Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-08, 19:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).Det här var efter svenska förhållanden då en svensk sjuksköterska låg strax under 20000 kr.
Tittar man då på baltikum där blivande EU parlamenatarikerna innan höjningen tjänade ca 9000 kr och fick en höjning med 800 % i förhållande till riksdagslönen och då jämfört med deras sköterskelön på ca 4000 kr. Jag tror ingen i Sverige skull godkänna att EU parlamentarikerna skulle få en löneökning med 800% från då 54500 kr till 490500 kr i månaden och jämfört med sjuksyrrornas 20000 kr.
Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Som svar på din fråga så anser jag att parlamentarikerna borde ha arvode efter sitt lands riksdagsledamöter.
http://www.dn.se/fordjupning/europa-2009/parlamentarikerna-far-chockhojd-lon/

Du har skrivit att det är klart att det utgår traktamente, samtidigt som du kritiserar detta... Kan du klargöra vad det är som gäller i din värld? Samma sak när det gäller reseersättningar: ska parlamentarikern från Baltikum med din tilltänkta lön på 9000 kronor få resorna till och från Belgien och Frankrike betalda?

Varför tycker du att parlamentarikerna inte ska få ersättning för assistenter?

Vad är det så konstigt med att parlamentarikerna för ersättning för språkkurser?

Vad är det som är så konstigt med att Parlamentet betalar livförsäkring och ålderspension?
Citera
2016-07-08, 20:21
Medlem
Du är tyvärr rent ut sagt barnslig. Allt jag skriver finns att tillgå från olika medier medan du bara är som en unge.

Naturligtvis får de ha sina pensioner men när de tecknat indiviuella tilläggspensioner som gått back, samt att Daily Telegraph skrivit att åtskilliga EU parlamenatriker använt pengarna för att anställa en assistent och istället satt in dem på egna pensionskonton.

Här kommer det från en EU parlamentariker Fjellner.

”I spåren av finanskrisen har EU-parlamentarikernas pensionsfond rasat i värde. Men nu kan parlamentet gå in och täcka upp förlusterna, med 1,3 miljarder - av skattebetalarnas pengar.
Jag har oerhört svårt att förstå hur dessa 600 EU parlamentariker som själva placerade sina pengar hos Madoff (trots varningsklockor i mitten av 1990 talet) och sedermera blev blåsta, själva kunde rösta igenom att kompenseras för förlusten. Man tog alltså av Europas skattebetalares pengar och satte in dem på dessa 600 personers personliga konton. Jag tycker att det verkar vara lagstridigt.
- Tilläggspensionen är frivillig, och tillkommer utöver den vanliga pensionen. Premien på cirka 40 000 kronor i månaden betalas till en tredjedel av parlamentarikern, och till två tredjedelar av skattebetalarna.
- Det är inget mindre än en skandal, säger Christofer Fjellner, EU-parlamentariker (M)”.
Citera
2016-07-08, 20:29
Medlem
Här från ett annat håll.

– Det är helt fel att skattebetalarna ska behöva stå för förlusten, säger Per Gahrton.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11777157.ab
Citera
2016-07-08, 22:12
Medlem
”Genom åren har en rad svenska politiker gått med i systemet, som EU:s revisionsrätt tvivlar på över huvud taget är lagligt”. Troligen har hemligstämplen ånyo använts?

Den 9 januari visade en revision i EU att motsvarande en miljard kronor hade försnillats av parlamentets ledamöter under ett enda år. I genomsnitt hade varje ledamot förskingrat 1,2 miljoner kronor för egen vinning. Talman Pöttering förbjöd omedelbart att rapporten blev offentlig.
De aktuella bedrägerierna gäller ersättningar till ledamöternas assistenter, ca 150 000 kronor per månad. Pengar har i stället gått in på ledamöternas privata bankkonton, fusk med moms, sociala avgifter med mera. Anställningskontrakt har förfalskats, någon har köpt virke till sitt hus, och så vidare. Genom bedrägerierna har vissa mångdubblat sin lön. En engelsk parlamentariker köpte en trädgårdstomte och ett fågelbad som jag tror att jag läste i Sunday times.
Dessutom förbjöd man revision alla år från 2000-2006. Bedrägerirapporten finns endast i ett ex och är inlåst i ett rum och med vakter utanför. Det är fullständigt absurt att EU kan hemligstämpla ren brottslighet efter att parlamentarikerna grävt i folkets fickor.
Det är obegripligt att svenska folket vill vara med i en förening som formligen stjäl ur svenska folkets fickor. De som är för EU måste tycka att det är helt okay .
Citera
2016-07-09, 01:01
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Du är tyvärr rent ut sagt barnslig. Allt jag skriver finns att tillgå från olika medier medan du bara är som en unge.

