2016-01-14, 00:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Varför diktar du ihop att jag försvarar Assad? Tvärtom så har jag flera gånger buntad ihop honom med flera av de andra som begår förbrytelser. Ej heller har jag sagt att det är en demokrati, i alla fall inte av västerländska mått. Jag tycker dock att Syriens författning i teori och princip fungerar som en bra förutsättning för landet i framtiden (sekulär stat, flerparti val, kvinnliga rättigheter etc.). Problemet är att författningen feltolkats och inte efterlevs som den ska. Faller regimen så ersätts den med en islamistiskinspirierad sådan. I "bästa" fall blir det som i Irak, där allt måste "stämmas av" mot koranen innan det kan bli lag, men med tanke på vilka aktörer vi har att göra med så kan vi tänka oss Saudiarabien mer än Irak. Således är regimens konstitution att föredra, så problemet är regimens medlemmar och företrädare snarare än regimens struktur. Som sagt, vi talar inte om en västerländsk demokrati, men läget kan, tro det eller ej, bli sju resor värre om vi inte gör paria av terrorgrupper som Nusra och ISIS-kopplade grupper för de kan aldrig vara en del av lösningen.

Och varför ska man inte kunna belysa förbrytelser av andra också, som t.ex. YPG? Det verkar snarare vara du som vill tala tyst om dessa förbrytelser genom att frammana att man inte "ska ändra fokus"? Det YPG gjort handlar knappast om några "isolerade" händelser. Även om jag applåderar deras insatser mot ISIS så kan man inte förneka att det i många avseeden är en djupt rasistisk kommunistisk organisation som ogillar allt som inte är kurdiskt. Till och med Amnesty har vidimerat deras förbrytelser, som inte är ringa till vare sig antalet eller arten:

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/10/syria-turkey-right-groups-accused-kurds-rojava-of-war-crimes.html#

http://www.al-monitor.com/pulse/files/live//sites/almonitor/files/documents/2015/AI.WeHadNowhereElseToGo.PDF

Läs och begrunda och se om du inte ändrar uppfattning om dessa "hjältar". Min poäng är att det finns inga "good guys" i den här konflikten. Däremot finns det två aktörer som är överlägset värst av alla och det är ISIS på första plats och Al-Nusra på andra plats. På delad tredje plats kommer samtliga andra aktörer i lika delar.
Du gillar inte att bli anklagad för något du inte har skrivit, men varför skriver du då till mig i det förra inlägget "dina al-Nusra hjältar". Vad är detta för hyckleri?

Jag vill inte att diskussionen ska handla om YPG eftersom det är inte vad jag ursprungligen frågade en användare i tråden och därför att du relativisera våldet genom att ta upp bagateller. Du använder samma resonemang som terrorister. När de dödar civila pekar de på hur väst dödar civila. Jag anser att YPG har begått brott, precis som USA, Sverige och andra länder har begått brott, dock inte de brott dom du nämner då det inte finns stöd för det, något jag skrev i förra inlägget att du skulle lägga fram, vilket du inte heller gjorde. Det faktum att kurder avvisade människor från ett område tidigare kontrollerade av IS pekar väldigt lite på att "kurder systematiskt förföljer minoriteter". Det man gjorde var fel, förståeligt, men klart fel i folkrättslig mening. Om detta är det enda du kan komma fram med som ska likställa dem med Assad och IS brott är det pinsamt.

Assad och IS är värst, borde du ha skrivit, men det visar återigen på vad din agenda består av.
Citera
2016-01-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du gillar inte att bli anklagad för något du inte har skrivit, men varför skriver du då till mig i det förra inlägget "dina al-Nusra hjältar". Vad är detta för hyckleri?

Jag vill inte att diskussionen ska handla om YPG eftersom det är inte vad jag ursprungligen frågade en användare i tråden och därför att du relativisera våldet genom att ta upp bagateller. Du använder samma resonemang som terrorister. När de dödar civila pekar de på hur väst dödar civila. Jag anser att YPG har begått brott, precis som USA, Sverige och andra länder har begått brott, dock inte de brott dom du nämner då det inte finns stöd för det, något jag skrev i förra inlägget att du skulle lägga fram, vilket du inte heller gjorde. Det faktum att kurder avvisade människor från ett område tidigare kontrollerade av IS pekar väldigt lite på att "kurder systematiskt förföljer minoriteter". Det man gjorde var fel, förståeligt, men klart fel i folkrättslig mening. Om detta är det enda du kan komma fram med som ska likställa dem med Assad och IS brott är det pinsamt.

