2016-04-13, 23:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är mycket goda nyheter. Jag antar att man övervägt det noga. Detta kommer att bidra till att Assadregimen kommer tvingas till svidande kompromisser.

Nu har man förmodligen även samlat tillräckligt mycket underättelseinformation om respektive grupp och därmed blir det enklare att kontrollera och följa vapnen.

Vad är du för en jävla tomte? Tror du på vad du skriver? USA kommer få tillbaka detta så jävla hårt en vacker dag i framtiden, jag fattar inte hur de tror att de ska gå bra denna gång när det aldrig tidigare gått bra.

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
Citera
2016-04-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Om man inte förstår skillnaden på ryska armén och på ett privat företag som hyr ut ryska och serbiska legosoldater, så är det naturligtvis helt ointressant.

Nej det är det inte, de inhyrda soldaterna hade inte satt sin fot i Syrien utan Dumans godkännande, ungefär som USAs 100.000 legosoldater i regionen är där under USAs arme.

Tror du tex Blackwater kan ge sig in i konflikter utan USAs godkännande? Nej dem jobbar för regeringen.

Sen tror jag att det är ryska armen och inte privata företag, på alla filmer har dem officiella uniformer vilket endast får bäras av armesoldater.

I artikeln frågar dem sig om det "finns några syriska soldater" i syriska armen, det är ju helt uppenbart en propaganda artikel, ingen kan väl på allvar tro att SAA består av ryska legoknektar..
Citera
2016-04-14, 06:51
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men det mer relevanta här är ju VARFÖR man gör detta. Det handlar ju om att åtminstone regimen inte vill se någon förhandlingslösning utan tror att man bara skall kunna krossa oppositionen.

Ligger nog mycket i det. Om man ska komma nånstans med Plan A så krävs det att det finns en Plan B att hota med. Skulle inte förvåna mig om detta är hela skälet till varför nyheten sipprade ut.
Citera
2016-04-14, 10:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vad är du för en jävla tomte? Tror du på vad du skriver? USA kommer få tillbaka detta så jävla hårt en vacker dag i framtiden, jag fattar inte hur de tror att de ska gå bra denna gång när det aldrig tidigare gått bra.

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."
Det gick bra tidigare, man drev ur ryssarna ur Afghanistan. Det som misslyckades var att man inte visste vilka de var som fick manpads. Det går att förse rebellerna i Syrien med manpads under reglerade förhållanden.
Citera
2016-04-14, 10:53
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så "vansinnigt" är det inte, det kommer garanterat att fungera på samma sätt som med PV-robotarna. Man får ett vapen att avfyra, och vill man ha mer får man lämna tillbaks det använda vapnet. Än så länge tycks inga amerikanska PV-vapen använts till något annat än att slå ut terror-regimens pansar.

Men det mer relevanta här är ju VARFÖR man gör detta. Det handlar ju om att åtminstone regimen inte vill se någon förhandlingslösning utan tror att man bara skall kunna krossa oppositionen.

Du är skamlös i ditt stöd till jihadister och andra terrorister. Skärp dig.
Vad hjälper det när ett mycket stort antal vapen brukar försvinna i hanteringen och/eller användas mot mål som man inte tänkt sig och vad händer när motståndarsidan gör liknande arrangemang?
Citera
2016-04-14, 11:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Du är skamlös i ditt stöd till jihadister och andra terrorister. Skärp dig.
Vad hjälper det när ett mycket stort antal vapen brukar försvinna i hanteringen och/eller användas mot mål som man inte tänkt sig och vad händer när motståndarsidan gör liknande arrangemang?
Jag antar att du tycker att Assad också är skamlös med hans tidigare stöd till jihadister och andra terrorister.
Citat:
Iraq's former national security advisor Mowaffak al-Rubaie had warned Syrian President Bashar al-Assad against supporting "jihadi" militants who later become leaders in the Islamic State (IS), the former top Iraqi official said.

The alleged support and training for the militants took place in Syria and was carried out by government security forces who reportedly wanted to keep American troops busy fighting in Iraq following the 2003 US-led invasion of the country.

"I went and met President Bashar al-Assad twice, and presented him with material evidence, documents, satellite pictures, confessions, all sort of evidence that his security forces were involved in active (sic) and transporting jihadist from Syria to Iraq," Rubaie told Al Jazeera, in the first of a two-part documentary entitled Enemy of Enemies: The Rise of ISIL aired earlier this week.

