2016-02-12, 20:50
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Du är kanske medveten om att NATO bara försvarar Turkiet om landets angrips av främmande makt. I övrigt tror jag inte att SA vill ha ett direkt krig med Ryssland.

Kommer bli väldigt intressant att se vad som händer de närmsta veckorna. Det verkar som rebellerna får tokstryk så om Turkiet och SA menar allvar med regimbyte så har de inte så mycket val än att gå in själva. Samtidigt så vill de knappast ha en väpnad konflikt med Ryssland utan uppbackning av västmakterna. Något som kräver att Turkiet på något sätt lyckas trigga NATOs säkerhetsgarantier.

Hade inte oroat mig om Turkiet styrdes av någon man kan lita på. En konflikt med Ryssland innebär ännu ett europeiskt storkrig och Erdogan är en lömsk orm.
Citera
2016-02-12, 20:52
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om Turkiet går in militärt i Syrien är det en invasion av ett suveränt land och då har Ryssland all rätt att angripa dessa militärt , kommer aldrig kunna åberopa art #5 där.

Syrien är inte Ryssland.
Citera
2016-02-12, 20:54
Medlem
Savoys avatar
Är lite smått nyfiken på hur man kan få det till att det vore enkelt för Turkiet och Saudi(!) att gå in och vinna på marken i Syrien, trots att Ryssland har luftherravälde i de aktuella områdena? Så länge man inte håller sig i den USA-ledda koalitionens område i östra Syrien så får man nog passa sig för vad som kommer från himlen om man går in.

Eller att turkiska generaler skulle få använda USA:s kärnvapen i den här konflikten, det låter ju också lite äventyrligt milt sagt.

Kom ihåg att Saudi inte har något annat att falla tillbaka på än sin snabbt sinande oljeförmögenhet. Möjligen stiger oljepriset om krigsprojektet blir av, men då ökar även Rysslands intäkter. Saudi är inne på en hopplös väg och jag tror det beror på att de är desperata, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Hade inte oroat mig om Turkiet styrdes av någon man kan lita på. En konflikt med Ryssland innebär ännu ett europeiskt storkrig och Erdogan är en lömsk orm.

Du kan nog vara lugn: Turkiet har t.ex., enligt Erdogan, inte fått en enda spänn av de 3 miljarder euro EU skulle skicka för flyktinghantering. Man kan lugnt säga att relationen Turkiet-Väst varit bättre än den är nu.
Senast redigerad av Savoy 2016-02-12 kl. 20:58.
Citera
2016-02-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Syrien är inte Ryssland.

Nej det är väl självklart?

Menade att Ryssland har "rätt" att försvara Syriens integritet då de är allierade med landet, om Syrien önskar detta vill säga.
Citera
2016-02-12, 20:56
Medlem
Saudierna vad jag kan läsa om är ju värdelösa i strid, får ju tillochmed hyra in colombianer etc för att strida i Yemen.

Men får de Turkiet och andra med sig så blir det en annan visa.
Citera
2016-02-12, 21:01
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Kan fortfarande inte använda dem, koderna sitter USA på oc de lär inte ge dem till turkarna för att de vill kriga.

Om Turkiet går in militärt i Syrien är det en invasion av ett suveränt land och då har Ryssland all rätt att angripa dessa militärt , kommer aldrig kunna åberopa art #5 där.

Det är FN:s säkerhetsråd som bestämmer om det är "invasion" och inte Ryssland dock. Och i FN:s säkerhetsråd sitter det ett antal NATO medlemmar som bekant.
Risken för att det skulle ses som invasion är med andra ord mikroskopiskt.
Om Turkiet går in i Syrien pga existerande legitima skäl och Ryssland angriper Turkiet utan FN mandat är det en rysk aggression mot Turkiet = NATO art numero 5.
Citera
2016-02-12, 21:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Om Turkiet går in i Syrien pga existerande legitima skäl och Ryssland angriper Turkiet utan FN mandat är det en rysk aggression mot Turkiet = NATO art numero 5.

Om ryssarna angriper turkiska trupper på syrisk mark, där ryssarna har tillstånd att vara men inte turkarna? Berätta hur du tänker nu.
Citera
2016-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Om ryssarna angriper turkiska trupper på syrisk mark, där ryssarna har tillstånd att vara men inte turkarna? Berätta hur du tänker nu.
Han tror att världen är utan regler och hemliga överenskommelser.
Citera
2016-02-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Det är FN:s säkerhetsråd som bestämmer om det är "invasion" och inte Ryssland dock. Och i FN:s säkerhetsråd sitter det ett antal NATO medlemmar som bekant.
Risken för att det skulle ses som invasion är med andra ord mikroskopiskt.

Det stämmer såklart inte.

FNs säkerhetsråd kan inte bestämma så som du antyder. Om Turkiet invaderar Syrien och Syrien anser det är en olaga invasion och intrång av deras suveränitet så har de all rätt att försvara sig och därmed be Ryssland att ingripa.

Inget som kommer att få art#5 att kunna användas och FN kan inte säga något där.
Citera
2016-02-12, 21:09
Medlem
Christopher.s avatar
Konsekvenserna tror jag kommer bli intressanta om Saudierna och turkfittorna menar allvar. Jag tror inte på något storkrig med Ryssland och Turkiet, däremot tror jag Ryssarna beväpnar kurderna som fan, slår ut saudiernas alla oljeproduktionsanläggningar, redan där har Ryssland satt mellanöstern i brand samtidigt som Turkiet utesluts ur Nato med ett rasande inbördeskrig som följd samtidigt som Saudierna. Saudierna kommer.
Citera
2016-02-12, 21:10
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Du missuppfattar. Här avses om Ryssland ska kunna attackera Turkiet utan att artikel #5 blir aktuell. Ryssarna med förevändning att deras allianspartner blivit invaderad av Turkiet.

På syriskt territorium kan ryssarna göra vad de vill. Men på turkiskt territorium är det NATO som träder in.
Citera
2016-02-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du missuppfattar. Här avses om Ryssland ska kunna attackera Turkiet utan att artikel #5 blir aktuell. Ryssarna med förevändning att deras allianspartner blivit invaderad av Turkiet.

På syriskt territorium kan ryssarna göra vad de vill. Men på turkiskt territorium är det NATO som träder in.

Det tror jag ingen har sagt något om , att Ryssland skulle attackera inne på Turkiskt mark. Inte vad jag läst iaf, vad som skrivits är om Turkiet skickar in marktrupper på syrisk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in