2016-01-13, 13:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Det är nog troligt tack vare ankomsten av bättre tanks. T72 och T90 är inte lika lätta att spränga som det gamla skräpet SAA hade.
SAA har i stort sett bara använt T72 och diverse trupptransportfordon, och så lite shilka. T90 har de inte många av om man säger så. T72 eller T90 är ingen match för TOW.
Citera
2016-01-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inte troligt på någon punkt. Aleppo, Palmyra, deir ez zor etcetera etcetera som SAA inte har fixat än talar mot. I Raqqa finns ISIS som inte varit någon prioritet hittills.
Fast i Aleppo trakterna går det väl rätt bra för SAA? Man säkrade ju Kuwaires bl.a. Och mot Deir Ez Zor rycker man väl stadigt närmare? Det är i Palmyra som det verkar vara ett väldigt hattande fram och tillbaka, men det beror på att man inte gjort någon större krafansatsning där då området bedoms som relativt avlägset och isolerat.

Mot Raqqa skulle man behöva en gigatisk slägga så det är inte troligt att man kör på det just nu, men tar man områdena runt omkring samtidigt som ryssarnas och alliansens bomber mjukar upp Raqqa, och kanske i coordination med SDF, så kanske man kan lyckas framåt slutet av året? Om allt annat står sig väl dvs.
Citera
2016-01-13, 14:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast i Aleppo trakterna går det väl rätt bra för SAA? Man säkrade ju Kuwaires bl.a. Och mot Deir Ez Zor rycker man väl stadigt närmare? Det är i Palmyra som det verkar vara ett väldigt hattande fram och tillbaka, men det beror på att man inte gjort någon större krafansatsning där då området bedoms som relativt avlägset och isolerat.

Mot Raqqa skulle man behöva en gigatisk slägga så det är inte troligt att man kör på det just nu, men tar man områdena runt omkring samtidigt som ryssarnas och alliansens bomber mjukar upp Raqqa, och kanske i coordination med SDF, så kanske man kan lyckas framåt slutet av året? Om allt annat står sig väl dvs.
Jovisst går det bra för SAA i Aleppo, IS' front verkar braka samman vid al-Bab.
http://en.alalam.ir/news/1778777
Citera
2016-01-13, 14:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Det har låtit så här sedan 2013 minst. Vi hör bara från en sida, och de nyheterna från statliga nyhetsbolaget i Syrien eller iranska källor är inte värda mycket. Du ser sällan nyheter om bakslagen. Det brukar låta såhär:
Citat:
-"Kurderna nära Raqqa, bara 2,5km bort! De kommer nog gå in och befria staden inom några dagar!"
... någon dag senare
-"Nu är de nog i staden, någon som hört något om strider?"
... ytterligare någon dag
... tystnad
... tystnad
-"nej kurderna har aldrig haft för avsikt att anfalla Raqqa, varför tror du det?"

Se på Irak. Där säger de vad de ska göra, påbörjar operationen och avslutar den.
Citera
2016-01-13, 14:54
Medlem
Citat:
SAA har i stort sett bara använt T72 och diverse trupptransportfordon, och så lite shilka. T90 har de inte många av om man säger så. T72 eller T90 är ingen match för TOW.

T90 kan stå emot TOW.
Citera
2016-01-13, 15:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Menar du att det finns en endaste part i Syrien som INTE ägnar sig åt tortyr/krigsbrott? Även det annars så hyllade och stöttade YPG ägnar sig åt systematisk förföljelse av minoriteter (vilket kan te sig ironiskt då de själva är en sådan). I synnerhet drabbas återigen den syrianska minoriteten värst:

http://www.almasdarnews.com/article/revisiting-kurdish-tolerance-ypg-attacks-assyrian-militia/

Och menar du att regimen skulle ljuga om dödsattesten? Det omvända vore väl mer troligt i så fall, att man hade försökt mörka dödsfall.

Och tycker du "Caesarbilderna" är vidriga, då ska du se vad ISIS och dina Al Nusra-"hjältar" gör i sina läger med sina fångar!

Finns inget som ursäktar någon part men att enbart peka ut Assad specifikt när alla andra är precis lika goda kålsupare tror jag inte är pragmatiskt.
Skifta inte fokuset till YPG, även om det du skriver är ogrundat, dock erkänner att enstaka förföljelser sker mot vissa personer, vilket däremot skulle klassas som en bagatell jämfört med vad Assadregimen håller på med.

