Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Haha...ja..jag är nog rätt mållös nu alltså - jag (enligt andras utsagor bland annat ryssvänlig putinrunkare) svartmålar alltså Ryssland enligt dig, trots att jag uttryckligen stödjer deras ingrepp i Syrien, och svartmåleriet består då i att jag inte skriver under på att ryssarna gör det här i egenskap av fredsduva, utan ser till sina nationella intressen som nästan* alla andra länder?
Det verkar som du hoppas att Ryssland skall visa sig vara lika ond som USA. För det syriska folket skulle det vara ytterligare en katastrof, därför hoppas jag att Ryssland har goda avsikter och hittills har ju faktiskt Ryssland agerat mycket bra, de har förespråkat förhandlingar i flera år, de söker samarbete osv. Av det jag vet, har de agerat exemplariskt till stöd för ett stabilt Syrien utan terrorister.
Du må kalla mig naiv, men jag vet att det finns goda krafter i världen, alla drivs inte av makt och girighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
"Spekulerar i en uppdelning av landet", jo men lycka till då med att ryssarna ska hjälpa dysfunktionella SAA att utvidga sin kampanj och gå in på fiendedominerat territorium för att ta tillbaka hela Syrien - hittills har det nämligen handlat om att ta tillbaka vänligt sinnade delar och redan det är väldigt tufft för SAA, som fått kalla in hjälp från Hisbollah och Iran. Jag tror personligen inte att de hade kommit en meter utan denna hjälp.
SAA har stått emot en utländsk invasion i nästan 5 år. Invasionen utförs av hänsynslösa terrorister betalda av flera länder. Det visar om något att SAA är allt annat är dysfunktionell. Om vi skall peka ut någon dysfunktionell i sammanhanget, så är ju USA en bra kandidat.
USA är ett bra exempel på att makt korrumperar, de har stått oemotsagda sedan kalla kriget tog slut och det är aldrig hälsosamt. De agerar så sjukt galet att det skadar inte bara andra länder utan även sig själva. Domen över det USA gjort i Syrien kommer att bli väldigt hård och jag hoppas att de får betala ett ordentligt krigsskadestånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Jag vill förkorta kriget så mycket det går och uppnå maximal stabilitet i freden som följer, tycker du det är fel?
Det låter bra!
När det blir fred är Syrien förstört på många sätt, det kommer att ta många år att bygga upp landet igen och läka alla sår som krig alltid skapar. Om man har velat förbättra styrelseskicket, minoriteters rättigheter, välfärd osv, så har ju kriget satt stopp för detta.
Ingenting gott kommer av ett yttre hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Det skulle för övrigt vara intressant att höra vad du tycker om att USA precis knäppte en av de främsta terroristledarna som ryssarna slåss mot just nu?
http://edition.cnn.com/2015/10/18/middleeast/syria-khorasan-leader-killed/index.html
Nyckelperson i Al-Nusra som är dödades i nordvästra Syrien där ryssarna koncentrerar sina attacker

Ryssland har hittills gjort ett väldigt bra jobb mot terroristerna, jag hoppas det fortsätter och att USA antingen lämnar Syriens territorium helt och hållet eller samordnar sig med Ryssland.