2016-07-05, 19:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Innan EU parlamentarikerna själva röstade igenom ”lika lön för lika arbete” så tjänade parlamentarikerna från tex Lettland, Litauen, Slovakien och Ungern, 8 000-9 000 och den nya lönen blev 64000 kr. En sjuksköterska från Lettland hade då ca 4000 kr. Men man kan fråga sig varför inte ”lika lön för lika arbete även då tex skulle gälla sjuksköterskor. Så visst är det ett frälse som nu gör allt för att rädda deras mjölkko.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...iker-1.1230420

Vad är en skälig lön för en EU-parlamentariker från Baltikum enligt dig?
Citera
2016-07-05, 20:13
Medlem
Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).Det här var efter svenska förhållanden då en svensk sjuksköterska låg strax under 20000 kr.
Tittar man då på baltikum där blivande EU parlamenatarikerna innan höjningen tjänade ca 9000 kr och fick en höjning med 800 % i förhållande till riksdagslönen och då jämfört med deras sköterskelön på ca 4000 kr. Jag tror ingen i Sverige skull godkänna att EU parlamentarikerna skulle få en löneökning med 800% från då 54500 kr till 490500 kr i månaden och jämfört med sjuksyrrornas 20000 kr.
Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Som svar på din fråga så anser jag att parlamentarikerna borde ha arvode efter sitt lands riksdagsledamöter.
http://www.dn.se/fordjupning/europa-...chockhojd-lon/
Citera
2016-07-05, 22:24
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Efter valet får EU-parlamentarikerna höjd lön med 49 procent, från 54.500 kronor i månaden till cirka 81.000 kronor (7.400 euro).Det här var efter svenska förhållanden då en svensk sjuksköterska låg strax under 20000 kr.
Tittar man då på baltikum där blivande EU parlamenatarikerna innan höjningen tjänade ca 9000 kr och fick en höjning med 800 % i förhållande till riksdagslönen och då jämfört med deras sköterskelön på ca 4000 kr. Jag tror ingen i Sverige skull godkänna att EU parlamentarikerna skulle få en löneökning med 800% från då 54500 kr till 490500 kr i månaden och jämfört med sjuksyrrornas 20000 kr.
Men parlamentarikerna har också förmåner värda flera miljoner kronor per år:
• Pengar för att anställa en eller flera assistenter (max 2,3 miljoner kronor per år).
• Traktamente, exempelvis när parlamentet sammanträder (3.278 kronor per dag).
• Ersättning för ”allmänna utgifter” (drygt 550.000 kronor per år. Halva denna ersättning fortsätter att betalas tre månader efter mandattiden.)
• Reseersättning för deltagande i parlamentets arbete. (Inget maxbelopp).
• Reseersättning för arbetsresor i länder utanför Sverige (max 45.600 kr per år).
• Ersättning för språk- och datakurser (max 55.000 kr).
• Olycksfallsförsäkring (täcker läkarkostnader upp till 82.500 kronor per tillfälle).
• Livförsäkring (faller ut vid dödsfall eller vid 60 års ålder, om man suttit minst tio år som ledamot).
• Ålderspension: För varje år som parlamentariker får man 3,5 procent av lönen i pension från 63 års ålder (max pension är 70 procent av lönen).
Som svar på din fråga så anser jag att parlamentarikerna borde ha arvode efter sitt lands riksdagsledamöter.
http://www.dn.se/fordjupning/europa-...chockhojd-lon/

Du argumenterar alltså för att en EU-parlamentariker från Baltikum ska ha 9000 (nio tusen) kronor i månaden?
Citera
2016-07-06, 09:48
Medlem
Jag argumenterar att om nu EU parlamentarikerna ska ha lika lön oavsett vilket land de kommer från så borde det även gälla alla andra kategorier tex att den baltiska sjuksköterskan borde få lika lön som den svenska. Först skulle man då öka den svenska med 49 % till 29800 och det skulle syrran från Balitum också få, samt alla syrror oavsett EU land. Det är väl inte något konstigt? Varför ska det bara gälla EU politiker, tar gärna ett svar från farbror Sven på detta.
Citera
2016-07-06, 10:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag argumenterar att om nu EU parlamentarikerna ska ha lika lön oavsett vilket land de kommer från så borde det även gälla alla andra kategorier tex att den baltiska sjuksköterskan borde få lika lön som den svenska. Först skulle man då öka den svenska med 49 % till 29800 och det skulle syrran från Balitum också få, samt alla syrror oavsett EU land. Det är väl inte något konstigt? Varför ska det bara gälla EU politiker, tar gärna ett svar från farbror Sven på detta.

Glid inte undan nu. Gå tillbaka och läs dina egna inlägg om EU-parlamentariikernas löner och svara på frågan:

Tycker du att EU-parlamentarikerna från Baltikum ska ha 9000 (nio tusen) kronor i månadslön?
Citera
2016-07-06, 10:35
Medlem
Han /hon ska ha lika lön som deras riksdagsmän i Baltikum på samma sätt som jag anser att svenska EU parlamentariker ska ha lika lön som i svenska riksdagen.
Citera
2016-07-06, 12:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Han /hon ska ha lika lön som deras riksdagsmän i Baltikum på samma sätt som jag anser att svenska EU parlamentariker ska ha lika lön som i svenska riksdagen.

Är du medveten om att EU-parlamentet ligger i Bryssel? Bara boendet där kan ligga på 10 000 euro om året. Eller mer. Då räcker inte 9 000 i månaden långt som du förespråkar, inte ens som inneboende i Moolenbeek. Dessutom har antagligen de flesta ledamöter boende i sina hemländer.

https://ec.europa.eu/eures/main.jsp?...yId=BE&living=
Senast redigerad av farbror Sven 2016-07-06 kl. 12:53.
Citera
2016-07-06, 13:58
Medlem
Har farbror Sven aldrig hört talas om traktamente?

