2016-10-05, 13:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

De som utrotar islamister och jihadister är istället Turkiet, USA och koalitionen av europeiska länder.

Du skojar va? USA beväpnar jihadister så länge de inte kallar sig för ISIS. Nämn gärna vilka sekulära rebeller USA stöttar, (förutom kurderna.)
Citera
2016-10-05, 13:18
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Nej, han har inte bekämpat ISIS och terroristerna. Han har skapat dom. Många har kommit till landet pga Assad. Han är roten till det onda och lösningen är att han avlivas, kanske efter en rättegång av det slag Saddam fick. Iofs gör det inget om han får ett sådant slut som Khaddafi fick heller. Eller Mussolini, ceausescu.

Utveckla gärna hur Assad har skapat ISIS. De med lite koll på mellanöstern vet att det till stor del är USAs invasioner och förstörande av Libyen/Irak som skapat ISIS. Deras vapensponsrande osv
Citera
2016-10-05, 13:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Från nytimes: http://www.nytimes.com/reuters/2016/10/05/world/middleeast/05reuters-mideast-crisis-syria-aleppo-insight.html?_r=0
Citat:
But the fall of Aleppo will not mean an end to the war, military and political analysts say. Instead it is likely to give way to a long-term Sunni guerrilla insurgency in which the remaining moderate rebel groups, backed by the West and the West's regional allies, are driven into the arms of militant jihadis.
Citat:
"The Russians are doing in Aleppo and Syria what they did in Grozny -- it is the same", said Robert Ford, the U.S. ambassador to Syria in 2011-14, referring to the fierce bombardment that all but destroyed the capital of Russia's Chechnya region during Moscow's 1999-2000 war against Islamist separatists there.

The opposition to Assad, he told Reuters, will "go from holding territory ... to being an insurgency, a guerrilla war, and that will continue a long time."

Det intressanta här är att någon förutser en framtid där väst stödjer islamistisk terrorism. Möjligen är det ford som säger det, lite oklart. Och att om inte främmande makter snabbt kommer till rebellernas hjälp så förlorar de aleppo.
Har washington alltid varit så här ruttna? Bara att när det går hyggligt bra för dem så märks det inte lika väl?
Senast redigerad av Pre 1914 2016-10-05 kl. 13:39.
Citera
2016-10-05, 13:28
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är rätt att försvara sitt land mot utländska angripare. Det skulle vi göra om Sverige blev utsatt för "regime change" från främmande makt, som beväpnar kriminella och terrorister, som sprider terror och ockuperar landet. Eller hur?
Eller du kanske skulle säga, visst, varsågod och ta för er?
I så fall blir du en landsförrädare.

Syrien är ett suveränt land, där folket har valt sin ledare och sitt parlament. Valen har varit schysta enligt FN, folket står bakom sin president. Det vill de fortsätta med, de vill inte låta sig splittras av yttre krafter. De har rätten på sin sida.
USA har överskridit många internationella lagar i Syrien.
Så jo, Syrien kämpar för en rättfärdig sak och de får hjälp av Iran och Ryssland.
Visst har Assad rätt att försvara sitt land, men att bomba civila är inte att försvara, utan det är att med feghet försöka göra sig av med fienden. När fienden gömmer sig bland civila så måste man ner på marknivå och strida. Att fälla bomber på det här sättet väcker bara ett större hat mot regeringen, vilket i sin tur kan vara väldigt kontraproduktivt. Hade Löfven bombat mitt område och min familj hade dött i attacken så hade jag tagit upp första bästa automatvapen och haft hans huvud som första prioritet. Och så tänker nog många syrier också. Så Assads lösning är bara kortsiktig.

Att USA beter sig som en skitstövel ger ingen som helst rätt att själv bete sig som en skitstövel. Assad måste arbeta fram en långsiktig plan genom diplomati, och kunna acceptera tanken av ett Syrien utan honom vid makten, men hittills har han inte haft några större avsikter att göra något sådant, utan det är främst Ryssland som har jobbat diplomatiskt med USA, vilket är som att försöka para ihop två motpoler. Varken USA eller Ryssland borde blanda sig in i den här konflikten. Allt de tänker på är sina egna intressen. De skiter fullständigt i den syriska befolkningen, utan båda är ute efter world domination, och ett fäste i Syrien innebär en guldposition i Mellanöstern. Ryssland gör allt för att inte förlora den positionen, och USA gör allt för att få den.
Citera
2016-10-05, 13:35
Medlem
Citat:
Då är frågan varför Assad dödar sitt lands civila, kvinnor och barn i Aleppo med klusterbomber istället för att försvara sitt land mot utländska trupper. Svaret är att det är de egna folket som är hans värsta fiender, han har tvingats ta hjälp av de ryska fascisterna som är vana från Tjetjenien där de dödade 100 000 egna landsmän.