Naturligtvis får de ha sina pensioner men när de tecknat indiviuella tilläggspensioner som gått back, samt att Daily Telegraph skrivit att åtskilliga EU parlamenatriker använt pengarna för att anställa en assistent och istället satt in dem på egna pensionskonton.

Här kommer det från en EU parlamentariker Fjellner.

”I spåren av finanskrisen har EU-parlamentarikernas pensionsfond rasat i värde. Men nu kan parlamentet gå in och täcka upp förlusterna, med 1,3 miljarder - av skattebetalarnas pengar.
Jag har oerhört svårt att förstå hur dessa 600 EU parlamentariker som själva placerade sina pengar hos Madoff (trots varningsklockor i mitten av 1990 talet) och sedermera blev blåsta, själva kunde rösta igenom att kompenseras för förlusten. Man tog alltså av Europas skattebetalares pengar och satte in dem på dessa 600 personers personliga konton. Jag tycker att det verkar vara lagstridigt.
- Tilläggspensionen är frivillig, och tillkommer utöver den vanliga pensionen. Premien på cirka 40 000 kronor i månaden betalas till en tredjedel av parlamentarikern, och till två tredjedelar av skattebetalarna.
- Det är inget mindre än en skandal, säger Christofer Fjellner, EU-parlamentariker (M)”.

Det är väl ingen som tror att du kommer med ett scoop när det gäller parlamentarikernas löner och förmåner? Du radar upp deras förmåner som om det är något fel. Då vill jag veta vad du vänder dig emot. Detta undviker du att svara på. Du har erkänt traktamenten i allmäna termen, men undviker att svara på frågan om du tycker att parlamentarikerna ska ha det eller inte. Inget svar heller om de ska få resor betalda eller inte.

Nu erkänner du i vart fall att det är ok att de får ha sina pensioner.

Hur är det med assistenter och språkkurser?

Jag uppskattar när du hänvisar till dina källor, vilket tyvärr inte sker hela tiden.
Citera
2016-07-09, 10:22
Medlem
Är du nöjd när det gäller pensionerna. Ska jag förklara det som EU parlamentarikern Fjellner säger.
I Sverige kan vi också placera våra pensionspengar i fonder men om det går dåligt får vi stå vårt kast medan när det parlamentarikerna fonder gått back så får Europas folk kompensera för förlusten.
Och när det gäller den frivilliga som Olle Schmidt hoppade av så kostar premien 40000 kr i månaden men två tredjedelar betalas av skattebetalarna och sista tredjedelen ska betalas av parlamentarikern själv. Det är den tredjedelen som tas av pengarna för att anställa en assistent så hela premien betalas av skattebetalarna. Det här tycker även tidigare EU parlamentarikern Per Garthon är fel.
Det verkar som att du har förlorat när du sedan håller på och fjantar dig och utvidgar med språkkurser och så barnsligt att tro på att jag skulle vara ute efter ett scoop.

Du måste komma med något mer substantiellt och en egen åsikt annars är det ointressant, tex om du tycker att Pötterings hemligstämplingen är rätt och om Fjellner har fel.
Citera
2016-07-09, 13:50
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Är du nöjd när det gäller pensionerna. Ska jag förklara det som EU parlamentarikern Fjellner säger.
I Sverige kan vi också placera våra pensionspengar i fonder men om det går dåligt får vi stå vårt kast medan när det parlamentarikerna fonder gått back så får Europas folk kompensera för förlusten.
Och när det gäller den frivilliga som Olle Schmidt hoppade av så kostar premien 40000 kr i månaden men två tredjedelar betalas av skattebetalarna och sista tredjedelen ska betalas av parlamentarikern själv. Det är den tredjedelen som tas av pengarna för att anställa en assistent så hela premien betalas av skattebetalarna. Det här tycker även tidigare EU parlamentarikern Per Garthon är fel.
Det verkar som att du har förlorat när du sedan håller på och fjantar dig och utvidgar med språkkurser och så barnsligt att tro på att jag skulle vara ute efter ett scoop.

