2015-12-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, nu blir det tydligt att USA och IS samarbetar, USA bombar och IS är deras marktrupper!
Det skall bli roligt att se folks reaktioner när sanningen blir så uppenbar att den inte längre går att ignorera.

Är du verkligen allvarlig? Tror du behöver logga av fars News och vara ute i verkligheten ett tag. US med YPG har gett IS de största förlusterna under kriget. Annat är skitsnack. Med det sagt är de inte de största hjältarna.
Citera
2015-12-07, 11:12
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ja, nu blir det tydligt att USA och IS samarbetar, USA bombar och IS är deras marktrupper!
Det skall bli roligt att se folks reaktioner när sanningen blir så uppenbar att den inte längre går att ignorera.
Nej men ärligt talat humanlife, nu får du ta och skärpa dig. Det roliga är ju att du är exakt likadan som din ärkefiende Xelious, ni båda stödjer varsin sida ovillkorligt och vinklar varenda nyhet för att ösa maximal skit på motståndarsidan. Jag tycker personligen att det är tråkigt när användare endast är här för att driva en monolitisk agenda istället för att faktiskt försöka förstå vad som faktiskt händer. Jag är själv pro-rysk vad gäller Syrienfrågan, men framförallt är jag anti-ISIS och därför uppskattar jag alla sidor som vill bidra.

Vad gäller incidenten som sådan:
Det är med största sannolikhet frågan om ett misstag utav NATO-piloterna (någon som vet vilket land planen tillhörde?). Detta är den enklaste och därmed mest sannolika förklaringen. Bombningen skedde i en hett omstritt område där regeringens och ISIS ställningar är blandade och det är oklart vem som håller vad vid varje tillfälle. Sådana här misstag är extremt vanliga när stridande parter befinner sig på skjutavstånd ifrån varandra och är även vanligt att allierade råkar bomba varandra.

Om vi går tillbaka till det senaste Irakkriget 2003, så led de brittiska styrkorna större förluster ifrån amerikanskt flyg än de gjorde ifrån fienden. Du vill väl ändå inte påstå att USA medvetet bombade britterna också i något slags förslag att framtvinga att regimskifte i Storbritannien? Nej, givetvis inte. Ifall såna misstag kunde ske mellan amerikaner och britter, som koordinerade sinsemellan, är det väl ännu mindre förvånande att de råkar bomba SAA som de inte ens har någon radiokontakt med? Lägg därtill till det faktum att SAA efter flera års inbördeskrig knappast uppehåller en enhetlig fältmässig standard längre vare sig i skick på utrustningen eller stridsgruppering, så de kan nog därför lätt misstas för milis ifrån luften.
Senast redigerad av Hegernataren 2015-12-07 kl. 11:25.
Citera
2015-12-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Nej men ärligt talat humanlife, nu får du ta och skärpa dig. Det roliga är ju att du är exakt likadan som din ärkefiende Xelious, ni båda stödjer varsin sida ovillkorligt och vinklar varenda nyhet för att ösa maximal skit på motståndarsidan. Jag tycker personligen att det är tråkigt när användare endast är här för att driva en monolitisk agenda istället för att faktiskt försöka förstå vad som faktiskt händer. Jag är själv pro-rysk vad gäller Syrienfrågan, men framförallt är jag anti-ISIS och därför uppskattar jag alla sidor som vill bidra.

Vad gäller incidenten som sådan:
Det är med största sannolikhet frågan om ett misstag utav NATO-piloterna (någon som vet vilket land planen tillhörde?). Detta är den enklaste och därmed mest sannolika förklaringen. Bombningen skedde i en hett omstritt område där regeringens och ISIS ställningar är blandade och det är oklart vem som håller vad vid varje tillfälle. Sådana här misstag är extremt vanliga när stridande parter befinner sig på skjutavstånd ifrån varandra och är även vanligt att allierade råkar bomba varandra.

Om vi går tillbaka till det senaste Irakkriget 2003, så led de brittiska styrkorna större förluster ifrån amerikanskt flyg än de gjorde ifrån fienden. Du vill väl ändå inte påstå att USA medvetet bombade britterna också i något slags förslag att framtvinga att regimskifte i Storbritannien? Nej, givetvis inte. Ifall såna misstag kunde ske mellan amerikaner och britter, som koordinerade sinsemellan, är det väl ännu mindre förvånande att de råkar bomba SAA som de inte ens har någon radiokontakt med? Lägg därtill till det faktum att SAA efter flera års inbördeskrig knappast uppehåller en enhetlig fältmässig standard längre vare sig i skick på utrustningen eller stridsgruppering, så de kan nog därför lätt misstas för milis ifrån luften.

Den här kan jag köpa faktiskt, en bra förklaring och enkel förklaring

Men tror du ändå inte det kan ligga lite vilja bakom? Med tanke på att Assad kanske lyckas ta Aleppo kanske alliansen inte vill att dom ska ha för mycket hävstång i förhandlingarna, desto mindre områden Assad har desto mindre har Ryssarna och Assad att säga till om i en eventuell förhandling.

Min tanke är väl mer åt det konspiratoriska hållet men jag menar på att med det aktuella läget politiskt och militärt så är detta sannolikt och inte en så långsökt förklaring, detta i kombination med Israels återkommande attacker visar ändå på att Assad sitter inte säkert alls även med ryssen vid sin sida.
Citera
2015-12-07, 11:58
Medlem
I-van-Toers avatar
Jesus Kristus om rapporterna som kommit och kommer in är sanna. Då har USA startat WWIII på riktigt. Nu kommer handskarna av. Hur fan kan man bomba en suverän nationell armé? Fy fan. Men man kanske inte ska vara överraskad i 2000-talet...Irak och Libyen. Nu är det kört för världen i vilket fall som helst. Och som vanligt kommer USA betala minst...eftersom de ligger där de ligger.

