2015-10-01, 01:43
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skämtar du?
Jag presenterar en proper artikel och du svarar med en taskigt photoshoppad bild uppladdad på en rysk bildsite?

Jag svarade på din "proper" artikel, men du valde att ignorera svaret o fokusera på bilden som var poängterade,men lite offtopic.
Citera
2015-10-01, 01:45
Medlem
Vilken precision ryssen bombar med... 20 år efter i tekniken? Sämre än koalitionen i gulfkriget. Inte nog med att man bombar FSA, man är kass på det också. Även om ryssen aldrig brytt sig om civila förluster så lär inte marktrupper våga kalla på CAS!
Citera
2015-10-01, 01:45
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
"En video", skärp dig. Läs FN-rapporten jag länkade och dra dina egna slutsatser. Dessutom pekas SAA ut som ansvariga för att ha genomfört klorgasangrepp:

http://photos.state.gov/libraries/netherlands/328666/pdfs/THIRDREPORTOFTHEOPCWFACTFINDINGMISSIONINSYRIA.pdf

Läs syrien tråden här på FB, finns mer än nog av bevis av vem som utförde den kemiska attacken. Den där FN rapporten är lika trovärdigt som aftonblaskan..

edit, snabb googling:

http://www.theguardian.com/world/2014/apr/14/doubts-syria-chemical-weapons-attacks
Senast redigerad av Huntardo 2015-10-01 kl. 01:48.
Citera
2015-10-01, 01:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Jag svarade på din "proper" artikel, men du valde att ignorera svaret o fokusera på bilden som var poängterade,men lite offtopic.

"bernad_law" svarade på den delen av ditt inlägg, och på ett bättre sätt än vad jag kunde.
För mig att skriva ett liknande (men mindre kvalitativt) svar hade bara varit en "waste of time" och "waste of forum space".

Din bild poängterar ingenting annat än att de du håller som kära propagandister, är uselt värdelösa i hur Photoshop kan användas. Dessutom borde de läsa på om vilka bildsiter man bör använda för att sprida anti-väst-propaganda på ett trovärdigt sätt.
Citera
2015-10-01, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Varför skulle inte SAA vilja ta tillbaka alla förlorade områden? Huruvida det är praktiskt möjligt är en annan fråga. Majoriteten i SAA är sunni. Det är vissa förband som domineras av alawiter, framförallt den 4:e pansardivisionen och det republikanska gardet. Just nu håller dessa förband bland annat på att försvara Aleppo och Deir Ezzor, vilka ligger långt borta från alawiternas hemtrakter.

Majoriteten av den reguljära armén innan inbördeskriget bröt ut var sunniter, men det finns inget som tyder på att så är fallet idag; om Assad hade kunnat - eller kanske snarare vågat - rekrytera sunniter i stor skala att kriget varit över för länge sedan.

Och hur bra går det för alawiterna när de strider långt ifrån sina hemtrakter? Det går inte särskilt bra: de kan i viss mån kompensera den låga stridsmoralen med eldkraft, men än så länge har det bara resulterat i utdragna skyttegravskrig.

Citat:
Större delen av IS-kontrollerade områden utgörs av öken, vilket är relativt lätt att kontrollera från luften. Alla trupprörelser mellan olika IS positioner kan bevakas av drönare och satelliter vilket ryssarna har tillgång till. Det kommer således bli svårare för IS att flytta stora mängder krigare och materiell utan att bli upptäckta och bombade. USA har tidigare struntat i att bomba IS när de varit på väg för att attackera regimpositioner. Nu kommer ryssarna hjälpa till istället.

Assad har ju ett flygvapen, men kunde trots det inte hindra IS från att avancera. Det spelar ingen roll hur många man bombar, om det inte finns någon på marken som är villig att försvara mot dem som slinker igenom bombardemanget.

Citat:
Det största problemet för Assad just nu är inte IS utan de rebellgrupper som kontrollerar delar av Rif Dimashq, Daraa och större delen av Idlib och Aleppo. IS-närvaron i dessa områden är relativt begränsad. Skulle SAA lyckas säkra exempelvis Damaskus skulle det frigöra stora mängder av militära förband som skulle kunna användas på annat håll.

Det säger väl något om Assads situation att han inte har lyckats säkra huvudstaden, trots att kriget har pågått i flera år.

Assads största problem är snarare bristen på soldater och resurser i allmänhet. Han har uppenbarligen begränsad förmåga att driva bort fienden när de avancerar, och begränsad förmåga att själv anfalla. Hans enda chans är att överge det syriska inlandet och fokusera på att upprätta en ny stat i alawiternas hemtrakter.
Citera
2015-10-01, 02:21
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjugHeffner
Vilken precision ryssen bombar med... 20 år efter i tekniken? Sämre än koalitionen i gulfkriget. Inte nog med att man bombar FSA, man är kass på det också. Även om ryssen aldrig brytt sig om civila förluster så lär inte marktrupper våga kalla på CAS!

Någon som har läst aftonbladets nya artikel ser jag...

