2014-04-10, 13:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Långt före den ekonomiska krisen fattade EU beslut om att dela ut gratis mat till de allra fattigaste med en premiss. Det skulle tydligt stå att EU var givare, kanske en änglabild med Barosso ? Har ni tänkt på att 1300 kr i frukost x 700 parlamentariker x 5 dagar för att föda redan övergödda.
Det fetade är obegripligt. Vad menar du?
Citera
2014-04-10, 13:29
Medlem
"erhåller i utgifter för frukost 1 310 kr per dag,". Räknat på en vecka 5 dagar och ca 700 EU parlamentariker. Det kan väl inte vara så svårt.
Citera
2014-04-10, 13:44
Medlem
Såg för någon dag sedan en intervju med MP Peter Eriksson som också trånar att bli EU parlamentariker. Även han påstod att det är svårt att få information från bland annat de svenska EU parlamentarikerna om vad som försiggår i EU. Tidigare har jag läst om att de svenska EU reportrarna hellre sitter i lobbyn och dricker Gin och Tonic och inte stör EU parlamentarikerna med besvärliga frågor. Du skriver att detta är från 2008 men vet inte själv om det fortfarande gäller. Det är alltså en undermålig information från EU.
Citera
2014-04-10, 19:46
Medlem
Vi minns väl alla Marit Paulsen, som innan valet till EU 1994, reste land och rike runt och pratade om den hemska djurhållningen i EU-länderna och jämförde med hur bra djuren sköttes i Sverige. Sedan blev hon uppköpt av SAF och bytte fot snabbt. Rustade upp ladugården till fotoateljé och mannen fick fin fotoutrustning och sedan blev rapporteringen en annan. Så går det till. Alla kan köpas för pengar.

Alla som funderar vad man ska rösta på borde först läsa nedanstående.

http://eutext.blogspot.se/2009/03/eu...t-projekt.html
Citera
2014-04-10, 20:42
Medlem
Citat:
Såg för någon dag sedan en intervju med MP Peter Eriksson som också trånar att bli EU parlamentariker. Även han påstod att det är svårt att få information från bland annat de svenska EU parlamentarikerna om vad som försiggår i EU. Tidigare har jag läst om att de svenska EU reportrarna hellre sitter i lobbyn och dricker Gin och Tonic och inte stör EU parlamentarikerna med besvärliga frågor. Du skriver att detta är från 2008 men vet inte själv om det fortfarande gäller. Det är alltså en undermålig information från EU.

Ersättningsreglerna i Europeiska parlamentets ledamotsstadga beslöts 2005, trädde i kraft 2009, och består - som jag förstår - inte sen dess längre av schablonbelopp utan av faktiska kostnader. Ledamotsstadgan

Jag upplever inte generellt att det är svårt att hitta information när jag letar efter den, men ibland saknas information på svenska och det kan vara svårt att veta de engelska beteckningarna motsvarar.

Själv tycker jag att EU gör ganska mycket för att informera. Parlamentets, kommissionens och riksdagens EU-upplysningen har mycket information, och man kan skriva upp sig på nyhetsbrev hos institutionerna, och många ledamöter både bloggar och twittrar.

Självklart har dock vår massmedia ett stort ansvar att förmedla nyheter och skeenden i våra europeiska institutioner, ett uppdrag vars misslyckanden är svåra att lasta EU för.

En del av våra medborgare bryr sig dock inte om ifall något är sant eller inte, så länge det framställer EU i dålig dager.
Citera
2014-04-10, 21:02
Medlem
Och när tror "oratio" att parlamentarikerna själva berättar sanningen. De hemligstämplar ju tex Bedrägerirapporten. I övrigt får man läsa tex Gardian, Daily Telegraph, Sunday Times med mera.
Reportrar som inte är lika intresserade av Gin och Tonic.
Gunnar Hökmark uttalar sig att det är "en ickefråga".
Citera
2014-04-10, 22:25
Medlem
Citat:
Och när tror "oratio" att parlamentarikerna själva berättar sanningen. De hemligstämplar ju tex Bedrägerirapporten. I övrigt får man läsa tex Gardian, Daily Telegraph, Sunday Times med mera.
Reportrar som inte är lika intresserade av Gin och Tonic.
Gunnar Hökmark uttalar sig att det är "en ickefråga".

