2016-07-13, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
En opinionsundersökning är en opinionsundersökning . Här är också en.

”En majoritet av svenskarna ja till EMU. Enligt en undersökning gjord av Skop vill 51 procent ersätta kronan med euron”.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle2570876.ece

Och här är då facit. 55,9 procent röstade nej; 42,0 procent röstade ja

En lettisk EU parlamentariker skulle inte få 9000 kr i Bryssel utan; Belgien och Holland. Minimilönen var i fjol cirka 1.450 euro
Det som är intressant i dagens undersökning är att vi ser en statistisk säkerställd ökning efter Brexit.

Resonera kring detta, tack!
Citera
2016-07-13, 11:52
Medlem
Om EU parlamentarikerna själva röstat igenom lika lön för lika arbete borde det då även gälla andra kategorier i EU. Det bli ju så väldans konstigt annars. Dessutom när det visar sig att man fått så bra ersättning för att anställa en assistent att man kan ta av dessa pengar till och använda till sin egen pensionsförsäkring så visar det på ett eget frälse. Och frågan kommer då automatiskt varför ska skattebetalarna först stå för två tredjedelar(ca 33000 kr) till ett frivilligt pensionssparande och sedan också få betala den sista tredjedelen från assistentpengarna. Om farbror Sven läser lite noggrannare så skulle inte en lettisk EU parlamentariker få 9000 kr utan minst 1450 Euro.
Citera
2016-07-13, 12:26
Medlem
Det finns inget opinionsinstitut som kan garantera att ”statistiskt säkerställd” stämmer med verkligheten ,det är bara en matematisk räknemodell.

I Danmark påstod man inför ett val att det var statistiskt säkerställt att det skulle bli en ny regering, men så blev inte fallet.
Citera
2016-07-13, 14:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns inget opinionsinstitut som kan garantera att ”statistiskt säkerställd” stämmer med verkligheten ,det är bara en matematisk räknemodell.

I Danmark påstod man inför ett val att det var statistiskt säkerställt att det skulle bli en ny regering, men så blev inte fallet.
Jag tror inte du förstår det signifikanta i denna undersökning. Det intressanta är inte huruvida det finns en majoritet som vill vara kvar i EU utan det är det faktum att stödet har ökat efter Brexit. Det är statistiskt säkerställt gentemot Novus tidigare undersökningar.
Citera
2016-07-13, 15:08
Medlem
Snapcounts avatar
Se där ja.., då har EU givit Portugal och Spanien böter :

-Ministerrådet i EU vedtok tirsdag å bøtelegge Portugal og Spania med 0,2 prosent av deres brutto nasjonalprodukt, som straff for at statene har for høy gjeld.

http://www.abcnyheter.no/penger/okon...pengebot-av-eu

Det kommer säkert att få deras befolkning att "slå sig på bröstet", som stolta medlemmar utav EU !

Förövrigt tror jag inte ett skvatt på polls, som visar att befolkningen i EU har blivit mer positiv till unionen.
Citera
2016-07-13, 15:40
Medlem
De stora elefanterna har klarat sig från böter.

http://www.di.se/artiklar/2015/2/25/...getunderskott/

http://www.hd.se/2006-07-19/tyskland...undan-eu-boter
Citera
2016-07-13, 23:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Om EU parlamentarikerna själva röstat igenom lika lön för lika arbete borde det då även gälla andra kategorier i EU. Det bli ju så väldans konstigt annars. Dessutom när det visar sig att man fått så bra ersättning för att anställa en assistent att man kan ta av dessa pengar till och använda till sin egen pensionsförsäkring så visar det på ett eget frälse. Och frågan kommer då automatiskt varför ska skattebetalarna först stå för två tredjedelar(ca 33000 kr) till ett frivilligt pensionssparande och sedan också få betala den sista tredjedelen från assistentpengarna. Om farbror Sven läser lite noggrannare så skulle inte en lettisk EU parlamentariker få 9000 kr utan minst 1450 Euro.

Om du klickar på "CITERA", så blir det lättare för alla att följa en diskussion. Då kan du också använda gängse direkttilltal utan att tilltala mig i tredje person som du så gärna gör. Jag antar att du gör det i syftet att förlöjliga, men det gagnar inte diskussionen.

Det var en lång process för att komma fram till beslutet om lika lön. Det röstades till slut igenom igenom efter förhandlingar med rådet. Sedan röstades det även igenom i riksdagen.

Jag tror inte att du menar allvar att du vill skrota den svenska modellen där arbetsmarknadens parter förhandlar om lönerna. Och föra över det till EU... (!!?)