Du måste komma med något mer substantiellt och en egen åsikt annars är det ointressant, tex om du tycker att Pötterings hemligstämplingen är rätt och om Fjellner har fel.

Jag diskuterar gärna allt du skriver, men problemet är att du hela tiden hoppar runt. Jag utgår fortfarande från ditt inlägg 674. Jag får intrycket att du bara vill misstänkliggöra parlamentarikerna med att rada upp deras löner och förmåner. Därför vill jag veta exakt vad du menar på varje punkt när det gäller traktamenten, resor, assistenter, språkkurser. Jag har ställt samma frågor tre gånger nu, utan att få svar. Hoppa inte vidare, utan gå tillbaka och svara.
Citera
2016-07-09, 14:07
Medlem
Jag tycker att det är din tur att svara om du tycker att Pötterings hemligstämpling är okay och Fjellners berättelser är felaktiga. Istället saknar du ryggrad och gnäller på budbäraren . Under tiden kan du få lite helgläsning.

Jag kan börja med den danske företagaren som sökte EU - medel till en skidbacke på Bornholm och efter att fått det beviljat sade han att han i sin vildaste fantasi inte kunde drömma om at få det beviljat. År 2006 betalades 590.000 danska kronor ut av EU-medel när backen skulle byggas.
Hon tycker det får vara slut med att pengar från EU betalas till alpin skidåkning i "ett av världens plattaste länder".

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-pengar-till-skidbacke-pa-bornholm-uppror

OPEN EUROPE PUBLISHES LIST OF TOP 100 EXAMPLES OF EU FRAUD AND WASTE

http://direct.europe.bg/en/htmls/page.php?id=17795&category=223
Citera
2016-07-09, 14:33
Medlem
BRYSSEL: Drygt 64 000 kronor i månaden. Det är den nya lön som Europa-parlamentarikerna väntas bevilja själva idag. Därmed slopas de gamla lönerna som varierat från land till land. - Det här är en rättvisefråga. Nu får alla samma lön för samma jobb, säger Europaparlamentarikern Anna Hedh (s).
”Han är särskilt orolig över vilka effekter det kan få att vissa EU-parlamentariker nu får löner som är flera gånger högre än statschefers och ministrars i deras hemländer”.

En annan viktig del i de nya systemet är förändrade regler för reseersättning. Enligt de nya reglerna ska bara resans faktiska kostnad ersättas. Idag får parlamentarikerna ett schablonbelopp som ersättning för varje resa. - I julas betalade jag tillbaka första gången. På ett halvår hade jag fått 56 000 kronor för mycket. Ingen skulle ha frågat hur jag använt de pengarna om jag behållit dem för mig själv, berättar Anna Hedh (s).

Ännu en del av förslaget är att ledamöternas förmånliga pensionssystem betalas av EU.
Längst ner på sidan ser man vad de tjänat i Baltikum.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/lika-l%C3%B6n-f%C3%B6r-alla-eu-parlamentariker-
Citera
2016-07-09, 14:36
Medlem
Här kommer hela länken.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/lika-l%C3%B6n-f%C3%B6r-alla-eu-parlamentariker-1.1230420
Citera
2016-07-09, 15:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).Det här var efter svenska förhållanden då en svensk sjuksköterska låg strax under 20000 kr.
Tittar man då på baltikum där blivande EU parlamenatarikerna innan höjningen tjänade ca 9000 kr och fick en höjning med 800 % i förhållande till riksdagslönen och då jämfört med deras sköterskelön på ca 4000 kr. Jag tror ingen i Sverige skull godkänna att EU parlamentarikerna skulle få en löneökning med 800% från då 54500 kr till 490500 kr i månaden och jämfört med sjuksyrrornas 20000 kr.
Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Som svar på din fråga så anser jag att parlamentarikerna borde ha arvode efter sitt lands riksdagsledamöter.
http://www.dn.se/fordjupning/europa-2009/parlamentarikerna-far-chockhojd-lon/

Här är ditt inlägg som jag försöker diskutera med dig. Svara nu på frågorna angående detta inlägg.
Citera
2016-07-09, 15:22
Medlem
Jag vet inte vad jag ska svara på. Jag har ju bara redovisat de faktiska förhållandena som var då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in