2017-01-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Tur angående det kronologiska skedet av den "arabiska våren" och på vilken plats den startade (Tunisien och Egypten). För Ryssland handlade ingripandet i Syrien lika mycket att göra med egna intressen (som även fanns i Libyen) som med att man inte bör undergräva länders suveränitet. Sen var ju gasledningen från Qatar genom Syrien, som al-Assad motsatte sig, även det en faktor att han faktiskt bad Ryssland om direkt hjälp (tog många år), vilket Khaddafi aldrig hann göra eftersom allt gick så snabbt i februari/mars 2011. Men det var nedläggningen av rösten i säkerhetsrådet som avgjorde det kriget. För den cyniska västvärlden skulle alltid gå längre än resolutionen om flygförbudszonens vara eller icke vara.
Jag förstod vad du menade med "tur", men min invändning var ju just att det kronologiska skedet inte borde haft någon direkt betydelse, för vilket jag anförde att Rysslands intressen är betydligt större i Syrien än i Libyen.

Gällande gasledningen från Qatar så vill jag föra ett förtydligande resonemang.
Assad själv borde knappast haft något direkt egenintresse av att motsätta sig ett sådant projekt (åtminstone inte något som var värt att riskera regimens fortsatta styre för).
Ryssland däremot, som tillhandahåller ca en fjärdedel av alla naturgas som konsumeras i EU, hade såklart starka skäl att förhindra uppkomsten av en alternativ gaskälla. Det är alltså redan från början Rysslands intressen som ligger bakom Assads motvilja.
Jag känner inte till något motsvarande partnerskap mellan Ryssland och Libyen, eller ekonomiska intressen, som skulle kunna motivera ett kostsamt engagemang till Gaddafis försvar.
Just för att detta förhållande faktiskt råder i relationen Ryssland-Syrien har lika svårt att se att Ryssland inte skulle ha ställt upp på syriska regimens sida. Oavsett kronologi, och här någonstans fanns min poäng.

Att Ryssland skulle ha någon slags principiell agenda att skydda länders suveränitet ger jag inte mycket för. Det är säkert väldigt tacksamt för dem att åkalla denna princip när den sammanfaller med realpolitiken men när de själva uppfattar sig ha intressen i ett annat lands inre angelägenheter får suveränitetsprincipen uppenbarligen stryka på foten (Ukraina).

Citat:
Det får vi aldrig veta. T ex så skulle Ryssland och Kina hjälpa till att bygga ett tågnät i Libyen innan allt började. Det var ett stort projekt. Det enda intresset man hade i Syrien var flottbasen och vapenavtal. Samt givetvis att alla dessa ledare i MÖ alltid haft starka band till Moskva, oavsett vilken ideologi som styrt (kommunism, Jeltsin eller Putin). Man får aldrig glömma att nu pratar många i tråden som om de haft alla fakta i alla år. Vi har inte haft alla fakta. De har växt fram genom åren och den som brytt sig har kopplat ihop alla lösa ändar. Sen givetvis är en Iran en stor faktor och ja Hezbollah skulle ha försvagats i Libanon utan al-Assad.
Uppenbarligen var det ju inte bara flottbasen och vapenavtal som utgjorde ryssens intressen i Syrien, vilket du själv visat på när du tog upp gasledningen.
Jag betvivlar inte heller att Ryssland hade vissa intressen i Libyen, stormakter tenderar ju att vara engagerade lite överallt, men frågan gäller snarare hur viktiga dessa intressen är och vad man är beredd att betala för att skydda dem. Är ett järnvägskontrakt viktigare än en strategisk flottbas och en strategisk partner i en strategiskt viktig region?

Jag håller helt med dig att man ska vara försiktig med att dra slutsatser utan att ha alla fakta på plats, eller för den delen dra slutsatser utan att ha alla fakta i åtanke.
T ex är ju den ovan nämnda gasledningen en typisk sån där grej som är tacksam att ha som grund för efterkonstruerade förklaringsmodeller för skeenden som är mycket mer komplexa i grunden.