Assad och IS är värst, borde du ha skrivit, men det visar återigen på vad din agenda består av.
Nej, jag skrev så eftersom du upprepade gånger uttalat stöd för Nusra (du vill ju t.o.m att USA ska stödja dem, som tillhör samma organisation som utfört det största terrordåden på deras mark! )

(FB) Konflikten i Syrien

Gällande YPG fick du pålitliga källor som väl dokumenterat vad de gjort. Det rör sig knappast om enskilda händelser och det är knappast att "relativisera" (det är ju DU som drar till med "Caesars foton" så fort någon nämner rebellförbrytelser!). YPG fördriver så väl assyrier som turkmener på ett systematiskt vis. Detta har till och med Amnesty slagit fast, men enligt dig kanske Amensty också är köpta av Assads regim, eller är det Putin som avlönar dem? Är det vad "agendan" som du nämner, består av?

Jag har flera gånger sagt vad jag står gällande Assad (personer i regimen dåliga = principiella strukturen ok). Läs om det flera gånger om du tycker att det blir lättare att ta in. Om du trots det med en dåres envishet vill försöka få det till något annat så varsågod, men det är är inget annat än en villfarelse i så fall.
Citera
2016-01-14, 11:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du svarade ju på inlägget, alltså funkade det. När du skriver att jag "får mer svar" på mina frågor förutsätter det att jag har fått svar, vilket jag inte har fått.

I hela inlägget som du skrev bemötte du inte den enda, absolut enda frågan jag ställde, nämligen varför assyriska/syrianska demokratiaktivister arresteras, fängslas utan rättegång samt torteras. Hur kan du rättfärdiga det i en demokrati, eller antyder du att dessa också är terrorister? (som om det skulle rättfärdiga tortyr). Svara på den enkla fråga och sluta flyg frågan som en fisk. Hur kan du låta dig själv förödmjukas på detta sätt.
Det är inte första gången du svarar utan att läsa mitt inlägg. Var någonstans ursäktade jag terroristernas brott? Citera mig. Jag utmanar dig. Det är snarare du som blundar för regimens brott, som trots allt fanns innan inbördeskriget utbröt.
Du verkar inte veta vad du skriver. Det kanske beror på att du bara hasplar ur dig en massa hat utan att tänka efter, du skriver långa haranger och kanske dribblar du bort dig själv.
Om du skulle pröva att sammanfatta dina synpunkter, så skulle det nog klarna. Så här skrev du i inlägget som jag besvarade:
Citat:
Assadregimen har tidigare försvårat, förlängt och tilltrasslat hjälpkonvojer in i belägrade områden, något du inte nämner. Att sedan försöka lägga skulden på rebeller, vilka också har ett ansvar för svälten, är otroligt lågt och vilseledande. Anledningen till att rebellerna i området inte har mat att ge ut, eller har höga priset, beror på att det inte är mat som kommer från hjälpkonvojer, utan mat som smugglas in. Hade Assadregimen öppnat för hjälpkonvojer tidigare skulle de olika hjälporganisationers dela ut mat direkt till folket. Syftet är klart att svälta ut befolkningen och rebellerna för att driva ut dom eller få folket att vända sig mot rebellerna, alltså är det en svältpolitik som förs från regimens sida.
Vad är detta om inte ett ursäktande av rebellerna/terroristerna? De har ockuperat områden och tagit civila som gisslan. Det är fullständigt olagligt, det verkar du okunnig om. Men det är ju självklart att det är terroristerna som är ansvariga för situationen. Det är att lägga skulden där den hör hemma och inte alls ”otroligt lågt och vilseledande”. Det är faktiska omständigheter.

Men du försöker lägga all skuld på de syriska myndigheterna, det är däremot ”otroligt lågt och vilseledande”. De gör vad de kan för hjälpa civila i dessa områden, men eftersom de inte ens har tillträde, så är ju deras möjligheter begränsade. Det begriper ju var och en, men tydligen inte du.