Du kan på allvar inte försvara Assads tortyrpolicy genom att peka på att andra gör det. Vad är det för barnresonemang? Det är bra att du åtminstone erkänner att Assad begår brott, men vad som bekymrar mig är du försöker relativisera det genom att hänvisa till vad andra väpnade grupper i Syrien håller på med. Tortyren i Syrien har pågått länge, även innan kriget utbröt, och att andra grupper begår brott rättfärdigar inte hans brott, något som är grundläggande i moral och etik.

Du erkänner äktheten av "Caesar" - där ungefär 5 000 personer ska ha dött under tortyrliknande förhållanden i fängelser, men samtidigt anser det vara orimligt att syriska regimen förfalskar dödsförklaringar? Hur går det ihop? Menar du att regimen ska gå ut med att "vi dödade er son genom att kväva honom, elektrifiera hans könsorgan och bryta hans rygg". Man ser ett mönster hos alla som försvarar Assad, något som jag gläds över.

Jag har aldrig förnekat att IS och al-Nusra begår folkrättsvidriga brott, och de blir ju flygbombade av både USA-koalitionen och Ryssland (men Assad blir ju inte det). Jag har inte heller utpekat Assad som enda parten i konflikten som begår brott. Det är vedertaget att al-Nusra och IS har begått krigsbrott, men däremot finns det personer i tråden som vägrar erkänna att Assad ens har skadat en fluga. De går så långt som att påstå att Syrien var, och är, en demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
” Al-Jaafari: Terrorists seized humanitarian aid sent to civilians”

Syriens ambassadör i FN, al-Jaafari upprepar att Syrien lovar att helhjärtat samarbeta med FN och Röda korset för att få fram hjälpsändningar till civila överallt i Syrien, även i svårtillgängliga och belägrade områden. Han säger än en gång:

” “The Syrian government didn’t and will not practice a starvation policy against its people,” al-Jaafari asserted in a press conference following a UN Security Council session to discuss the humanitarian situation in Syria.””

Och det är ju självklart för alla som har lite kunskap om vad som pågår i landet. Assad kämpar för sitt folk, inte mot dem, som media försöker göra gällande.

I Madaya lade terroristerna beslag på leveranserna och sålde dem sedan till invånarna.
Internationella Röda korsets representant sa att ingen svälter i Madaya.
Din lilla fisk, varför svarar du inte på min fråga för?

Nu får det vara nog för din desinformation. Kan du ange din källa för ditt lögnaktiga påstående om att ICRC har förnekat existens av svält i Madaya? Du verkar verkligen desperat.

Assadregimen har tidigare försvårat, förlängt och tilltrasslat hjälpkonvojer in i belägrade områden, något du inte nämner. Att sedan försöka lägga skulden på rebeller, vilka också har ett ansvar för svälten, är otroligt lågt och vilseledande. Anledningen till att rebellerna i området inte har mat att ge ut, eller har höga priset, beror på att det inte är mat som kommer från hjälpkonvojer, utan mat som smugglas in. Hade Assadregimen öppnat för hjälpkonvojer tidigare skulle de olika hjälporganisationers dela ut mat direkt till folket. Syftet är klart att svälta ut befolkningen och rebellerna för att driva ut dom eller få folket att vända sig mot rebellerna, alltså är det en svältpolitik som förs från regimens sida.
Citat:
The Syrian government, however, still restricts entry to critical areas, denies cross-border assistance and monopolizes the distribution of aid through Damascus. The Syrian military surrounds the Damascus suburb where chemical weapons were used in August, and food or medicine cannot be delivered.

https://www.washingtonpost.com/opinions/the-assad-regime-continues-to-restrict-humanitarian-aid-for-syria/2013/10/25/23cb0352-3c18-11e3-b7ba-503fb5822c3e_story.html
Citat:
(New York) –The Syrian government’s refusal to allow aid to enter the country through border crossings held by opposition groups is undermining aid deliveries to hundreds of thousands of desperate people. The government’s refusal violates the international laws of war.

In a resolution adopted unanimously on February 22, 2014, the UN Security Council demanded that “all parties, in particular the Syrian authorities, promptly allow rapid, safe and unhindered humanitarian access for UN humanitarian agencies and their implementing partners, including across conflict lines and across borders.”

https://www.hrw.org/news/2014/03/28/syria-defying-security-council-aid-access
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-01-13 kl. 15:42.
Citera
2016-01-13, 15:52
Medlem
Citat:
Det har låtit så här sedan 2013 minst. Vi hör bara från en sida, och de nyheterna från statliga nyhetsbolaget i Syrien eller iranska källor är inte värda mycket. Du ser sällan nyheter om bakslagen. Det brukar låta såhär:

Se på Irak. Där säger de vad de ska göra, påbörjar operationen och avslutar den.

Jag tycker det är extremt komiskt att du stödjer den Irakiska armén och deras allierade samtidigt som du hatar den Syriska armén med samma allierade. Både den Irakiska och den Syriska armén strider mot samma fiende, dvs islamister. Men det som gör hela ditt ställningstagande totalt obegripligt är att dessa 2 armér består till stor del av folk från samma Iranstödda shiamilisgrupperingar.

Krigare från PMU verkar vara i majoritet i offensiven i södra Aleppo. Dessa soldater har flugits till Damaskus för att sedan åka buss upp till Aleppo - för att sedan strida sida vid sida med SAA. En av deras ledare har även sagt att dom inte kommer lämna Syrien innan belägringen av al-Fuah/Kafadya är bruten, det lär ta ett tag. När den Irakiska armén tog över Tikrit och Baiji var krigare från samma shiamiliser i majoritet.

När Tikrit befriades var det mellan 20000-30000 soldater på plats. 20000 av dessa var shia-milismän. Endast 3200-4000 soldater kom från den Irakiska armén. I Baiji såg det ut på samma sätt. Ca. 15000 soldater, varav 10000 krigare från shiamiliser och 5000 personer från den Irakiska polisen samt armén.

https://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Tikrit
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Baiji_(2014%E2%80%9315))
https://www.youtube.com/watch?v=mM_zLCqXZQo
Citera
2016-01-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Skifta inte fokuset till YPG, även om det du skriver är ogrundat, dock erkänner att enstaka förföljelser sker mot vissa personer, vilket däremot skulle klassas som en bagatell jämfört med vad Assadregimen håller på med.

Du kan på allvar inte försvara Assads tortyrpolicy genom att peka på att andra gör det. Vad är det för barnresonemang? Det är bra att du åtminstone erkänner att Assad begår brott, men vad som bekymrar mig är du försöker relativisera det genom att hänvisa till vad andra väpnade grupper i Syrien håller på med. Tortyren i Syrien har pågått länge, även innan kriget utbröt, och att andra grupper begår brott rättfärdigar inte hans brott, något som är grundläggande i moral och etik.

Du erkänner äktheten av "Caesar" - där ungefär 5 000 personer ska ha dött under tortyrliknande förhållanden i fängelser, men samtidigt anser det vara orimligt att syriska regimen förfalskar dödsförklaringar? Hur går det ihop? Menar du att regimen ska gå ut med att "vi dödade er son genom att kväva honom, elektrifiera hans könsorgan och bryta hans rygg". Man ser ett mönster hos alla som försvarar Assad, något som jag gläds över.

Jag har aldrig förnekat att IS och al-Nusra begår folkrättsvidriga brott, och de blir ju flygbombade av både USA-koalitionen och Ryssland (men Assad blir ju inte det). Jag har inte heller utpekat Assad som enda parten i konflikten som begår brott. Det är vedertaget att al-Nusra och IS har begått krigsbrott, men däremot finns det personer i tråden som vägrar erkänna att Assad ens har skadat en fluga. De går så långt som att påstå att Syrien var, och är, en demokrati.
Varför diktar du ihop att jag försvarar Assad? Tvärtom så har jag flera gånger buntad ihop honom med flera av de andra som begår förbrytelser. Ej heller har jag sagt att det är en demokrati, i alla fall inte av västerländska mått. Jag tycker dock att Syriens författning i teori och princip fungerar som en bra förutsättning för landet i framtiden (sekulär stat, flerparti val, kvinnliga rättigheter etc.). Problemet är att författningen feltolkats och inte efterlevs som den ska. Faller regimen så ersätts den med en islamistiskinspirierad sådan. I "bästa" fall blir det som i Irak, där allt måste "stämmas av" mot koranen innan det kan bli lag, men med tanke på vilka aktörer vi har att göra med så kan vi tänka oss Saudiarabien mer än Irak. Således är regimens konstitution att föredra, så problemet är regimens medlemmar och företrädare snarare än regimens struktur. Som sagt, vi talar inte om en västerländsk demokrati, men läget kan, tro det eller ej, bli sju resor värre om vi inte gör paria av terrorgrupper som Nusra och ISIS-kopplade grupper för de kan aldrig vara en del av lösningen.

Och varför ska man inte kunna belysa förbrytelser av andra också, som t.ex. YPG? Det verkar snarare vara du som vill tala tyst om dessa förbrytelser genom att frammana att man inte "ska ändra fokus"? Det YPG gjort handlar knappast om några "isolerade" händelser. Även om jag applåderar deras insatser mot ISIS så kan man inte förneka att det i många avseeden är en djupt rasistisk kommunistisk organisation som ogillar allt som inte är kurdiskt. Till och med Amnesty har vidimerat deras förbrytelser, som inte är ringa till vare sig antalet eller arten:

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/10/syria-turkey-right-groups-accused-kurds-rojava-of-war-crimes.html#

http://www.al-monitor.com/pulse/files/live//sites/almonitor/files/documents/2015/AI.WeHadNowhereElseToGo.PDF

Läs och begrunda och se om du inte ändrar uppfattning om dessa "hjältar". Min poäng är att det finns inga "good guys" i den här konflikten. Däremot finns det två aktörer som är överlägset värst av alla och det är ISIS på första plats och Al-Nusra på andra plats. På delad tredje plats kommer samtliga andra aktörer i lika delar.
Citera
2016-01-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
T90 kan stå emot TOW.

Ja, T90 har väl motmedel i form av Schtora-1 och Arena. Hur bra dessa är mot just TOW vet jag inte men jag har för mig att dessa motmedel har utvecklats mot just TOW
Citera
2016-01-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ja, T90 har väl motmedel i form av Schtora-1 och Arena. Hur bra dessa är mot just TOW vet jag inte men jag har för mig att dessa motmedel har utvecklats mot just TOW

Såg en video från södra Aleppo för några dagar sedan. Då såg man en T55 som var utrustad med schtora. Detta kan vara anledningen till färre tow-videos.
Citera
2016-01-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Såg en video från södra Aleppo för några dagar sedan. Då såg man en T55 som var utrustad med schtora. Detta kan vara anledningen till färre tow-videos.

Jag har för mig att jag har sett en video där en TOW missar sitt mål tack vare Schtora/Arena på tuben, tro till och med att det länkades någonstans i denna tråden
Citera
2016-01-13, 16:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Din lilla fisk, varför svarar du inte på min fråga för?

Nu får det vara nog för din desinformation. Kan du ange din källa för ditt lögnaktiga påstående om att ICRC har förnekat existens av svält i Madaya? Du verkar verkligen desperat.

Assadregimen har tidigare försvårat, förlängt och tilltrasslat hjälpkonvojer in i belägrade områden, något du inte nämner. Att sedan försöka lägga skulden på rebeller, vilka också har ett ansvar för svälten, är otroligt lågt och vilseledande. Anledningen till att rebellerna i området inte har mat att ge ut, eller har höga priset, beror på att det inte är mat som kommer från hjälpkonvojer, utan mat som smugglas in. Hade Assadregimen öppnat för hjälpkonvojer tidigare skulle de olika hjälporganisationers dela ut mat direkt till folket. Syftet är klart att svälta ut befolkningen och rebellerna för att driva ut dom eller få folket att vända sig mot rebellerna, alltså är det en svältpolitik som förs från regimens sida.

Vadå fisk? Tror du att du får mer svar på dina frågor om du är oförskämd, din lilla råtta?

Jag tycker det du skriver ovan belyser din ståndpunkt väldigt bra. Du lägger som vanligt all skuld på Assad, ditt hat mot Assad har du upprepat otaliga gånger här. Samtidigt ursäktar du terroristerna. Det är riktigt motbjudande att du har sympatier för terrorister.

Det är faktiskt IS och den av Väst så omhuldade ”oppositionen”, som har ställt till med eländet och kriget i Syrien. Om de inte hade fått monstruösa mängder med vapen och träning från USA, Saudi, Turkiet m fl, så hade folket i Syrien fortfarande levt i fred med varandra nu. Där har du de ansvariga för situationen i Syrien.

Det är inte okej att störta makthavare i andra länder, USA anser sig förvisso ha den rätten, men de har faktiskt fel. Och nu tvingas de inse att president al-Assad är mer populär hos sin befolkning än Obama är i USA. Det borde ju få även dig att börja fundera över ditt hat mot al-Assad.
Detta måste svida rejält för terroristernas uppdragsgivare.

Syrien försvarar sin självständighet mot imperialistiskt förtryck och det har de all rätt i världen att göra. De vill inte vara styrda av stormakter, de vill inte vara styrda av galna terrorister.
De vill fortsätta vara sekulära och själva bygga sitt land och sin framtid. Det är ett självklart val att stödja deras kamp.
Senast redigerad av humanlife 2016-01-13 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in