Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-23, 12:56
  #97
Medlem
ktorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är inte det vi pratar om. Anledningen att folk går på pass är att det finns någon som talar om vad de ska göra så de slipper tänka själva. Och anledningen att jag vill träna ensam på en CF-box är det verkar finnas mer utrymme och skivstänger än på många andra vanliga gym.
Delvis rätt.. Handlar nog inte så mycket om att tänka själv eller inte. Passen är lärorika och mycket användbara för nybörjare och en bit uppåt. Även den sociala biten spelar nog in för många, comunityn och sånt - vilket jag själv inte anammar helt och hållet...

Priser och sånt varierar beroende på vilket typ av medlemskap man har och även från Box till Box. Köper man det som innefattar pass o.dy så är de dyrare.
Mitt kort är "open gym" och gör att jag kan komma och köra va jag vill och när jag vill - turbon när klubben har sina pass. I det ingår även naprapatbehandling vid behov också samt schyssta workshops...

Edit: 360kr kostar mitt och är i linje eller billigare än många andra "vanliga" gym.
__________________
Senast redigerad av ktorum 2014-02-23 kl. 13:51.
Citera
2014-02-23, 14:40
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ktorum
Delvis rätt.. Handlar nog inte så mycket om att tänka själv eller inte. Passen är lärorika och mycket användbara för nybörjare och en bit uppåt. Även den sociala biten spelar nog in för många, comunityn och sånt - vilket jag själv inte anammar helt och hållet...

Priser och sånt varierar beroende på vilket typ av medlemskap man har och även från Box till Box. Köper man det som innefattar pass o.dy så är de dyrare.
Mitt kort är "open gym" och gör att jag kan komma och köra va jag vill och när jag vill - turbon när klubben har sina pass. I det ingår även naprapatbehandling vid behov också samt schyssta workshops...

Edit: 360kr kostar mitt och är i linje eller billigare än många andra "vanliga" gym.

Tack som fan, jättebra svar.

360 kr/månad antar jag att det är?

Vad tycker de andra på boxen om folk som bara kommer dit och kör marklyft 5 set med 6 reps, 2-3 min vila mellan seten, chins 3x8, och militärpress 5x6, 2-3 min vila mellan seten? Aldrig kör 30 burpees, 30 thruster och 30 kettlebell-swings upp över huvudet? Blir de andra på boxen irriterade av av det?

Själv blir jag duktigt irriterad när någon tar upp en skivstång, 4 hantlar och två kettlebells och kör burpees och andra yviga rörelser med en pipande jävla mobiltelefon inne på vanliga gym. Funkar det likadant på CF-boxar, att de blir iriterade om man inte kör hemgjorda wodar på tid och sånt?
Citera
2014-02-23, 14:54
  #99
Medlem
ktorums avatar
Vi har löst det så, att vi slagit ihop CF klubben med tyngd och styrkelyftklubben! + att jag som inte deltar i passen kör ofta bara rena styrkepass då det finns stort utrymme de tider jag tränar.
Det problemet du visar till finns helt enkelt inte i vår Box!
Citera
2014-02-23, 15:42
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ktorum
Vi har löst det så, att vi slagit ihop CF klubben med tyngd och styrkelyftklubben! + att jag som inte deltar i passen kör ofta bara rena styrkepass då det finns stort utrymme de tider jag tränar.
Det problemet du visar till finns helt enkelt inte i vår Box!

Ok, tack, då förstår jag.
Citera
2014-03-06, 08:14
  #101
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan58
Crossfit är bra om man inte vill bli bra på något.
Har du läst det på internet?

Ja, någon som tävlar i crossfit är givetvis sämre på t.ex. löpning och tyngdlyftning än de som tävlar i just löpning eller tyngdlyftning på motsvarande nivå. Men svennebanan som går till gymmet och kör lite curls och kanske benspark två-tre gånger i veckan blir förmodligen bättre på allt om han börjar crossfitta istället.

Angående skaderisken är det enligt vad jag har sett inte tunga olympiska lyft på tid som är boven utan snarare att folk har för mycket ego för att ta det lugnt ett tag när axlar och ryggar börjar bli slitna och bara fortsätter att mala på pass efter pass. Jag tror också att det har att göra med att de flesta börjar träna både oftare och hårdare när de börjar med crossfit och det ökar ju givetvis också sannolikheten för skador.
__________________
Senast redigerad av buzzkillington 2014-03-06 kl. 08:19.
Citera
2014-04-05, 13:51
  #102
Medlem
paperfaces avatar
Har nu kört crossfit i ungefär 6 månader så tänkte att jag skulle skriva vad jag tycker.

Jag tränade innan gym 5-6 gånger i veckan då körde jag tungt, för mig då vill säga.
Cyklade intervaller eller kanske löpte 3 ggr i veckan innan jobbet, mest för att det var en skön start på dagen men också för att få in någon form av konditionsträning.

Halkade in på Crossfit av en slump då min kompis frågade om jag ville följa med. Jag tackade ja för att jag hade tröttnat en del på gymmet, det började kännas lite enformigt helt enkelt och att jag ville se vad alla snackar om, både det positiva samt det negativa.