Tidigare har du uttryckt beundran för IS här i tråden. Du hade läst något av Napoleoni, som är en erkänd expert på IS, och förstått att de samhällen som styrs av IS fungerar. Som om det var konstigt. Varför är det konstigt? Om man erövrar ett område är det naturligtvis bäst om livet där kan fortsätta som förut, människor måste ju kunna försörja sig, ha en tillvaro som fungerar, även IS-krigare har behov som alla andra människor. Och det är nog ingen större prestation låta skola, sjukvård, byggen osv fortsätta som förut, det är liksom inte IS förtjänst.
Det tyder väl snarare på att de syriska samhällena fungerade även förut.

Men man kan ju inte, som du, bortse från att IS sätter skräck i folk genom bestialiska mord och att deras inkomster till stor del kommer från stulen olja och att deras ideologi är en förtryckande regim med religionen som täckmantel. Det är ju så långt från demokrati och mänskliga rättigheter man kan komma.

Detta är ju det väsentliga i kriget, vad vill de som kämpar mot Assad, vilken typ av samhälle vill de ha? Saudi verkar ju vara förbilden för IS, al-Nusra m fl som de får stöd av.

Kriget i Syrien är alltså ett val mellan å ena sidan, en sekulär stat, där många etniska och religiösa grupper bevisligen kan leva i fred med varandra och som är självständigt i förhållande till andra länder, som hävdar sin suveränitet, och som i sin tur respekterar andra länders suveränitet. Ett land som väljer sina företrädare och säkerligen vill utveckla landet i demokratisk riktning.
Å den andra sidan har du en massa olika terrorgrupper som är våldsdyrkare och har diktaturen Saudi som förebild.
För mig är valet självklart på Assads sida, men du verkar välja den andra sidan, den som du kallar rebeller. Du borde klargöra ditt val där, vilka motiv har du?
Senast redigerad av humanlife 2016-01-14 kl. 11:29.
Citera
2016-01-14, 13:38
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast i Aleppo trakterna går det väl rätt bra för SAA? Man säkrade ju Kuwaires bl.a. Och mot Deir Ez Zor rycker man väl stadigt närmare? Det är i Palmyra som det verkar vara ett väldigt hattande fram och tillbaka, men det beror på att man inte gjort någon större krafansatsning där då området bedoms som relativt avlägset och isolerat.

Assad har i tidigare uttalanden medgett att SAA inte har resurser att vara aktiva på alla fronter samtidigt.

Var sak har sin tid.
Citera
2016-01-14, 13:49
Medlem
Tillssons avatar
Från Twitter: SAA uppbackade av RuAF har intagit Arran, som ligger 10 km söder om Al-Bab.

Stämmer det börjar det brännas rejält för de IS-terrorister som är kvar i Al-Bab.

https://twitter.com/Syria_Protector/status/687606476672733184?lang=sv
Citera
2016-01-14, 14:34
Medlem
Jag har mailat Ring P1, Studio Ett, Nordegren, Ring P1, olika korrespondenter, Aftonbladet, Expressen och ifrågasatt deras Propaganda mot Assad och det Syriska folket.
Mycket bra inringare som efterfrågar program om Syrien om hur det var INNAN Proxy konflikten drog igång.
Ring P1
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1120
Lyssna från 04.35

Idag så skall dom ta upp på SR P1 om hur det var i Syrien innan konflikten drog igång, vi får se om dom är neutrala denna gång.

15.00 SR P1
Citera
2016-01-14, 15:45
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Jag har mailat Ring P1, Studio Ett, Nordegren, Ring P1, olika korrespondenter, Aftonbladet, Expressen och ifrågasatt deras Propaganda mot Assad och det Syriska folket.
Mycket bra inringare som efterfrågar program om Syrien om hur det var INNAN Proxy konflikten drog igång.
Ring P1
Lyssna från 04.35

Idag så skall dom ta upp på SR P1 om hur det var i Syrien innan konflikten drog igång, vi får se om dom är neutrala denna gång.

15.00 SR P1

Länken fungerar inte!

Förövrigt tycker jag du ska testa ringa in istället för att maila dom, sätt dig ner och samla material och använd sedan det för att stödja dina påståenden.

