2024-07-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Skeppet Moder Svea sjunker sakta men säkert.
Invandringen förändrar vårt Svenska samhälle och landets ekonomi i en riktning som vi inte vill.
Vi klarar inte av att integrera de som redan är här och ändå fyller vi konstant på med fler.
En företeelse som ingen önskar men som ingen ändå riktigt verkar vilja ändra på.

Somliga skyller på att vi har en lagstiftning som det inte går att ändra. Det anser inte jag.

Invandring regleras till stor del av utlänningslagen. Mycket av den lagen finns till för att uppfylla vad vi lovat andra länder att göra, via saker som Europakonventionen och flyktingkonventionen. Dessa konventioner kan inte vi Svenskar ändra på. Är vi missnöjda med dem får vi meddela omvärlden att vi inte har för avsikt att följa dem längre. Det kallas att denunciera på fikonspråk. Om vi vill denunciera Europakonventionen eller flyktingkonventionen skulle det sannolikt innebära att vi behövde lämna EU. Det kan eventuellt få stora konsekvenser för vår relation med omvärlden, även om det är förhållandevis lätt gjort rent lagtekniskt.

Det står i grundlagen (2 kap. 19 § regeringsformen) att all svensk lag ska vara förenlig med ”våra åtaganden” enligt Europakonventionen. Om vi åberopar artikel 58 av Europakonventionen så kommer vi inte längre ha några åtaganden.

Det krävs således ingen grundlagsändring för att lämna Europakonventionen.

Utlänningslagen, Europakonventionen och flyktingkonvention bygger alla på idén att det finns regler, och alla som uppfyller reglerna får komma till Sverige. Vi kan ha strängare regler, och då kommer färre personer invandra. Men reglerna är inte utformade på så vis att de gör det möjligt att säga ”X antal personer får invandra, sen sätter vi stopp”.

Om en person uppfyller alla villkor för att klara sig över tröskeln, då får de invandra. Det innebär också att alla som uppfyller villkoren får invandra. Om vi höjer tröskeln så leder det till att färre tar sig över den. Men grundidén är fortfarande densamma: alla som tar sig över tröskeln får komma in.
Lagarna är regelbaserade, inte antalsbaserade.

Europarådet är en slags företrädare till EU. De har ett mycket mer begränsat samarbete än EU. Sverige har varit medlem av Europarådet sen starten 1949. Alla medlemmar av Europarådet är också medlemmar av Europakonventionen.

Artikel 58 av Europakonventionen säger att om vi inte längre vill vara del av Europakonventionen så meddelar Sverige det till Europarådet med en väntetid på sex månader, sen är Sverige fritt att bestämma invandringsnivåer som vi själva vill.
Att utträda ur Europakonventionen är inte svårare än så. Åtminstone inte rent juridiskt. Det som hindrar är troligen de befarade och indirekta konsekvenserna. EU har ett krav på att alla medlemsstater ska vara med i Europakonventionen, så ett utträde från Europakonventionen skulle sannolikt leda till att vi behövde lämna EU. Eller att EU ändrade ställningspunkt gentemot Europakonventionen, vilket i nuläget verkar föga troligt.

Så vad säger ni FB:are, är det dags att vi slår dammet av oss och lämnar Europakonventionen och EU, eller vill ni stanna kvar och låta skeppet sjunka lite till?

Du menar att det inte krävs att man ändrar regeringsformen om man inte vill följa nuvarande regeringsform?

Som du påpekar så kan vi inte lämna europakonventionen utan att lämna EU.
Hur tror du övriga EU skulle reagera om vi på det sätt du föreslår försöker straffa oss ur EU?
Varför skulle våra riksdagsledamöter och/eller regeringen vilja bryta mot grundlagen genom att skicka in att vi ska träda ur Europarådet? för Europakonventionen och Europarådet hänger ihop.

Hur skulle det gå till rent politiskt?
Inte ens SD är emot Europakonventionen (då de inser att de kan använda bitar ur den för egen vinnings skull).

Du verkar veta Regeringsformen lite selektivt för övrigt.

