vore för att Assad verkligen använde kemvapen?

Var är bevisen på att man sköt ett vapenförråd? Varken Ryssland eller regimen har presenterat det. Man kan tänka sig att regimen borde visa allt vad man har för att rädda sitt eget liv. Anledningen till att vi inte sett bevis beror på att flygplanen släppte bomber med sarin.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-06 kl. 23:07.
Citera
2017-04-06, 23:04
Medlem
FlashyBears avatar
Om det fanns något alternativ till Assad skulle jag kunna tänka mig att Ryssland skulle gå med på det, men det finns inte. Därför kan det på sin höjd bli att Ryssland/Syrien accepter någon sorts mindre fördelaktiga vapenvilan eller liknande.

Så att Trump stoppar "dödandet" och får fredspris a-la Obama

Mer än det finns inte på kartan tror jag.
Citera
2017-04-06, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Intressant tanke.
Vi har ju sett att både Nordkorea och Iran skyndat sig att testa gränserna och den nya Amerikanske presidentens handlingskraft.

Om han inte ens reagerar här, skulle det innebära att Ryssland och Syrien i princip har carte blanche.
Men jag tror inte det är fallet här. Snarare resultatet av en nyckfull diktator, till förtret för deras ryska allierade.

Tvärtom!
Okontrollerade flyktingvågor ligger direkt i Rysslands intresse. Det destabiliserar Europa och EU, och göder extremhögern.
Ju mer av detta desto bättre för Putin, eftersom stödet för sanktionerna mot Ryssland då snabbt eroderar.

Flygbaserna. En utmärkt anledning att totalt slå ut Assads flygvapen och beröva dem luftherraväldet över regionen.

Även Putin sliter nog sitt hår nu och ställer sig frågan VARFÖR??

Svaret är att totalitära diktatorer ofta agerar fullständigt irrationellt. Det har vi sett från både Saddam Hussien, Nordkoreas diktator, såväl som åtskilliga andra.
Driver man ett totalt skräckvälde slutar det med att man omger sig med ja-sägare och tappar kontakten med verkligheten.
Assad har, sedan han tillträdde år 2000, gång på gång uppvisat total oförmåga att förstå omvärlden.

Tror snarare det är du som agerar irrationellt med ditt inlägg. Av alla intervjuer jag tittat på med Bashar så ser han ut som en man med full kontroll på läget. Du tänker jämföra honom med Saddam Hussein? Bara det räcker för att nonchalera ditt inlägg.
Citera
2017-04-06, 23:07
Medlem
bludderbladders avatar
Finns det konkreta bevis på att det var Assad eller bara propaganda från de båda kriminella gängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in