Med främst det negativa alltid i bakhuvudet vad gäller skaderisken och sådant så gick jag in med en väldigt stor respekt för övningarna som är i Crossfit samt denna hets som ibland är att det ska vara på tid. Jag hade och har inställning att tiden spelar ingen roll utan att jag ska fokusera på tekniken i första hand. Många som glömmer det.

Det jag tycker är positivt med CF är följande
1. JAg tycker att det är motiverande då uppläggen sällan är samma, vilket var mitt problem på gymmet. Det kändes som att jag blivit för inrutad

2. Har du en bra "coach" och lyssnar på vad denna säger så kommer du att utvecklas. Skiter du i det så skadar du dig.

3. Det är väldigt sällan man bangar ur på ett pass då iaf jag blir motiverad av att göra det i grupp. Man behöver inte vara bäst man det känns som att man gör det tillsammans med de andra så då vill man "ställa upp"

4. Konditionen har för min del blivit väsentligt mycket bättre

5. Där jag tränar så är det väldigt avslappnat vilket är skönt

Nackdelarna som jag ser i efterhand (vissa är mitt eget fel men kan vara värt för vissa att tänka på)

1. Risken att gå ut för hårt finns alltid. Det gjorde jag själv och sträckte nacken något för jävligt. Bli inte stressad när du kör CF då skiter det sig, att du vill träna hela tiden. Det var det jag var tvungen att lära mig.

2. Teknik/Tid. Detta är faktiskt ett problem tycker jag. Stressen att klara det på tid ställer till det för många. De skiter fullständigt i tekniken. Här kommer skadorna in. Samtidigt som tränaren ska vara med att titta så anser jag att när det är 10 pers på ett pass och hen ska se över alla så måste du som utövare också ta ett ansvar och tänka klokt. Ta inte för tungt och skit i tiden, speciellt i början.

3. Jag är inte lika stark som förut i vissa muskler. Blir onekligen så då man inte lassar på maxvikter särskilt ofta.

4. Ibland är det lite "sekt" över det hela. Jag har ingenting emot att prata med folk etc. men jag kan inte låtsas att en främling är en vän från tidigare. Stressa fram en "vänskap" är fel tycker jag....Eller fel, jag tycker det blir pinsamt.


Jag är nöjd med att träna CF men har nu fördelat det med lite mer gym för att inte tappa den rena styrkan i vissa muskler... CF är jävligt bra träning och det är roligt, mycket roligare än att gå på gym enligt mig men jag tycker inte att man ska kasta bort de rena passen på gymmet bara för det.
Även om jag började med CF för att jag var trött på gymmet så uppskattar jag fortfarande ett tyngre pass 1 till 3 ggr i veckan.
Känns som att CF har blivit antingen eller för många, det behöver inte vara så.

P.S. När folk ser CF som lösningen till allt vad gäller träning så lyssna inte på dem för de vägrar se andra alternativ till en hälsosam kropp.
Citera
2014-04-06, 14:17
  #103
Medlem
leibovitzs avatar
Som någon sa tidigare. Vill du bli bra på crossfit så ska du träna crossfit. Se det som en egen idrott som typ fotboll. Inbillar mig också att du kan bygga upp ett ganska starkt tävligs-psyke med crossfit.

Vill du bygga upp muskler för att bli stor ska du ta dig till gymmet.
Vill du bygga upp styrkan för att lyfta tungt ska du ta dig till gymmet.
Crossfit bygger också muskler och styrka men inte lika effektivt som på gymmet.
Crossfit ger dig mer kondition än vanlig styrketräning.
MEN.. vill du ha bättre kondition så är det bättre att du tränar löpning/cykling eller liknande.

De flesta som är grymma på crossfit startade sin karriär på gymmet och har sedan gått över till crossfit. Många kombinerar båda två.

En till här som tycker det verkar spännande och framförallt roligt så jag ser fram emot att testa på det av de grunderna. Dock förväntar jag mig varken mer styrka, storlek eller bättre teknik av det. Det tänker jag jobba för på gymmet istället.
Citera
2014-04-07, 22:21
  #104
Avstängd
creepingdeaths avatar
crossfit = bra.
har blivit mycket mer plats på gymmet sen crossfittmänniskorna håller sig till sitt.
Citera
2014-04-07, 22:48
  #105
Medlem
Sprejburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Vill du bli bra på Crossfit så är Crossfit bra.

Detta stämmer inte. Eliten i crossfit har paradoxalt nog inte blivit elit i crossfit genom att träna crossfit.
Citera
2014-04-07, 23:42
  #106
Medlem
Ass.Parades avatar
Kör lite crossfit dom dagar jag inte tränar med tunga vikter på gymmet. All kroppsträning är bra(med kroppsvikt eller inte), speciellt med så hög intensitet.
Citera
2014-04-09, 00:54
  #107
Medlem
iSees avatar
Utan att ha kött på benen har jag dissat crossfit i flera år men efter att ha gett det en seriös chans kan jag säga att det är svinkul. Har t.o.m bytt ut två gympass mot crossfit.
Citera
2014-04-09, 09:33
  #108
Medlem
intressant artikel

http://traningslara.se/hur-bra-cross...a-manga-chins/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback