2016-10-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Jag har följt krigets utveckling en hel del från "alternativa nyhetskällor" dvs inte bara tittat på västerländsk media.

Varför tror ni att den svenska medians rapportering av kriget är så vinklad? Visst Assad är ingen ängel men USA stödda rebeller begår liknande krigsbrott hela tiden.

Vad tjänar Aktuellt på att inte spegla båda sidornas krigsbrott? Är det ryss-skräcken? Vad tror ni? Kanske är det att svensk medias nyheter bygger på nyhetsbyråer som stöttar USA?

Jag som kommer från ett land som låg i krig med familjemedlemmar som direkt och indirekt varit delaktiga både militärt och politiskt kan säg att svensk media rapporterade väldigt väldigt ensidigt, nästan kopierade rakt av från CNN/BBC, hur har jag bevis på det? Efterforska de artiklar som finns idag sparade på nätet sedan 1999 och jämför med diverse domar i HAAG tribunalen. Så kommer man fram till att det mesta var väldigt vinklat eller överdrivet. Finns även intervjuer med flertal EX-CIA, Generaler från NATO som direkt säger något helt annat än det samtliga Svenska medier rapporterade. Och detta var ändå i Europa, jag kan bara ana om hur mycket man inte tar med när det gäller krig i mellanöstern. Det är enklare att bara go with the flow.

Aftonbladet, Expressen knappast några "nyhetsblad" det är mer en blaska. Sedan ägs ALLA tidningar och media av någon som har intressen att vinkla det på ett visst sätt, det finns ingen "oberoende" källa. Varken i öst eller väst.
Citera
2016-10-03, 20:50
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freudianslip
Så armeniska civila inklusive en lovande simmerska dör i västra delarna av staden på grund av rebellernas missil-attacker och västerländsk media får det att låta som Ryssland låg bakom... finns ingen botten när det kommer till att rapporteringen om Syrien.
Överallt där jag har läst om händelsen så har man inte skrivit vilken sida som stod för attacken. Hade det varit frågan om en rysk eller syrisk attack så hade det stått det i klartext. Men att det inträffade i västra delen av Aleppo antyder att det antingen var FSA, kurder eller al-Nusra som stod för attacken då Assad för tillfället kontrollerar den västra delen. Dock kan man inte utesluta syriska marktrupper helt och hållet, då de lika gärna kan öppnat eld mot en framryckande fiende. Men av den här attacken så luktar det mest hemmagjorda gastanksgranater à la FSA.
Citera
2016-10-03, 21:04
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag som kommer från ett land som låg i krig med familjemedlemmar som direkt och indirekt varit delaktiga både militärt och politiskt kan säg att svensk media rapporterade väldigt väldigt ensidigt, nästan kopierade rakt av från CNN/BBC, hur har jag bevis på det? Efterforska de artiklar som finns idag sparade på nätet sedan 1999 och jämför med diverse domar i HAAG tribunalen. Så kommer man fram till att det mesta var väldigt vinklat eller överdrivet. Finns även intervjuer med flertal EX-CIA, Generaler från NATO som direkt säger något helt annat än det samtliga Svenska medier rapporterade. Och detta var ändå i Europa, jag kan bara ana om hur mycket man inte tar med när det gäller krig i mellanöstern. Det är enklare att bara go with the flow.

Aftonbladet, Expressen knappast några "nyhetsblad" det är mer en blaska. Sedan ägs ALLA tidningar och media av någon som har intressen att vinkla det på ett visst sätt, det finns ingen "oberoende" källa. Varken i öst eller väst.

Så har mina tankar också gått. Det som ger mig magsår är bara att SVT hela tiden ska utmåla sig som "oberoende" och "kritiskt granskande."

Men som du säger så känns alltså som rewrites av amerikansk media.

En följdfråga då: Finns det något sätt hur "vi" kan påverka svensk media till att granska mer nyanserat? Känns hopplöst när man tittar på nyheterna och de rapporterar om ex mellanöstern.
Senast redigerad av Gabrio 2016-10-03 kl. 21:08.
Citera
2016-10-03, 21:10
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Jag har följt krigets utveckling en hel del från "alternativa nyhetskällor" dvs inte bara tittat på västerländsk media.

Varför tror ni att den svenska medians rapportering av kriget är så vinklad? Visst Assad är ingen ängel men USA stödda rebeller begår liknande krigsbrott hela tiden.

Vad tjänar Aktuellt på att inte spegla båda sidornas krigsbrott? Är det ryss-skräcken? Vad tror ni? Kanske är det att svensk medias nyheter bygger på nyhetsbyråer som stöttar USA?
Att gömma sig bakom rebeller är dagens sätt för stora länder att kriga. Man behöver själv inte ställas inför rätta när krigsbrott begås. USA gör det i Syrien och Ryssland gör det i Ukraina.

