2016-07-09, 15:46
Medlem
Går det tungt? Du kan ju läsa allt i länken till DN. Är det något du ondgör dig över så får du väl skälla på DN.

http://www.dn.se/fordjupning/europa-...chockhojd-lon/

Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).
Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).
Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Siffrorna
Citera
2016-07-09, 22:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Går det tungt? Du kan ju läsa allt i länken till DN. Är det något du ondgör dig över så får du väl skälla på DN.

http://www.dn.se/fordjupning/europa-...chockhojd-lon/

Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Siffrorna

Det är du som tar med detta i ett debattforum, inte DN, så varsågod och förklara dig. Tala om varför du är emot detta, framför allt med tanke på att du argumenterar att en parlamentariker från Baltikum ska klara sitt liv i Baltikum och i Bryssel/ Strasbourg på 9000 kr. Det är väl femte gånger jag ber dig?
Citera
2016-07-10, 14:56
Medlem
Hela tråden handlar om EU kritik och att jag använder info från media, vilket jag ofta gjort och kommer alltid att fortsätta med.

Jag ska knyta ihop det. Sidan visar bara att de även har andra förmåner, men det intressanta är att jag ville redovisa första raden där man själva har röstat igenom att ”lika lön ska gälla för lika arbete” för alla EU parlamentariker oavsett land. Om jag inte länkat utan bara torftigt skrivit att de lettiska EU parlamentarikerna fått en löneökning med 800 %. Trots att det är sant, så tror jag många trådläsare ansett att jag svamlat ungefär som farbror Sven. Nu kan de däremot se att ökningen är från 9000 kr till 81000 kr.

Sedan kan man fundera på hur man kommit fram till att 81000 kr ska gälla för ”lika lön för lika arbete” som är betydligt högre än vad riksdagsmännen i respektive land har.

Medellönen i Lettland är 5400 kr, alltså mindre än 9000 kr. Sedan röstar parlamentarikerna själv att de ska ha 81000 kr och ställer man det mot medellönen så är det ett frälse, ett EU som fullständigt tappat markkontakten.

Det var en som talade med mig om olika varför jag ibland redovisar olika siffror men det beror på att ledamöterna får bidrag till kostnader och ersättningar för att kunna utföra sitt uppdrag. Exempelvis täcker det resor mellan parlamentets arbetsorter och kontors- och personalkostnader (t ex assistenter, utredare och rådgivare). Samtliga belopp och nivåer fastställs årligen av Europaparlamentets presidium.
Citera
2016-07-10, 16:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Hela tråden handlar om EU kritik och att jag använder info från media, vilket jag ofta gjort och kommer alltid att fortsätta med.

Jag ska knyta ihop det. Sidan visar bara att de även har andra förmåner, men det intressanta är att jag ville redovisa första raden där man själva har röstat igenom att ”lika lön ska gälla för lika arbete” för alla EU parlamentariker oavsett land. Om jag inte länkat utan bara torftigt skrivit att de lettiska EU parlamentarikerna fått en löneökning med 800 %. Trots att det är sant, så tror jag många trådläsare ansett att jag svamlat ungefär som farbror Sven. Nu kan de däremot se att ökningen är från 9000 kr till 81000 kr.

Sedan kan man fundera på hur man kommit fram till att 81000 kr ska gälla för ”lika lön för lika arbete” som är betydligt högre än vad riksdagsmännen i respektive land har.

Medellönen i Lettland är 5400 kr, alltså mindre än 9000 kr. Sedan röstar parlamentarikerna själv att de ska ha 81000 kr och ställer man det mot medellönen så är det ett frälse, ett EU som fullständigt tappat markkontakten.

Det var en som talade med mig om olika varför jag ibland redovisar olika siffror men det beror på att ledamöterna får bidrag till kostnader och ersättningar för att kunna utföra sitt uppdrag. Exempelvis täcker det resor mellan parlamentets arbetsorter och kontors- och personalkostnader (t ex assistenter, utredare och rådgivare). Samtliga belopp och nivåer fastställs årligen av Europaparlamentets presidium.

Jag har aldrig invänt emot att du citerar källor och, framför allt, att du hänvisar till källor. Det är väl a och o i sammanhanget. Däremot är du dålig på att använda citatmarkör eller på annat vis skilja klart och tydligt mellan din text och andras texter, men det är inte det mina frågor och invändningar har handlat om.

Det som har framgått klart och tydligt är att du är emot reformen där parlamentarikerna får lika lön. Men det har aldrig framgått klart och tydligt vad du tycker om deras övriga förmåner som du klippte in i samma inlägg. Jag tolkar det som att du också invänder dig mot detta eftersom du klippte in det. Inte heller här har du lyckats klargöra för dina åsikt. Det är väl sjätte gången jag nu vidrör detta?
Citera
2016-07-11, 10:03
Medlem
Man har nu sett alla som tycker att folket röstade fel när de röstade Brexit och om vi inte antingen lämnar EU eller får ett socialt protokoll så kan lönedumpningen sprida sig här.

