2015-10-19, 04:10
Medlem
Som vanligt bara en massa skitsnack från samma användare dag ut och dag in, vecka ut och vecka in. Försök att fatta att ryska flygvapnet kommer fortsätta samma scenario i nästan ett år. Man kommer bomba precis alla som är mot al-Assad. Man kommer köra samma linje så att SAA, Hezbollah och iranska trupper kan avancera. Man kommer att mala på bara för att slå in det i skallen på världen. USA och resten av den förljugna västvärlden kan inte göra ett skit åt det för då sätter ryssen på "störningssändaren" och sätter hela rasket ur bruk, snabbt. Som i Svarta Havet för drygt ett år sedan.

Vem skulle inte vilja se bilder på "dogfights" över Syrien mellan Su-34 och det bästa NATO kan skaffa fram? Men NATO vågar inte. De kommer att försöka fortsätta med nya Toyota-bilar, vapen och underrättelseinformation. För varje dag som går sen Ryssland gick in i kriget officiellt så sitter al-Assad säkrare.
Citera
2015-10-19, 05:48
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spader sven
Fascinerande utveckling som sker nu, salafister och wahabister flyr när en modern krigsmaskin spänner musklerna lite, säga vad man vill om Assadregimen men alternativet är det totala kaos som råder i andra länder som nato har befriat.
Geopolitiskt är det här en avgrund för USA, de kan kasta hur mycket handelvapen och toytabilar de vill på rebellerna, det är småpotatis för en flock hind/havocs.

Skönt att läsa en kommentar av en med insikt i nutidshistoria och vad väst och dess vänner brukar erbjuda människor och då speciellt muslimer, som man dessutom älskar att demonisera.
Tack för ett vettigt inlägg.
Citera
2015-10-19, 05:53
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Hm, ja lite svårgissat än så länge, men jag är säker på att man har betydligt större möjligheter att få igenom ett brett erkännande av detta homeland än sina egna projekt (Abchazien, Krim, Donbass etc.) av två viktiga skäl:
1) Slut på kriget, eller åtminstone skulle det gå in i en betydligt mer lågintensiv fas a la Irak.
2) Viktigast av allt och det som kan få väst att svälja detta: Assad förlorar de facto Syrien och förpassas till sitt "Nordlibanon" - det är svårt att inte se det som en stor förlust och en stor eftergift från Assads sida.

Det stora problemet med att dela upp Syrien är att befolkningen trots viss etnisk rensning och massflykt till stora delar bor i gränslandet, längs den nordsydliga huvudvägen som binder samman Aleppo, Hama, Homs, Damaskus. Men ändå känns det genomförbart att flytta resterande kristna/alawiter till kustrepubliken, det kan inte handla om mer än högst ett par miljoner, troligen betydligt färre med tanke på att de redan under dessa 4 år har massflyttat till den lugna och liberala kusten.

Du låter som en klassisk rasistisk vit kolonial människa som ser ner på alla utom vita kristna män. Skärp dig och sluta upp med att köra nazistinspirerade inlägg. Självklart ska Syrien fortsatt vara en sekulär och multietnisk stat. terroristerna ska stampass ut.
Citera
2015-10-19, 08:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Du låter som en klassisk rasistisk vit kolonial människa som ser ner på alla utom vita kristna män. Skärp dig och sluta upp med att köra nazistinspirerade inlägg. Självklart ska Syrien fortsatt vara en sekulär och multietnisk stat. terroristerna ska stampass ut.

Bortsett från att det är vita kolonialister och rasister som oftast velat ha "multietniska" stater i Mellanöstern för att kunna söndra och härska?
På vilket sätt vore det kolonialistiskt/rasistiskt att göra länderna i MÖ starkare genom att dela upp dem efter folkgrupp, religion och nationalitet som vi gjort i Europa, tycker du att det har gått dåligt för oss?

Du verkar inte vilja inse att det finns många syrier som inte gillar Assad och därmed bara skulle vara till besvär i en stat styrd av honom - låt dem bilda sitt eget land då, det kommer ändå att gå betydligt bättre för den sekulära kuststaten, bättre än det gått för Syrien i stort före kriget.

Det viktigaste skälet till att jag tycker som jag gör är dock att vi nyligen har fått flera exempel på att det inte funkar att försöka hålla ihop konstgjorda stater i MÖ, tänker närmast på Irak som ju i praktiken är tre länder.
Citera
2015-10-19, 08:42
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Bortsett från att det är vita kolonialister och rasister som oftast velat ha "multietniska" stater i Mellanöstern för att kunna söndra och härska?
På vilket sätt vore det kolonialistiskt/rasistiskt att göra länderna i MÖ starkare genom att dela upp dem efter folkgrupp, religion och nationalitet som vi gjort i Europa, tycker du att det har gått dåligt för oss?

Du verkar inte vilja inse att det finns många syrier som inte gillar Assad och därmed bara skulle vara till besvär i en stat styrd av honom - låt dem bilda sitt eget land då, det kommer ändå att gå betydligt bättre för den sekulära kuststaten, bättre än det gått för Syrien i stort före kriget.

Det viktigaste skälet till att jag tycker som jag gör är dock att vi nyligen har fått flera exempel på att det inte funkar att försöka hålla ihop konstgjorda stater i MÖ, tänker närmast på Irak som ju i praktiken är tre länder.

Syrien är multietniskt och du vill dela upp det eftersom sådana som du skapat kaos tycker du at dom är mindervärdiga och kan inte leva ihop som sådana som du gör? Däri ligger rasismen och kolonialtänkandet. Assad är att föredra framför alternativen som väst och dess vänner ger. Vem gillar Assad? Inte jag i alla fall, dock, bättre än dina alternativ på marken.
Syrien var en god stat i den bemärkelsen att den var sekulär, befolkningen utbildad och inkomsterna var relativt goda.Iraq är förstört av väst och dess vänner, genom kolonialpolitik med söndra och härska.
Lite kul att ni inte vill ha multikulti i andra länder men tror att ni har det här. Mellan östern och många andra områden har varit så i 1000 tals år.
Citera
2015-10-19, 09:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Syrien är multietniskt och du vill dela upp det eftersom sådana som du skapat kaos tycker du at dom är mindervärdiga och kan inte leva ihop som sådana som du gör?

Inte säker på att jag fattar den här meningen, men om du tror att jag menar att det blir bättre om man delar upp efter etnicitet, religion etc. i ett land som inte är moget för demokrati, så tror du alldeles rätt.

Citat:
Assad är att föredra framför alternativen som väst och dess vänner ger. Vem gillar Assad? Inte jag i alla fall, dock, bättre än dina alternativ på marken.

Jag gissar att du inte menar "mina" alternativ, snarare "de alternativ som väst erbjuder", annars håller jag med dig helt.

Citat:
Syrien var en god stat i den bemärkelsen att den var sekulär, befolkningen utbildad och inkomsterna var relativt goda.

Sekulär absolut och det var bra. Goda inkomster vete fan, jämför vi 2010 alltså strax innan upproret bröt ut, så var väl bara Irak fattigare av grannländerna?

Citat:
Iraq är förstört av väst och dess vänner, genom kolonialpolitik med söndra och härska.

Ja? Det var ju precis det jag skrev.

Citat:
Lite kul att ni inte vill ha multikulti i andra länder men tror att ni har det här. Mellan östern och många andra områden har varit så i 1000 tals år.

Ytterligare en svårtydd mening, så jag avvaktar med svar.
Citera
2015-10-19, 09:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Dina inlägg präglas av den vite mannens överlägsenhet, världen skall styras efter våra värderingar och synsätt. Det är ju denna syn som kommit på skam i Syrien, USA har satsat miljarder och många år på att påtvinga Syrien sin ordning och det har misslyckats. För min del hoppas jag att det är ett så svidande nederlag att sådana här idiotprojekt upphör.
De flesta länder respekterar varandra även där de är olika, de kan samarbeta trots skillnader. Detta måste även Väst lära sig.

