Citat:
Vad gäller Syrien, så är Västmedia mycket knapphändig med information, de är urdåliga på att förklara vilka som strider mot vilka och varför. Vad tror du det beror på?
Tror du att det är omöjligt för journalister att förklara konflikten?
Naturligtvis inte.
Men mäktiga intressen vill inte att den stora allmänheten skall förstå kriget.
Då måste man söka info från annat håll och när man gör det så börjar man förstå kriget. Det är faktiskt möjligt för var och en att förstå kriget i Syrien.
Och jag tycker att vi i Väst är skyldiga våra medmänniskor från Syrien denna lilla ansträngning, att sätta oss in i kriget och förstå vad de är utsatta för, förstå vad de flyr ifrån.
Jag har redan förklarat detta, jag kan bara beklaga att du inte förstod mitt resonemang.
Tror du att det är omöjligt för journalister att förklara konflikten?
Naturligtvis inte.
Men mäktiga intressen vill inte att den stora allmänheten skall förstå kriget.
Då måste man söka info från annat håll och när man gör det så börjar man förstå kriget. Det är faktiskt möjligt för var och en att förstå kriget i Syrien.
Och jag tycker att vi i Väst är skyldiga våra medmänniskor från Syrien denna lilla ansträngning, att sätta oss in i kriget och förstå vad de är utsatta för, förstå vad de flyr ifrån.
Jag har redan förklarat detta, jag kan bara beklaga att du inte förstod mitt resonemang.
1. De har nog inga problem med det. Kriget har designats för att det inte ska kunna avslutas, med ett mycket stort antal olika fraktioner/folk/sekter/intressen/terrorister. Av praktiska skäl är det mycket svårt, för att inte säga nästan omöjligt att få till någon form av fred i sådana områden, av icke bilateral typ.
1.1. Givetvis fanns det originellt en massa vinnare på saken. Sedan Ryssland inträdde i konflikten så har maskineriet i konflikten ändrats - men det kan ju vara som så att den eviga Syriska freden inte ligger i Rysslands intresse heller (eller regimens intresse) medan konfliktens eskalering kanske inte är positiv för någon annan part än möjligtvis Israel, regimen och Ryssland.
2. När du väl har förstått det där så kommer du att bli mörkrädd. Skaffa ett exemplar av Machiavelli´s the prince.
och kommer att användas på annat håll.