Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Jag kan ta vilka påhopp som helst, men det stärker inte din trovärdighet eller dina argument genom personliga angrepp.
Det var beklagligt.
Citat:
Det märks att du inte läser mina inlägg, annars hade du inte ställt frågan om hur jihadister kommer att försvinna. De kommer inte försvinna hursomhelst, men jag tycker inte det är särskilt smart att göra sig av med grupper som man har potentiell användning av, även om du inte verkar förstå det. Dessa kan man göra sig av med efter att man inte har någon användning av dem.
Kriget tar slut en dag även om man förlänger det så länge som möjligt som du propagerar för, och jag minns inte att jag har läst någon förklaring från din sida hur jihadisterna ska hanteras efteråt, bara någonting flummigt om "politisk lösning".
Nu skriver du att man kan göra sig av med terroristerna när man inte längre har användning för dem. Om du först har beväpnat dem så mycket att Ryssland och syriska regeringen till slut tvingas backa, så kommer du inte att bli av med dem med hjälp av någon politisk lösning. Ska du ha ett nytt omvänt krig då, mot de välbeväpnade terroristerna? Ett krig där Ryssland ger terroristerna ytterligare vapen så att det blir dyrt, långt och kostsamt för väst...
Sammanfattningsvis så argumenterar du alltså för att A) förlänga kriget och det oerhörda lidandet så länge som möjligt och B) att Syrien som resultat blir ett nytt Afghanistan.
Du driver en sjuk och äcklig agenda således, med svepskälet att det skulle vara politiskt bra för väst att göra så. Läser man mellan raderna så låter det som att det du främst är ute efter är att islamisera Syrien.
Angående det återkommande gnället om att läsa dina inlägg så är det naturligtvis så, att bara för att du tycker att en sak är smart eller osmart, så behöver det inte vara som du påstår. Det betyder inte att jag inte läser eller inte förstår vad du skriver. Ser du skillnaden?
Citat:
Jag har tidigare skrivit att mina argument bör ses i ljuset av ett geostrategiskt perspektiv, och utifrån ett sådant perspektiv finns det inget utrymme för att ta hänsyn till moral. En underrättelsetjänst eller en stat som tar hänsyn till moral säkerställer inte sitt åtagande att försvara sina intressen eller därmed staten.
Varför klagar du så mycket på Assad då? Om anklagelserna som du framför mot honom skulle stämma så har han ju bara gjort som du rekommenderar ovan.
Citat:
Retoriska knep må vara nödvändiga för att sätta saker och ting i perspektiv. Du verkar tro att sekularism står i motsats till terrorism, vilket är en absurditet om man tittar på Stalin och Hitler. Det är en fullt legitim jämförelse när det kommer till att bevisa att hur sekularism inte står i kontrast till terrorism, utan att de kan vara av ett och samma mynt.
Det verkar jag väl inte alls tro. All terrorism är inte religiös, och sekularism och terrorism är därmed inte varandras motsatser. Sekularism är dock bästa receptet mot religiös terrorism, vilket är problemet i Syrien.
Citat:
Jag kan hålla med om att dessa hemskheter inte existerade innan kriget. Men detta krig är ett resultat av den styrande syriska regeringens brutala politik mot all opposition och djupt inrotande korruption som ledde folk till att ta till vapen, vilket i sig skapade förutsättningar för att grupper som IS och andra islamist grupper ska växa. Det är dock inget misstag att al-Assad valde att släppa hundratals fundamentalister ifrån fängelset under upprorens gång samt att han väntade tills förra året att slå tillbaka IS. Så om det är någon du bör rikta din ilska mot är det al-Assads regim. Terrorgrupperna är ett symptom för ett problem som är den syriska regimen.
Tror du ens på det där själv? Terrorgrupperna är nyttiga idioter, som äntligen ser chansen att få tvångsinföra sin islam, och är lätta att utnyttjas av främmande makt som av egna geopolitiska skäl använder dem ett verktyg för att försöka störta regeringen. Det här problemet har givetvis inte orsakats av al-Assad, som du så gärna vill demonisera.
Citat:
Det är ett misstag att behandla FSA som en enhetlig militärorganisation. Det är en grupp som består av flera sammanstatta lokala rebeller från olika områden. Turkiet och gulfstaterna har ett större intresse än USA, enligt mig, att se Bashar al-Assad störtad och därför har de varit de största finansiärerna av religiösa fundamentalister i Syrien. Därför är al-Nusra och andra hårdföra islamistgrupper väldigt effektiva. De är betydligt bättre på att organisera sig eftersom de står unifierade runt en ideologi och ett mål. Men det är också så att många som finns i de hårdföra islamistgrupperna är veteraner ifrån tidigare uppror, bl.a. Irak. Därför har de erfarenheter när det kommer till krig.
Tidigare så sa du att Nusra inte hade en enhetlig ideologi utan innehöll sekulära och moderata krafter (eftersom du vill att de ska få vapen), men det skiner igenom att du samtidigt hyser beundran för Nusra, och i din iver att framställa dem positivt så säger du emot dig själv.
Citat:
Även om FSA har det, så kvarstår det faktum att FSA är en grupp av sammansatta lokala rebeller. Dessutom får al-Nusra och andra grupper finans av privata personer, något som FSA inte har. Detta innebär att de har möjligt att ge god ekonomisk ersättning till sina soldater, och i ett krig som i Syrien kan det vara det enda sättet att försörja sig på.
Varför säger du rebeller när du pratar om islamister och terrorister? Naturligtvis finns det legosoldater i terrorgrupperna.
Citat:
Nej, det går inte att skriva samma sak om Bush eller Blair och det har jag redan kommenterat.
Okej, eftersom du har kommenterat det så måste det vara så.