Syrien måste få bestämma sin egen framtid, det är det kriget har handlat om hela tiden.

Ryssland har nu trätt in för att USAs proxy-krig har gått totalt överstyr och låtit terroristerna vinna mark, det är naturligtvis en stor tragedi för befolkningen, miljoner har tvingats på flykt.

Men du verkar strunta i allt detta och svartmålar hellre Rysslands avsikter och spekulerar i en uppdelning av landet. Du måste inse att Syriens folk är de som skall styra i sitt land, trots skillnader i religion och folkgrupper levde de i fred innan USAs invasion av kriminella krigare, dina spekulationer är värdelösa för du ser allt med koloniala ögon, allt måste vara i enlighet med Västs värderingar.

Försök inse att många länder i världen försöker skapa sina egna demokratier, de har egna tankar om hur de vill att deras land skall fungera. Detta måste vi i Väst acceptera och respektera!
Världen kommer aldrig att bli fredligare om vi inte lär oss ömsesidig respekt.
Citera
2015-10-19, 09:49
Medlem
Savoys avatar
Haha...ja..jag är nog rätt mållös nu alltså - jag (enligt andras utsagor bland annat ryssvänlig putinrunkare) svartmålar alltså Ryssland enligt dig, trots att jag uttryckligen stödjer deras ingrepp i Syrien, och svartmåleriet består då i att jag inte skriver under på att ryssarna gör det här i egenskap av fredsduva, utan ser till sina nationella intressen som nästan* alla andra länder?

*finns ju en drös EU-länder som ställer USAs bästa före sitt eget, men men..

"Spekulerar i en uppdelning av landet", jo men lycka till då med att ryssarna ska hjälpa dysfunktionella SAA att utvidga sin kampanj och gå in på fiendedominerat territorium för att ta tillbaka hela Syrien - hittills har det nämligen handlat om att ta tillbaka vänligt sinnade delar och redan det är väldigt tufft för SAA, som fått kalla in hjälp från Hisbollah och Iran. Jag tror personligen inte att de hade kommit en meter utan denna hjälp.

Jag vill förkorta kriget så mycket det går och uppnå maximal stabilitet i freden som följer, tycker du det är fel?

Det skulle för övrigt vara intressant att höra vad du tycker om att USA precis knäppte en av de främsta terroristledarna som ryssarna slåss mot just nu?

http://edition.cnn.com/2015/10/18/middleeast/syria-khorasan-leader-killed/index.html

Nyckelperson i Al-Nusra som är dödades i nordvästra Syrien där ryssarna koncentrerar sina attacker

Edit: Ok, bara en "vanlig" terroristledare, verkar varit inriktad på attentat i väst i första hand.
Senast redigerad av Savoy 2015-10-19 kl. 10:34.
Citera
2015-10-19, 10:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Haha...ja..jag är nog rätt mållös nu alltså - jag (enligt andras utsagor bland annat ryssvänlig putinrunkare) svartmålar alltså Ryssland enligt dig, trots att jag uttryckligen stödjer deras ingrepp i Syrien, och svartmåleriet består då i att jag inte skriver under på att ryssarna gör det här i egenskap av fredsduva, utan ser till sina nationella intressen som nästan* alla andra länder?
Det verkar som du hoppas att Ryssland skall visa sig vara lika ond som USA. För det syriska folket skulle det vara ytterligare en katastrof, därför hoppas jag att Ryssland har goda avsikter och hittills har ju faktiskt Ryssland agerat mycket bra, de har förespråkat förhandlingar i flera år, de söker samarbete osv. Av det jag vet, har de agerat exemplariskt till stöd för ett stabilt Syrien utan terrorister.

Du må kalla mig naiv, men jag vet att det finns goda krafter i världen, alla drivs inte av makt och girighet.

