Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Du låter som en talesperson för Assadregimen snarare än självständig debattör.
Jag är ledsen att förmedla det, men demonstrationerna är ett direkt resultat av Assads dåliga beslut och den militärstat han har byggt upp.
Tror själv på idén om att USA lyckats organisera en halvmiljon i Homs och tiotusentals andra i andra städer för att avsätta Assad? Snacka om förnekelse.
Det faktum att han har agerat som han har gjort mot demonstrationer och oppositionella (du vet väl att Baathpartiet var det enda lagliga partiet tills 2012?), inklusive kristna oppositionella, indikerar på en rädd diktator, inte en säker sådan. Det finns dokumenterade fall och vittnen som avslöjat Assadregimens brutala angrepp mot demonstranter.
Du verkar tro att demonstrationer endast kan ske i väst.

Jag vill undvika ett nytt Irak och Libyen. Vi har ju sett resultaten av USAs demokrati.
Du framlägger dina åsikter som fakta, men det är fortfarande dina åsikter, och inte mer sant för det. Det som är sant är att USA har destabiliserat landet i över 30 år vilket leder att det kommer oppositionella som försöker ta makten från Assad.
Ja det är inte så svårt. Al-Assad har inte 100% stöd, utan runt 65-70%. Att få fram 500.000 som vill demonstrera mot honom i ett land med en befolkning på 20 miljoner är ingen omöjlighet. Rätt intressant är också att han har stöd i alla städer, men inte på landsbygderna. Vad kan det bero på?
Demonstrationerna urartade helt, men att bara skylla det på Assad är lite naivt. Det är dokumenterat att efter prickskyttarnas anfall så började vissa demonstranter beväpna sig. Så klart att det blir skjutningar och då eskalerar det bara.
Hur kom du till slutsatsen att jag tror det om demonstrationer? Vad pågår i ditt huvud?