2015-10-08, 15:34
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det billigaste borde vara att ta ett snack med SAA om att inte braka in med stridsvagnar mitt bland höghus och vänta där tills man blir träffad av något..

Samtidigt kör man från rysk sida lågintensiva sporadiska bomb- och missilanfall, bara tillräckligt intensiva för att inte rebellerna ska kunna samla sig eller få något övertag.

Känns som vi är på väg mot ett krig med enbart förlorare, som Afghanistan. En av de få riktigt religionstoleranta regimerna i MÖ (tortyr eller ej är ju rätt ointressant i en världsdel där bestialiska metoder används av alla, alltid och överallt) är på väg att dö och jag kan inte fatta på vilket sätt upproret i Syrien har gynnat "oss". Det har kanske gynnat några anonyma investerare inom rätt branscher, men knappast västvärlden i stort.

Ja det är en riktigt sorglig situation, alla förlorar på det.
Citera
2015-10-08, 15:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Tror det är bäst att du går hem och vilar lite, den enda här som verkar upprörd och förvirrad är du, för tredje gången bilderna är med all sannoklikhet autentiska. Har inte kommenterat dina "tre internationellt erkända åklagare", du yrar som en förvirrad höna. Läs mitt inlägg igen.

För övrigt är din definition på autentisk bland det underligaste jag hört. Bilder tagna i "Assads fängelse" == "autentisk". Bilder tagna i Qatar/Bahrain fängelse== icke-autentisk eller "konspiratorisk". Sen vad "förfataren" till Qatar-shejken uppfattning är skiter jag i då hans ord inte bygger på någoting bevisförande. Qatar shejkerna är bland de mest krigförande i konflikten och de som mest frenetisk sponsrar terroristerna, deras ord mot Assad väger inte tungt direkt. Än mindre för att du påstår det.
I övrigt borde du lärt dig att ta dessa s.k "rapporter" med en rejäl nypa salt. Du verkar redan ha glömt Irak rapporterna från 2003 om de påståda kemiska vapnen. Tar man dessa rapporter per automatik som sanningsenliga är man ingenting annat än en idiot.
Jag föreställs förvirrad i dina ögon eftersom du har svårt att förstå det jag, klart och tydligt, skriver. Varför kommenterar du inte åklagarna då? På vilka grunder avvisar du rapporter som propaganda? Det är det jag har svårt att begripa.

En av åklagare som har behandlat "Caesars" uppgifter var tidigare chefsåklagare i tribunalen för forna Jugoslavien, den andra har varit chefsåklagare i Sierra Leone och den sista var åklagare i fallet Milosevic . Att avfärda dessa åklagare, och rapporten, på det sättet du gör visar på att bevis inte ändrar din åsikt eftersom du redan har tagit ställning. Trångsynthet botas inte med "bevis".

Om jag inte minns fel förnekade Bashar al-Assad att han ens hade kemvapen i besittning några dagar efter kemattacken i östra Damaskus. Var det inte så nu att han fick lämna in sina kemvapen som han några veckor innan hade förnekat att han hade? Det visar på hur mycket hans ord är värda och hur enkelt det är att påverka en person som dig.
Citera
2015-10-08, 15:39
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Känns som vi är på väg mot ett krig med enbart förlorare, som Afghanistan. En av de få riktigt religionstoleranta regimerna i MÖ (tortyr eller ej är ju rätt ointressant i en världsdel där bestialiska metoder används av alla, alltid och överallt) är på väg att dö och jag kan inte fatta på vilket sätt upproret i Syrien har gynnat "oss". Det har kanske gynnat några anonyma investerare inom rätt branscher, men knappast västvärlden i stort.