Citat:
Ja, Iran har stora problem med att genom åren se trovärdiga ut. Dock får man inte glömma att det byttes president i Iran 2013. Ahmadinejads inte så väl valda ord i samband med den "arabiska våren" fick den nya regeringen stå till svars för även innan de aktivt började stödja al-Assad. Det är det som är det största problemet med representativ demokrati. En demokratiidiot kan politiskt försvinna i ett land i regionen och sen måste nästa demokratiidiot stå till svars för dennes uttalanden. Hade Rohani haft alla kort på bordet som han har nu så skulle han inte uttalat sig som Ahmadinejad. Vilket han inte heller gjort utan han har stött alawiten al-Assad.
Ahmadinejad var förvisso fortfarande president under det syriska inbördeskrigets första år, men du har rätt och man måste skilja på vad som är en iransk presidents egna uttalanden och vad som är faktisk iransk policy. Men den sistnämnda kontrolleras i slutändan av den högsta ledningen, som är beständig och inte demokratiskt tillsatt.

Citat:
Samma problem som med Ahmadinejad i Iran. Här var det Medvedev som var president. Tyvärr.
Det är väl ingen som på riktigt tror att Putins maktpolitiskt eleganta president-till-premiärminister-rockad även innebar en rockad i verkligt maktutövande!?

Mer till saken hör att uttalandet var signerat premiärminister Vladimir Putin.

Citat:
Jag håller inte med. Slumpen att en tunisier tände eld på sig själv och protesterna på Tahirtorget bidrog mer till att det började i Libyen. Sen får man inte glömma CIA:s inblandning i Libyen. De visste att Khaddafi satt på hundratusentals lätta och medeltunga vapen som skulle passa perfekt att via Turkiet få över till Syrien senare. Men det är en diskussion för en annan tråd.
Här blir jag osäker på om vi ens diskuterar samma sak. Jag har inget att invända gällande varför ordningen blev som den blev mellan de påverkade länderna. Min poäng var att denna ordningsföljd har minimal betydelse i relation till de viktiga faktorer som gällde avseende exempelvis regimens kontroll över armén, institutionernas mognad och självständighet och - vilket jag fokuserade på i det stycke du citerade - respektive lands ställning internationellt.
Detta ville jag alltså anföra som argument till varför Libyens regim föll inom ett år och Syriens regim står kvar efter 5 år.

Gällande vapentransfers från Libyen till Syrien vet jag för lite av vad de konkreta källorna består i, men min konspirationsteori-detektor ger preliminära varningssignaler när bevisen för amerikansk inblandning verkar vara av "connect the dots"-typ.
Jag vill inte ge mig ut på för djupt vatten utan att ha kollat närmare på caset, så jag nöjer mig att instämma att det nog är en diskussion för en annan tråd.
Senast redigerad av Cumbersnatch 2017-01-07 kl. 17:50.
Citera
2017-01-07, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ryssland har gjort sitt. Aleppo är rensat från rebeller och Damaskus är på god väg. Där ser vi snöbollseffekten.

Assad kan inte förvänta sig hjälp tills sista man, helt klart. Men frågan jag vill också ställa är om nu Syrien (Assad) nu kommer sammarbeta med Turkiet också i med att man gör det redan med Iran?

Hur ser framtiden ut för Syrien nu efter Rysslands tillbakadragande?
Citera
2017-01-07, 20:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Att IS ska bort är helt klart men Assad bör sitta kvar och leda sitt land.Det återstår att se hur Trump kommer att agera.Hoppas att han inser USA:s destabiliserande roll i området(hittills) och vägrar fortsätta den.Turkiets roll är densamma som förr.De fortsätter att stödja IS och har "stora planer" .
Ja, ser inte egentligen assad som problemet. Syrien före upproret var onekligen fascistiskt och även om assad nog egentligen ville ändra på det det så vågade han inte det. Finns väl ett visst hopp om att den totalt ändrade situationen iom upproret och den katastrofalt genomförda kampen mot revoltörerna tillsammans med att ryssarna klarspråk internt som så småningom kan ge frukt och ändra på syrien. Men är assad mot ändringar så måste han bort.
Citera
2017-01-07, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Notera att Operation Anaconda kom till ytan när hela världen mer eller mindre trodde på att Hillary skulle bli nästa president. Trump tjänar absolut ingenting på att ge sig in i någon värdelös multikulti armé mot Rysslands björn, han är smartare än så.