1 kap. Statsskickets grunder
10 § Sverige är medlem i Europeiska unionen. Sverige deltar även inom ramen för Förenta nationerna och Europarådet samt i andra sammanhang i internationellt samarbete. Lag (2010:1408).

Du menar att man alltså kan lämna Europarådet utan att bryta mot denna paragraf om man inte har haft två omröstningar i riksdagen med mellanliggande val alternativt en omröstning som följs av en folkomröstning?

Du får nog inse att din TS är inget annat än dagdrömmar. Men så kan det ju vara när man har tråkigt på sommarlovet.
Citera
2024-07-08, 21:08
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Du menar att det inte krävs att man ändrar regeringsformen om man inte vill följa nuvarande regeringsform?

Som du påpekar så kan vi inte lämna europakonventionen utan att lämna EU.
Hur tror du övriga EU skulle reagera om vi på det sätt du föreslår försöker straffa oss ur EU?
Varför skulle våra riksdagsledamöter och/eller regeringen vilja bryta mot grundlagen genom att skicka in att vi ska träda ur Europarådet? för Europakonventionen och Europarådet hänger ihop.

Hur skulle det gå till rent politiskt?
Inte ens SD är emot Europakonventionen (då de inser att de kan använda bitar ur den för egen vinnings skull).

Du verkar veta Regeringsformen lite selektivt för övrigt.

1 kap. Statsskickets grunder
10 § Sverige är medlem i Europeiska unionen. Sverige deltar även inom ramen för Förenta nationerna och Europarådet samt i andra sammanhang i internationellt samarbete. Lag (2010:1408).

Du menar att man alltså kan lämna Europarådet utan att bryta mot denna paragraf om man inte har haft två omröstningar i riksdagen med mellanliggande val alternativt en omröstning som följs av en folkomröstning?

Du får nog inse att din TS är inget annat än dagdrömmar. Men så kan det ju vara när man har tråkigt på sommarlovet.

Nu är jag inte jurist men viss hantering av lagtext har jag avverkat under min levnadstid.
Menar du att texten "Sverige är medlem i Europeiska unionen" i det här fallet ska läsas som att Sverige "ska vara"....
Eller är det ett konstaterade i 1.kap 10 § som ligger till grund för andra juridiska texter?

Det var dock inte det som var pudelns kärna, även om jag kan medge att jag i min iver att få till en twist i frågeställningen framställde det så i trådstarten.
Om Sverige inte längre anser att vi kan samtycka till innehållet i Europakonventionen eller Flyktingkonventionen så behöver vi lämna dem.
Vilket sannolikt innebär att vi även behöver lämna EU. Om inte EU ändrar sig och det ser jag som föga sannolikt.

Får jag fråga dig hur vi annars ska göra om vi inte säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna, för att kunna "hämta andan" och hantera den oreda som ställts till under de senaste 30 åren? Att fylla på med ännu mer människor som ska försörjas via socialbidrag (vinsten kommer sen) har vi provat, så det kan vi väl vara överens om att det inte fungerar?
Citera
2024-07-08, 21:52
Medlem
Citat:
Nu är jag inte jurist men viss hantering av lagtext har jag avverkat under min levnadstid.
Menar du att texten "Sverige är medlem i Europeiska unionen" i det här fallet ska läsas som att Sverige "ska vara"....
Eller är det ett konstaterade i 1.kap 10 § som ligger till grund för andra juridiska texter?

Det var dock inte det som var pudelns kärna, även om jag kan medge att jag i min iver att få till en twist i frågeställningen framställde det så i trådstarten.
Om Sverige inte längre anser att vi kan samtycka till innehållet i Europakonventionen eller Flyktingkonventionen så behöver vi lämna dem.
Vilket sannolikt innebär att vi även behöver lämna EU. Om inte EU ändrar sig och det ser jag som föga sannolikt.

Får jag fråga dig hur vi annars ska göra om vi inte säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna, för att kunna "hämta andan" och hantera den oreda som ställts till under de senaste 30 åren? Att fylla på med ännu mer människor som ska försörjas via socialbidrag (vinsten kommer sen) har vi provat, så det kan vi väl vara överens om att det inte fungerar?

