Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 10:40
  #109
Medlem
Beror väl lite på vad man siktar på.

Men generellt så gör åtminstone Crossfit träningen att du blir betydligt bättre allround tränad än enbart styrketräning, en stor skillnad. Känns som att fler och fler människor börjar förstå vitsen av att ha en allround tränad kropp.

Dock är inte Crossfit det optimala om du vill gå all in på råstyrka och maximal tillväxt av muskelmassa. Kanske heller inte det optimala om du mest är ute för att "skulptera din kropp" (men absolut inte dåligt heller).
Citera
2014-04-09, 20:22
  #110
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redweiler
maximal stryrka : styrketräning

Maximal syreuptagning: löpning.

Kan såklart kombineras.

Crossfit är ett mellanting där man inte blir på varken eller. Med löpning och styrketräning kan man bygga en starkare, snabbare och uthålligare kropp, än med crossfit.

Du missar en liten sak, när man löper blir man bra på jusst, ja, löpning. Du blir t.ex inte märkvärt uthållig i bröst, rygg, armar osv när du kör löpning.

Så det beror helt på vad för uhållighet man snackar om och vilken sport man tränar. Tävlande kampsportare som ofta använder hela kroppen i träning & tävling och därmed behöver träna uthålligheten och mjölksyretåligheten i hela kroppen kör väldigt ofta crossfit.

Att säga "cardio träning som cardio träning" är som att säga "styrketräning som styrketräning".

Så crossfit är absolut inget mellanting där man inte blir bra på antingen eller, det beror helt enkelt på vilken typ av cardio träning man behöver och är ute efter.

Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Vad är "funktionell styrka"? Gillar man förkortningar och häftiga ord är crossfit helt rätt väg att gå. "PALEO" "WOD" "AMRAP" "kipping" osv.

Men vet man vad man pysslar med är det absolut en bra träningsform. Dock hög skaderisk, speciellt om man inte vet vad man håller på med. Att köra en WOD med clean & jerks innan man ens lärt sig tekniken är alltså inte att föredra, något som tyvärr förekommer allt för ofta..

Beror ju helt och hållet på vilket gym och vilka instruktörer.

Jag körde crossfit för några år sen med en duktig instruktör som var väldigt noga med formen på övningar. Han gick hela tiden och rättade folk om dom fick dålig form under passets gång. Även mot slutet när folk började bli trötta stod han och frekvent påminde att tänka på formen.

Sen kör ju inte alla med massa coola övningar heller. Chins, situps, knäböj, armähävningar, upphopp och massa sådant, inte ofta det vara något fancy och mer advancerat än exakt alla då inkluderat nybörjare ofta kör när dom styrketränar.


Har börjat på ett nytt gym nu, inte tränat på ett gäng år och ska göra en nystart och ta tag i formen helt enkelt. Dom har crossfit som jag ska smyga in i träningen. 3dagar i veckan styrketräning med mycket basövningar sen 2dagar crossfit för att få en allmänt bra vältränad kropp, en bra mix mellan cardio och styrka.

Och på det gymmet får man inte ens vara med på crossfit passen före man tagit ett privatpass med en instruktör där man får lära sig alla dom övningar dom brukar köra, helt enkelt för att förebygga skador.



Vill bara klargöra det, dåliga instruktörer och dåliga gym finns det innom all form av träning , allt ifrån fotbollstränare & fotbollsklubbar till gyminstruktörer & gym.
__________________
Senast redigerad av confused... 2014-04-09 kl. 20:32.
Citera
2014-04-09, 20:33
  #111
Medlem
Crossfit är ju inte bara högintensiv träning utan det är ett styrkepass innan varje wod. Så självklart blir du större av Crossfit! Men klart att stå på gymmet och tro att man är frän i ett linne från Gasp och ha ben som en räka funkar det också!
Citera
2014-04-09, 20:36
  #112
Avstängd
JuzupWilkoszs avatar
Beror ju på vad syftet är? Om man vill på bästa sätt bygga muskler så är ju ren och skär styrketräning bättre..
Citera
2014-04-10, 11:35
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Beror väl lite på vad man siktar på.

Men generellt så gör åtminstone Crossfit träningen att du blir betydligt bättre allround tränad än enbart styrketräning, en stor skillnad. Känns som att fler och fler människor börjar förstå vitsen av att ha en allround tränad kropp.

Dock är inte Crossfit det optimala om du vill gå all in på råstyrka och maximal tillväxt av muskelmassa. Kanske heller inte det optimala om du mest är ute för att "skulptera din kropp" (men absolut inte dåligt heller).
Vad betyder egentligen "allround tränad kropp" och varför blir man inte det av styrketräning? Inget illa ment, men jag har aldrig sett någon definiera vad det betyder utan mest använda det som ett häftigt ord för att försöka framhäva just sin egen träningsfilosofi(i det här fallet crossfit).
Citera
2014-04-10, 12:44
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fura
Vad betyder egentligen "allround tränad kropp" och varför blir man inte det av styrketräning? Inget illa ment, men jag har aldrig sett någon definiera vad det betyder utan mest använda det som ett häftigt ord för att försöka framhäva just sin egen träningsfilosofi(i det här fallet crossfit).