USa har nog tänkt ut längre än så ska du veta. Allt är inte baserad efter utgången av valresultatet vet du.
Vad Trump väljer att göra är inte heller så viktigt, finns folk uppe i den höga stolen som inte syns så mycket som drar i det känsliga trådarna över folk.

Citat:
Vem har sagt att "de" tror att Trump ska leva så mycket längre? OK, nu tar även jag på mig foliehatten med en sådan fråga men din fråga kunde inte få någon annan motfråga. Bara totala psykopater börjar iscensätta en invasion av Ryssland två veckor innan ett presidentbyte. Ja, det är inte "normalt" som svar på din fråga.

1+ även jag drar på mig den fula foliehatten men det du säger är tyvärr mycket sant.
Citera
2017-01-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Jag förstod vad du menade med "tur", men min invändning var ju just att det kronologiska skedet inte borde haft någon direkt betydelse, för vilket jag anförde att Rysslands intressen är betydligt större i Syrien än i Libyen.

Men det hade betydelse. Precis som allt annat som händer nu när jag skriver det här. Det var lite "tur", för al-Assad, att det var en tunisier som tände eld på sig själv och inte en syrier eller jordanier. Tur jämfört med Khaddafi. Tur att det var Nordafrika och inte Levanten.

Jag vill redan nu länka till artiklar som påvisar att Ryssland hade superintressen i Libyen med tågnätet, ett par år innan allt sket sig. Första sträckan var höghastighetståg mellan Sirte och Benghazi.

En "före"-artikel från 2008.
Construction of Sirt - Benghazi railway line
http://eng.rzd.ru/statice/public/en?STRUCTURE_ID=4168

En "efter"-artikel från 2015.
Russian-Libyan Rail Project to Be Resumed – Libyan Prime Minister
https://sputniknews.com/business/201504161020973156/

Jag tror personligen inte det blir något alls av det här nu. Libyen är slut som ett land man kan investera i. Landet dog med Khaddafi.

Citat:
Gällande gasledningen från Qatar så vill jag föra ett förtydligande resonemang.
Assad själv borde knappast haft något direkt egenintresse av att motsätta sig ett sådant projekt (åtminstone inte något som var värt att riskera regimens fortsatta styre för).
Ryssland däremot, som tillhandahåller ca en fjärdedel av alla naturgas som konsumeras i EU, hade såklart starka skäl att förhindra uppkomsten av en alternativ gaskälla. Det är alltså redan från början Rysslands intressen som ligger bakom Assads motvilja.
Jag känner inte till något motsvarande partnerskap mellan Ryssland och Libyen, eller ekonomiska intressen, som skulle kunna motivera ett kostsamt engagemang till Gaddafis försvar.
Just för att detta förhållande faktiskt råder i relationen Ryssland-Syrien har lika svårt att se att Ryssland inte skulle ha ställt upp på syriska regimens sida. Oavsett kronologi, och här någonstans fanns min poäng.

Bashar al-Assads "egenintresse" ligger i vad hans far hade gjort. Jag kan tänka mig att han varje dag brottas med tankar vad hans far skulle ha gjort i vissa situationer. Det är ingen snäll hand han blivit tilldelad men han spelar den bra måste man säga. Han använder alla medel han har till sitt förfogande och har lyckats hålla amerikanska bombplan och CIA borta från sin strupe (kanske tagit lektioner av Fidel). Om han förlorar en plätt i norr och behåller kusten så skulle nog farsan varit stolt om han levt. Man måste komma ihåg att det inte var Bashar som skulle axla rollen utan Bassel. Sen ville ödet annorlunda.