Citat:
"Spekulerar i en uppdelning av landet", jo men lycka till då med att ryssarna ska hjälpa dysfunktionella SAA att utvidga sin kampanj och gå in på fiendedominerat territorium för att ta tillbaka hela Syrien - hittills har det nämligen handlat om att ta tillbaka vänligt sinnade delar och redan det är väldigt tufft för SAA, som fått kalla in hjälp från Hisbollah och Iran. Jag tror personligen inte att de hade kommit en meter utan denna hjälp.
SAA har stått emot en utländsk invasion i nästan 5 år. Invasionen utförs av hänsynslösa terrorister betalda av flera länder. Det visar om något att SAA är allt annat är dysfunktionell. Om vi skall peka ut någon dysfunktionell i sammanhanget, så är ju USA en bra kandidat.

USA är ett bra exempel på att makt korrumperar, de har stått oemotsagda sedan kalla kriget tog slut och det är aldrig hälsosamt. De agerar så sjukt galet att det skadar inte bara andra länder utan även sig själva. Domen över det USA gjort i Syrien kommer att bli väldigt hård och jag hoppas att de får betala ett ordentligt krigsskadestånd.

Citat:
Jag vill förkorta kriget så mycket det går och uppnå maximal stabilitet i freden som följer, tycker du det är fel?
Det låter bra!
När det blir fred är Syrien förstört på många sätt, det kommer att ta många år att bygga upp landet igen och läka alla sår som krig alltid skapar. Om man har velat förbättra styrelseskicket, minoriteters rättigheter, välfärd osv, så har ju kriget satt stopp för detta.
Ingenting gott kommer av ett yttre hot.

Citat:
Det skulle för övrigt vara intressant att höra vad du tycker om att USA precis knäppte en av de främsta terroristledarna som ryssarna slåss mot just nu?

http://edition.cnn.com/2015/10/18/middleeast/syria-khorasan-leader-killed/index.html

Nyckelperson i Al-Nusra som är dödades i nordvästra Syrien där ryssarna koncentrerar sina attacker
Ryssland har hittills gjort ett väldigt bra jobb mot terroristerna, jag hoppas det fortsätter och att USA antingen lämnar Syriens territorium helt och hållet eller samordnar sig med Ryssland.
Citera
2015-10-19, 11:30
Medlem
Citat:

Du är inte en riktig "anti-imperialist" förrän du sitter och sväljer allt RT och SANA spottar ut med hull och hår. Förundras att vissa ens postar deras nyheter som om det bevisar något...
Citera
2015-10-19, 12:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Du är inte en riktig "anti-imperialist" förrän du sitter och sväljer allt RT och SANA spottar ut med hull och hår. Förundras att vissa ens postar deras nyheter som om det bevisar något...

Man skall inte svälja något utan eftertanke. Av någon anledning tycks media ha tappat intresset för Syrien, SVT t ex har knappt haft någon rapportering därifrån de senaste veckorna, trots att det händer så mycket där nu. Då får man läsa den info som finns.

Det handlar om att veta vad som händer i verkligheten, vilket jag värderar mycket högre än dåligt förankrade spekulationer och fantasier.
Citera
2015-10-19, 12:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Man skall inte svälja något utan eftertanke.

Då kan man ju fråga sig varför du tror på detta?
(FB) Konflikten i Syrien

Inga bilder (förutom arkivbilden i toppen), ingen källhänvisning, inget sätt att kontakta "journalisten" som skrivit det, och nyheten är inte ens daterad... Och du postar den som "en självklar sanning"

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Av någon anledning tycks media ha tappat intresset för Syrien,

Intresset finns, men det finns inga sätt att få tillförlitliga och oberoende nyheter därifrån längre. Överallt där ryssarna är och röjer, så försvinner kommunikationen med omvärlden på något elektromystiskt sätt varpå den enda information som kommer ut från de områderna är den info som är tillrättalagd av statliga propagandaorgan = inte trovärdiga för fem öre.

EDIT: Se där, nu fick de upp ett datum på sidan. De läser uppenbarligen i den här tråden och uppdaterar efter behov.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-19 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in