Inte lika mycket som det skulle missgynna oss om ryssarna lyckades med sitt drag att skapa fred på deras villkor. Det är detta som gör MÖ så svårt; det är mycket lättare att se till att motståndaren misslyckas än att själv lyckas med sina planer.
Citera
2015-10-08, 15:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kina har påstås det ett hangarfartyg nära Syrien får se när och om det ger sig in i striderna.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-10-08 kl. 16:09.
Citera
2015-10-08, 15:59
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte lika mycket som det skulle missgynna oss om ryssarna lyckades med sitt drag att skapa fred på deras villkor. Det är detta som gör MÖ så svårt; det är mycket lättare att se till att motståndaren misslyckas än att själv lyckas med sina planer.

Israel skötte ju den där biten utmärkt förut, att hålla Assad-regimen tandlös genom sporadiska bombningar av diverse vapenleveranser och hade en bra relation med Ryssland för att kunna övertala Kreml att inte ge Assad några riktigt farliga leksaker - jag ser inte motivet (för "oss") att ändra på det? Faktum är ju att Syrien var en dröm till "fiende" - extremt förutsägbar, ingen ifrågasatte eller hotade Assad-styret, Assad var kylig och gjorde inga överilade grejer som Saddam eller Ghadaffi kunde få för sig, ryssarna gick och smäckte runt på sin lilla bas i Tartus och fick känna sig stora utan att egentligen vara det...och sist men inte minst var Syrien ett jävligt tryggt land för den lilla produktiva minoriteten - jag känner (väst)kvinnor som kunde gå ut själva och ta ett glas på kvällen i Damaskus och är tämligen säker på att de kan glömma det i framtiden, oavsett vilken regim som tar över.

För att mer konkret gå in på ditt svar: Du sammanfattar ju skälet till att ryssarna har gått in - de kan med relativt liten insats från och med nu säkerställa att inte heller rebellerna kommer att kunna vinna. Inte utan att ryssarna har något att säga till om.

Två intressanta paralleller till Ukraina;
1. Omöjliggör ett effektivt styre om den ryssvänlige går.
2. Släpp aldrig någonsin flottbaserna.

Jag tror nr 2 talar för att ryssarna aldrig kommer gå med på att släppa Tartus. Förmodligen motsvaras Krim här av hela syriska kusten. Vad som händer med, eller vem som styr, landet öster om Damaskus tror jag ryssarna skiter i.
Citera
2015-10-08, 15:59
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Kina har ett hangarfartyg nära Syrien får se när det ger sig in i striderna.

Nej det har man icke, det är lögner från det notoriskt opålitliga "DEBKA files".
Citera
2015-10-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, att SAA inte är kompetenta är ingen hemlighet, men det mest intressanta är att attacken kom nu. Området som anfölls i går hade bombats kraftigt av ryssarna innan:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z4PF1SFiMPjQ.kFa_qMMdFl48

Att SAA skulle ha anfallit utan att godkänt det med sina ryska "handlers" är helt uteslutet, så det verkar som om Kreml har underskattat svårigheterna med att vinna denna kampanj. SAA har inte tanks nog att kasta bort på detta sätt, och framför allt saknar man manskap, så det är även uteslutet att dylika förluster skulle vara acceptabla.

Frågan är vad ryssarna gör nu? Mer av bombningar är ju en lösning, men det är inte säkert att det uppnår något och nya TOW-system levereras snabbt till rebellerna om de gamla skulle bli utslagna. Rysk marktrupp är en annan lösning för att få lite kraft i offensiven, men det skulle vara kostsamt rent ekonomiskt och inte heller speciellt populärt i Ryssland; minns halshuggningsvideon från Tjetjenien. Att dra sig ur vore en enorm prestigeförlust, så det går inte heller.

