2015-10-18, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det bästa är om kurderna får bilda en stat i norra Syrien/Irak..och att kurderna i Turkiet då ha ett val att emigrera eller inte. Turkiet kommer aldrig att släppa Sydöstra Turkiet.

Det är något jag ser också positivt på men varför skulle Syrien vilja släppa en del av sin mark för? Det är bara en hypotetisk fråga från min sida. Om det nu blev så säger vi, kurderna kommer inte nöja sig med det. Dom fick en bit av irakisk mark men nu vill dom ha lite mer, säg en lite bit av Syrien. När dom får det kommer kurderna säga så här, men titta vad bra det gick, lite blodspillan och vi har nu slagit ihop två bitar av två länder, varför inte ta en liten bit av Iran också? Sen kommer sista önskemålet förhoppningsvis, när vi tagit en stor del av Turkiets mark är vi mer än nöjda.

I Irak hade kurder väldigt tur att USA hjälpte dom annars skulle dom inte klarat av det. Kurderna får känna sig lyckligt lottade att det är så många olika fraktioner som slåss mot varandra att det är lätt för kurderna hålla sig på sin kant och fortsätta med det dom gör men när det kommer till Iran eller Turkiet är det en hel annan sak. Där i dom länderna är det bara turkar mot kurder- iranier mot kurder.
Citera
2015-10-18, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det bästa är om kurderna får bilda en stat i norra Syrien/Irak..och att kurderna i Turkiet då ha ett val att emigrera eller inte. Turkiet kommer aldrig att släppa Sydöstra Turkiet.

Nonsens. Det finns ingen chans i världen att kurderna släpper sydöstra Turkiet. Möjligtvis en bit till de kristna men absolut inte turkarna.
Citera
2015-10-18, 21:57
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är det nån som vågar sig på en vild gissning hur konflikten i Syrien kommer sluta och ungefär när?

Best-worst case scenario?
Citera
2015-10-18, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Är det nån som vågar sig på en vild gissning hur konflikten i Syrien kommer sluta och ungefär när?

Min tes. Kriget kommer inte sluta förrän man har intagit Iran. Ju längre kriget pågår desto mer gynnar det självklart judarna som styr i USA och allra minst Israel.

Många har fått för sig helt plötsligt att relationerna nu helt plötsligt börjar bli bra igen mellan Iran och väst men det är inte, det finna en baktanke bakom det också. Hur, när man anfaller Iran kan jag inte svara på men så långt kan jag säga att inom 10 år iaf.

Glömde nämna att Hizbullah är fortfarande väldigt starka, dom måste också få ta väldigt mycket stryk innan man kan tänka sig avsluta kriget i Syrien.

Det är min tes men jag hoppas verkligen inget av det jag sagt ska hända. Aldrig!
Citera
2015-10-18, 22:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Sannolikheten för uppdelning av landet har ökat enormt sedan ryssarna gick in. Och jag ser ingen federationsidé som skulle funka ändå. Motalternativet till Assad, alltså med fortsatt centralstyrning, hade varit islamistisk diktatur.

Gissar på 1-2 år tills landet börjar delas upp på allvar och ca 10 år till normalisering med lättade restriktioner och fritt fram för investeringar, men väldigt olika beroende på landsdel. Det stora problemet verkar vara att det saknas något realistiskt regeringsalternativ för den absolut största delen, Sunni-Syrien. IS tror jag kommer dö ut mer eller mindre, de dräggen är för extrema även för Mellanöstern.

Långsiktigt måste ju även kurdfrågan lösas, nu har vi två länder där de har mycket stort självbestämmande, men majoriteten av dem bor i Turkiet. Har ingen särskild åsikt i den frågan själv, men jag kan se att problemet kommer växa om inget görs.
Citera
2015-10-18, 22:25
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Best case: Det kommer förhoppningsvis inom 2-3 år att hända saker i Ryssland inrikespolitiskt i och med att Putin gradvis kör landet ner i ekonomisk kaos, som en följd av det rigida maffialiknande affärsklimatet, omvärldens sanktioner och ett fortsatt lågt världsmarknadspris på olja. Detta kan leda till kuppförsök. Om det lyckas kan det leda till en annan utrikespolitisk agenda för Ryssland, en mer försonlig sådan, och därmed innebära en mer effektiv bekämpning av både Assad och IS. Om Hillary Clinton får presidentposten lär USA's engagemang militärt att öka, vilket inte direkt blir till gagn för varken Assad, Ryssland eller IS.

Worst case: Om däremot Putin lyckas stävja omvärldens sanktioner, oljepriset stiger, eller någon ännu mer hårdför extremnationalist tar över i Kreml, så lär Assad sitta någorlunda säker. En president som Trump eller Sanders skulle bevara Rysslands position och IS bli mycket svårslaget. Det kan bli resultera i en mycket lång konflikt med ytterligare hundratusentals människoliv till spillo, och kriget kan spridas till fler grannländer.
Citera
2015-10-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Högt uppsatt ledare för al-Nusra/al-Qaida uppges vara dödad:

http://www.longwarjournal.org/archives/2015/10/jihadists-claim-senior-al-qaeda-strategist-killed-in-syria.php

Oklart om det var ryskt eller amerikansk flyg som eliminerade al-Nasr:

http://www.ndtv.com/world-news/syria-army-begins-offensive-near-aleppo-with-russian-support-1233228

USA har tidigare bombat ihjäl medlemmar ur al-Qaida/Khorasan kopplade till al-Nusra inne i Syrien. Känns som en något förvirrad taktik, att döda de värsta och radikalaste ledarna - medan man indirekt hjälper al-Nusra med vapen via sk moderata rebellgrupper ur FSA.