När det gäller siffran 9000 kr för en lettisk EU-parlamentariker har jag tagit det från dina inlägg som jag läst noggrant (t.ex. 669, 674, 711) där du hänvisar till den lön de hade före lika-lön-stadgan.
Senast redigerad av farbror Sven 2016-07-13 kl. 23:41.
Citera
2016-07-14, 08:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag utgår ifrån att uea kan svara klart och tydligt på detta men det gör hen inte. Att läsa mellan raderna och gissa vad uea tycker är inget man kan bygga en diskussion på. Mitt antagande är att uea egentligen inte vill diskutera.

Detta sagt av en person som har som "debatt-teknik" att aktivt spela dum och låtsas missförstå allt som går att missuppfatta isf att diskutera konstruktivt...

Jag har följt tråden och fattade direkt vad uea vill ha sagt, trots detta lägger du ett 10-tal inlägg på att låtsas att du inte fattar något alls.

OnT:
Det känns rätt att personer som jobbar med samma sak, har samma erfarenhet/utbildning, har samma arbetsgivare och jobbar på samma plats har samma lön (oavsett hemland). Med det sagt håller jag med uea helt i övrigt, dvs att EU-politikerna är ett "frälse" som har gett sig själva löjligt stora förmåner.
Citera
2016-07-14, 22:27
Medlem
Lawlines avatar
http://www.svd.se/eu-har-vetat-om-vw...i-bilindustrin

Citat:
Spiegel har kommit över dokument som visar att EU-kommissionen redan 2010 kände till att flera biltillverkare fuskade med dieselmotorer, vilket i media avslöjades först i september 2015. Dessutom ska flera regeringar, bland annat den tyska, ha känt till fusket sedan 2012, då ämnet diskuterade i möten med EU-kommissionen.

Misstankarna om fusk fattades efter att kommissionens egna experter noterat att luftkvalitén i städerna förbättrades långsammare än man kunde vänta sig med tanke på att reglerna kring utsläpp hade skärpts. Kommissionen gav då i uppdrag åt sitt eget forskningsinstitut JRC (Joint Research Centre) att undersöka hur stora utsläppen från bilarna verkligen var.

JRC började 2007 att testa bilar, och resultatet visade att de i realiteten släppte ut betydligt mer kväveoxid än de hade gjort i laboratorietester. Resultaten presenterades 2008 och kom också till EU-kommissionens kännedom senast 2010.

Ytterligare en spik i kistan för EU. EU förnekade att dom kände till detta och har dragit ut på tiden med att lämna ut begärda dokument. Nu kommer all korruption fram i ljuset.
Citera
2016-07-15, 09:11
Medlem
Ni kan lugnt sitta kvar i fåtöljen och småle när ni i första hand hör svenska politiker med mantrat att vi måste vara med i EU för klimatet och miljön. Nu ser ni hur EU kommissionen mörkar inte bara för boende i EU utan i hela världen. Dags att kommissionen avgår.

Fredrick Federley (C), ledamot av den kommitté i EU-parlamentet som utreder utsläppsskandalen, anklagar kommissionen för att förhala utredningen just för att det fanns förhandskännedom inom kommissionen om att fordonsjätten fuskade.

Sedan tror jag att farbror Sven inte ens är medveten om att jag bara spelade med så farbror Sven fick trampa fast sig rejält med sina dumheter innan ”knock out” slaget kom från DikT.
Citera
2016-07-15, 14:39
Medlem
Lawlines avatar
http://www.nyteknik.se/fordon/eu-kom...fusket-6590799

Citat:
Misstankarna inom kommissionen väcktes till liv när dess experter insåg att luftkvaliteten i städer inte förbättrades som förväntat efter de strängare utsläppskraven för bilar som infördes 2007, enligt Der Spiegel.

Ligger säker ett mutbrott bakom detta också. Fordonstillverkare betalar för att EU kommissionen ska titta åt sidan. Jobben är viktigare än miljön.
Citera
2016-07-16, 18:33
Medlem
Man sitter i parlamentet och buar ut ett demokratiskt land. Ni har säkert sett hur man buade ut Farage som representant för GB och Brexit. Dessutom Junckers ”vad gör ni här”. Tittar man då på fakta så är det faktiskt så att så länge artikel 50 inte är aktiverad så har GB;s parlamentariker både rättigheter att vara i parlamentet men också skyldigheter att utföra sitt att arbeta där.

Sedan hör man nu Margot Wallström om Turkiet och hur odemokratiskt landet är.
Man buar åt GB men Juncker, Merkel men även Löfven mm hyllar samarbetet med Turkiet.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/senaste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in