Citat:
Ursprungligen postat av
uea
Om EU parlamentarikerna själva röstat igenom lika lön för lika arbete borde det då även gälla andra kategorier i EU. Det bli ju så väldans konstigt annars. Dessutom när det visar sig att man fått så bra ersättning för att anställa en assistent att man kan ta av dessa pengar till och använda till sin egen pensionsförsäkring så visar det på ett eget frälse. Och frågan kommer då automatiskt varför ska skattebetalarna först stå för två tredjedelar(ca 33000 kr) till ett frivilligt pensionssparande och sedan också få betala den sista tredjedelen från assistentpengarna. Om farbror Sven läser lite noggrannare så skulle inte en lettisk EU parlamentariker få 9000 kr utan minst 1450 Euro.
Om du klickar på "CITERA", så blir det lättare för alla att följa en diskussion. Då kan du också använda gängse direkttilltal utan att tilltala mig i tredje person som du så gärna gör. Jag antar att du gör det i syftet att förlöjliga, men det gagnar inte diskussionen.
Det var en lång process för att komma fram till beslutet om lika lön. Det röstades till slut igenom igenom efter förhandlingar med rådet. Sedan röstades det även igenom i riksdagen.
Jag tror inte att du menar allvar att du vill skrota den svenska modellen där arbetsmarknadens parter förhandlar om lönerna. Och föra över det till EU... (!!?)
När det gäller siffran 9000 kr för en lettisk EU-parlamentariker har jag tagit det från dina inlägg som jag läst noggrant (t.ex. 669, 674, 711) där du hänvisar till den lön de hade före lika-lön-stadgan.