Ja, Ryssland har ett geografiskt intresse i Syrien. Syrien ligger mer "centralt" än Libyen. Det kostar mindre att operera därifrån. Däremot är precis allt i Libyen bättre. Finare olja (kanske bäst i världen och måste raffineras minst) , finare stränder, mindre människor, mer gammal kultur (från romarriket) och lite italienska influenser (istället för franska), nästan hela landet har el och hade vatten (bortbombat nu). Allt är i grund och botten bättre i Libyen än Syrien men ryssen vaknade när bara Syrien fanns kvar att "rädda". Du vet björnen sover hårt innan den vaknar. Kombinationen Churkin + Medvedev var inte så bra för Khaddafis hälsa. Putin och bara Putin har varit bra för al-Assads hälsa. Så bra att han lever.

Citat:
Att Ryssland skulle ha någon slags principiell agenda att skydda länders suveränitet ger jag inte mycket för. Det är säkert väldigt tacksamt för dem att åkalla denna princip när den sammanfaller med realpolitiken men när de själva uppfattar sig ha intressen i ett annat lands inre angelägenheter får suveränitetsprincipen uppenbarligen stryka på foten (Ukraina).

Att prata om länders suveränitet och vara ryss kanske ärligt talat låter väldigt fel. Eller det rimmar dåligt. Jag är dock inte ryss men jag förstår vad de håller på med. Jag menar Transnistrien, Sydossetien, Abchazien, Donbass m m är ju direkta handlingar mot just ett lands suveränitet. Men vad ska Ryssland göra? Låta sig styckas upp av västvärlden? Vad är liksom alternativet? Tror du ryssen är ond av naturen? Man vet att man sitter på drygt 30% av jordens sötvatten där ca 20% utgörs av Bajkalsjön. Givetvis en munsbit för världseliten. Det kommer ju "come down to" vattnet i framtiden.

Citat:
Uppenbarligen var det ju inte bara flottbasen och vapenavtal som utgjorde ryssens intressen i Syrien, vilket du själv visat på när du tog upp gasledningen.
Jag betvivlar inte heller att Ryssland hade vissa intressen i Libyen, stormakter tenderar ju att vara engagerade lite överallt, men frågan gäller snarare hur viktiga dessa intressen är och vad man är beredd att betala för att skydda dem. Är ett järnvägskontrakt viktigare än en strategisk flottbas och en strategisk partner i en strategiskt viktig region?

Jag kan inte svara på de frågan eftersom jag inte vet. Jag vet inte vad Medvedev tänkte när han tog sin hand från Khaddafi och jag vet inte vad Putin tänker när han lagt sin hand på al-Assad. Jag vet helt enkelt inte. Jag är dock väldigt känslig för kronologiska skeden. Jag är bra på att registrera vad som händer och när. Inte alltid varför, men jag har ett bra sinne för "tid".

Citat:
Jag håller helt med dig att man ska vara försiktig med att dra slutsatser utan att ha alla fakta på plats, eller för den delen dra slutsatser utan att ha alla fakta i åtanke.
T ex är ju den ovan nämnda gasledningen en typisk sån där grej som är tacksam att ha som grund för efterkonstruerade förklaringsmodeller för skeenden som är mycket mer komplexa i grunden.

Bra att någon i tråden tar bladet ifrån munnen och säger att vi inte haft alla fakta under alla år. De cyniska kommer att säga "vad var det vi sa?", men vad sa ni egentligen? Det enda jag har sagt är att al-Assad hade ingen annan hand att spela än den han gavs år 2000 när farsan dog.

Nej, gasledningen är ingen efterhandskonstruktion. Världen behöver energi och dagens bästa teknologi säger att pumpa upp fossila bränslen. Personligen anser jag att vi kan skita i bilar, TV, internet och fjärrvärme. Det är skittråkigt. Vi skulle komma närmare varandra utan dessa saker. Men även om jag har fel så behöver världen energi, speciellt väst. De ville dra gasledningen över al-Assads grav, de ville verkligen göra det. Det var planen. Det är det Wesley Clark pratade om. Björnen ville annat. Björnen "vann" den här gången.

Citat:
Ahmadinejad var förvisso fortfarande president under det syriska inbördeskrigets första år, men du har rätt och man måste skilja på vad som är en iransk presidents egna uttalanden och vad som är faktisk iransk policy. Men den sistnämnda kontrolleras i slutändan av den högsta ledningen, som är beständig och inte demokratiskt tillsatt.