De som utrotar islamister och jihadister är istället Turkiet, USA och koalitionen av europeiska länder.

Räknas syriska rebeller in som civila hos dig?
Jag tror det iaf.

Sen kan du läsa på lite om USAs invasion av Iraq och deras bombningar av civila., eftersom du verkar höja dom till skyarna och vägrar inse att alla parter i detta krig bidrar till blodbadet.
Citera
2016-10-05, 13:36
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Visst har Assad rätt att försvara sitt land, men att bomba civila är inte att försvara, utan det är att med feghet försöka göra sig av med fienden. När fienden gömmer sig bland civila så måste man ner på marknivå och strida. Att fälla bomber på det här sättet väcker bara ett större hat mot regeringen, vilket i sin tur kan vara väldigt kontraproduktivt. Hade Löfven bombat mitt område och min familj hade dött i attacken så hade jag tagit upp första bästa automatvapen och haft hans huvud som första prioritet. Och så tänker nog många syrier också. Så Assads lösning är bara kortsiktig.

Att USA beter sig som en skitstövel ger ingen som helst rätt att själv bete sig som en skitstövel. Assad måste arbeta fram en långsiktig plan genom diplomati, och kunna acceptera tanken av ett Syrien utan honom vid makten, men hittills har han inte haft några större avsikter att göra något sådant, utan det är främst Ryssland som har jobbat diplomatiskt med USA, vilket är som att försöka para ihop två motpoler. Varken USA eller Ryssland borde blanda sig in i den här konflikten. Allt de tänker på är sina egna intressen. De skiter fullständigt i den syriska befolkningen, utan båda är ute efter world domination, och ett fäste i Syrien innebär en guldposition i Mellanöstern. Ryssland gör allt för att inte förlora den positionen, och USA gör allt för att få den.
Alternativet till flygbomber är granateld, knappast bättre.
Citera
2016-10-05, 13:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, han har inte bekämpat ISIS och terroristerna. Han har skapat dom. Många har kommit till landet pga Assad. Han är roten till det onda och lösningen är att han avlivas, kanske efter en rättegång av det slag Saddam fick. Iofs gör det inget om han får ett sådant slut som Khaddafi fick heller. Eller Mussolini, ceausescu.

Han borde personligen ut och kriga mot ISIS. Tåga mot Raqqa och bevisa att de inte är hans allierade som det mesta visar. Det han inte skulle gjort om han varit en demokratiskt vald ledare är att som han gör nu döda kvinnor, barn, civila. Med klusterbomber och andra terrorvapen för att döda en folkgrupp som motsätter sig diktatorns terrorvälde.
Det är här du kommer så ini spisen snett, även om jag respekterar dina åsikter. Det finns inte en minsta chans att en alawit som Assad skulle ha något som helst samröre med Daesh. Inte i det mest skruvade av fulspel och inte i det här universumet. Läs på för f*n!
Citera
2016-10-05, 13:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2

Hur tror du det kommer att bli i Raqqa och Mosul? Det kommer att bli veritabla blodbad och då pratar jag inte IS-soldater. Situationen i Aleppo idag är en lekpark i jämförelse hur det kommer att bli när den stora offensiven mot Daesh är igång. Krig är ett jävla skit hur det än förs.
Citera
2016-10-05, 13:54
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Alternativet till flygbomber är granateld, knappast bättre.
Alternativet till all fegtaktik är marktrupper. Civilbefolkningen får mer tid att fly undan striderna, och Assads styrkor kommer i närkontakt med civila, vilket dels kan boosta moralen och kämpaglöden men det ger även befolkningen en möjlighet att se med egna ögon att regeringsstyrkorna är på deras sida när de blir skyddade och evakuerade av Assads soldater. Vi ser ju också nu i Aleppo att en stark markoffensiv har varit betydligt mer framgångsrikt än bara bombanfall. Irak har jobbat betydligt mer intensivt på marken än vad Syrien har gjort, och där är IS i stort sett bortdrivna helt. Irak kan vara mer eller mindre IS-fritt redan nästa år.
Citera
2016-10-05, 13:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är här du kommer så ini spisen snett, även om jag respekterar dina åsikter. Det finns inte en minsta chans att en alawit som Assad skulle ha något som helst samröre med Daesh. Inte i det mest skruvade av fulspel och inte i det här universumet. Läs på för f*n!
Läs bakåt i tråden. Under hela tiden har Assad köpt olja och gas av ISIS och Assads arme, SAA, har under åratal funnits i baser i närheten av ISIS oljekällor utan att bli attackerade bara för att oljeaffärerna ska kunna fortsätta. Assad var den som skickade vapen, pengar och information till terroristerna som stred mot USA i Irak, SAddams gamla generaler, och det har han bara fortsatt med.
Citera
2016-10-05, 14:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Då är frågan varför Assad dödar sitt lands civila, kvinnor och barn i Aleppo med klusterbomber
Ja, hur går det ihop med att folk stödjer honom i val?
Fundera på det!
Vad gäller valet kan det inte bortförklaras, det är ett faktum att Assad fick en stor majoritet. I våras valde man parlament och flera platser innehas av en opposition som inte slåss med vapen. FN övervakade valen, som sagt, inget valfusk.

