Citat:
Ursprungligen postat av
SvaMp_
Ja man ser ju i videon hur kvinnan säger att hon föredrar IS. Som jag skrev får man ju lite perspektiv, det där är enkla människor som är religiösa, IS för dom verkar vara en strängare variant av sharia styre, de säger att de lämnas i fred och får göra vad de vill medans de av andra blir fördrivna.
Andra stödjer inte alls IS men blir behandlade lika pga sin etnicitet.
Tycker han turkmenen i slutet sade ganska bra, detta göder på motsättningarna. Det som är intressant är just att kurderna som ofta framställts som the good guys just gör detsamma som andra grupper själva.
Det som är intressant också är ju att det område som är kontrollerat av kurderna och FSA runt Tal Abyad verkar bestå av mycket sunniter, turkmener och andra folkslag. För att utropa kurdiskt styre där behöver de nog just rensa bort andra etniciteter.
Att de skulle utropa och bli erkännande som en egen stat är långsökt. För tillfället deltar man i många fronter utanför kurdisk territorium, detta för att de har möjligheten att fördriva bort IS. Kurder, likt många andra i området kommer aldrig bli lika fredliga som man försöker de att framstå som. Ja, det säger jag som kurd, det är dags att vara ärlig och inget annat. Turkmener och kurder har en långhistoria av konflikter, de är en ytterst liten minoritet som tar allt för mycket plats- detta tack vare Turkiet. De anspråkar egen mark och delar av städer när de är i all utsträckning enbart en minoritet. Men det legitimerar inte YPGs handlingar gentemot dem.
Syrien är i krig. Krig resulterar i hemska saker, ja. Jag kommer inte gå runt och säga att YPG är den fredligaste organisationen då det inte finns utrymme för den fred man talar om. På tal om sunniter som uttrycker stöd för IS- kanske hade de bättre under IS kontroll men de ska fortfarande behandlas illa. Sunniterna har gjort bort sig tyvärr och den stora förloraren idag är just sunniter. Sen kan du inte ta rätten från YPGs goda handlingar, man har delat bröd med araber och andra folkslag som själva skulle köra över kurderna om de kunde. Jag vågar påstå att YPG är ett alternativ som är mer västorienterat än alla andra organisationer. Vill du leva under IS styre varsågod, flytta till Raqqa och invänta intåget där istället. Vill du se turkmener få mer inflytande än andra utsatta minoriteter, flytta till Turkiet som mer än gärna beskyddar er. Varken turkmener eller sunniter ska slaktas, men nu när de är i underläge skriker de som högst. Då pratar vi inte om vad samtliga folkslag gjort mot kurder.