Irans policy är idag vad Hassan Rouhani säger. Det är så det landet är uppbyggt och det är så USA sa åt dem att bygga upp det. Det Rouhani säger är lag. Det var också lag när Ahmadinejad sa att Khaddafi ska bort. Sen ville inte Rouhani hålla med om den "arabiska våren" så nu säger han något annat som istället retar Vita Huset. Att al-Assad är bra. Sen skriver hela världens MSM att Iran otacksamma för de fick en så bra "deal" angående kärnbränslet. Sen sitter "medel-Mofid" i Teheran och tänker, "fan tänk om vi bara skiter i att lyssna på USA?".

Citat:
Det är väl ingen som på riktigt tror att Putins maktpolitiskt eleganta president-till-premiärminister-rockad även innebar en rockad i verkligt maktutövande!?

Mer till saken hör att uttalandet var signerat premiärminister Vladimir Putin.

Jag kan inte heller svara på den här frågan. Jag vet inte vilken "deal" Putin hade med Medvedev när den sistnämnde var president. Enligt rena officiella ryska källor så är Medvedev rikare än Putin, i rubel och dollar. Däremot är Putin "rikare" i hur folks ser på dem. Det är något Medvedev inte kan köpa sig till.

Citat:
Här blir jag osäker på om vi ens diskuterar samma sak. Jag har inget att invända gällande varför ordningen blev som den blev mellan de påverkade länderna. Min poäng var att denna ordningsföljd har minimal betydelse i relation till de viktiga faktorer som gällde avseende exempelvis regimens kontroll över armén, institutionernas mognad och självständighet och - vilket jag fokuserade på i det stycke du citerade - respektive lands ställning internationellt.
Detta ville jag alltså anföra som argument till varför Libyens regim föll inom ett år och Syriens regim står kvar efter 5 år.

Nej, det har inte minimal betydelse. Det betyder allt att det var en tunisier som först fick för sig att elda upp sig själv. Den handlingen skapade allt det som hänt i Nordafrika och Levanten sen 2011. En enda handling gjorde det. En gång i tiden tände en polack eld på sig själv också. Det fick dock inte lika mycket spridning. Ryszard Siwiec hette han. 1968. Nästan ingen brydde sig då. Varför brydde man sig om tunisiern? För det fanns mer bakom som man kunde exploatera.

Ryszard Siwiec self-immolation
https://www.youtube.com/watch?v=JZZlrPQHDH0

Citat:
Gällande vapentransfers från Libyen till Syrien vet jag för lite av vad de konkreta källorna består i, men min konspirationsteori-detektor ger preliminära varningssignaler när bevisen för amerikansk inblandning verkar vara av "connect the dots"-typ.
Jag vill inte ge mig ut på för djupt vatten utan att ha kollat närmare på caset, så jag nöjer mig att instämma att det nog är en diskussion för en annan tråd.

Det tar vi i en annan tråd. Vem vet, jag kanske startar den själv.
Citera
2017-01-07, 21:28
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
USa har nog tänkt ut längre än så ska du veta. Allt är inte baserad efter utgången av valresultatet vet du.
Vad Trump väljer att göra är inte heller så viktigt, finns folk uppe i den höga stolen som inte syns så mycket som drar i det känsliga trådarna över folk.

1+ även jag drar på mig den fula foliehatten men det du säger är tyvärr mycket sant.

Det återstår att se, jag tror dock Trump är en man som kommer att gå emot etablissemanget och inte låta sig styras lika lätt så att säga. Hans senaste uttalande på facebook är ett exempel:

"Having a good relationship with Russia is a good thing, not a bad thing. Only "stupid" people, or fools, would think that it is bad! We have enough problems around the world without yet another one."

"When I am President, Russia will respect us far more than they do now and both countries will, perhaps, work together to solve some of the many great and pressing problems and issues of the WORLD!"

https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts
Citera
2017-01-07, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Det återstår att se, jag tror dock Trump är en man som kommer att gå emot etablissemanget och inte låta sig styras lika lätt så att säga. Hans senaste uttalande på facebook är ett exempel:

"Having a good relationship with Russia is a good thing, not a bad thing. Only "stupid" people, or fools, would think that it is bad! We have enough problems around the world without yet another one."