Från det "överspelade" USAs sida har man popcornen poppade och behöver bara lämna över nya vapen till FSA för att showen skall fortsätta. För de som spelat Twillight Struggle kanske detta känns igen:

https://twilightstrategy.files.wordpress.com/2012/01/bear-trap.jpg

Jo, visst skulle det vara en prestigeförlust för Ryssland att dra sig ur och det är väl heller inte troligt att de kommer att göra det. Däremot är det ju USA som sitter med Svarte Petter om det rysk-syriska samarbetet skulle visa sig ge utdelning. Ryssland har ju hela tiden hävdat att den syriska regeringen och dess institutioner, inklusive SAA är de enda effektiva krafterna att använda för att långsiktigt bekämpa terrorismen. Markoffensiven i norra Hama och i al-Ghab är ju bara en dag gammal och vi ska väl inte dra några slutsatser redan nu. Men visst, det är upp till bevis. Framgångar för SAA med allierade den kommande tiden skulle säkert innebära ett uppsving, inte minst moraliskt, och på motsvarande sätt vara psykologiskt nedbrytande för oppositionen. Det gäller även globalt. Visar sig ryssarnas intervention effektiv lär fler länder svänga i sin hållning gentemot Assad, släppa kravet på hans avgång och kanske till och med tänka sig att samarbeta med honom och Ryssland.
Citera
2015-10-08, 16:20
Medlem
wwrs avatar
Caesars foton har jag inte följt tillräckligt för att göra något uttalande om (ännu ). Men lite vill jag säga redan:

Dailymail är en brittisk skandalblaska med låg trovärdighet.

Två av de tre domarna är adlade av drottningen, den tredje är amerikan. Alltså anknutna till länder som har starka intressen i regionen.

En annan avhoppad syrier är ju han som kör propaganda från ett radhus i Coventry och kallar sig "Syrian Human Rights Observatory", vill jag minnas.

Jag undrar också varför man skulle sprida ut torterade lik för fotografering på det sättet.

Jag säger bara att jag är skeptisk. Jag har inte rotat färdigt ännu.
Senast redigerad av wwr 2015-10-08 kl. 16:29.
Citera
2015-10-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag kan ta vilka påhopp som helst, men det stärker inte din trovärdighet eller dina argument genom personliga angrepp.
Det var beklagligt.

Citat:
Det märks att du inte läser mina inlägg, annars hade du inte ställt frågan om hur jihadister kommer att försvinna. De kommer inte försvinna hursomhelst, men jag tycker inte det är särskilt smart att göra sig av med grupper som man har potentiell användning av, även om du inte verkar förstå det. Dessa kan man göra sig av med efter att man inte har någon användning av dem.
Kriget tar slut en dag även om man förlänger det så länge som möjligt som du propagerar för, och jag minns inte att jag har läst någon förklaring från din sida hur jihadisterna ska hanteras efteråt, bara någonting flummigt om "politisk lösning".

Nu skriver du att man kan göra sig av med terroristerna när man inte längre har användning för dem. Om du först har beväpnat dem så mycket att Ryssland och syriska regeringen till slut tvingas backa, så kommer du inte att bli av med dem med hjälp av någon politisk lösning. Ska du ha ett nytt omvänt krig då, mot de välbeväpnade terroristerna? Ett krig där Ryssland ger terroristerna ytterligare vapen så att det blir dyrt, långt och kostsamt för väst...

Sammanfattningsvis så argumenterar du alltså för att A) förlänga kriget och det oerhörda lidandet så länge som möjligt och B) att Syrien som resultat blir ett nytt Afghanistan.

Du driver en sjuk och äcklig agenda således, med svepskälet att det skulle vara politiskt bra för väst att göra så. Läser man mellan raderna så låter det som att det du främst är ute efter är att islamisera Syrien.

Angående det återkommande gnället om att läsa dina inlägg så är det naturligtvis så, att bara för att du tycker att en sak är smart eller osmart, så behöver det inte vara som du påstår. Det betyder inte att jag inte läser eller inte förstår vad du skriver. Ser du skillnaden?

Citat:
Jag har tidigare skrivit att mina argument bör ses i ljuset av ett geostrategiskt perspektiv, och utifrån ett sådant perspektiv finns det inget utrymme för att ta hänsyn till moral. En underrättelsetjänst eller en stat som tar hänsyn till moral säkerställer inte sitt åtagande att försvara sina intressen eller därmed staten.
Varför klagar du så mycket på Assad då? Om anklagelserna som du framför mot honom skulle stämma så har han ju bara gjort som du rekommenderar ovan.

