Syrien var det land som hjälpte det nya Iran sen dag ett, Syrien och bathparteiet skickade ammo,granater och raketer till Iran
Jag blir alltid glad av att se dina uppdateringar, Soria, nu vill jag inte gå off-topic eller så, men Saddam var väl ledare över Iraks Baathparti? Har sett en dokumentär om detta men minnet är luddigt, borde de inte ha kommit överens med Irak? Eller kan det ha med Shia och Sunni (svårt för en Svensk att skilja mellan dessa ideologier) tvisterna?
Det går dåligt för YPG i aleppo men för al akrad går det bra
Något speciellt som hänt som gör att det går dåligt där för YPG? Är det mest ISIS som är fienden eftersom det bara står ISSI på den där sidan? och har du koll på hur det går för SAA?
Något speciellt som hänt som gör att det går dåligt där för YPG? Är det mest ISIS som är fienden eftersom det bara står ISSI på den där sidan? och har du koll på hur det går för SAA?
Tror nog att dom fokuserar mer på Kobani istället för Aleppo och för att ISIS attackerar överallt som vilda hundar, för SAA går det säkert bra för att ISIS attackerar rebellerna från alla sidor.
förutom att man är belägrade och attackeras från alla sidor ink. regimen?
När Iran och Hizbollah hjälper Syrien nu gör de det för det tjäna sina egna syften inte för Bashars skull , Iran vet att om Syrien faller kommer samma ska hända de om max 5 år, det är billigare för Iran att stödja Syrien och döda terroristerna på Syrienmark än vänta tills de invaderar Iran och förstöra landet som de gör med Syrien.
Assad kunde välja att klippa alla band med Iran och Hizbollah och försätta styra landet i lungt och ro men han vägrade, det försökte saudi prinsarna med och även H.Clinton men han vill inte lämna sina allierade åt hundarna.
Fast som jag ser det så är Iran, Syrien och Hizbollah allierade? Handlar nog inte bara om vad dom tjänar på. Det är ju en allians som räcker sig långt tillbaka i tiden. Hizbollah gick ju in i Syrien efter att Al-Assad bett dom om jag inte minns fel.
När kom du till Sverige och när tjänstgjorde du i Syriska armen?
Jag blir alltid glad av att se dina uppdateringar, Soria, nu vill jag inte gå off-topic eller så, men Saddam var väl ledare över Iraks Baathparti? Har sett en dokumentär om detta men minnet är luddigt, borde de inte ha kommit överens med Irak? Eller kan det ha med Shia och Sunni (svårt för en Svensk att skilja mellan dessa ideologier) tvisterna?
Saddam behandlade shia muslimer i Irak väldigt illa och alawiter har många liknelser med shia. Alawiter är nästan som en form av sekt som härstammar från shia. Så har svårt att tro att Syrien och Irak kom överens. Kan ha fel om detta men tror det är så om jag inte minns fel. Under Iran-Irak kriget var Syrien ett utav dom få länder som stod på Irans sida, på samma sätt som Iran står idag på Syrien sida.
I grunden är Baathpartiet i Syrien och Irak samma party som hade samma mål men samarbetet sprack mellan de två länderna när al-Baker (presidenten före Saddam och som även va Saddams kusin ) tog makten i en kupp stödd av CIA ,Syrien har alltid varit anti sionist/USA och var inte glad över den makt CIA fick i Irak, oppositionen flydde utomlands och många hamnade i Syrien där många politiska flyktingar fick asyl, irakiska politiska flyktingar hade hög status i Syrien, de fick lön,hus och bil och egna vakter ...allt betald av den syriska regeringen.
Hafiz Assad såg den nya Iran som allierade i kampen mot imperialism bara för att iranska revolutionen var anti väst, inte för de var shia .
Det var USA som lurade Saddam att attackera Iran, Saddam fick hjälp och vapen från väst, Saddam fick t.o.m kemiskavapen som han bombade iranierna med västs godkännande, Assad såg det som en självklarhet att hjälpa Iran i kampen mot Saddam/väst.
Turkiet ville skjuta ner en till syrisk flyg , 2 F-16 jagade igår en syrisk MIG-23 nära gränsen och låste på flyget, det som räddat MIG-23 var syrisk luftförsvar som i sin tur låste på de två F-16 och tvingat de överge jakten .
SAA försätter städa al-Qalamoun från råttorna , precis som Zuparen och Al.Zarqawi skrev är Maaloula och Al-Sarkha rensade från terroristerna, nu siktar SAA på att rensa Zabadani området , denna video är från Qalamoun ,visar resterna av flyende terrorister, bilen träffades av en raket, gissar att de blev offer för en flygattack https://www.youtube.com/watch?v=waNUaYDMGxM#t=30
Sammanfattning av Assads senaste tal
President Bashar al-Assad said the intellectual war and attempts to abolish or replace identity is one of the gravest aspects of the colonial aggression targeting Syria.
President al-Assad was speaking during a meeting with the #teaching staff and post-graduate students at the Faculty of Political Sciences in #Damascus.
The Arab region is originally based on an ideology of correlation between Arabism and Islam, the President said, "which makes adherence to this principle one of the most important factors for restoring intellectual and social security to Arab societies."
The West has sought to abolish this ideology so as to dominate the region and the role of Arab countries. Having failed to do so, the President said, the West turned to play on concepts to alter the essence of the ideology.
President al-Assad said the intellectuals and academics have a role to look into concepts and furnish them with clear-cut meanings to confront attempts to market different meanings that seek to empty ideologies of their content," which risks a loss of belonging and deviation from principles causes for which we have been struggling for decades."
Syria is targeted, not only for its weighty geopolitical position, but also for its pivotal role in the region and the sway it has on the Arab street, the President said.
He indicated that the war against Syria is an attempt to control its sovereign decision and have it weakened to reverse its policies that meet the aspirations of the Syrian people and are out of pace with the US and Western interests in the region which, the President said, explains the emergence of the Israeli factor that has a major role in backing terrorist groups.
President al-Assad said the crisis in Syria is passing through a turning point on the military side due to the continuous achievements of the army and armed forces in the war against terrorism, and on the social front in terms of national reconciliations and a growing popular awareness of the aggression's goals.
The Syrian state seeks to restore security and stability to the main areas rocked by terrorism before turning to strike pockets and dormant cells.
There had been dialogue during the meeting about the importance of universities, as well as scientific and strategic studies' research centers in providing the state with qualified cadres.
Mer om kemattacken på Kafar Zeita ,Syrien tidigare varning för falseflag attack gör det svårt för USA att peka finger "So far it's unsubstantiated, but we've shown, I think, in the past that we will do everything in our power to establish what has happened and then consider possible steps in response," http://news.yahoo.com/official-us-looking-syria-toxic-gas-reports-151822967.html
Tjetjenledare besökte skadade terrorister i ett sjukhus, filmaren varnar han att inte avslöja platsen.....hmmm varför då? videon är inte textad och jag fattar inte vad tjetjenledaren säger https://www.facebook.com/photo.php?v=318864684927250
En tysk kanal tar upp den turkiska inblandning i Syrien och den planerade falseflag operationen, Erdogan hävdade vid ett tillfälle att ljudinspelningen va manipulerad, en tysk expert som fick undersöka ljudinspelningen konstaterar att det va riktig, tyskarna är oroliga för deras trupper som är stationerade i Turkiet, rapporten är på tyska och textad på arabiska https://www.youtube.com/watch?v=OmR4jB6ONks#t=36
Tack. Mycket intressant. Independent är idag den enda seriösa brittiska tidningen. Att de publicerar en artikel som bygger på Seymour Hershs uppgifter visar på var sanningen ligger.