Det talas hela tiden om krigsbrott hit och dit, men i mina ögon så är krig i sig ett brott. Det kvittar om man blir masserad till döds av gosedjur eller om man dör av kemiska vapen, när du är död så är du död, och hur du dog är egentligen oväsentligt. Är det värre att bomba ett sjukhus där en dör än att bomba ett köpcenter där kanske 12 dör? MSM spelar oftast på snyfthistorier, och finns det ett barn att sätta på löpsedlarna så är det en guldgruva. Alla minns ju stackars Alan som MSM mjölkade i tidningarna för att öppna våra hjärtan i syfte att släppa in fler flyktingar, och i slutändan så visade det sig att Alans pappa behövde nya tänder, och då stängde man igen den dörren.
Citera
2016-10-03, 21:12
Awaiting Email Confirmation
Detta kanske är en alldeles för spekulativ fråga men hur tror ni att situationen ser ut i Syrien om 5 år?
Kommer Assad att lyckas ta tillbaka sitt land, eller delar av det? Kan han efter det återskapa en stabil stat eller är missnöjet mot honom från delar av befolkningen för stor?
Citera
2016-10-03, 21:59
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:

Lathet och order från husse.

Vi börjar med ett ord: Rerajt

Svenska journalister har en lång och rik tradition av att agera mänskliga copy & paste automater åt media från vårt kompisland USA.
En bisarr effekt blir att svenska journalister agerar bihang åt CIA.

Märk väl att t.ex. Peter Wolodarski och några journalister jag inte ens minns namnet på blev inkallade till Bilderbergmötet.
Citera
2016-10-03, 22:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
De större offensiverna för SDF och FSA i närmaste tiden är Al-Bab som jag ser det, om inte SAA även dem är sugna på den staden.

Annars är det Raqqa som är det stora målet, men där är det frågan om det blir SDF eller SAA, ser inte varför FSA/Turkiet skulle gå hela den vägen.

Mosul kommer ISF attackera innan detta året är över garanterat, de kommer aldrig tillåta att IS behåller greppet om den.
Att "Mosul faller snart." är ju något många tror, men lite undrar jag nog om IS motståndare vågar ge sig in i ett
potentiellt så blodigt företag.

Så här sade tydligen Eliasson i Aktuellt nyligen
Citat:
Jan Eliasson menar att läget, som det ser ut nu, inte kommer att leda någon vart, utan att den politiska processen måste få ta större plats.

– Hela den här perioden på fem år har varit att en part har trott att den ska vinna, sedan har en annan part kompenserat. Det går bara inte. Den militära segern finns bara inte, vi måste helt enkelt finna en politisk process.
Ok, Eliasson/FN är inte de mest trovärdiga och uttalandet gällde Syrien. Men att invadera Mosul är ett riskfyllt/potentiellt blodigt företag.
Citera
2016-10-03, 22:53
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Detta kanske är en alldeles för spekulativ fråga men hur tror ni att situationen ser ut i Syrien om 5 år?
Kommer Assad att lyckas ta tillbaka sitt land, eller delar av det? Kan han efter det återskapa en stabil stat eller är missnöjet mot honom från delar av befolkningen för stor?
Om 5 år så tror jag att läget kommer vara lika kaotiskt som det gör idag, om inte värre. Assad lär överta Aleppo innan årsskiftet, och när det händer så förstärker man bara någon annanstans, mest troligt söderut.
Citera
2016-10-03, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har bara följt konflikten lite ytligt den senaste tiden. Men börjar det utkristalliseras en viss stabilitet?

USA tog Irak. Ryssarna blev tvungna bevaka sitt Syrien ( som kanske snart tagit Aleppo). Turkar och kurder har väl en del otalt med varandra men inga större offensiver att vänta?

IS får behålla Mosul. De har så pass mycket stöd där att en invasion inte är möjlig? Man kan inte helt utföra folkmord på en så stor grupp utan att det märks. Saddams gamla soldater måste ju bo någonstans.

IS fyller ju också funktionen att vara svepskäl för stormakterna att behålla militär närvaro i det oljerika området. USA kan väl "förlora" lite material till dem om det går dåligt för dem.

Tur att stormakterna i alla fall verkar leka snällt med varandra i sandlådan. Inget VK3 inom synhåll ännu in alla fall.

OK det var en amatörs analys

IS kommer aldrig att få behålla IS. Mosul är återtaget när näste president installeras i januari 2017.
Citera
2016-10-04, 00:44
Medlem
Chris1991s avatar
Eh, östra Aleppo belägrat sen 2014?

Citat:
2014
Syriska regimen lyckas skära av de sista rebellkontrollerade områdena, vilket resulterar i en belägring av östra Aleppo. Runt 300 000 invånare stängs in.

