2015-11-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag visar på rebellernas brott och får detta svar:
Jag visar på regimens brott och får detta svar:
Patetiskt måste jag säga; båda händelser är vidriga och inget som man bör förneka om man har någon heder. Rebellerna är massmördande slödder, och regimen är exakt samma sak; ingen grupp har någon som helst moralisk överhöghet här. Personligen stödjer jag rebellerna för det är Västs sida, men jag har noll illusioner om vilket vidrigt pack det rör sig om i verkligheten.
På filmen kan man se att det är endast yngre män bland de döda och de som tar hand om dem, därför kan inses det var ingen marknad, finns inte en enda kvinna på filmen.
Sannolikt var det här ett terroristfäste som användes för att döda civilpersoner, militären hade spanat in det och jämnade det med marken, naturligtvis blir det dödade också därigenom.
En typisk propaganda film som skall svärta ned den Syriska militären, de här som fanns i lokalen var terrorister och ingenting annat.
Citera
2015-11-02, 16:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
http://sputniknews.com/politics/20150930/1027809868/russian-military-support-to-syria-right-step.html

http://russia-insider.com/en/eu-allies-breaking-us-syria-want-russia-involved/ri9641

Detta är inte nyheter utan rysk propaganda; det enda vettiga man kan läsa ut av detta är vad som ryssarna trycker på just vid tillfället när artikeln skrev. Med tanke på den enorma ström av lögner dessa publikationer spyr ur sig varje dag går det knappt att diskutera vad som står där utan omfattande källforskning.

Citat:
Egentligen är det av alla EU länder nu bara Frankrike som fortfarande vurmar för FSA och rebellerna (i Storbritannien är bilen betydligt mer slittrad idag än vad den var för två år sedan). Med det sagt så säger jag inte att du inte kan sympatisera med rebellerna precis någon annan skribent här i tråden kan sympatisera med regimen, men gör det då av rätt anledning för resonemanget att det är "västs sida" stämmer inte.

Nå, nu ska vi inte dra det för långt; mina "sympatier" för rebellerna sträcker sig så långt att jag hoppas detta blir ett katastrofalt misslyckande för Assad och därmed i förlängningen Ryssland. I övrigt kunde jag inte bry mig mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
På filmen kan man se att det är endast yngre män bland de döda och de som tar hand om dem, därför kan inses det var ingen marknad, finns inte en enda kvinna på filmen.
Sannolikt var det här ett terroristfäste som användes för att döda civilpersoner, militären hade spanat in det och jämnade det med marken, naturligtvis blir det dödade också därigenom.
En typisk propaganda film som skall svärta ned den Syriska militären, de här som fanns i lokalen var terrorister och ingenting annat.

Läs vad som "Läkare utan gränser skriver" i artikeln jag länkade tidigare:

Citat:
In the besieged areas around Damascus there has been a marked intensification of bombing on civilian infrastructure, such as hospitals and markets, during 2015. To date this year nearly 40 percent of people killed and war wounded patients treated in MSF-supported medical facilities in the East Ghouta area have been women and children under 15 years old. This extraordinarily high percentage of civilian deaths and casualties can be explained by repeated targeting of densely populated areas, and also because in besieged zones people are captive human targets, with nowhere to run to escape the bombing.

Läs gärna hela artikeln, den visar hur civila har blivit måltavlor just i detta område under 2015l
Senast redigerad av bernad_law 2015-11-02 kl. 16:15.
Citera
2015-11-02, 16:18
Medlem
Citat:
Nej jag syftar på detta:

http://www.middleeasteye.net/news/70-killed-550-wounded-attacks-syrias-douma-market-msf-1940531571
http://www.msf.org/article/syria-least-550-wounded-horrific-market-bombing-damascus-besieged-area

Ok.

Har nu tittat på filmen, jävligt obehaglig. Men filmen i sig pekar ju snarast mot att det inte var ett civilt mål som angreps på måfå, då alla dödsoffer som man kan se är män i vapenför ålder.
Citera
2015-11-02, 16:20
Medlem
Citat:
Detta är inte nyheter utan rysk propaganda; det enda vettiga man kan läsa ut av detta är vad som ryssarna trycker på just vid tillfället när artikeln skrev. Med tanke på den enorma ström av lögner dessa publikationer spyr ur sig varje dag går det knappt att diskutera vad som står där utan omfattande källforskning.

