2016-07-06, 16:57
Medlem
Kan inte farbror Sven läsa och förstå följande. Tidigare hade de en schablonersättning för resor men nu får de bara faktiska kostnader och tas inte från lönen.

”Parlamentarikerna får också ersättningar för resor. Skillnaden i de nya bestämmelserna är att det är de faktiska resekostnaderna som ska ersättas. Parlamentarikerna ska inte längre kunna få schablonbelopp som täcker mer än de faktiska kostnaderna”.
Citera
2016-07-06, 17:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Kan inte farbror Sven läsa och förstå följande. Tidigare hade de en schablonersättning för resor men nu får de bara faktiska kostnader och tas inte från lönen.

”Parlamentarikerna får också ersättningar för resor. Skillnaden i de nya bestämmelserna är att det är de faktiska resekostnaderna som ska ersättas. Parlamentarikerna ska inte längre kunna få schablonbelopp som täcker mer än de faktiska kostnaderna”.

Jo, det är klart. Men det är inte samma information du skickade med den gamla AB-artikeln idag. Bra att du uppdaterar dig själv.

Kan du nu svara på frågorna ovan?
Citera
2016-07-06, 17:35
Medlem
Om Sverige haft samma granskande journalistik när det gäller EU, som engelsmännen så hade vi haft ett SWEXIT.

I GB har det varit vilda strejker mot billig utländsk arbetskraft. På Irland har men tex haft över 1000 turkiska arbetare som jobbat med en lön på ca 3 euro i timmen. Irish Ferries har försökt säga upp all pesonal och ersätta dem med billiga letter, men värst är när EU förbjuder bättre löner för jobbarna samtidigt som de höjer sina egna.

Luxemburg har fällts i EU:s domstol för att ha krävt för bra villkor för utländska jobbare. I en dom den 19 juni, som påminner om Vaxholmsfallet, slås det fast att utländska företagare som tar med egen personal för uppdrag i andra EU-länder, inte ska behöva betala högre löner än de lägsta möjliga i det land de gästar.

http://www.nejtilleu.se/artiklar/200...tt_bakslag.htm

Även i Sverige har vi haft ett hemskt fall där en slovensk arbetare kom hit för han tjänade bättre än hemma med svensk 20 kr i timmen, men förolyckades i en 700 grader varm ugn och grillades som en kyckling. Timlönen räckte inte ens till ett spikpaket till kistlocket.

Vi var många som ville få ett undantag för våra kollektivavtal att de skulle gälla på svensk mark när politikerna drev igenom Lissabonfördraget då hade tex inte stockholmarna behövt via landstingsskatten betala 25000 kr per dygn för den person från ett baltland som kom hit och jobbade svart samt ramlade på skallen från en stege för ett par år sedan och ligger på Karolinska och om han fortfarande är vid liv så tickar dessa 25000 kr på. Det hade en försäkring betalat.

Nu i Almedalen står Löven och vill införa ett socialt protokoll i Europa, det dög inte med undantag när man beslutade om Lissabonfördraget.
Citera
2016-07-06, 19:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det är väl ingen match. Kan en sjuksköterska i Lettland klara sig på 4000 kr i månaden.

Ett dagtraktamente på drygt 3000 kronor (290 euro) utbetalas för varje dag de deltar i parlamentets officiella verksamhet. Denna summa ska täcka exempelvis hotellrum och måltider. Om verksamheten sker utanför EU betalas halva summan ut. En uppskattning baserad på parlamentets officiella möteskalender visar att dagtraktamentet sammanlagt kan uppgå till ungefär 42 000 kronor i månaden för de enskilda ledamöterna.

Parlamentarikerna får också ersättningar för resor. Skillnaden i de nya bestämmelserna är att det är de faktiska resekostnaderna som ska ersättas. Parlamentarikerna ska inte längre kunna få schablonbelopp som täcker mer än de faktiska kostnaderna.

De nya bestämmelserna kring ersättningar och lön börjar gälla den 14 juli 2009. De ledamöter som tidigare suttit i parlamentet kan dock välja att behålla de gamla lönerna.