Enligt Human Rights Watch har antalet stadsdelar som drabbas av tunnbomber nästan fördubblats på fem månader, med nästan 1 700 dödsoffer. Rebellerna svarar genom att skjuta raketer mot de regimkontrollerade områdena.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/utrikes/article23644538.ab

Rätta mig om jag har fel, men är inte det ren lögn? Östra Aleppo belägrades av regimen detta året. Däremot var det två shiitiska områden i Aleppo som var under belägring av terroristerna i 3 år innan de kunde befrias. Men det skrevs det inget om.
Senast redigerad av Chris1991 2016-10-04 kl. 00:47.
Citera
2016-10-04, 03:49
Medlem
taucetis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Lathet och order från husse.

Vi börjar med ett ord: Rerajt

Svenska journalister har en lång och rik tradition av att agera mänskliga copy & paste automater åt media från vårt kompisland USA.
En bisarr effekt blir att svenska journalister agerar bihang åt CIA.

Märk väl att t.ex. Peter Wolodarski och några journalister jag inte ens minns namnet på blev inkallade till Bilderbergmötet.
Vi gick ju ganska nyligen med i Natos Stratcom, som sägs arbeta gentemot den ryska propagandan,(möta propaganda med propaganda) men den med lite vett i skallen vet att vår propaganda i väst är flerfaldigt mer avancerad än den ryska. Kriget i Syrien har vittnat om lögnerna vi dagligen matas med. Så ja, vi blir ljugna rätt upp i ansiktet.

För den som orkar så finns här nedan ett klipp på 49 min där Alfred Marder och Henry Lowendorf, som bägge sitter FN´s Peace Council berättar om hur lögnerna har misslett väst´s befolkning angående kriget i Syrien.

http://newsvoice.se/2016/10/02/massmedier-psykologiskt-krig-syrien/

US Peace Council avslöjar under en presskonferens i FN att amerikansk propaganda styr uppfattningen i Väst om kriget i Syrien. Allmänheten utsätts för en massiv propaganda som handlar om att Syriens regim ska uppfattas som ond.

”Kampanjen att förvirra det amerikanska folket har varit intensiv och det är vårt mål att försöka kasta ljus [och] förståelse [över situationen] som kanske kan leda till att det amerikanska folket kräver ett slut på [den amerikanska] interventionen [i Syrien].” – Alfred Marder

”Vi kämpar mot en massiv propaganda som har demoniserat den syriska regeringen, demoniserat dess ledare, ansträngningar som inlett alla andra interventioner som USA har gjort under många decennier med avsikten att övertyga folk om att störta en regering av ”humanitära” skäl …” – Henry Lowendorf

Panelen redogör för att samma mönster utspelar sig vid varje amerikansk invasion. USA demoniserar alltid ledarskapet för att rättfärdiga interventioner (läs: invasioner, destabilisering och maktövertagande.

Och en slutsats som jag och dom på newsvoice drar utav detta är: Eftersom svenska massmedier imiterar de amerikanska mediernas uppfattning om Syrienkriget och negativa bild av Syriens regering inklusive Assad så vet vi att svenska MSM är en del av den amerikanska propagandan och därmed en del av USA:s psykologiska krigföring med avsikten att minska motståndet mot Washingtons försök att ta kontrollen av landet.

Edit: Tillagt fler citat.
Senast redigerad av tauceti 2016-10-04 kl. 04:03.
Citera
2016-10-04, 04:52
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ja, Assad kommer antagligen att få tillbaks sitt land. Ryssland och dess allierade kan relativt ostört slå ut kaosfraktionens ställningar. USA kommer inte att intervenera. Det tycks vara kontentan av utrikesminister John Kerrys uttalande nyss, att Pentagon inte är villigt att backa upp hans hot mot Rysslands göranden i Syrien. Källa:

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2016/10/01/Kerry-said-he-lost-argument-to-back-Syria-diplomacy-with-force-.html

Nu talar vapnen, sedan, på lite sikt, kan Syrien återställas till relativt oberoende, ej styckat så som kaosfraktionen anser.

- - -

Kaosfraktionen (dvs, bankstermaffians USA, "US, Inc.") har länge sysslat med att skapa instabilitet i Syrien, men nu går det inte längre.

Lyssna bara:

. Kaoskrafter yrkar på flygförbudszon i Syrien sommaren 2013: det gick inte.
. Kaoskrafter yrkar på västlig intervention augusti/september 2013: det gick inte.
. Hösten 2015: Ryssland börjar intervenera med tungt flygunderstöd: väst förmår inte göra något.
. September 2016: Kerry vill att USA intervenerar militärt: det gick inte.

Det går inte. Ty Pentagon styrs numera av sk. White Hats, goda krafter, symboliserat av CJCoS Joseph "Fighting Joe" Dunford. "He fights" men inte på NWO:s order och inte i Syrien. Han strider för en återupprättad amerikansk republik, baserad på den Konstitution som militären är svuren att försvara mot fiender, inre och yttre.

Och Syrien och Ryssland är inte USA:s fiender. Därför vägrar Pentagon följa Kerrys order. Man kan tillägga att Kerry och hans "US, Inc." hör till den sorts inre fiender som USA:s försvarsmakt är satt att bekämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in