Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
al-Nusras ledare Julani uppmanar i tal till terrorhandlingar i Ryssland samt att shiitisk civilbefolkning ska angripas, som svar på att Ryssland gett sig in i kriget:
http://www.longwarjournal.org/archives/2015/10/head-of-al-qaedas-syrian-branch-threatens-russia-in-audio-message.php
Kanske kan få
Hopes.N.Dreams att reflektera över det lämpliga med att förse al-Nusra med vapen, eller det kanske inte alls påverkar
Hopes.N.Dreams något udda inställning.
Julani hävdar vidare att Ryssland främst är ute efter alliansen Jaysh al Fateh. Det kan han säkert ha rätt i, Jaysh al Fateh har varit framgångsrika gentemot Assad.
Jaysh al Fateh leds av al-Nusra och Ahrar al-Sham. Här ingår även MB, andra islamistgrupper och en del grupper från FSA.
Det som skulle ändra min uppfattning vore om Ryssland trappade ner sina militära insatser och istället pressade Assad till förhandlingsbordet med hans avgång som utgångspunkt. Då hade en beväpning av exempelvis al-Nusra inte varit nödvändig för att återbalansera den militära makten på marken.
Det är självfallet tråkigt att al-Golani vill rikta attacker mot shiiter (även de som inte deltar i strider), vilket är ett skifte från hans tidigare position, något som egentligen inte spelar någon stor roll med tanke på att hans organisation ändå inte skulle ingå i en framtida politisk lösning. Däremot hade det skonat många civila i kriget.
Det ändrar dock ändå inte min uppfattning om att USA, och andra länder, borde överväga beväpna al-Nusra, eller Jaish al Fatah i sin helhet, för att återbalansera den militära makten i Syrien i syfte för att förhindra en rysk och iransk dominerande ställning i Syrien. Jag är väl medveten om att al-Nusra och andra hårdföra islamister drabbar oskyldiga på diverse sätt, men detta görs även av al-Assad och hans paramilitära grupper. Det är tyvärr en del av det vardagliga kriget i Syrien, men om USA vill avsluta kriget på premisser som gynnar dem, vilket är det jag alltid har utgått ifrån, vore det inte fel att överväga att rikta in militära resurser till delar av al-Nusra eller Jaish al-Fatah just på grund av det du i slutet av ditt inlägg påpekar, nämligen att dessa grupper har varit militärt framgångsrika i sin kamp mot al-Assad. Poängen med beväpningen till de mindre hårdföra islamisterna är att sätta press på al-Assad genom att försvara hans krigföring, men även försvåra Rysslands militära intervention. Om det verkligen är målet med USA:s beväpning, vilket jag tror det är, är det slöseri med resurser att mota bort grupper som kan användas just i det syftet, exempelvis Jaish al-Fatah. Man kan göra sig av med dessa grupper efter att al-Assad är avsatt.
Det är viktigt att al-Assad först avsätts och sedan angripa de hårdföra islamisterna därför att det lokala stödet för al-Qaida, IS och andra jihadister stärks om de är tvungna att välja en diktator som Bashar al-Assad, som de även betraktas som avfälling, ur ett religiöst perspektiv. Enligt Loretta Napeoloni, som skrivit sin bok om IS, och andra observatörer och experter kring terrorgruppernas tillväxt i Syrien, har stödet för IS stärkts i och med att de bygger ut en social välfärd i sunnitiska område. Detta är IS inte ensamma om. Även al-Nusra har liknande arbeten. Detta gör att människor som lever under jihadistiska styren hellre väljer dessa grupper än al-Assad. Om han däremot avlägsnas från makten kommer stödet för dessa grupper att avta, och därmed underlätta en militär lösning på jihadisterna. Sunnistammarnas kamp mot al-Qaida i Irak är ett ypperligt exempel på detta. Problemet är att de inte integrerades i den nya regeringen i Irak, vilket inte borde hända i Syrien eftersom majoriteten är sunniter.