Inte så konstigt, för där kan man se hur EU-parlamentariker hämtar ut traktamentet på 300 euro de får varje dag de arbetar i Bryssel.
Traktamentet är tänkt för att täcka de utgifter de har när de arbetar på annan ort – men två parlamentariker blir minst sagt otrevliga när de får frågan varför de hämtar ut pengarna när de dyker upp i Bryssel med resväska först på kvällen (och alltså knappast kan ha haft särskilt mycket utgifter i tjänsten den dagen).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/eu...cle11841402.ab
Citera
2016-07-06, 14:05
Medlem
Jag glömde denna från 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=VTpkdtzncT0
Citera
2016-07-06, 14:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Har farbror Sven aldrig hört talas om traktamente?

Inte så konstigt, för där kan man se hur EU-parlamentariker hämtar ut traktamentet på 300 euro de får varje dag de arbetar i Bryssel.
Traktamentet är tänkt för att täcka de utgifter de har när de arbetar på annan ort – men två parlamentariker blir minst sagt otrevliga när de får frågan varför de hämtar ut pengarna när de dyker upp i Bryssel med resväska först på kvällen (och alltså knappast kan ha haft särskilt mycket utgifter i tjänsten den dagen).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/eu...cle11841402.ab

Jag tänker ta traktamentet, språkkurser mm i tur och ordning. Nu talar vi om lönen.
Kan du reda ut hur en EU-parlamentariker ska kunna leva på 9000 kronor i månaden i Bryssel?
Citera
2016-07-06, 14:32
Medlem
Det är väl ingen match. Kan en sjuksköterska i Lettland klara sig på 4000 kr i månaden.

Ett dagtraktamente på drygt 3000 kronor (290 euro) utbetalas för varje dag de deltar i parlamentets officiella verksamhet. Denna summa ska täcka exempelvis hotellrum och måltider. Om verksamheten sker utanför EU betalas halva summan ut. En uppskattning baserad på parlamentets officiella möteskalender visar att dagtraktamentet sammanlagt kan uppgå till ungefär 42 000 kronor i månaden för de enskilda ledamöterna.

Parlamentarikerna får också ersättningar för resor. Skillnaden i de nya bestämmelserna är att det är de faktiska resekostnaderna som ska ersättas. Parlamentarikerna ska inte längre kunna få schablonbelopp som täcker mer än de faktiska kostnaderna.

De nya bestämmelserna kring ersättningar och lön börjar gälla den 14 juli 2009. De ledamöter som tidigare suttit i parlamentet kan dock välja att behålla de gamla lönerna.

Lön och ersättningar för en EU-parlamentariker från 14 juli:
Bruttolön: 82 000 kronor i månaden.
Dagtraktamente: cirka 42 000 kronor i månaden.
Schablonersättningen för kontorskostnader: 43 000 kronor per månad.

http://www.europaportalen.se/2009/06...lamentariker-0

Förklara istället varför syrran i Lettland via skattsedeln ska vara med och bekosta upp till 82000 kr+ all annan ersättning och det gäller inte bara en EU parlamentariker i Lettland, jag tror att de är 9 stycken som totalt fjärmat sig lönemässigt från sina väljare.
Citera
2016-07-06, 16:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det är väl ingen match. Kan en sjuksköterska i Lettland klara sig på 4000 kr i månaden.

Ett dagtraktamente på drygt 3000 kronor (290 euro) utbetalas för varje dag de deltar i parlamentets officiella verksamhet. Denna summa ska täcka exempelvis hotellrum och måltider. Om verksamheten sker utanför EU betalas halva summan ut. En uppskattning baserad på parlamentets officiella möteskalender visar att dagtraktamentet sammanlagt kan uppgå till ungefär 42 000 kronor i månaden för de enskilda ledamöterna.

Parlamentarikerna får också ersättningar för resor. Skillnaden i de nya bestämmelserna är att det är de faktiska resekostnaderna som ska ersättas. Parlamentarikerna ska inte längre kunna få schablonbelopp som täcker mer än de faktiska kostnaderna.

De nya bestämmelserna kring ersättningar och lön börjar gälla den 14 juli 2009. De ledamöter som tidigare suttit i parlamentet kan dock välja att behålla de gamla lönerna.

Lön och ersättningar för en EU-parlamentariker från 14 juli:
Bruttolön: 82 000 kronor i månaden.
Dagtraktamente: cirka 42 000 kronor i månaden.
Schablonersättningen för kontorskostnader: 43 000 kronor per månad.

http://www.europaportalen.se/2009/06...lamentariker-0

Förklara istället varför syrran i Lettland via skattsedeln ska vara med och bekosta upp till 82000 kr+ all annan ersättning och det gäller inte bara en EU parlamentariker i Lettland, jag tror att de är 9 stycken som totalt fjärmat sig lönemässigt från sina väljare.

Förstår jag dig rätt att en tilltänkt lön på 9 000 kr ska kompenseras med traktamenten för utgifterna i Bryssel och Strasbourg? Eller?

Bra att du insåg att uppgifterna i din AB-artikel angående resor inte längre är aktuella. Förstår jag dig rätt att du tycker att parlamentariker från Baltikum, med en tilltänkt lön på 9000 kr ska få resor till och frän Belgien och Frankrike betalda eller ska dessa betalas med månadslönen?

Jag ömmar inte för EU-parlamentarikernas löner och förmåner men ha svårt att se att det är sååå uppseendeväckande som du med all iver försöker göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in