Du har helt rätt, det är ett extremt flummigt begrepp och olika människor lägger definitivt olika betydelse i det. (Ungefär lika flummigt som begreppet "atletisk".)

För mig betyder det att man besitter både god styrka och god uthållighet. I begreppet uthållig menar jag att man besitter både god uthållig styrka samt maxstyrka (tex vid gymträning, att man blandar lågrep träning (max styrka) med högrep träning och liten vila mellan seten/övningar) samt sist men inte minst att man även bör ha ett vältränat centralt system (hjärta & lungor) vilket man får av mera renodlad konditionstärning.

Elitsoldater är ett hyfsat bra exempel på allround tränade personer även om deras fokus är på uthållig styrka samt kondition, inte så mycket på maxstyrka och definitivt inte muskelvolym.

Eller varför inte en Triathlet som också klämmer lägger in 2-3 styrkepass / vecka, allround tränad i mina ögon.

Nackdelen är väl som vissa hävdar att man blir hyfsad på flera saker men det är inte optimalt för en enskild disciplin eller inriktning. Sist men inte minst, även om man anser sig vara bra allround tränad så innebär ju inte det att man är bra i allt, långt därifrån. Begreppet att man blir bra på det man tränar gäller fortfarande.
__________________
Senast redigerad av msthlm37 2014-04-10 kl. 12:49.
Citera
2014-04-12, 00:32
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Utan att ha kött på benen har jag dissat crossfit i flera år men efter att ha gett det en seriös chans kan jag säga att det är svinkul. Har t.o.m bytt ut två gympass mot crossfit.

Körde två dagar i veckan tidigare men har nu ökat till fyra dagar i veckan. Det är jävligt kul att träna i grupp och med en kunnig "coach". Resterande dagar kör jag styrka - Knäböj, Mark, etc
Citera
2014-04-14, 12:13
  #116
Medlem
Bara en undran angående detta med Crossfit

Jag har hållit på ett tag i träningssvängen och har erfarenhet av mycket sedan åttiotalet beträffande vanlig gympa typ friskis och svettis till bodybuilding. Och jag frågar mig varför beprövade tuffa gympaövningar som t ex brädan och liknande m.fl. inte ingår i crossfitgympa? Det vill säga beprövade övningar enbart med hjälp av din egen kropp. Övningar som förr var givna för riktigt tuffa intensivgympapass som det hette förr men som jag ännu inte sett på crossfitpassen? Jag har i alla fall inte sett dem på crossfitpassen än där jag gymmar.
Citera
2014-04-14, 13:39
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XochY
Bara en undran angående detta med Crossfit
Och jag frågar mig varför beprövade tuffa gympaövningar som t ex brädan och liknande m.fl. inte ingår i crossfitgympa? Det vill säga beprövade övningar enbart med hjälp av din egen kropp.
Finns ett antal crossfitövningar där man jobbar med egen vikt. Burpees t.ex. Brädan har jag aldrig hört talas om, och övningen verkar inte finnas på google heller.
__________________
Senast redigerad av Lee.Stavros 2014-04-14 kl. 13:46.
Citera
2014-04-14, 14:07
  #118
Medlem
ktorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee.Stavros
Finns ett antal crossfitövningar där man jobbar med egen vikt. Burpees t.ex. Brädan har jag aldrig hört talas om, och övningen verkar inte finnas på google heller.
Har inte hört talas om"brädan.." Men om det är en annan benämning på "Plankan" så jag säga att den i såfall utövas flitigt...
Citera
2014-04-14, 20:17
  #119
Medlem
ktorums avatar
En ganska bra skriven artikel i ämnet:

http://www.t-nation.com/training/in-defense-of-crossfit

Ganska lång men berör en del fina punkter.
Citera
2014-04-28, 09:13
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XochY
Bara en undran angående detta med Crossfit

Jag har hållit på ett tag i träningssvängen och har erfarenhet av mycket sedan åttiotalet beträffande vanlig gympa typ friskis och svettis till bodybuilding. Och jag frågar mig varför beprövade tuffa gympaövningar som t ex brädan och liknande m.fl. inte ingår i crossfitgympa? Det vill säga beprövade övningar enbart med hjälp av din egen kropp. Övningar som förr var givna för riktigt tuffa intensivgympapass som det hette förr men som jag ännu inte sett på crossfitpassen? Jag har i alla fall inte sett dem på crossfitpassen än där jag gymmar.

Armhävningar, plankan mfl används väldigt ofta inom crossfit, det kan jag garantera

Källa: Gjorde dessa övningar igår!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback