2016-12-02, 11:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Jag skulle kunna tänka mig en humantär paus i aleppo och jag kan inte se hur en sådan ska kunna stärka rebellerna där. Men efter att fn föreslog att aleppo skulle få förbli en autonom fristat tror jag inte längre att fn kan spela någon positiv roll i syrien.
Citera
2016-12-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag skulle kunna tänka mig en humantär paus i aleppo och jag kan inte se hur en sådan ska kunna stärka rebellerna där. Men efter att fn föreslog att aleppo skulle få förbli en autonom fristat tror jag inte längre att fn kan spela någon positiv roll i syrien.

Vad hade FN för motiv till det förslaget?
Citera
2016-12-02, 11:29
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Håller med, det är helt bedrövligt att vår opartiska SVT levererar sådan här skit.
Vad är syftet?

Naturligtvis att hålla oss okunniga om vad som pågår i verkligheten, bakom USA-propagandan.
Här låtsas man att små splittrade rebellgrupper, en opposition lyckats hålla stånd mot en militärt överlägsen och ondskefull regim, som till råga på allt får stöd av Ryssland och Iran.

Vilken reporter som helst hade frågat sig: Hur är detta möjligt? Vilka är de, vad vill de? Och varifrån får de sina vapen? De borde ju rimligen ha varit krossade för flera år sedan.

Det har naturligtvis inte undgått SVT:s reportrar att hela grejen med "moderat opposition" och "rebeller" är avslöjad som kanske tidernas största bedrägeri och varit en myt från första början. Det har ju inte heller undgått SVT att det är USA, Israel, Saudi, Turkiet och EU som vill ha "regime change" i Syrien. USA planerade att störta Assad redan 2001.

Så något "inbördeskrig" har det aldrig varit fråga om, det här är ett angreppskrig från USA, som använder terroristerna som legosoldater. Det är så listigt uträknat att det är svårt att tro. Vem kan tro att USA, den främste terroristbekämparen i världen, använder terrorister?
Men jo, det är precis så det är.
Detta är bara en av alla lögner USA har försett oss med.

USA:s sanktioner mot Syrien, som slår hårt mot det civila samhället, nämns inte. Inte heller nämns att Syrien haft 2 val, 2014 och 2016 och där folket alldeles tydligt sluter upp bakom presidenten. Folket stödjer inte den militanta oppositionen, dvs terroristerna, dvs de utländska legosoldaterna.
Däremot finns det en opposition i parlamentet, men konstigt nog är det fullkomligt ointressant för SVT.

Hur kan SVT leverera så mycket text om en så allvarlig kris, utan att tala om vad den handlar om?

Om det nu är en humanitär katastrof och det säger ju alla, så borde intresset för att förklara dess orsaker vara en prioriterad uppgift. När man förstår orsakerna till ett problem, så brukar lösningen enkelt och behändigt infinna sig, liksom av sig själv. Men SVT verkar inte intresserad av någon lösning, måste man faktiskt tyvärr konstatera.

Allt detta vet naturligtvis SVT.
Och är det inte medias uppgift att upplysa oss, ge oss kunskaper så vi förstår vad som pågår i vår värld?
Nej, tydligen inte. Något sådant ansvar känner de inte.

SVT döljer sanningen för oss i uppenbart syfte att hålla USA och de andra imperialisterna fria från sitt oerhört tunga ansvar. För utan deras inblandning i Syrien hade det inte blivit något krig. Då hade flera hundratusen syrier fortfarande levt och de miljoner som nu försöker överleva som flyktingar hade stannat i Syrien.
Då hade människor i Syrien kunnat fortsätta utveckla sitt land på det sätt som de vill. Men Väst har satt stopp för detta. Väst påstår alltid att de främjar demokrati och mänskliga rättigheter, men i Syrien har de motarbetat det på alla sätt de kan.

