2016-10-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad gäller Syrien, så är Västmedia mycket knapphändig med information, de är urdåliga på att förklara vilka som strider mot vilka och varför. Vad tror du det beror på?
Tror du att det är omöjligt för journalister att förklara konflikten?
Naturligtvis inte.
Men mäktiga intressen vill inte att den stora allmänheten skall förstå
kriget.

Då måste man söka info från annat håll och när man gör det så börjar man förstå kriget. Det är faktiskt möjligt för var och en att förstå kriget i Syrien.
Och jag tycker att vi i Väst är skyldiga våra medmänniskor från Syrien denna lilla ansträngning, att sätta oss in i kriget och förstå vad de är utsatta för, förstå vad de flyr
ifrån.

Jag har redan förklarat detta, jag kan bara beklaga att du inte förstod mitt resonemang.

1. De har nog inga problem med det. Kriget har designats för att det inte ska kunna avslutas, med ett mycket stort antal olika fraktioner/folk/sekter/intressen/terrorister. Av praktiska skäl är det mycket svårt, för att inte säga nästan omöjligt att få till någon form av fred i sådana områden, av icke bilateral typ.
1.1. Givetvis fanns det originellt en massa vinnare på saken. Sedan Ryssland inträdde i konflikten så har maskineriet i konflikten ändrats - men det kan ju vara som så att den eviga Syriska freden inte ligger i Rysslands intresse heller (eller regimens intresse) medan konfliktens eskalering kanske inte är positiv för någon annan part än möjligtvis Israel, regimen och Ryssland.

2. När du väl har förstått det där så kommer du att bli mörkrädd. Skaffa ett exemplar av Machiavelli´s the prince.
Citera
2016-10-11, 17:39
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nej, var skrev jag det? jag hävdar dock att Ryssland primärt bombar FSA och andra grupper i stället för IS.

Precis.

FSA är också en terroristorganisation med stöd utifrån, dom har dessutom samarbetat med AQ och andra hela tiden, USA kan ju inte skilja dom åt.
Hur som, att Ivan bombar det som är närmast först är ju också logiskt tycker jag.
Citera
2016-10-11, 18:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Givetvis finns all anledning att befria östra aleppo. Först när det är gjort kan de mer offensivt engagera sig mot isis- och nusrafronten. Så länge delar av aleppo med områden runt hålls av islamister finns inga möjligheter till lugn och ro för de civila där.
Citera
2016-10-11, 18:20
Bannlyst
Citat:
Det är troligen fel att påstå att USA har skapat IS, men USA & co har helt klart gagnat IS tillväxt. IS har inget folkligt stöd, de har vuxit med hjälp av mäktiga krafter, rika på resurser. De har fått vapen och träning av CIA i Turkiet t ex.
Detsamma gäller Nusra.

Jag tror inte att väst kommer att likvidera terroristerna när jobbet är klart i Syrien och Irak, de är ju en god investering och kommer att användas på annat håll.
Om jag inte minns fel är USA:s plan att ändra på 5 eller 7 länder, förr eller senare startar de proxykrig mot Iran.

Du och dina allierade har sagt också att ISIS var redan på plats med USAs hjälp men nu är USA inte direkt kopplad till det utan har bara sett till att ISIS vuxit. Sen får du lägga fram bevis på att man tränat dom i Turkiet. Jag har läst att man tränade ISIS i Iran. Tänker man efter så har ISIS samma mentalitet som Iranier.

Det klokaste du sagt på väldigt länge. Härligt att en som inser att förr eller senare kommer man ge sig på Iran.
Citera
2016-10-11, 18:34
Bannlyst
Igår så träffades Putin och Erdogan där man skrev på avtal om Turk Stream, gas som ska försörja Europa

Men dom både stora ledarna pratade även om Syrienkonflikten, dom har enats mot ISIS. Vi kommer få se stora ändringar mot ISIS. Vilka är vinnarna då?
Citera
2016-10-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU
Du och dina allierade har sagt också att ISIS var redan på plats med USAs hjälp men nu är USA inte direkt kopplad till det utan har bara sett till att ISIS vuxit. Sen får du lägga fram bevis på att man tränat dom i Turkiet. Jag har läst att man tränade ISIS i Iran. Tänker man efter så har ISIS samma mentalitet som Iranier.