Btw, ingen som reagerar att en SVENSK militär går ut o fördömer kvalitén på attacken?
Jag är ingen expert, möjligtvis var det en kass utförd attack, men att en svensk militär ska klaga på kvalitén av utförande, känns lite som en pizzabaggare som äter på en 5:stjärnig restaurang och klagar på maten som serveras..
Citera
2015-10-01, 02:35
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Det känns väldigt tveksamt om konflikten går att lösa via luften. Jag tror personligen det behövs betydande landstyrkor och operationer likt den jänkarna genomförde i Irak mot upprorsfästet Fallujah 2004. I den operationen gick man systematiskt igenom staden och likviderade alla fiender och jämnade fientliga hus med marken. Det är så man tar kål på skadedjuren...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Fallujah
Citera
2015-10-01, 02:53
Medlem
Huntardos avatar
http://www.nytimes.com/2015/09/30/world/russia-buildup-seen-as-fanning-flames-in-syria.html

"Adel al-Jubeir, Saudi Arabia’s foreign minister, said Tuesday that there were no circumstances in which his country would accept the Russian effort to keep Mr. Assad in power.

He hinted that if a political solution that led to his departure could not be found, the shipment of weapons and other support to Syrian rebel groups would be increased."

Vad skulle kunna hända om en saudi försedd ground to air missil skjuter ner ett rysk flygplan?
Och om Ryssland lyckas bevisa det, kan det bli airstrikes i saudi arabien tillslut? Dem är ju starkt allierade med USA, men att bomba lite i saudiarabien lär ju öka priset på oljan rejält..har saudi arabien starkt militär om man jämför med Ryssland? Är det en risk att USA blandar sig i och ww3 brakar loss?
Citera
2015-10-01, 03:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Btw, ingen som reagerar att en SVENSK militär går ut o fördömer kvalitén på attacken?

Nej, varje sunt tänkande individ torde inse att en attack mot FSA är förödande i kampen mot IS i stort.

Citat:
Jag är ingen expert, möjligtvis var det en kass utförd attack, men att en svensk militär ska klaga på kvalitén av utförande, känns lite som en pizzabaggare som äter på en 5:stjärnig restaurang och klagar på maten som serveras..

Du är ingen MILITÄR expert heller hör jag. Svensk militär har lika- eller mer sunt förnuft (+ militärstrategisk utbildning) än normala sunt tänkande individer, varpå om varje sunt tänkande individ torde inse att en attack mot FSA är förödande i kampen mot IS i stort, så borde även SVENSK militär inse det.
Citera
2015-10-01, 03:45
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, varje sunt tänkande individ torde inse att en attack mot FSA är förödande i kampen mot IS i stort.

Du är ingen MILITÄR expert heller hör jag. Svensk militär har lika- eller mer sunt förnuft (+ militärstrategisk utbildning) än normala sunt tänkande individer, varpå om varje sunt tänkande individ torde inse att en attack mot FSA är förödande i kampen mot IS i stort, så borde även SVENSK militär inse det.

Typisk taktik, har man inga vettiga argument så börjar man plocka isär opponentens grammatik/uppbyggnad av meningar.

FSA, som är allierad med al nusra( vilket har också knytningar till al qaeda), som inte alltför länge sedan var allierad med IS. Så beskrev the washington post al nusra 2012:
In November 2012, The Washington Post described al-Nusra as the most successful arm of the Free Syrian Army (FSA)
Men nu är de en del av den "moderatta oppositionen"...
Hur är en attack mot de förödande i kampen mot IS? Det är inte direkt som att de tar ut varandra, tvärtom..

Dessutom så utgjorde de en direkt hot mot den ryska basen:
" A powerful Syrian rebel group has claimed that it fired several rockets at an airport on the coast said to be used by Russian troops."

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/syrian-rebel-group-claims-it-attacked-base-used-by-russians/2015/09/19/7748ddec-5ee9-11e5-8475-781cc9851652_story.html

Bara logiskt att man rensar fiendeanläggningar som ligger närmast...
Ska man verkligen behöva försvara en attack på al queda allierade? Om det verkligen INTE är IS som det rörde sig om som media påstår...
Citera
2015-10-01, 03:48
Medlem
Pixm0s avatar
Är det här äntligen början på slutet för Isis?
Ja, förhoppningsvis. Jag och många polare till mig har många gånger sagt hur lätt det hade varit för just Ryssland att utplåna ISIS om de bara ville.

Hur kommer det här påverka relationen mellan USA och Ryssland när Ryssland öppnar en hand för samarbete?
Bra fråga. Troligtvis kommer USA inte göra ett smack för att hjälpa då det inte riktigt går ihop utifrån tidigare händelser. Man kan ju alltid hoppas dock, desto fler desto bättre i denna situation

Hur kommer det här påverka flyktingkrisen som pågår ute i Europa just nu?
Mest troligtvis kommer Rysslands offensiv göra området mer osäkert till en början vilket ökar flyktingströmmen. Efter vilket, om allt gått enligt Rysslands planer kommer folk att kunna börja "flytta tillbaka"/"fly mindre".
Citera
2015-10-01, 04:04
Medlem
KnullMarodorens avatar
Tycker det är kul att det klagas på 6 döda "civiloffer" när USAs drönare skjuter sönder hela bröllop med bäbisar och allt med jämna rum.

USA kan inte gå ut direkt och erkänna att de skiter i ISIS utan vill ha död på assad så nu är man inklämd i en mental fälla där man gnäller över löjliga skit saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in