Nå, nu ska vi inte dra det för långt; mina "sympatier" för rebellerna sträcker sig så långt att jag hoppas detta blir ett katastrofalt misslyckande för Assad och därmed i förlängningen Ryssland. I övrigt kunde jag inte bry mig mindre.

Läs gärna hela artikeln, den visar hur civila har blivit måltavlor just i detta område under 2015l
Fast nu fanns det ju även hänvisning till ändra källor, som exempelvis Reuters, som också stödjer det jag skrev.

Förresten, skulle det inte vara bra ifall rebellerna, och därmed i förlängningen Turkiet och Saudiarabien, också misslyckades kapitalt?
Citera
2015-11-02, 16:58
Medlem
Citat:
Det som SAA kämpar mot är inga soldater utan terrorister och de använder civila som skydd, därför är det ofrånkomligt att inte civila stryker med.
Om SAA faller kommer det att bli ISIS som tar över Syrien, det finns inget alternativ i så fall.
Förutsättningen att kunna vinna kriget över terroristerna för USA var att de hade måst samarbeta med SAA, det fanns inget annat alternativ.
Det måste finnas marktrupper och USA kunde inte sätta in egna soldater och någon rebellgrupp som FSA var helt värdelöst, om USA hade samarbetat med SAA på tidigt stadium skulle de med stor säkerhet ha slagit ut ISIS och vunnit kriget, därför de har ett mycket bra flygvapen.
Citera
2015-11-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Ja man ser ju i videon hur kvinnan säger att hon föredrar IS. Som jag skrev får man ju lite perspektiv, det där är enkla människor som är religiösa, IS för dom verkar vara en strängare variant av sharia styre, de säger att de lämnas i fred och får göra vad de vill medans de av andra blir fördrivna.

Andra stödjer inte alls IS men blir behandlade lika pga sin etnicitet.
Tycker han turkmenen i slutet sade ganska bra, detta göder på motsättningarna. Det som är intressant är just att kurderna som ofta framställts som the good guys just gör detsamma som andra grupper själva.

Det som är intressant också är ju att det område som är kontrollerat av kurderna och FSA runt Tal Abyad verkar bestå av mycket sunniter, turkmener och andra folkslag. För att utropa kurdiskt styre där behöver de nog just rensa bort andra etniciteter.

Att de skulle utropa och bli erkännande som en egen stat är långsökt. För tillfället deltar man i många fronter utanför kurdisk territorium, detta för att de har möjligheten att fördriva bort IS. Kurder, likt många andra i området kommer aldrig bli lika fredliga som man försöker de att framstå som. Ja, det säger jag som kurd, det är dags att vara ärlig och inget annat. Turkmener och kurder har en långhistoria av konflikter, de är en ytterst liten minoritet som tar allt för mycket plats- detta tack vare Turkiet. De anspråkar egen mark och delar av städer när de är i all utsträckning enbart en minoritet. Men det legitimerar inte YPGs handlingar gentemot dem.

Syrien är i krig. Krig resulterar i hemska saker, ja. Jag kommer inte gå runt och säga att YPG är den fredligaste organisationen då det inte finns utrymme för den fred man talar om. På tal om sunniter som uttrycker stöd för IS- kanske hade de bättre under IS kontroll men de ska fortfarande behandlas illa. Sunniterna har gjort bort sig tyvärr och den stora förloraren idag är just sunniter. Sen kan du inte ta rätten från YPGs goda handlingar, man har delat bröd med araber och andra folkslag som själva skulle köra över kurderna om de kunde. Jag vågar påstå att YPG är ett alternativ som är mer västorienterat än alla andra organisationer. Vill du leva under IS styre varsågod, flytta till Raqqa och invänta intåget där istället. Vill du se turkmener få mer inflytande än andra utsatta minoriteter, flytta till Turkiet som mer än gärna beskyddar er. Varken turkmener eller sunniter ska slaktas, men nu när de är i underläge skriker de som högst. Då pratar vi inte om vad samtliga folkslag gjort mot kurder.
Senast redigerad av Stockholm- 2015-11-02 kl. 17:20.
Citera
2015-11-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Kommer IS ge upp om Raqqa faller?
Vad tror ni?

