Citat:
Du gillar inte att bli anklagad för något du inte har skrivit, men varför skriver du då till mig i det förra inlägget "dina al-Nusra hjältar". Vad är detta för hyckleri?Varför diktar du ihop att jag försvarar Assad? Tvärtom så har jag flera gånger buntad ihop honom med flera av de andra som begår förbrytelser. Ej heller har jag sagt att det är en demokrati, i alla fall inte av västerländska mått. Jag tycker dock att Syriens författning i teori och princip fungerar som en bra förutsättning för landet i framtiden (sekulär stat, flerparti val, kvinnliga rättigheter etc.). Problemet är att författningen feltolkats och inte efterlevs som den ska. Faller regimen så ersätts den med en islamistiskinspirierad sådan. I "bästa" fall blir det som i Irak, där allt måste "stämmas av" mot koranen innan det kan bli lag, men med tanke på vilka aktörer vi har att göra med så kan vi tänka oss Saudiarabien mer än Irak. Således är regimens konstitution att föredra, så problemet är regimens medlemmar och företrädare snarare än regimens struktur. Som sagt, vi talar inte om en västerländsk demokrati, men läget kan, tro det eller ej, bli sju resor värre om vi inte gör paria av terrorgrupper som Nusra och ISIS-kopplade grupper för de kan aldrig vara en del av lösningen.
Och varför ska man inte kunna belysa förbrytelser av andra också, som t.ex. YPG? Det verkar snarare vara du som vill tala tyst om dessa förbrytelser genom att frammana att man inte "ska ändra fokus"? Det YPG gjort handlar knappast om några "isolerade" händelser. Även om jag applåderar deras insatser mot ISIS så kan man inte förneka att det i många avseeden är en djupt rasistisk kommunistisk organisation som ogillar allt som inte är kurdiskt. Till och med Amnesty har vidimerat deras förbrytelser, som inte är ringa till vare sig antalet eller arten:
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/10/syria-turkey-right-groups-accused-kurds-rojava-of-war-crimes.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/files/live//sites/almonitor/files/documents/2015/AI.WeHadNowhereElseToGo.PDF
Läs och begrunda och se om du inte ändrar uppfattning om dessa "hjältar". Min poäng är att det finns inga "good guys" i den här konflikten. Däremot finns det två aktörer som är överlägset värst av alla och det är ISIS på första plats och Al-Nusra på andra plats. På delad tredje plats kommer samtliga andra aktörer i lika delar.
Och varför ska man inte kunna belysa förbrytelser av andra också, som t.ex. YPG? Det verkar snarare vara du som vill tala tyst om dessa förbrytelser genom att frammana att man inte "ska ändra fokus"? Det YPG gjort handlar knappast om några "isolerade" händelser. Även om jag applåderar deras insatser mot ISIS så kan man inte förneka att det i många avseeden är en djupt rasistisk kommunistisk organisation som ogillar allt som inte är kurdiskt. Till och med Amnesty har vidimerat deras förbrytelser, som inte är ringa till vare sig antalet eller arten:
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/10/syria-turkey-right-groups-accused-kurds-rojava-of-war-crimes.html#
http://www.al-monitor.com/pulse/files/live//sites/almonitor/files/documents/2015/AI.WeHadNowhereElseToGo.PDF
Läs och begrunda och se om du inte ändrar uppfattning om dessa "hjältar". Min poäng är att det finns inga "good guys" i den här konflikten. Däremot finns det två aktörer som är överlägset värst av alla och det är ISIS på första plats och Al-Nusra på andra plats. På delad tredje plats kommer samtliga andra aktörer i lika delar.

Jag vill inte att diskussionen ska handla om YPG eftersom det är inte vad jag ursprungligen frågade en användare i tråden och därför att du relativisera våldet genom att ta upp bagateller. Du använder samma resonemang som terrorister. När de dödar civila pekar de på hur väst dödar civila. Jag anser att YPG har begått brott, precis som USA, Sverige och andra länder har begått brott, dock inte de brott dom du nämner då det inte finns stöd för det, något jag skrev i förra inlägget att du skulle lägga fram, vilket du inte heller gjorde. Det faktum att kurder avvisade människor från ett område tidigare kontrollerade av IS pekar väldigt lite på att "kurder systematiskt förföljer minoriteter". Det man gjorde var fel, förståeligt, men klart fel i folkrättslig mening. Om detta är det enda du kan komma fram med som ska likställa dem med Assad och IS brott är det pinsamt.
Assad och IS är värst, borde du ha skrivit, men det visar återigen på vad din agenda består av.
)
Varför är det konstigt? Om man erövrar ett område är det naturligtvis bäst om livet där kan fortsätta som förut, människor måste ju kunna försörja sig, ha en tillvaro som fungerar, även IS-krigare har behov som alla andra människor. Och det är nog ingen större prestation låta skola, sjukvård, byggen osv fortsätta som förut, det är liksom inte IS förtjänst.