Men du påstår att Assad dödar sitt eget folk, civila, kvinnor och barn.
Det går inte ihop, eller hur!

Citat:
istället för att försvara sitt land mot utländska trupper. Svaret är att det är de egna folket som är hans värsta fiender, han har tvingats ta hjälp av de ryska fascisterna som är vana från Tjetjenien där de dödade 100 000 egna landsmän.

Nej, Syrien är ett enat land, som kämpar mot utländska inkräktare betalda av USA, Saudi, Turkiet m fl. Det är USA som velat ha "regime change" i Syrien, de har jobbat för detta i ca 10 år, de har försökt muta folk runt Assad, de har beväpnat folk från al-qaida i Irak, som sedan blev IS.

Den opposition som USA ofta talar om, eller rebeller, är i själva verket i huvudsak terrorstämplade Jabhat al-Nusra. USA har velat att Assad skall förhandla med en terrorgrupp som Nusra! När Ryssland attackerar Nusra, så klagar USA över att de attackerar den moderata oppositionen.

USA har med sina lögner skapat förvirring om Syrien i flera år och det är därför du inte får ihop bilden, den är full av lögner och motsägelser.
Sanningen är att Syrien är utsatt för ett utländskt angrepp med USA i spetsen.
Senast redigerad av humanlife 2016-10-05 kl. 14:11.
Citera
2016-10-05, 14:10
Medlem
beregistains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag vill se dig visa klipp tagna från början av konflikten d.v.s (2011-01-01 till 2011-03-29) som visar på ett väpnat motstånd, och då pratar jag inte om stenkastning, för sådant förekommer i alla demonstrationer, utan att polisen, säkerhetstjänsten eller militären angripit med demonstranter med dödligt våld. För än så länge har du inte framfört någon som stödjer den tesen, utan istället har du ägnat dig åt att länka osammanhängande klipp som egentligen inte har med kärnfrågan vi diskuterar, nämligen att oppositionen utan fatala provokationer från regimens sida började skjuta helvilt mot regimens styrkor.

Jag medger att oppositionen har agerat fel i vissa situationer (och detta är inget jag baserar på utan jag utgår ifrån att sådant har förekommit), men om man tar hänsyn till vad regimen gjort mot politiska aktivister och demonstranter har jag svårt att se människor trycka ner känslorna och vara passiva, för det vore orealistisk och osympatiskt. Ponera att vissa faktiskt använde vapen rättfärdigar detta inte urskillningslöst eld mot en massa.
Jaha.."Osammanhängande klipp"..Vad var det som var så osammanhängande med de? Fick du inte datum och namn på de flesta? Tyken inställning. Varför ska endast jag behöva ägna mig åt att rada upp massa klipp åt dig? Du som anklagar regeringen för att ha kört in med pansarvagnar och mejjat ner ett flertal fredliga demonstrationer borde ju kunna bidra med något själv? Mellan datumen du uppgett. Och för samtliga städer "Hama, Damaskus, Homs, Latakia, Aleppo, osv"
Nå?

Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Ponera att vissa faktiskt använde vapen rättfärdigar detta inte urskillningslöst eld mot en massa
Nu har du ändrat dig till att säga att även ifall vissa av demonstranterna inte var så fredliga och demokratiska, så låg det alltså i deras rätt att agera våldsamt mot regeringen.

Vad tycker du om den här demonstrationen då? En gigantisk demonstration för Assad,
https://www.youtube.com/watch?v=d7zFUaDOPCE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in