Vet inte vad iranier har för mentalitet men däremot beskrivs vad ISIS vill är ett samhälle liknande saudi arabien där religion och lagar är liknande ISIS.
Citera
2016-10-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ULKUCU

Det klokaste du sagt på väldigt länge. Härligt att en som inser att förr eller senare kommer man ge sig på Iran.

Var har du läst att man tränar ISIS i Iran?
Och vad vet du om Iransk mentalitet?
Citera
2016-10-11, 19:23
Medlem
tigersaid86s avatar
.

PYD och Assad regimen träffades igen nu i Assads hemmaplan Lattakia.

Vem vet vad dom kom överens om.

Citat:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1855387114695591&substory_ind ex=0&id=1602706556630316

PYD and Syrian Regime Envoys Meet in Lattakia: Official

Kurderna (PYD) och Assad regimen möttes under överinseende av ryska sändebud.

PYD (största kurdiska partiet i Syrien med YPG/YPJ som sin militära styrka) och syriska regimen sändebud möttes i Lattakia: Officiella.

De har inte nått ett särskilt avtal men fortfarande hoppfull om att upprätta ett närmare samarbete.

Representanter från den syriska kurdiska demokratiska union partiet (PYD) och den syriska regimen möttes den 18 september i Lattakia provinsen, nordvästra Syrien.

Rezan Hado, en tjänsteman från den syriska National Defense bekräftade att flera syriska kurdiska politiska partier som leds av den demokratiska unionen partiet (PYD) var representerade i det möte som hölls under överinseende av ryska sändebud.

Mötet enligt Hado ägde rum i Hamimiyah militärbasen i Lattakia där den syriska regimen är i kontroll.

Hado tror sådana möten kan leda till ömsesidig förståelse mellan de kurdiska styrkor och syriska regimen i framtiden som kan tjäna gemensamma intressen.

Han insisterar på att syrierna inte längre överleva "om de fortsätter att förneka varandra."

#######
English
#
Citera
2016-10-11, 19:48
Medlem
Citat:
Det är troligen fel att påstå att USA har skapat IS, men USA & co har helt klart gagnat IS tillväxt. IS har inget folkligt stöd, de har vuxit med hjälp av mäktiga krafter, rika på resurser. De har fått vapen och träning av CIA i Turkiet t ex.
Detsamma gäller Nusra.

Jag tror inte att väst kommer att likvidera terroristerna när jobbet är klart i Syrien och Irak, de är ju en god investering och kommer att användas på annat håll.
Om jag inte minns fel är USA:s plan att ändra på 5 eller 7 länder, förr eller senare startar de proxykrig mot Iran.

Rent trams att usa gagnat US tillväxt. USA har hjälpt shiiterna/kurderna att snart besegra IS i Irak, och kurderna i Syrien att trycka tillbaka IS där.

Gagnar IS? Jo, tjena!
Citera
2016-10-11, 20:04
Medlem
James Corbett är upprörd och förbannad,med rätta, över MSM lögner om humanitära demokratiska länders stöd till ´frihetskämpar´ i Syrien! Vem fan är det som är de riktiga terroristerna!?

O nyss körde SVT sin propaganda dynga om Syrien för att inte tala om vad Aftonbladet, DN osv dagligen skriver för skit.. dessa media skrämmer om att SD är nazister o om krigiska Ryssland men kan inte lyfta ett uns av kritiskt granskande av NATO-allierades krigsbrott. O sjuklövern ska dra in oss i denna fruktansvärda allians. Folk behöver ta del av verkligheten.

URGENT: MSM Syria Lies NEED TO BE EXPOSED...Before It's Too Late
https://www.youtube.com/watch?v=mzEsDAoUvOI
Citera
2016-10-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Rent trams att usa gagnat US tillväxt. USA har hjälpt shiiterna/kurderna att snart besegra IS i Irak, och kurderna i Syrien att trycka tillbaka IS där.

Gagnar IS? Jo, tjena!

USA har redan inflytande över Irak. Då använder man dom som står till förfogande. Syrien säljer sig inte så lätt.
Citera
2016-10-11, 22:01
Medlem
Katastrof av FSA att inte fullgöra omringningen av Daesh. De borde intagit Irshaq först innan de tryckte på norrifrån. Utbrytningsförsöken hade tvingat ut dem i det öppna för flygattacker. Mycket märklig situation. Nästan så man misstänker att de vill låta dem komma undan xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in