Svårt att säga, organiseringen kan förändras och annan krigsföring kan påbörjas. Utan starka fästen som Raqqa, Mosul etc är inte IS en riktigt stat som de anser sig själva att vara. Det skulle nog begränsa rekryteringen och sänka moralen, men det skulle kunna bli blodigare. Efter IS tappat makt återstår bilbombningar i hög utsträckning, massiva terrorattacker etc.
Citera
2015-11-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast nu fanns det ju även hänvisning till ändra källor, som exempelvis Reuters, som också stödjer det jag skrev.

Förresten, skulle det inte vara bra ifall rebellerna, och därmed i förlängningen Turkiet och Saudiarabien, också misslyckades kapitalt?

Det vore det bästa. KSA är på väg mot konkurs. Hoppas kriget drar ut på tiden och kurderna växer sig starka. Ett svagt Turkiet med interna strider är bra då Turkiet valt fel väg med sin islamism.
KSA har samma ideologi som Daesh. Halshuggning är denb gemensamma nämnaren.

Inom fem år kommer Saudarabien att vara i konkurs, varnar den Internationella valutafonden.
IMF har en dyster prognos för flera länder i Mellanöstern så länge oljepriserna fortsätter att vara så här låga.
– Det här är ett allvarligt läge för Saudiarabien, säger ekonomen Robert Bergqvist.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21647595.ab
Citera
2015-11-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Dom har terroriserat sin omgivning i 5 år på motsvarande sätt. Dom har sprängt och bränt etc sin väg igenom Iraq och Syrien. Ingen ovanlig scen i något av länderna, tyvärr.
Men hur vet man att just denna bomb var en statlig bomb? Hur många liknande scener har utspelats pga väst allierade AQ och IS? Hur många massakrer har dessa organisationer utfört? Varför denna upprördhet över en enstaka scen, men inte samma för andra?

Propaganda. Varför bry sig om händelser och brott som inte gynnar den egna sidans dunkla intentioner? Jag beklagar allt dödande av civila överhuvudtaget, men jag tänker aldrig backa från att häckla dem som använder en situation som denna, som är en droppe i havet, för mörka endamål.

Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Bernard_law
Likt ditt tjat on kemiska vapen, som nu när du visar att du vill att det mest sekulära landet mes Assad som president skall störstas så att du kan bli glad.
Detta visar på ett psykosocialt fall, med massa floskler från din sida. Sluta med din Rapakalja, du är en ond människa.

Jag håller 100% med dig men du kan lugnt vänta dig ett raderat inlägg och möjligen en tillsägelse.
Senast redigerad av Yaskaleh 2015-11-02 kl. 18:12.
Citera
2015-11-02, 18:05
Medlem
mikkelbergs avatar
Hej!

Kan någon rekommendera en dokumentär eller annat nyhetsmaterial som är +30min, ganska nytt o som så objektivt som möjlighet beskriver/skildrar konflikten just nu?

Det finns väldigt mkt därute, men då ni här verkar pålästa så tar jag gärna en genväg o frågar Er.

mvh
Citera
2015-11-02, 18:55
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Hej!

Kan någon rekommendera en dokumentär eller annat nyhetsmaterial som är +30min, ganska nytt o som så objektivt som möjlighet beskriver/skildrar konflikten just nu?

Det finns väldigt mkt därute, men då ni här verkar pålästa så tar jag gärna en genväg o frågar Er.

mvh

Här har du en på 60 minuter som släpptes för 1 vecka sen.

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/inside-assads-syria/
Citera
2015-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Hej!

mvh

Dokumentären från Frontline som länkas till ovan är klart sevärd, främst för att den är filmad inifrån Syrien, vilket ger intressanta inblickar, inte minst i vardagslivet och människors villkor på regeringskontrollerade områden. Däremot ger den väl inte så mycket bakgrund till konflikten, vilka stater som stöder vilka grupper, geopolitiska aspekter etc. På det temat kan jag rekommendera diskussionen mellan den svenske Syrienkännaren Aron Lund och Mellanösternexperten Per Jönsson på SVT forum, har för mig att den var ganska informativ. (60 min.)

http://www.svtplay.se/klipp/3566372/syrien-maktpolitik-under-galgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in