Citat:
Retoriska knep må vara nödvändiga för att sätta saker och ting i perspektiv. Du verkar tro att sekularism står i motsats till terrorism, vilket är en absurditet om man tittar på Stalin och Hitler. Det är en fullt legitim jämförelse när det kommer till att bevisa att hur sekularism inte står i kontrast till terrorism, utan att de kan vara av ett och samma mynt.
Det verkar jag väl inte alls tro. All terrorism är inte religiös, och sekularism och terrorism är därmed inte varandras motsatser. Sekularism är dock bästa receptet mot religiös terrorism, vilket är problemet i Syrien.

Citat:
Jag kan hålla med om att dessa hemskheter inte existerade innan kriget. Men detta krig är ett resultat av den styrande syriska regeringens brutala politik mot all opposition och djupt inrotande korruption som ledde folk till att ta till vapen, vilket i sig skapade förutsättningar för att grupper som IS och andra islamist grupper ska växa. Det är dock inget misstag att al-Assad valde att släppa hundratals fundamentalister ifrån fängelset under upprorens gång samt att han väntade tills förra året att slå tillbaka IS. Så om det är någon du bör rikta din ilska mot är det al-Assads regim. Terrorgrupperna är ett symptom för ett problem som är den syriska regimen.
Tror du ens på det där själv? Terrorgrupperna är nyttiga idioter, som äntligen ser chansen att få tvångsinföra sin islam, och är lätta att utnyttjas av främmande makt som av egna geopolitiska skäl använder dem ett verktyg för att försöka störta regeringen. Det här problemet har givetvis inte orsakats av al-Assad, som du så gärna vill demonisera.

Citat:
Det är ett misstag att behandla FSA som en enhetlig militärorganisation. Det är en grupp som består av flera sammanstatta lokala rebeller från olika områden. Turkiet och gulfstaterna har ett större intresse än USA, enligt mig, att se Bashar al-Assad störtad och därför har de varit de största finansiärerna av religiösa fundamentalister i Syrien. Därför är al-Nusra och andra hårdföra islamistgrupper väldigt effektiva. De är betydligt bättre på att organisera sig eftersom de står unifierade runt en ideologi och ett mål. Men det är också så att många som finns i de hårdföra islamistgrupperna är veteraner ifrån tidigare uppror, bl.a. Irak. Därför har de erfarenheter när det kommer till krig.
Tidigare så sa du att Nusra inte hade en enhetlig ideologi utan innehöll sekulära och moderata krafter (eftersom du vill att de ska få vapen), men det skiner igenom att du samtidigt hyser beundran för Nusra, och i din iver att framställa dem positivt så säger du emot dig själv.

Citat:
Även om FSA har det, så kvarstår det faktum att FSA är en grupp av sammansatta lokala rebeller. Dessutom får al-Nusra och andra grupper finans av privata personer, något som FSA inte har. Detta innebär att de har möjligt att ge god ekonomisk ersättning till sina soldater, och i ett krig som i Syrien kan det vara det enda sättet att försörja sig på.
Varför säger du rebeller när du pratar om islamister och terrorister? Naturligtvis finns det legosoldater i terrorgrupperna.

Citat:
Nej, det går inte att skriva samma sak om Bush eller Blair och det har jag redan kommenterat.
Okej, eftersom du har kommenterat det så måste det vara så.
Citera
2015-10-08, 16:28
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det var beklagligt.

Kriget tar slut en dag även om man förlänger det så länge som möjligt som du propagerar för, och jag minns inte att jag har läst någon förklaring från din sida hur jihadisterna ska hanteras efteråt, bara någonting flummigt om "politisk lösning".

