Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-27, 19:05
Medlem
Delar av Gula västarna på väg i en ny riktning

”Gula västarna” i Frankrike började som en protest mot bränsleskatter, övergick i en mer allmän proteströrelse mot presidenten och andra makthavare och blev allt mer våldsam. Nu kan delar av den vara på väg i en ny riktning – enskilda personer ställer upp i EU-valet.
Samtidigt fortsatte protesterna för elfte helgen i rad på lördagen och söndagen, och det blev återigen våldsamheter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/delar-av-gula-vastarna-pa-vag-i-en-ny-riktning
Citera
2019-01-27, 19:29
Medlem
Det här tror jag inte att svenska folket vet om.

Som EU-medborgare har du rätt att rösta och ställa upp i val till Europaparlamentet (EU-val). Nästa val hålls i maj 2019.

https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/elections-abroad/european-elections/index_sv.htm
Citera
2019-01-27, 21:38
Medlem
Det här borde man ta efter i Sverige.

Gula västar ställer upp i EU-val

Ett antal aktivister i den franska
proteströrelsen Gula västarna
lanserade i veckan en egen lista inför
EU-parlamentsvalet i maj, toppad av
31-åriga Ingrid Levavasseur.

Den nya listan kan få 13 procent av
rösterna i valet, enligt en opinions-
mätning från institutet Elabe.

Listan kallar sig Samling för med-
borgarinitiativ (RIC), vilket hänger
samman med kraven på direktdemokrati
och fler folkomröstningar.

Gula västarna började som en protest
mot höjda bensinpriser.
Citera
2019-01-28, 09:54
Medlem
JMKKs avatar
Europeiska unionen: Ett auktoritärt organ med ett humanitärt ansikte

#lissabonfördraget #eu #swexit

Det som Lissabonfördraget faktiskt har skapat är ett auktoritärt politiskt system som inkräktar på mänskliga och politiska rättigheter.

Artikel 4 anger delvis: "... Medlemsstaterna ska underlätta unionens uppgifter och avstå från alla åtgärder som skulle kunna äventyra unionens mål." Med andra ord så står unionens intressen över alla individuella statliga och medborgerliga intressen.

I ett demokratiskt system med en hälsosam maktbalans kan en regerande koalition bli utmanad eller ersatt av oppositionen. Det är precis det som saknas i EU, eftersom Lissabonfördraget kräver att Europeiska kommissionens medlemmar ska väljas efter sitt "europeiska engagemang". Detta betyder i grund och botten att den som har en avvikande åsikt kanske aldrig kommer kunna bli medlem i kommissionen. Som historien upprepade gånger har visat så går friheten förlorad där det inte finns någon opposition.

Lissabonfördraget tar hänsyn till Europeiska unionens intressen av att stå över alla individuella stater och medborgares intressen. Jean-Claude Juncker, Europeiska kommissionens ordförande, beklagade sig år 2016: "Alltför många politiker lyssnar enbart på sin nationella åsikt. Och om man lyssnar på sin nationella åsikt så utvecklar man inte det som bör vara ett sunt europeiskt förnuft ..." (Foto av Dan Kitwood/Getty Images)

Lissabonfördraget – som utformats som en ersättning för det konstitutionella fördraget från 2005 som skrevs under av ledarna för de 27 medlemsstaterna i EU år 2007 - beskriver sig själv som ett avtal som ska "reformera Europeiska unionens funktion ... [det] anger humanitärt bistånd som en särskild kompetens för kommissionen."

Det som Lissabonfördraget faktiskt har skapat är ett auktoritärt politiskt system som inkräktar på mänskliga och politiska rättigheter.

Ta Europeiska kommissionens mandat, till exempel. Enligt artikel 17 i fördraget:

"Kommissionen ska främja unionens generella intresse ... I utförandet av sina förpliktelser ska kommissionen vara fullständigt självständig ... medlemmarna av kommissionen ska varken uppsöka eller ta emot instruktioner från någon regering eller institution, organ, kontor eller entitet."

läs mer:

https://sv.gatestoneinstitute.org/13632/europeiska-unionen-auktoritart
Citera
2019-01-30, 14:06
Medlem
Ju mer EU, desto mindre demokrati.
Citera
2019-01-30, 14:53
Medlem
Sverigedemokraterna och Centerpartiet fortsätter att brottas med varandra på den politiska arenan. I dagens partiledardebatt i riksdagen rök Annie Lööf ihop med Jimmie Åkesson – i EU-frågan.