”Britterna röstade för att lämna EU och nu hävdar chockade svenska politiker att de röstat fel-ett obegripligt påstående av demokrater. En orsak till förvåningen är att våra medier nästan enbart intervjuade väljare som gynnats av att priserna för deras inköp av privata tjänster pressats ned av låga löner genom konkurrens från invandrarna. Sällan fick britter som i lönekuverten har fått känna på lönedumpningen från arbetskraftsimporten komma till tals”.

http://www.pt.se/nyheter/
Citera
2016-07-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polen-Ungern
Farage är helt underbar, ni kanske sätt hans senaste tal, ca 4 min in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=MlN9o3g-yuA

Ja, nog allt lyser han upp tillvaron och rör upp lite.
Citera
2016-07-12, 10:29
Medlem
Man kommer att se en svart rökpelare från EU parlamentet, liknande den man ser när en ny påve ska väljas, då Juncker i egenskap av storrökare nu ska ta sig an May.

”– Ken Clarke kanske anser att jag en fruktansvärt besvärlig kvinna. Nästa person som kommer att upptäcka det blir Jean-Claude Juncker, sade hon och syftade på EU-kommissionens ordförande”.

http://www.dn.se/
Citera
2016-07-12, 20:52
Medlem
Det gick så lätt för EU parlamentarikerna att ge sig själva lika lön och sedan bestämma följande för övriga i EU.

”Luxemburg har fällts i EU:s domstol för att ha krävt för bra villkor för utländska jobbare. I en dom den 19 juni, som påminner om Vaxholmsfallet, slås det fast att utländska företagare som tar med egen personal för uppdrag i andra EU-länder, inte ska behöva betala högre löner än de lägsta möjliga i det land de gästar” .

Vissa länder i EU har lagstadgad minimilönenivå men inte alla tex inte Sverige. Fundera på varför EU parlamentarikerna inte tycker att man i alla EU länder ska ha lika minimilön på samma sätt som lika lön för dem själva.

http://ec.europa.eu/eurostat/statist...nimil.C3.B6ner
Citera
2016-07-13, 05:30
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det som har framgått klart och tydligt är att du är emot reformen där parlamentarikerna får lika lön. Men det har aldrig framgått klart och tydligt vad du tycker om deras övriga förmåner som du klippte in i samma inlägg. Jag tolkar det som att du också invänder dig mot detta eftersom du klippte in det. Inte heller här har du lyckats klargöra för dina åsikt. Det är väl sjätte gången jag nu vidrör detta?

Kan man läsa lite mellan raderna är det väl dock ganska tydligt var uea vill komma. Hen menar att en lön på 800 % mer än vad riksdagslönen är i hemlandet redan där är fel. Men att man därutöver får många förmåner gör det ännu mer fel.

Hen verkar alltså anse att en lön på 9000 kr som var fallet före reformen tillsammans med förmånerna räcker, svar ja.
Citera
2016-07-13, 07:13
Medlem
arbetets avatar
Stödet för EU ökar bland svenskarna efter Brexit enl. TV4/Novus nu på morgonen.

Återkommer när något är publicerat på Internet.

Edit: Från 58% till 63% statistiskt säkerställd ökning.

Edit2: Här är länken:

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f%...brexit-3440832
Senast redigerad av arbetet 2016-07-13 kl. 07:27.
Citera
2016-07-13, 10:21
Medlem
En opinionsundersökning är en opinionsundersökning . Här är också en.

”En majoritet av svenskarna ja till EMU. Enligt en undersökning gjord av Skop vill 51 procent ersätta kronan med euron”.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle2570876.ece

Och här är då facit. 55,9 procent röstade nej; 42,0 procent röstade ja

En lettisk EU parlamentariker skulle inte få 9000 kr i Bryssel utan; Belgien och Holland. Minimilönen var i fjol cirka 1.450 euro
Citera
2016-07-13, 10:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Kan man läsa lite mellan raderna är det väl dock ganska tydligt var uea vill komma. Hen menar att en lön på 800 % mer än vad riksdagslönen är i hemlandet redan där är fel. Men att man därutöver får många förmåner gör det ännu mer fel.

Hen verkar alltså anse att en lön på 9000 kr som var fallet före reformen tillsammans med förmånerna räcker, svar ja.

Att uea tycker att lika-lön-principen är fel är klart och tydligt. Det har hen klargjort flera gånger.

Vad hen tycker om förmånerna är inte klart. Som du skriver "verkar" hen tycka det är ok om lönen för t.ex. en parlamentariker från Baltikum får 9000 kr i månaden. Men det vägrar uea att klargöra. Jag utgår ifrån att uea kan svara klart och tydligt på detta men det gör hen inte. Att läsa mellan raderna och gissa vad uea tycker är inget man kan bygga en diskussion på. Mitt antagande är att uea egentligen inte vill diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in