Nu skriver du att man kan göra sig av med terroristerna när man inte längre har användning för dem. Om du först har beväpnat dem så mycket att Ryssland och syriska regeringen till slut tvingas backa, så kommer du inte att bli av med dem med hjälp av någon politisk lösning. Ska du ha ett nytt omvänt krig då, mot de välbeväpnade terroristerna? Ett krig där Ryssland ger terroristerna ytterligare vapen så att det blir dyrt, långt och kostsamt för väst...

Sammanfattningsvis så argumenterar du alltså för att A) förlänga kriget och det oerhörda lidandet så länge som möjligt och B) att Syrien som resultat blir ett nytt Afghanistan.

Du driver en sjuk och äcklig agenda således, med svepskälet att det skulle vara politiskt bra för väst att göra så. Läser man mellan raderna så låter det som att det du främst är ute efter är att islamisera Syrien.

Angående det återkommande gnället om att läsa dina inlägg så är det naturligtvis så, att bara för att du tycker att en sak är smart eller osmart, så behöver det inte vara som du påstår. Det betyder inte att jag inte läser eller inte förstår vad du skriver. Ser du skillnaden?

Varför klagar du så mycket på Assad då? Om anklagelserna som du framför mot honom skulle stämma så har han ju bara gjort som du rekommenderar ovan.

Det verkar jag väl inte alls tro. All terrorism är inte religiös, och sekularism och terrorism är därmed inte varandras motsatser. Sekularism är dock bästa receptet mot religiös terrorism, vilket är problemet i Syrien.

Tror du ens på det där själv? Terrorgrupperna är nyttiga idioter, som äntligen ser chansen att få tvångsinföra sin islam, och är lätta att utnyttjas av främmande makt som av egna geopolitiska skäl använder dem ett verktyg för att försöka störta regeringen. Det här problemet har givetvis inte orsakats av al-Assad, som du så gärna vill demonisera.

Tidigare så sa du att Nusra inte hade en enhetlig ideologi utan innehöll sekulära och moderata krafter (eftersom du vill att de ska få vapen), men det skiner igenom att du samtidigt hyser beundran för Nusra, och i din iver att framställa dem positivt så säger du emot dig själv.

Varför säger du rebeller när du pratar om islamister och terrorister? Naturligtvis finns det legosoldater i terrorgrupperna.

Okej, eftersom du har kommenterat det så måste det vara så.

Väl talat. Så många människor vill tyvärr att andra ska lida. Tyvärr representerar vederbörande den sämsta sidan av västvärlden, arrogansen. Hopas att man kan tvinga bort terroristerna från Syrien och Iraq.
Citera
2015-10-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Dålig taktik är bara förnamnet. SAA vet inte vad taktik är.

Det enda SAA skall ägna sig åt är att belägra städer, förstöra infrastruktur, hålla mark, rulla ut taggtråd, skära av försörjningslinjer, spana och liknande aktiviteter. Direkta anfall kan ryssarna göra från luften eller med artilleri om det behövs.

Att försöka storma en stad med tanks är rena självmordet. Det finns terrorister över allt med ATM:er och det borde SAA ha fattat vid det här laget, men tydligen inte. De är väl inte världens smartaste folk trots deras höga utbildningsnivå som våra politiker tjatar om hela tiden.

Man förlorar alltid soldater och stridsvagnar mm när man går på offensiven vilket är helt normalt. Det är också en taktik för att se var motståndaren befinner sig. Sen så är det begränsat hur mycket Ryssarna kan delta i operationen, för känner jag mina USA vänner riktigt så kommer de inte se på när Ryssarna attackerar deras allierade så Ryssarna kommer inte gå all out i första taget.
Citera
2015-10-08, 16:33
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Mja, USA+EU är ju en väldigt viktig del av världen, i synnerhet för Ryssland.

Hur som helst har du helt rätt i att det är ett hårt slag mot saudierna - jag vet fortfarande inte vems idé priskriget var, men om syftet var att krossa Saudis fiender/konkurrenter har det misslyckats kapitalt.

