2014-05-16, 11:56
Medlem
Inte mycket man hör om Syrien idag. Att vi har viktigare och mer närbelägna konflikter kanske är huvudorsaken. MÖ är trots allt inte Europa. Fokus på vårt eget närområde och vår egen säkerhet har gjort att Syrien blivit en gäspning i media trots att det är ett land som knappast existerar på grund av flyktingströmmarna. En katastrof i taget.
Citera
2014-05-16, 12:03
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Inte mycket man hör om Syrien idag. Att vi har viktigare och mer närbelägna konflikter kanske är huvudorsaken. MÖ är trots allt inte Europa. Fokus på vårt eget närområde och vår egen säkerhet har gjort att Syrien blivit en gäspning i media trots att det är ett land som knappast existerar på grund av flyktingströmmarna. En katastrof i taget.

Mainstreammedia rapporterar gärna inte obekväma sanningar i onödan:
Rebellernas vattenblockad i Aleppo som tar bort vattnet för alla. Folk dör av törst. Inte ett pip.
Carl Bildts EU vänliga nazister till fotsoldater i Ukraina brände inne över 100 fackfolk i Odessa. Inte ett pip.
Citera
2014-05-16, 14:48
Medlem
bernad_laws avatar
Den här tråden never fails to deliver, varningar har delats ut till höger och vänster. Ge fan i trams och OT, samt användares anonymitet! /Mod
Citera
2014-05-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Mainstreammedia rapporterar gärna inte obekväma sanningar i onödan:
Rebellernas vattenblockad i Aleppo som tar bort vattnet för alla. Folk dör av törst. Inte ett pip.
Carl Bildts EU vänliga nazister till fotsoldater i Ukraina brände inne över 100 fackfolk i Odessa. Inte ett pip.
För att inte prata om regimens omänsklighet att inte tillåta mediciner till svårt sjuka syrier. Pest och kolera slåss i Syrien och befolkningen lider.
Citera
2014-05-16, 15:17
Medlem
JeffDs avatar
Citat:
fler fullträffar

https://www.youtube.com/watch?v=DpoyVAzHOWY

https://www.youtube.com/watch?v=WeCNcwcAwDg

Citera
2014-05-16, 18:04
Medlem
John Kerry dissar det kommande valet i Syrien:

http://www.liveleak.com/view?i=295_1400190538

Man fattar direkt att dom är rädda.
Citera
2014-05-16, 18:13
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
John Kerry dissar det kommande valet i Syrien:

http://www.liveleak.com/view?i=295_1400190538

Man fattar direkt att dom är rädda.

John Kerry motverkar valet i Syrien. Inte i Ukraina. Kerry kallar valet för illegitimt.
Sergey Lavrov motverkar valet i Ukraina. Inte i Syrien. Lavrov kallar valet för illegitimt.

Det ligger en sorts dubbelmoral hos bägge utrikesministrarna vilken kan vara skrattretande kan jag tycka. Problemet med John Kerry är att han inte har något att stödja. Man riskerar att dra ner hela Obamaadministrationen i skiten för all framtid, som för Bush med Irak, om man inte hanterar Syrien korrekt. Om det visar sig att oppositionen segrar militärt och extrema fanatiker från al-Nusra, Islamic Front och ISIS styr Syrien innebär det att Obama och dess regering har stöttat de dem krigat mot sedan terrorattentaten den 11 september. Det hade nog varit mer pinsamt för Obama att minnas för att ha stöttat terrorister än Bushs misslyckande i Irak. Tiden lär avgöra. Jag vet att den amerikanska regeringen har förhållit sig relativt passiva p.g.a. ovanstående problematik, de gör helt rätt i det.
Senast redigerad av ZuparN 2014-05-16 kl. 18:17.
Citera
2014-05-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Jag säger ej att YPG är starkaste gruppen i konflikten, men jag säger såhär; det handlar inte endast om att besegra och erövra, det handlar också om att behålla, och vara omtyckt av lokalbefolkningen. YPG har aldrig tagit över ett ställe, för att senare förlora stället, och man har alltid varit omtyckt av lokalbefolkningen. Enda ställen som man tagit över och varit icke omtyckt är i Tel Hamis, man eftersom araberna i staden hellre ville styras av ISIS, så lämnade YPG staden.

Alltså du måste vara gravt mentalt handikappad som kommer med lögner efter lögner och självklart har du aldrig några källor till nåt av dina påståenden. Du menar på fullaste allvar att YPG är så ödmjuka att dem lämnar över en stad till ISIS. Det kan inte ha varit så att YPG fick storstryk av terroristerna?

Jag är generös och lämnar en källa på att YPG och deras kristna polare torskade Tel hamis.

http://www.metro.se/nyheter/syriska-kristna-slass-mot-jihadister-men-inte-for-assad/EVHncr!3UeJUHRWnWGXE/
Citat:
MFS tillkännagav sin existens i januari 2013, men deltog inte i större stridigheter förrän under slutet av året. Kring årsskiftet ingick de i en stor frontoffensiv tillsammans med YPG.

– Det senaste slaget där vi deltog var kring Tel Hamis. Även om vi förlorade så fick vi mycket erfarenhet av att hantera svårigheter. Vi är redo att offra oss, inte bara för varandra utan för våra kurdiska och arabiska kamrater i YPG också.

BTW! Det var länge sen jag hörde påståendet att bergsturkarna skulle rensa de bergsturkiska områdena ifrån SAA, ifall att de inte vore rädda för flygbombningar som vedergällning.

Tack till alla bergsturkar som skriver här att ni har övertygat oss läsare av denna tråd att YPG är världens bästa armé.
Citera
2014-05-16, 20:12
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Alltså du måste vara gravt mentalt handikappad som kommer med lögner efter lögner och självklart har du aldrig några källor till nåt av dina påståenden. Du menar på fullaste allvar att YPG är så ödmjuka att dem lämnar över en stad till ISIS. Det kan inte ha varit så att YPG fick storstryk av terroristerna?

Jag är generös och lämnar en källa på att YPG och deras kristna polare torskade Tel hamis.

http://www.metro.se/nyheter/syriska-kristna-slass-mot-jihadister-men-inte-for-assad/EVHncr!3UeJUHRWnWGXE/

BTW! Det var länge sen jag hörde påståendet att bergsturkarna skulle rensa de bergsturkiska områdena ifrån SAA, ifall att de inte vore rädda för flygbombningar som vedergällning.

Tack till alla bergsturkar som skriver här att ni har övertygat oss läsare av denna tråd att YPG är världens bästa armé.
Så du vill alltså höra kurder säga det varje dag för annars så får du abstinens eller? Jag vet inte hur era hjärnor funkar, men jag har inte sett någon hävda att YPG eller liknande skulle vara världens bästa arme. Däremot så har du en användare chris som konstant pratar i såna termer om hizbulla. Och det är här hela det här tjafset egentligen började. Jag ifrågasatte hans påståenden och det var berättigad, eftersom han faktiskt hävdade att hiz skulle vara den bästa gruppen i Syrien och stå sig bra i världen med. Nu har diskussionen utvecklat sig till det här YPG är inte världens bästa grupp (ja men vem har sagt det ditt ärthjärna) Det är ju bara ni själva som säger att vi har sagt det.

So what om det inte gick bra i Tal Hamis eller annat enstaka tillfälle? Det är ett krig och då är det motgångar och framgångar, det är naturligt. Det roliga är dock att du är på den nivån att du skriver ett inlägg med utgångspunkten att vi skulle bli sura om dom hade vunnit eller förlorat vid ett tillfälle. Att det skulle ta på vår stolthet. Du har liksom segern i blicken när du släpper det här inlägget och det är just det här som är så fjantigt och barnsligt.

Ska du komma till någon form av halv grov slutsats angående en grupps prestation i den här konflikten, så får du givetvis göra en jämförelse över tid och rum. Ta in alla strider, framgångar, motgångar etc. Du får även räkna in andra relevanta faktorer, för alla grupper har inte samma förutsättningar. Vad är din slutsats om "bergsturkarna" om du räknar in allt detta? Försök att vara balanserad för annars finns det ingen mening med att svara på frågan.
Citera
2014-05-16, 20:36
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
För att inte prata om regimens omänsklighet att inte tillåta mediciner till svårt sjuka syrier. Pest och kolera slåss i Syrien och befolkningen lider.

Nu förstår jag inte hur du tänker Vad skulle Assad tjäna på det!? Snälla kan vi få inblick i din hjärna för en sekund?

Jag har sett på kurder hittils som ett folk med hyfsat mycket råg i ryggen och har till en viss del önskat er lycka till. Men efter och följt tråden så känns det som att jag får ändra den åsikten då jag tycker mig skönja en del dragningar till och vara falska och riktiga backstubbers.
Hur tror ni att vi utomståande ska kunna sympatisera med er när ni börjar posta filmer där terroristerna dödar Syriska soldater och skriker allahu akbar!?

Vet inte om ni njuter av det eller är skadeglada men hur som helst så börjar jag förstå varför ni inte har ett eget land
Citera
2014-05-16, 20:38
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Min källa är FN. Du kanske bara nöjer dig med kurdpress?
Jag sätter en hög tilltro till FN och deras arbeten. I delar av rapporten anklagar de även den syriska regeringen för krigsbrott, något jag kan erkänna att de gjort sig skyldiga till vid flertalet tillfällen. Du och dina vänner har dock väldigt svårt med att våga erkänna att det förekommer krigsbrott på YPG:s sida. Det är ett faktum att YPG använt och använder barnsoldater, ett krigsbrott.

Läs hela FN:s rapport från februari 2014 här:
http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2014/31

De relevanta delarna för att bevisa min tes är följande:

Det finns inga rapporter på barnsoldater hos "regeringsstyrkor" menar FN.

Slutsatsen man kan dra av rapporten är att alla parter i konflikten begått övergrepp mot barn. YPG är således inte ett undantag. Dessa överträdelse är oförsvarliga i alla tänkbara scenarion. Hizbollah nämns inte i artikeln och har således inte begått några krigsbrott genom att rekrytera barn. Du får ha källor för dina påståenden. Vidare handlar diskussionen inte om Hizbollah, utan om att det förekommer barnsoldater i YPG och andra kurdiska grupper.
Den är gammal och även när den kom så byggde uppgifterna på händelser som träffat för längesedan. Vidare så är den inte serskillt informationstät, faktum är att enstaka händelser tas upp och detta i några rader text. Det går till exempel inte komma till några slutsatser angående omfattningen av problemet.

Det enda som man kan slå fast med all säkerhet är att det skett vid dom tillfällena som tas upp, ifall källorna skulle vara sanna. Notera här att jag skrev skett. För det finns inga uppgifter på att det fortfarande förekommer, vilket är lite märkligt för det är just det som du upprepar likt en papegoja. Ha i åtanke det jag nämnde om "tiden", för redan innan den här rapporten kom så blev det enligt lag förbjudet att rekrytera personer under 18 till YPG. Det samma gäller polisstyrkan, där åldersgränsen höjts till 25 år. Så hur vet du att det fortfarande förekommer? Har du bevis på det eller spelar du alan? Notera att en video där en person ser ung ut inte räknas som särskilt tung bevisföring.

Du hävdar konstant att du inte är bathist utan du beskriver dig själv som en nalle björn som vill krama alla. Endå så ser man dig bära bathist fanan längst fram i såna här diskussioner? Du ogillar regimen enligt dig själv, men du går över lik för att skydda dom i den här tråden. Du till och med försöker framställa deras konkurrenter som ett sämre alternativ. Kurderna är inte så seriösa för dom har barnsoldater just då vid samma tillfälle där hela deras samhälle riskerades att ta över av ISIS. Just då så ville alla unga och drivna göra något för sin by, familj och vänner. Faktum är att jag hade känt mig som en mes om jag inte gjort något för min omgivning när risken finns att den går under. Det är den inställningen dom unga har, men den har du inte förståelse för. Under denna period så cirkulerade det samtidigt uppgifter om att ISIS begått etnisk rensning på kurder. Så vitt jag vet så handlar det inte om tvångsrekrytering.

Tänkte skriva mer men jag måste dra nu. Puss
Citera
2014-05-16, 21:07
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Så du vill alltså höra kurder säga det varje dag för annars så får du abstinens eller? Jag vet inte hur era hjärnor funkar, men jag har inte sett någon hävda att YPG eller liknande skulle vara världens bästa arme. Däremot så har du en användare chris som konstant pratar i såna termer om hizbulla. Och det är här hela det här tjafset egentligen började. Jag ifrågasatte hans påståenden och det var berättigad, eftersom han faktiskt hävdade att hiz skulle vara den bästa gruppen i Syrien och stå sig bra i världen med. Nu har diskussionen utvecklat sig till det här YPG är inte världens bästa grupp (ja men vem har sagt det ditt ärthjärna) Det är ju bara ni själva som säger att vi har sagt det.

So what om det inte gick bra i Tal Hamis eller annat enstaka tillfälle? Det är ett krig och då är det motgångar och framgångar, det är naturligt. Det roliga är dock att du är på den nivån att du skriver ett inlägg med utgångspunkten att vi skulle bli sura om dom hade vunnit eller förlorat vid ett tillfälle. Att det skulle ta på vår stolthet. Du har liksom segern i blicken när du släpper det här inlägget och det är just det här som är så fjantigt och barnsligt.

balanserad för annars finns det ingen mening med att svara på frågan.

Jag har lagt fram flera källor på det jag sagt, bland annat lade jag fram en källa där Amerikanska experter säger att kriget vände när Hizbollah gick in.
Sen lade jag fram en annan källa där Syriska generaler själva säger att dom lyder under Hizbollah när dom strider med dom.
Pallar inte leta upp dom nu men det är bara att bläddra tillbaka i tråden så hittar du dom.
Allt jag sagt här är fakta som du vägrar eller inte vill inse. Du själv snackar bara, det är påståenden åt alla möjliga riktningar som bygger på en sorts fantasivärld du lever i. Sen källor får vi ju aldrig se från dig heller.

Sen har ju inte Hizbollah förlorat ett enda slag sen dom gick in i Syrien. Så snacka inte om med eller motgång, YPG är djur som väntar på slakt ju förr du inser det desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in