Lön och ersättningar för en EU-parlamentariker från 14 juli:
Bruttolön: 82 000 kronor i månaden.
Dagtraktamente: cirka 42 000 kronor i månaden.
Schablonersättningen för kontorskostnader: 43 000 kronor per månad.

http://www.europaportalen.se/2009/06...lamentariker-0

Förklara istället varför syrran i Lettland via skattsedeln ska vara med och bekosta upp till 82000 kr+ all annan ersättning och det gäller inte bara en EU parlamentariker i Lettland, jag tror att de är 9 stycken som totalt fjärmat sig lönemässigt från sina väljare.

Jag fick aldrig svar på dessa frågor:

Förstår jag dig rätt att en tilltänkt lön på 9 000 kr ska kompenseras med traktamenten för utgifterna i Bryssel och Strasbourg? Eller?

Förstår jag dig rätt att du tycker att parlamentariker från Baltikum, med en tilltänkt lön på 9000 kr ska få resor till och frän Belgien och Frankrike betalda eller ska dessa betalas med månadslönen?
Citera
2016-07-06, 20:25
Medlem
Jag har väl inte skrivit något om kompensation. För att du ska förstå så gällde dessa regler tidigare , alltså att parlamentarikerna hade lika lön som i respektive lands riksdag. För att sedan denna "lika lön för lika arbete" skulle gälla enbart för EU parlamentarikerna så höjdes den då till 78000 kr.(en svensk riksdagman hade då 52500 kr) Denna höjning för alla EU parlamentarikerna kostade skattebetalarna nästan 200 miljoner kronor. Så frågan blir då tycker du att lika lön för lika arbete bara ska gälla EU parlamentarikerna. Riksdagsmännen i tex de baltiska länderna har sina riksdagslöner, på samma sätt som svenska riksdagsmän har sina riksdagslöner. Har du inte förstått att parlamentarikerna har traktamente som inte tas från lönen för sina resor.
Citera
2016-07-06, 21:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag har väl inte skrivit något om kompensation. För att du ska förstå så gällde dessa regler tidigare , alltså att parlamentarikerna hade lika lön som i respektive lands riksdag. För att sedan denna "lika lön för lika arbete" skulle gälla enbart för EU parlamentarikerna så höjdes den då till 78000 kr.(en svensk riksdagman hade då 52500 kr) Denna höjning för alla EU parlamentarikerna kostade skattebetalarna nästan 200 miljoner kronor. Så frågan blir då tycker du att lika lön för lika arbete bara ska gälla EU parlamentarikerna. Riksdagsmännen i tex de baltiska länderna har sina riksdagslöner, på samma sätt som svenska riksdagsmän har sina riksdagslöner. Har du inte förstått att parlamentarikerna har traktamente som inte tas från lönen för sina resor.

Jag frågar eftersom du är så otydlig.

1. Det är klart är att du ondgör dig över att alla EU-parlamentariker har lika lön och att lönen betalas av EU.

2. Du tycker att det gamla systemet var bättre och vill att t.ex. en parlamentariker från Baltikum ska ha ca 9000 kronor i månadslön. Jag påpekar att det inte går att leva på det i Belgien, då talar du om parlamentarikernas traktamenten. Hänger du med? Läs annars dina inlägg ovan. Betyder det då att du tycker att de ska ha traktamenten? Om inte, förklara hur de ska kunna klara sig i Bryssel, Strasbourg och Baltikum på 9000 kr i månaden.

3. Jag tolkar det som att du också ondgör dig över att parlamentarikerna får sina resor till och från Bryssel och Stasbourg betalda. Stämmer det? Förklar i så fall hur de då ska lösa detta med 9000 kronor i månaden.
Citera
2016-07-06, 22:33
Medlem
1. Lönen betalas inte av EU för de har ingen egen budget utan den betalas av alla skattebetalare. Är det för svårt för dig att förstå.