Är precis som Irakkriget, vänta några år så kommer Svt rapportera om hur USA startade inbördeskriget i Syrien osv. Men nu medan det pågår rapporterar de som deras uppdragsgivare säger.
Citera
2016-12-02, 11:33
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Det är klart att ett uppehåll i striderna skulle stärka rebellerna. De skulle få tid att omgruppera i lugn och ro och bita sig fast i nya försvarsställningar istället för dem som de nyss tvingats överge. Nu gäller det att den syriska armén utnyttjar det momentum den just nu har för att fortsätta rulla upp rebellerna så snabbt som möjligt. Tjatet om vapenvila syftar bara till att rädda rebellerna.
Citera
2016-12-02, 12:12
Medlem
Nyligen tog man kontrollen över stadsdelen al-Sakhour, vilket betyder att rebellernas stadsdelar nu är uppdelade i en nordlig och sydlig del, utan kontakt med varandra. Totalt har rebellerna förlorat runt 40 procent av de området man tidigare höll.

Nu känner regimen segervittring – och sätter in två av sina mest fruktade elitstyrkor: Fjärde armédivisionen och det republikanska gardet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24029416.ab

Aftonbladet igång igen
Citera
2016-12-02, 12:19
Medlem
ErikPontis avatar
Västra Ghouta kontrolleras nu av regeringen efter att rebellerna + anhöriga förflyttats till Idlib.

Lär ju vara en del manskap och materiel som frigörs nu när den fickan stängs.

Källa:
https://twitter.com/sayed_ridha/status/804611669364121602
Citera
2016-12-02, 13:26
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nyligen tog man kontrollen över stadsdelen al-Sakhour, vilket betyder att rebellernas stadsdelar nu är uppdelade i en nordlig och sydlig del, utan kontakt med varandra. Totalt har rebellerna förlorat runt 40 procent av de området man tidigare höll.

Nu känner regimen segervittring – och sätter in två av sina mest fruktade elitstyrkor: Fjärde armédivisionen och det republikanska gardet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24029416.ab

Aftonbladet igång igen
Men märk väl!
Citat:
Sedan ett par veckor pågår en blodig offensiv i Aleppo, där regimstyrkor, uppbackade av ryskt bombflyg och iranstödda miliser, försöker ta tillbaka de östra delarna av Aleppo från de jihadister som fortfarande gör motstånd.
Citera
2016-12-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Operation in Idlib to Be Launched after Liberation of Aleppo
https://www.youtube.com/watch?v=BIrGrEBZqzg

mitt favoritställe att få nyheter om läget.

så kan soviet propagandan i sverige fortsätta skriva om hur läskig Putin är, farlige Putin.
Så SAA ska anfalla mot turkarna samtidigt som de tågar mot Idlib? Det låter ju som ett fenomenalt recept på misslyckande.
Citera
2016-12-02, 14:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Men märk väl!
Aftonbladet:
"Sedan ett par veckor pågår en blodig offensiv i Aleppo, där regimstyrkor, uppbackade av ryskt bombflyg och iranstödda miliser, försöker ta tillbaka de östra delarna av Aleppo från de jihadister som fortfarande gör motstånd. "

Hoppsan! Rebellerna har blivit jihadister i Aftonbladet!
Har AB drabbats av verkligheten eller är det bara tryckfelsnisse som varit i farten?
Citera
2016-12-02, 14:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Är precis som Irakkriget, vänta några år så kommer Svt rapportera om hur USA startade inbördeskriget i Syrien osv. Men nu medan det pågår rapporterar de som deras uppdragsgivare säger.
Man backar upp USA så länge det går.
Citera
2016-12-02, 14:17
Medlem
BaraBiffens avatar
Kolalt man på Livemap ser man massa gröna områden lite hör och där, särskilt i Södra Syrien. Utgör dessa något hot för regimen eller är det mestadels åkermark/öken? Varför erövrar inte regimen dessa isf för att sedan kunna samla styrkorna i Daraa och mot Idlib? Sedan är det ett ganska stort omred nordöst om Damaskus som också är grönt, lägger man ned resurser på att ta över dessa?
Citera
2016-12-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Kolalt man på Livemap ser man massa gröna områden lite hör och där, särskilt i Södra Syrien. Utgör dessa något hot för regimen eller är det mestadels åkermark/öken? Varför erövrar inte regimen dessa isf för att sedan kunna samla styrkorna i Daraa och mot Idlib? Sedan är det ett ganska stort omred nordöst om Damaskus som också är grönt, lägger man ned resurser på att ta över dessa?

När Aleppo är klar officellt bör SAA hålla sig som mest aktiva i 3 fronter: Ghouta fickan när Damaskus, Al-Bab fronten, samt att hålla kolla på ISIS runt Palmyra och öster om Homs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in