Komigen Putin, vårt enda hopp!
Citera
2015-12-07, 12:02
Medlem
Tok-Franss avatar
Enligt RT hävdar koalitionen att dom är oskyldiga.
Citera
2015-12-07, 12:42
Medlem
gnomepowers avatar
Verkar som regeringslojala trupper har återtagit initiativet söder om Aleppo.
Enligt wikipediakartan har Zaytan, Khalasah, Qal'ajiyah återtagits. Birnah & Tal-Bajer på gång.

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Syrian_Civil_War_detailed_map

EDIT: karta över Södra aleppo
https://pbs.twimg.com/media/CVnbyCvWcAE6RuJ.jpg:large
Senast redigerad av gnomepower 2015-12-07 kl. 13:30.
Citera
2015-12-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Enligt RT hävdar koalitionen att dom är oskyldiga.

Kommer snart att hittas delar av missilerna med texten MADE IN USA sen förväntar jag mig inte att de erkänner ens om de hittar Obamas signatur på missilerna.
Citera
2015-12-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Haha ni slut så stora växlar av detta.

1, koalitionen har nekat att det var de. Det skedde på natten, så hur kan alla vara så säkra?

2, Ryssland har också bombat SAA vid flera tillfällen. Misstag sker, så är det.

När har Ryssland bombat SAA? Har du någon källa/information på det?

Jag har svårt att tro att koalitionen har bombat SAA utav misstag, detta låter bara konstigt
med tanke på att dagens teknologi på stridsflygplan och så erfarna piloter som styr dessa
råkar bomba fel? Allting låter bara konstigt såna här misstag ska ej ske..

Syrien, Ryssland, Iran, Iraq och Hezbollah kan gott och väl bli av med ISIS och de andra terroristerna själva, de behöver inte koalitonens hjälp, de har bjuda in sig själv helt olagligt och bombar till terroristernas fördel.. Ville man stoppa detta krig så hade man stängt gränserna ifrån Turkiet som Assad sa själv, då hade detta inte eskalerat mer och mer och SAA hade gjort sig av med terroristerna, men det är drop in i Syrien tack vare Turkiet, så tro mig ville man inte att detta krig skulle fortsätta hade man inte gjort som man gör.
Citera
2015-12-07, 12:50
Medlem
humanlifes avatar
Syriens utrikesminister fördömer USA-koalitionens bomber mot den syriska armens läger. Attacken utfördes av 4 plan och 9 raketer och efteråt stormade IS in.
Kan 4 plan av misstag bomba samma mål? Osedvanligt inkompetent i så fall.

Nej, detta var inget misstag, det var ett planerat anfall, samordnat med IS.
Citat:
Syria Condemns US-Led Coalition Airstrike on Army Camp in Deir Ezzur

TEHRAN (FNA)- The Syrian Foreign Ministry, in a statement on Monday, lashed out at the US-led coalition for conducting air assault on an army military camp in the Eastern province of Deir Ezzur that claimed the lives of at least 4 soldiers.

The statement said that four US-led coalition warplanes targeted the Syrian army camp with 9 rockets, claiming the lives of 4 soldiers and injuring 16 others.
The statement stressed that bombardment of the Syrian army camp by the coalition runs counter to the goals and will of the UN Charter.

Informed sources said earlier today that the US warplanes struck the military camp of the Syrian army’s 137th Artillery Brigade (17th Reserve Division) in the Southern part of village of ‘Ayyash, killing 4 soldiers instantly and wounding 16 more, 6 soldiers in critical condition.

They further added that the ISIL terrorists stormed the bombed camp a few hours after the air attack.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940916000673
Senast redigerad av humanlife 2015-12-07 kl. 12:53.
Citera
2015-12-07, 13:06
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Syriens utrikesminister fördömer USA-koalitionens bomber mot den syriska armens läger. Attacken utfördes av 4 plan och 9 raketer och efteråt stormade IS in.
Kan 4 plan av misstag bomba samma mål? Osedvanligt inkompetent i så fall.

Nej, detta var inget misstag, det var ett planerat anfall, samordnat med IS.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940916000673
IS har alltid utnyttjat attacker som sker mot motståndarsidan för att sedan avancera, det är inget nytt. Inte sällan har IS gjort offensiver mot områden kontrollerade av oppositionella grupper efter att syriska regimen attackerat med flyg. Det handlar om att utnyttja sårbarheten hos fienden.
Citera
2015-12-07, 13:11
Medlem
Cents4s avatar
Om det inte var ett av koalitionens flygplan vem var det då? Hade det varit ett misstag från ryssarna hade man gått ut med detta officiellt. Det som är häpnadsväckande är att direkt efter bombningen av militärbasen Ayash så kontrade ISIS med en offensiv.
Citera
2015-12-07, 13:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
IS har alltid utnyttjat attacker som sker mot motståndarsidan för att sedan avancera, det är inget nytt. Inte sällan har IS gjort offensiver mot områden kontrollerade av oppositionella grupper efter att syriska regimen attackerat med flyg. Det handlar om att utnyttja sårbarheten hos fienden.
Må vara att det kanske var en slump att IS tog chansen, men jag tror inte det.

Men var bomberna misstag? Är det sannolikt att 4 plan av misstag fäller 9 raketer mot samma mål?
OM det var 9 misstag gjorda av 4 plan, så är det ett allvarligt underbetyg åt USA-koalitionen, om det här är sådant man får räkna med från dem, så är de ju livsfarliga.

Och även om det var misstag, vilket jag inte tror, så är det ett allvarligt krigsbrott.
Senast redigerad av humanlife 2015-12-07 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in