USA bekräftar att al-Nasr dödats av amerikanskt flyg inne i Syrien. al-Nasr var den högst rankade ledaren för Khorasan:

Citat:
The US military confirmed that it killed Sanafi al Nasr, a senior al Qaeda strategist who was dispatched by the jihadist group years ago to Syria, in an airstrike in the war torn country on Oct. 15. Nasr’s death, and that of two other jihadists, was first reported by al Qaeda members late last week.

The US Department of Defense confirmed that Nasr was killed in “an airstrike in northwest Syria.” The US military described Nasr as “a Saudi national and the highest ranking leader of the network of veteran al Qaeda operatives sometimes called the ‘Khorasan Group.'”
--
Nasr is or was a well-known critic of the Islamic State, al Qaeda’s jihadist rival. In July, for instance, he was one of more than a dozen signatories on a statement vowing to continue to oppose the Abu Bakr al Baghdadi’s self-declared “caliphate.” The statement was authored by leading Al Nusrah Front and Ahrar al Sham leaders, as well as a handful of other allied jihadists.
http://www.longwarjournal.org/archives/2015/10/us-military-confirms-it-killed-senior-al-qaeda-strategist-sanafi-al-nasr-in-airstrike-in-syria.php

Synd att USA endast tycks intresserade av att eliminera al-Nusras Khorasan-kopplade terrorister i Syrien.
Citera
2015-10-18, 22:58
Medlem
Nybildade SDF olika grupper, med uppskattning av antalet stridande:

https://twitter.com/arabthomness/status/655709350787465216
Citera
2015-10-18, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
2) Ryssarna kommer på rent empiriska grunder nöja sig med en kustrepublik där man i utbyte behåller sin flottbas och har en hel del att säga till om och är relativt omtyckt bland befolkningen - det är så här man har krigat både i Georgien och Ukraina, så varför inte här?
Finns det några OU om attityder till Rysslands agerande bland befolkning i de olika MÖ länderna [och "Kurdistan"].
Hur beskriver statliga media i respektive land Ryssland agerande?
Kan tänka mig att en möjlig följd blir att Rysslands uppfattas som en pålitlig kraft som kan "fixa" problem. Att Ryssland har relativt goda och realistiska relationer med Israel är väl inte heller någon nackdel.
Citera
2015-10-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nybildade SDF olika grupper, med uppskattning av antalet stridande:

https://twitter.com/arabthomness/status/655709350787465216

SDF har alltså 10.000 krigare eftersom kurdiska nationalister inte kommer riskera att gå emot SAA, dem har inget att vinna på den fajten, men allt att förlora.

Så utav 400.000 aktiva krigare i Syrien så är 10.000 demokratiska, eller hävdar att dem är det iallafall.

Resten 390.000 stödjer antingen Regimen, IS eller Al Qaida. Dessa 10.000 demokrater ska med lätta vapen döda eller kämpa ner 400.000 välutrustade soldater och sedan införa demokrati.
Samtidigt som både Gulfstaterna, Kina, Ryssland och Turkiet stödjer olika delar ur de 400.000 icke-demokratiska soldaterna.
Citera
2015-10-19, 01:14
Medlem
Chris1991s avatar
Väldigt bra artikel av experten Robert fisk där han beskriver att alla som räknat ut den syriska armen bör tänka om:http://www.independent.co.uk/voices/with-russias-help-the-syrian-army-is-back-on-its-feet-and-fiercer-than-ever-a6698866.html

Överlag verkar offensiven i Aleppo gå starkt framåt och man avancerar i södra Aleppo och emot den belägrade flygbasen. Fotfarande för tidigt att säga hur det går. Men utifrån vad jag har läst så startade den riktiga offensiven för några timmar sen. De andra framryckningarna var bara uppvärmning.
Citera
2015-10-19, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Väldigt bra artikel av experten Robert fisk där han beskriver att alla som räknat ut den syriska armen bör tänka om:http://www.independent.co.uk/voices/with-russias-help-the-syrian-army-is-back-on-its-feet-and-fiercer-than-ever-a6698866.html

Överlag verkar offensiven i Aleppo gå starkt framåt och man avancerar i södra Aleppo och emot den belägrade flygbasen. Fotfarande för tidigt att säga hur det går. Men utifrån vad jag har läst så startade den riktiga offensiven för några timmar sen. De andra framryckningarna var bara uppvärmning.

Robert Fisk hit Robert Fisk dit. Är det han som ritar om kartan och lägger händerna på oljan i Mellanöstern?

Ser du den fetade? Varför drar du såna jävla snabba slutsatser så fort du läser något? Vänta istället än bara kläcka ur dig saker om någon jag fisk eller mås som skriver saker. Det kan Fredrik Virtanen också göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in