Vad jag tycker borde tas upp mer och vad jag anses har ignorerats i media är att kriget kunde vara slut för flera år sedan när det föreslogs fredsförhandlingar med samma principer som det avtal som det talas om just nu men att en viss sida inom geopolitiken tackade nej eftersom dom var så tvärsäkra på att deras sida skulle vinna. Just det här är väll det som visar bäst på att det hela var /är ett proxykrig, något som det alltid har hyschhyschats om borsett från när man fokuserat på Rysslands inblandning .
Senast redigerad av postkran 2016-01-14 kl. 15:48.
Citera
2016-01-14, 16:05
Medlem
Jag vill minnas att regeringen i Syrien gick ut med att dom ville förhandla bara dom fick namnen på oppositionen. Någon kunnig som vet något nytt om detta?
Citera
2016-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Länken fungerar inte!

Förövrigt tycker jag du ska testa ringa in istället för att maila dom, sätt dig ner och samla material och använd sedan det för att stödja dina påståenden.

Vad jag tycker borde tas upp mer och vad jag anses har ignorerats i media är att kriget kunde vara slut för flera år sedan när det föreslogs fredsförhandlingar med samma principer som det avtal som det talas om just nu men att en viss sida inom geopolitiken tackade nej eftersom dom var så tvärsäkra på att deras sida skulle vinna. Just det här är väll det som visar bäst på att det hela var /är ett proxykrig, något som det alltid har hyschhyschats om borsett från när man fokuserat på Rysslands inblandning .

Håller helt med dig, har ringt in 2 gånger men ej kommit fram, endast växeln.

Rätt länk, spola till 04.35
http://t.sr.se/231wZV7
Citera
2016-01-14, 16:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ring P1
Lyssna från 04.35

15.00 SR P1
Bra jobbat, en idé att ta efter, blir det önskemål från många, så måste de väl lyssna till slut.
Citat:
Jag vill minnas att regeringen i Syrien gick ut med att dom ville förhandla bara dom fick namnen på oppositionen. Någon kunnig som vet något nytt om detta?

Jo, det stämmer. Samtal mellan oppositionen och Assad skall starta i januari, enligt fredsplanen som antogs av FN:s Säkerhetsråd. Assad har sagt sig vara beredd på att förhandla med den patriotiska oppositionen, men däremot inte med terrorstämplade grupper. Al-Nusra är terrorstämplade, men USA vill ändå att de skall delta i förhandlingarna. Jag vet inte om den frågan är löst än.
Citera
2016-01-14, 16:49
Medlem
Tillssons avatar
Turkisk media rapporterar att Turkiet, efter IS utfört självmordsattacken i förrgår i Sultanahmet, Istanbul, sköt turkiska artilleriet mer än 500 salvor på terrorgruppens positioner i Syrien och Irak. Man påstår sig ha dödat 200 IS-terrorister.

Media påstår att självmordsbombaren kom från Syrien och att IS är ansvariga.

Det hettar till ännu mer i området.

Källa: http://aa.com.tr/en/turkey/turkey-shells-daesh-positions-after-istanbul-attack/505103
Citera
2016-01-14, 17:14
Medlem
Hittade den här utredningen som är gjord för amerikanska kongressen, har bara hunnit skumma igenom den, men fann en intressant formulering i slutet, under rubriken "Outlook" som handlar om den syriska oppositionen: https://www.fas.org/sgp/crs/mideast/RL33487.pdf

Citat:
President Obama said in February that, “The Syrian civil war will only end when there is an
inclusive political transition and a government that serves Syrians of all ethnicities and
religions.”51 The presence and power in Syria of armed groups directly opposed to this
formulation suggests that the conflict could persist after any negotiated settlement seeking to
replace the current Asad-led government with a government of national unity or other inclusive
formulation. Political opposition coalitions appear to lack both grass-roots support and, because
of their lack of material control over the most powerful armed groups, they appear to lack the
ability to guarantee security commitments that might presumably be part of a negotiated
settlement.

Ganska anmärkningsvärt med tanke på att oppositionen, som enligt rapporten saknar stöd på gräsrotsnivå, är erkänd av USA, större delen av västvärlden, Turkiet, mfl, som "det syriska folkets enda legitima representant".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in