Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Du har fortfarande inte styrkt sina påstående på något vis. Vilken period är det du avser när du skriver att levnadsstandarden höjts i områden ockuperade av daesh, och vilken tillförlitlig källa lutar dig mot?
Du sitter ju säkert på en verifierbar källa med beräkningar över HDI och/eller tillväxt över de områden daesh styr? För jag tar för givet att du inte bara hittar på saker ur tomma intet, det hade varit väldigt oseriöst och anmärkningsvärt från en skribent som dristar sig att kalla andra oinsatta.
"
Saker och ting fungerar såsom de ska göra i en stat" skriver du. Det kan vara bland det mest anmärkningsvärda jag läst någon yttra sig angående daesh styre. Vi noterar denna din kommentar och har i åtanke de systematiska våldtäkterna, det sekteristiska mördandet och det religiöst och rasistiskt drivna våldet i vad som av friska människor istället kallas det mest ovärdiga liknelsen av vad en stat ska vara och erbjuda sina invånare.
Detta är bara ett par i raden av vittnesmål inifrån det fängelse du kallar en välfungerande stat som uppvisar höjd levnadsstandard:
http://www.newyorker.com/news/news-desk/telling-the-truth-about-isis-and-raqqa
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-32831854
Jag har angivit mina källor i mitt tidigare inlägg:
som också innehöll boken av Loretta Napoleoni, som gör samma bedömning, och som fått beröm av Noam Chomsky för sin skrivna bok. Jag har inte fullständigt säkra källor på att levnadsstandarden har ökat av uppenbara skäl (området är kontrollerat av IS), men det är säkert att påstå, utifrån hur förhållandena såg ut för sunnimuslimer innan IS, att säkerheten för sunnimuslimerna har ökat, därav levnadsstandarden.
Jag vidhåller vid att du är okunnig. Om du inte hade varit det hade du förstått att sunnimuslimer har levt i ett inbördeskrig i Irak med ständiga attacker från shiamuslimska miliser, bombardering från irakiskt flyg, diskriminering av irakiska staten och alienation på grund av den sekteristiska politiken som har drivits i Irak. Det samma gäller i Syrien, fast ännu värre med tanke på att kriget har varit ännu intensivare. Du har inte missat de ständiga blockaderna mot städer som har medfört att befolkningen inte får tillgång till vatten, mat eller medicin? På grund av detta har IS fått ökat popularitet för sina välfärdsprojekt och den ökade säkerheten, som ingår i levnadsstandardbegreppet.
Läs Noam Chomskys uttalande i DemocracyNow:
Citat:
AMY GOODMAN: What about the fact that so many of those who are joining ISIS now—and a lot has been made of the young people, young women and young men, who are going into Syria through Turkey. I mean, Turkey is a U.S. ally. There is a border there. They freely go back and forth.
NOAM CHOMSKY: That’s right. And it’s not just young people. One thing that’s pretty striking is that it includes people with—educated people, doctors, professionals and others.
Whatever we—we may not like it, but ISIS is—the idea of the Islamic caliphate does have an appeal to large sectors of a brutalized global population, which is under severe attack everywhere, has been for a long time. And something has appeared which has an appeal to them. And that can’t be overlooked if we want to deal with the issue. We have to ask what’s the nature of the appeal, why is it there, how can we accommodate it and lead to some, if not at least amelioration of the murderous conflict, then maybe some kind of settlement. You can’t ignore these factors if you want to deal with the issue.
http://www.democracynow.org/2015/3/3/noam_chomsky_to_deal_with_isis
Artiklarna som du länkar är intressanta, men inte tillräckliga, och i vissa fall bristfälliga. Exemplet med att ta en fängslad persons vittnesmål lär ju aldrig återge en objektiv eller positiv spegling av IS-styre då denne, uppenbarligen, blev fängslad av IS. Du borde själv inse hur ointressant en sådan källa blir om du ska försöka bevisa något.
För det andra, du har uppenbarligen problem med att se det från andra perspektiv, nämligen sunnimuslimernas. Vad du tycker om IS är irrelevant eftersom poängen är att försöka förstå grundproblemet i konflikten, vilket sunnimuslimer utgör viktig komponent. Om de anser att livet är att föredra framför andra styren är det som räknas, inte om du från Sverige, tryggt och säkert, återger din bild av IS.
Jag har en artikel som skriver exakt det motsatta av vad dina källor anger.
Citat:
The security forces under Iraq’s Shiite-dominated government have drawn repeated criticism for a heavy-handed approach that has alienated Sunnis – an experience echoed by Fahad.
“
I prefer to live under the rule of ISIS,” he told NBC News.
After their initial embarrassing rout, the Iraqi security forces are trying to regroup and reclaim territory from the fighters.
When cellphone services dropped out last week, many Mosul residents thought warplanes might have targeted communication towers, according to Jamal, a Sunni journalist living in the city. Then news came in from the city’s big mosque: Abu Bakr al-Baghdadi, leader of ISIS, was there.
“After he finished the ceremony, he left the mosque, and nothing happened,” Jamal said. “After that, it was another normal day in Mosul.”
http://www.nbcnews.com/storyline/iraq-turmoil/what-life-iraqs-city-mosul-under-isis-rule-n151461
Den här artikeln från
Washington Post skriver exakt det jag har försökt påpeka
Citat:
Between 2013 and 2014 – and before the Islamic State’s arrival –
our surveys show a 60-point spike among Sunnis who felt unsafe. This spike seemingly
resulted from perceived intimidation from Shiite militias in the run up to the 2014 parliamentary elections. The question of how they feel about their personal security today deserves separate inquiry,
but it is safe to assume that the core basis of fear has changed with the Islamic State having seized the Iraqi government’s authority in these areas.
---
Defeating the Islamic State in Iraq requires changing the conditions on the ground beneath their feet. This means addressing the preconditions that led to such little resistance to their arrival. In less than a year, the world has seen the treatment of Iraqis of all faiths under Islamic State “rule.” The destruction of the Mosul museum and of ancient Assyrian sites strikes at the remaining fiber of Iraqi national identity just as the destruction of the Askari mosque in Samara in 2006 set sectarian tensions ablaze.
For Iraqis to stand together and repel the Islamic State from their country, they need a reason to believe that things will not return to an unacceptable status quo. In practical terms, this means serious reform of the security and judicial sectors of the Iraqi government and a realistic path to national identity that includes all Iraqis.
https://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2015/03/24/how-iraqi-sunnis-really-feel-about-the-islamic-state/