"And also, there were training camps with names and locations. He (Assad) was in total denial of that. I remember telling him that this will - in no time – backfire on Syria," he added.
http://www.middleeasteye.net/news/iraq-asked-syrias-assad-not-aid-jihadists-former-official-1553468312
Citera
2016-04-14, 12:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det gick bra tidigare, man drev ur ryssarna ur Afghanistan. Det som misslyckades var att man inte visste vilka de var som fick manpads. Det går att förse rebellerna i Syrien med manpads under reglerade förhållanden.
Men hur dum får man bli? USA har i flera år fått kritik för att de inte har kontroll över sina vapenleveranser. Hälften av leveranserna till rebellerna hamnar ju hos terroristerna, det vet alla.
Så nu har vi Nusra och IS med Manpads och du välkomnar det! Idiot!
Och du vet förstås lika väl som jag att detta är avsikten. Terroristerna tjänar ju USA och Israel.
Senast redigerad av humanlife 2016-04-14 kl. 12:16.
Citera
2016-04-14, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Ligger nog mycket i det. Om man ska komma nånstans med Plan A så krävs det att det finns en Plan B att hota med. Skulle inte förvåna mig om detta är hela skälet till varför nyheten sipprade ut.

Det borde väl vara ett väldigt starkt incitament för rebellsidan att fortsätta bryta mot eldupphöret om man säger att om ingen förhandligslösning nås, då kommer vi att skicka er MANPADs?
Citera
2016-04-14, 13:01
Medlem
Ser ut som om IS kör över de "moderata" i norra Aleppo just nu. Den lilla fickan som fortfarande hålls har blivit kluven itu: https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_Civil_War_detailed_map

Anmärkningsvärt med tanke på att rebellerna där understöds både av US flygvapen, samt turkiskt artilleri. Detta ska alltså vara de grupper som är bäst lämpade att bekämpa IS? Kan bara hoppas att inga MANPADs hunnit levereras till dessa frihetskämpar ännu, för då är de snart i IS ägo.
Citera
2016-04-14, 14:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men hur dum får man bli? USA har i flera år fått kritik för att de inte har kontroll över sina vapenleveranser. Hälften av leveranserna till rebellerna hamnar ju hos terroristerna, det vet alla.
Så nu har vi Nusra och IS med Manpads och du välkomnar det! Idiot!
Och du vet förstås lika väl som jag att detta är avsikten. Terroristerna tjänar ju USA och Israel.
Jag förstår att du blir upprörd. Manpads kommer nog att förses under reglerade förhållanden, till skillnad mot andra former av leveranser som har skett mer eller mindre fritt. Ingen har heller, av vad som framgår av artikeln, påstått att Manpads kommer att förses nu, om en månad eller om ett år. Du tror väl inte att hela planen kommer att offentliggöras på en hemsida? Sen är det ju inte heller bekräftat att Manpads kommer att förses av USA, men det hade inte varit dumt att göra det, förutsatt att det sker under reglerade förhållanden och begränsat.

Nej, vi är inte på samma sida. Jag säger att kriget gynnar Israel och USA. De gynnas i vissa avseenden och missgynnas i andra. Vad har det med saken att göra? Jag trodde du var "mån" om att hålla dig till ämnet.

Jag har aldrig jublat över att IS eller al-Nusra får Manpads. Det är rena lögner från din sida, något du är bra på att producera.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-04-14 kl. 14:24.
Citera
2016-04-14, 15:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Manpads kommer nog att förses under reglerade förhållanden, till skillnad mot andra former av leveranser som har skett mer eller mindre fritt.
...
Jag har aldrig jublat över att IS eller al-Nusra får Manpads.

Ryskt plan verkar nu vara nedskjutet av ISIS. Manpads?

https://www.almasdarnews.com/article/isis-reportedly-shot-russian-jet-northern-syria/
Citera
2016-04-14, 15:30
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ryskt plan verkar nu vara nedskjutet av ISIS. Manpads?

https://www.almasdarnews.com/article/isis-reportedly-shot-russian-jet-northern-syria/

Beror naturligtvis på flyghöjd, men det är naturligtvis möjligt att det kan röra sig om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in