"When I am President, Russia will respect us far more than they do now and both countries will, perhaps, work together to solve some of the many great and pressing problems and issues of the WORLD!"

https://www.facebook.com/DonaldTrump/?fref=ts

Vi kan inte göra mer än att vänta och se men jag tror inte politiken fungerar riktigt så i USA som en del vill tror. Det är dom otroligt förmögna som styr där. Bankirerna, ägarna av Exxon, Chevron, Shell etc. Sen får vi inte glömma heller vapenindustrin heller. Att Trump skulle gå emot dom känns inte så troligt. Trump kommer få smaka på lite hårda knock om han tror kunna göra exakt som han vill.

Alla eller flesta kristna har kallat Obama för muslim och att han gått muslimernas väg men är det så? Skulle han verkligen ha gjort det skulle han först tvingat till Israel dra sig undan under hela sin bosättningspolitik. Han hade dragit all militär i Afhganistan och Irak och hjälpt till Syrien med att bekämpa IS helhjärtat.

Klart att han säger såna ord, vilken president har inte gjort det i USA, har alla hållit sina löften tycker du? Visa mig en president som hållt sitt löfte och stått på sig senaste 50 åren.

Sen kan USA aldrig bli vän med Ryssland. USA måste ha minst en fiende och Ryssland är deras rival. Det går inte ihop liksom. Ungefär som att gå emot evolutionen på något sätt. Tar på mig själv här foliehaten men det är så jag ser på saken.

Respekt även för hur du tänker. Tänk om vi alla tänkte lika, hur fint hade det inte varit men av den anledningen är vi skapta för att tycka och tänka olika.
Citera
2017-01-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Assad kan inte förvänta sig hjälp tills sista man, helt klart. Men frågan jag vill också ställa är om nu Syrien (Assad) nu kommer sammarbeta med Turkiet också i med att man gör det redan med Iran?

Hur ser framtiden ut för Syrien nu efter Rysslands tillbakadragande?
Rebellerna är kraftigt försvagade och utgör inte längre ett hot mot Assad. Tiden Ryssland angrep utgjorde rebellerna ett stort hot mot Assad och Damaskus. Det var alltså tiden då Idlib föll.

Vidare ska man inte heller underskatta dom.
Citera
2017-01-07, 22:35
Medlem
Rebellerna i Idlib och Aleppo är många och det har krävts mycket för att försvaga dom. Allt började med när belägringen av Nubl och Zahraa bröts. Då dödades en jävla massa terrorister. Sedan fortsätt de när Assad belägrade Aleppo via Mallah-farmarna. Då dödades occkså en jäkla massa rebeller. När rebellerna sedan bröt belägringen av Aleppo kostade det dom dyrt. Något som var ännu dyrare när dom försökte hålla porten öppen, vilket dom lyckades i hålla i någon månad. Slutligen det andra försöket att bryta belägringen i Aleppo vilket också kostade dom en hel del. Alla dessa händelser har varit kostsamt för rebellerna och dom har inte längre de manskapet dom hade förut.
Citera
2017-01-08, 13:22
Medlem
Intressant,

Kerry clearly admitted using ISIS as a card to pressure the Syrian government into negotiating

https://www.facebook.com/syrianmilitary/videos/1246894345391945/

Men heeeeeeeeeeey, USA är de enda som "kämpar" mot IS...

Globalistjvlar. Sug.
Citera
2017-01-08, 15:20
Medlem
Tillssons avatar
USA-stödda FSA-terrorister sköt igår granater mot Aleppos Internationell flygplats i samband med en fransk delegations avresa.

http://21stcenturywire.com/2017/01/08/us-backed-moderate-rebels-target-french-delegation-in-aleppo/
Citera
2017-01-08, 15:53
Medlem
Cents4s avatar
Intressant att följa händelserna i Al-Bab. Nu senast ska turken och allierade i FSA fått ordentligt med däng av ISIS.

https://www.almasdarnews.com/article/turkish-army-fsa-suffer-heavy-losses-failed-offensive-east-aleppo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in