Jag tror att det varierar mellan alla ledamöter i Bryssel, precis som i Rosenbad. Det är nationellt valda parlamentariker från våra olika partier som sitter i såväl Europaparlamentet som i Riksdagen. I höst kommer det sannolikt att sitta en grupp med Sverigedemokrater där, på samma villkor som alla andra. De kommer sannolikt att normaliseras där precis som de gör i den svenska politiken.

Det är väl en definitionsfråga i fall de hemligstämplar rapporten eller att de vägrar lämna ut den. Du och jag och många fler, är nog ense om att de bör publicera den, precis som de ska.

Att EU inte gör allt rätt, är inte ett bevis på att de gör allt fel. Det sitter människor på dessa förtroendeposter och jobbar dagligen med att göra vår och Europas tillvaro bättre, och det finns de som inte jobbar för några andra intressen än sina egna.

Att engelsmännen är Europas mest skeptiska folk och att majoriteten av EU-myterna kommer därifrån, är kanske ett skäl att variera sig med även andra källor. Det innebär ju inte att allt är osanning som skrivs i dessa tidningar. Jag tycker dock att det kan vara bra att vara skeptisk till mer än bara EU, och kontrollera om saker stämmer med mer än ens egna åsikter. Kritik kan ju bara vara konstruktiv om den är sann.

Att journalister som skriver om EU generellt är oseriösa och korrupta är en sådan där kommentar som är svår att ta på allvar.
Citera
2014-04-10, 23:00
Medlem
Vi är nog alla skyldiga till att från tid till annan närsynt ledas av våra egna förhoppningar om ting. Jag tror att om man kopplar ihop en personlig åsikt med ett sammanhang, anpassar man lätt omständigheterna till det och gör sig skyldig till att följa en egenskapad jävighet, och missar det som inte passar ens sökta mönster. EU har sina brister. Försök att se mer än dem.
Citera
2014-04-11, 11:02
Medlem
”Det är väl en definitionsfråga i fall de hemligstämplar rapporten eller att de vägrar lämna ut den.” Vilken floskel !

Bedrägerirapporten, alltså parlamentarikernas förskingringar, enligt Daily Telegraph på summor 1,5 miljarder årligen. Den finns endast i ett exemplar inlåst i ett rum med vakt utanför. En engelsk parlamentariker läste den ”It´s awful”. Sedan har Carl Schlyter läst den och kommenterat: ”Det är en av de värre som jag läst, men jag är förbjuden att kommentera den för jag har tvingats skriva under en tystnadsplikt".

Pöttering vägrade lämna ut den inför 2009 års val med motiveringen att om vi lämnar ut den så kommer valdetagandet i Europa minska avsevärt.
Man har dessutom förbjudit all revision före 2006.

Björn von der Esch skrev att om EU varit ett företag så hade de aldrig beviljats ansvarsfrihet
Citera
2014-04-12, 09:47
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu...as_3458642.svd
Citera
2014-04-12, 13:44
Medlem
Det behövs nog en påminnelse.
Daily Telegraph har kommit åt hemligstämplat material där det framkommit att EU parlamentarikerna förskingrar årligen 1,5 miljarder kronor.Pengar för att anställa en assistent (146000 kr i månaden) har istället hamnat på parlamentarikernas lönekonton, skattefritt dessutom. Bidrag för så kallade allmänna utgifter har hamnat på personliga pensionskonton. Man har köpt virke till sina egna hus osv. I Storbritannien försöker man få dem åtalade men eftersom det är hemligsstämplat av bland annat våra svenska parlamentariker så verkar det bli svårt.
Citera
2014-04-14, 11:46
Medlem
http://www.kuriren.nu/nyheter/vem-re...r-7573216.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här