2. Alla som arbetar oavsett det är politiker eller inte har även traktamente och reseersättning, för fördyrande omkostnader när de jobbar borta från hemorten. Det gäller även EU parlamentarikerna. Är det svårt för dig att förstå?

3. Så en riksdagsman i tex Lettland får där leva på riksdagslönen. Är det svårt för dig att förstå?
Citera
2016-07-06, 22:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
1. Lönen betalas inte av EU för de har ingen egen budget utan den betalas av alla skattebetalare. Är det för svårt för dig att förstå.

2. Alla som arbetar oavsett det är politiker eller inte har även traktamente och reseersättning, för fördyrande omkostnader när de jobbar borta från hemorten. Det gäller även EU parlamentarikerna. Är det svårt för dig att förstå?

3. Så en riksdagsman i tex Lettland får där leva på riksdagslönen. Är det svårt för dig att förstå?

1. Suck...

2. Bravo. Varför ondgör du dig då över dessa traktamenten?

3. Och resorna?
Citera
2016-07-06, 23:04
Medlem
Jag kan bara beklaga att du har svårt att förstå.
Citera
2016-07-07, 05:35
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag kan bara beklaga att du har svårt att förstå.

Jag är tålmodig så ta den tid du behöver för att förklara dig.

Om jag förstår dig rätt så är det ok att parlamentarikerna får traktamenten. Men det framgår inte klart i dina inlägg.

Jag antar att detsamma gäller ersättning för resor, men det är också oklart.

Klart är att i vart all att du tycker att en parlamentariker från Baltikum inte ska ha dagens lön- som utbetalas av EU (som vi alla vet finansieras av medlemsstaterna, som vi alla vet finansieras av skattemedel) utan av sitt hemland.
Citera
2016-07-07, 12:27
Medlem
Det är förvånande att man vill vara med i EU som består av 500 miljoner invånare där jag tror att 90 % alltså 450 miljoner är emot denna skrämmande och kostsamma Strasbourgflytt och som har förekommit i 30 år. För ett antal år sedan såg jag hos Eurostat att årskostnaderna för flytten låg på 2 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar. Sedan skulle då 3000 anställda dit och årskoldioxidutsläppen var 20000 ton= 7 ton per capita.
Samma år kom det att svenskarna var ansvariga för 6 ton per capita. Alltså våra EU parlamentariker var ansvariga för 13 ton. Jag anklagade då vår EU parlamentariker Anders Wijkman för att vara en koldioxidvärsting. Som svar fick jag att jag skulle skriva till Sarkozy och klaga. Jag är visserligen bra på att äta franska, men…

Då förstod jag vad palatsslavar var som bara ville sitta och nicka med samt som i detta fall delegera.
Citera
2016-07-08, 12:34
Medlem
Det är väl inte att undra på Camerons uttalande att ” GB kommer aldrig att låta sig styras av några lyxbetalda byråkrater i Bryssel”. Hur väl tycker ni att det stämmer om man tar vår tidigare EU kommissionär Margot Wallström som exempel?

Grundlön = 237680 kr
Utlandstillägg= 35652 kr
Familjebidrag= 1708 kr, för hennes arbetslöse make
Representationsbidrag =6446 kr
Barnbidrag =3599 kr
Utbildningsbidrag för barnen =7612 kr (5000 kr för sin vuxne son som studerar i Sverige)
Totalt 292697 kr i månaden.

Det här är ju bara en EU kommissionär av 28.

Det var i samband med dessa siffror som jag ställde en chatfråga när Hedemo intervjuade Wallström om hon inte tycket att hon var lyxbetald. Svaret som kom var att hon inte tyckte att lönen var specielllt hög om man jämförde med NHL;s hockeyspelare. Hon hittade tydligen ingen jämförelse exempel i EU utan måste gå över ”pölen” till en annan kontinent för att hitta en. Konstigt att hon inte jämförde sig med Bill Gates.
Det är inte att undra på att EU inte längre har markkänning med sina medborgare.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ge...wallstrom-i-eu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in