Ett par fördelar ryssarna har i sin insats i Syrien, som inte västländerna har, är att man vet till 100 % vem man stödjer och vad man vill uppnå, att man skiter i vem som är vem bland motståndarna så att man inte behöver ta hänsyn till om IS är uppblandade med Nusra eller FSA eller vad rebellerna heter just idag, eller smuggla in vapen på konstiga sätt. Man kan koncentrera sig helt på flyganfall och slipper ta hand om boots on the ground eftersom syriska armén sköter (nåja..) den biten.
Sedan tror jag också att ryssarna, och i allt högre utsträckning Assad & co i Damaskus, kommer att koncentrera sig på att verkligen säkra det viktiga området längs kusten mellan Libanon och Turkiet, hemvist både för alawiter och ryska flottbasen. Vad som händer med öknen i öst och sydöst är kanske mindre viktigt.

Det som överraskar mig lite är den hårda stilen man verkar köra mot Turkiet - inte bara flygkräkningen, det pågår ju nästan något som liknar en inringning, eller? Ockupation av Krim följt av allians med Iran-Irak-Syrien, stöd till kurderna i norr (väl?). Turkiet är ju en ganska obra fiende för ryssarna att ha, och man har egentligen bättre relationer med dem än med EU, så jag vet inte riktigt vad som ligger bakom där.
De kanske vill »ha tillbaka« Konstantinopel?

Ukraine's Anti Russian Stance Is a Zionist Masterplan - Sheikh Imran Hosein
https://www.youtube.com/watch?v=MPZPUom3d_M

Citat:
Ska man utgå ifrån att det stämmer att ryssarna informerar västmakterna i god tid innan de drar iväg sina missiler? Tänker på att det (väl?) finns en del amerikanska/brittiska/franska specialförband inne i Syrien som knäpper IS-medlemmar, troligen på rätt nära håll och då vore det ju olyckligt om de besköts med ryska missiler samtidigt...
Skulle vi få reda på om en sådan olycka inträffat, eller skulle vi märka det på annat sätt?
Med tanke på att västmakterna stödjer jihadisterna så vore det en väldigt dålig idé.

http://www.friatider.se/reinfeldt-gav-100-skattemiljoner-till-syriska-terrorister
Citat:
Sedan Fredrik Reinfeldt införde den nya lagen mot penningtvätt i mars 2009 är det omöjligt för svenskar att sätta in en tusenlapp på sitt eget bankkonto utan att tvingas svara på frågor om "terroristfinansiering". Men samtidigt erkänner samma statsminister att han nu har skänkt bort 110 miljoner skattekronor till islamistiska terrorister i Syrien.

Nu vill Fredrik Reinfeldt dessutom att Syriska Nationella Rådet möts – i Sverige. Under sitt sommartal i går tog han upp att det var angeläget att hjälpa terroristerna i Syrien.

– Vad som kommer efter Assadregimen vet vi ännu inte. Sverige tänker ändå anstränga sig för att finnas till stöd och hjälp. Vi är en av världens största bidragsgivare och ger över 110 miljoner till situationen i Syrien och jag tycker att vi ska vara stolta över det, sade Fredrik Reinfeldt.

– Därför ska Syriska nationella rådet beredas möjlighet att hålla sitt nästa styrelsemöte här i Sverige, fortsatte statsministern.

Tidningen The Guardian har tidigare avslöjat att Syriska Nationella Rådet leds av en liten grupp medlemmar i den kontroversiella Bilderberg*gruppen. Även Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt och Jonas Bonnier är medlemmar i samma hemlighetsfulla organisation.

Redan i början av mars meddelade regeringen att man övervägde att skicka svenska skattepengar, så kallat demokratibistånd, till de islamistiska rebellerna i Syrien.

[...]

När ministern gjorde sitt uttalande till den Bonnierägda tv-kanalen hade hon precis avslutat ett möte i Turkiet, där den svenska regeringen tillsammans med USA träffade representanter för terrorstämplade syriska rebellgrupper.
Senast redigerad av NixYO 2015-10-08 kl. 16:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in