De båda partiledarna diskuterade för- och nackdelarna med att Sverige är med i EU, och det var när Åkesson tyckte det var fel att skicka makt till Bryssel som Annie Lööf röt ifrån.

– Att Jimmie Åkesson inte tycker om folk från andra länder är inget nytt, men du för inte en kamp mot EU-eliten, du för en kamp mot verkligheten, sa Annie Lööf, och menade att Sverige inte kan försöka lämna EU utan att möta den osäkerhet som vi just nu ser i Storbritannien.

Men Åkesson, som inte är något stort fan av Annie Lööf, gick till motangrepp. Han menar att han visst gillar människor – med rätt värderingar.

– Jag tycker Annie Lööf är oförskämd. Hon slänger sig med uttryck som ”Jimmie tycker inte om människor från andra länder”. Det gör jag visst det, svarade Åkesson.

Han fortsatte:

– Kan vi inte försöka lägga debatten på en lite högre nivå? Det där är en extremt låg nivå.
Citera
2019-01-30, 16:05
Medlem
BRYSSEL. När EU:s parlamentariker ska besluta om ökad öppenhet har konservativa partigruppen drivit igenom att omröstningen ska vara hemlig, vilket är extremt ovanligt.
– Befängt, anser Gunnar Hökmark (M).

https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-hemlig-omrostning-om-okad-oppenhet/
Citera
2019-01-31, 12:33
Medlem
Sverigedemokraterna ändrar sig – vill inte längre lämna EU

Troligtvis för att kunna närma sig moderaterna här i Sverige.
Citera
2019-01-31, 18:38
Medlem
Har Cecilia Wikström alla hästarna hemma? Hon vill att vi ska betala för att täcka upp efter Brexit, men om EU minskar får man väl anpassa kostymen.Tänk om halva EU lämnar då får vi betala för alla som lämnar. Då blir det bara öken kvar i Sverige.

https://www.svtplay.se/video/20605396/rapport/rapport-31-jan-18-00-2
Citera
2019-02-20, 18:26
Medlem
hrwdtjs avatar
Normalbeteende i Bryssel.

Citat:
EU-toppen Cecilia Wikström (L) tjänar 70 000 extra i månaden – på sidouppdrag

Liberalernas Cecilia Wikström (L) tjänar 70 000 kronor på extraknäck, varje månad. Detta utöver den lön hon lyfter som EU-parlamentariker. SVT Nyheters genomgång av EU-parlamentarikernas sidouppdrag visar att Wikström sticker ut på området.

– Jag har hög arbetskapacitet, säger Wikström.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-toppen-cecilia-wikstrom-l-tjanar-70-000-extra-i-manaden-pa-sidouppdrag
Citera
2019-02-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Tänk om halva EU lämnar då får vi betala för alla som lämnar. Då blir det bara öken kvar i Sverige.

Ja fy fan. Detta påminner mig om när min fru lämnade mig. Hälften av hushållets inkomst borta! Jag som fortsatte köpa samma mängd mat som förut,, behåll allt för stor lägenhet för mig själv och jag fortsatte köpa allt som min fru brukade köpa. Det var så mycket som jag fick slänga. Det blev som en öken i mitt hem av alla utgifter för saker som jag ändå fick slänga.

Min kompis tipsade mig om att justera min budget, men jag envisades likt en EU-kritiker på Flashback!
Citera
2019-03-11, 14:26
Medlem
Politiker från alla partier har bara blundat.

Tolv gånger om året invaderas Strasbourg av 5 000 ledamöter och tjänstemän. Lägg sedan till alla lobbyister, assistenter och journalister.

Flyttcirkusen är dyr och dålig för miljön
Tusentals personer måste varje månad resa och spendera tre nätter i Strasbourg. Byggnaderna måste värmas upp och underhållas året runt trots att de bara används 48 dagar per år. Officiella uppskattningar pekar på att kostnaden ligger på nästan 1,2 miljarder kronor och koldioxidutsläppen på 19 000 ton årligen. Koldioxidavtrycket är lika mycket som 4 900 flyg tur och retur mellan Berlin och New York.

Sedan vi gick med i EU så har man släppt ut över ca 430000 ton koldioxid helt i onödan eller motsvarande 112700 flyg mellan Berlin och New York, samt kostnad på 15,6 miljarder.

Fundera på om ni ska rösta och fortsätta legitimera detta vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in