Att vi är medlemmar av EU samt Europarådet är alltså något som står i vår grundlag.
Därmed kan ingen skicka in en utträdessansökan till Europarådet utan att bryta mot svensk grundlag.
Det kräver alltså ett riksdagsbeslut och en folkomröstning eller två riksdagsbeslut med mellanliggande val för att ändra grundlagen.

Och du skriver om invandring. Varför ska vi lämna Europarådet för den saken?
Vad har Europakonventionen med antalet invandrare vi tar emot att göra?
Vart i Europakonventionen står det hur hur många invandrare/flyktingar vi ska ta emot?
Vart i Europakonventionen avhandlas rätten till att söka asyl?

Ah, just det. Du gillar att skriva en wall of text utan att ha någon som helst fakta bakom ditt svammel.

Asylrätten har alltså med EU att göra och grundar sig dessutom i Genèevekonventionen.

"Artikel 18 - Rätt till asyl
Rätten till asyl ska garanteras med iakttagande av reglerna i Genèvekonventionen av den 28 juli 1951 och protokollet av den 31 januari 1967 om flyktingars rättsliga ställning och i enlighet med fördraget om Europeiska unionen och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (nedan kallade "fördragen")."
https://fra.europa.eu/sv/eu-charter/...ratt-till-asyl

Påstår Migrationsverket att människor som har rätt till Asyl har rätt till PUT?

"Den som bedöms vara flykting får en flyktingstatusförklaring som är en internationellt erkänd status grundad på både FN:s flyktingkonvention och EU-regler.

Den som har flyktingsstatusförklaring får normalt uppehållstillstånd i tre år."

https://www.migrationsverket.se/Priv...sylregler.html

Du vill alltså lämna Genèvekonventionen och hamna i sällskap med Iran, Saudiarabien och Nordkorea?

Inte ens länder som Ryssland, Turkiet eller Kina står utanför Genèvekonventionen. Men du anser på allvar att Sverige bör göra det?
Citera
2024-07-08, 22:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Att vi är medlemmar av EU samt Europarådet är alltså något som står i vår grundlag.
Därmed kan ingen skicka in en utträdessansökan till Europarådet utan att bryta mot svensk grundlag.
Det kräver alltså ett riksdagsbeslut och en folkomröstning eller två riksdagsbeslut med mellanliggande val för att ändra grundlagen.

Och du skriver om invandring. Varför ska vi lämna Europarådet för den saken?
Vad har Europakonventionen med antalet invandrare vi tar emot att göra?
Vart i Europakonventionen står det hur hur många invandrare/flyktingar vi ska ta emot?
Vart i Europakonventionen avhandlas rätten till att söka asyl?

Ah, just det. Du gillar att skriva en wall of text utan att ha någon som helst fakta bakom ditt svammel.

Asylrätten har alltså med EU att göra och grundar sig dessutom i Genèevekonventionen.

"Artikel 18 - Rätt till asyl
Rätten till asyl ska garanteras med iakttagande av reglerna i Genèvekonventionen av den 28 juli 1951 och protokollet av den 31 januari 1967 om flyktingars rättsliga ställning och i enlighet med fördraget om Europeiska unionen och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (nedan kallade "fördragen")."
https://fra.europa.eu/sv/eu-charter/...ratt-till-asyl

Påstår Migrationsverket att människor som har rätt till Asyl har rätt till PUT?

"Den som bedöms vara flykting får en flyktingstatusförklaring som är en internationellt erkänd status grundad på både FN:s flyktingkonvention och EU-regler.

Den som har flyktingsstatusförklaring får normalt uppehållstillstånd i tre år."

https://www.migrationsverket.se/Priv...sylregler.html

Du vill alltså lämna Genèvekonventionen och hamna i sällskap med Iran, Saudiarabien och Nordkorea?

Inte ens länder som Ryssland, Turkiet eller Kina står utanför Genèvekonventionen. Men du anser på allvar att Sverige bör göra det?

Tack för ditt svar.
Jag kan dock inte se att du svarade på mina sista rader, så jag ställer frågan igen:
- Hur ska vi annars ska göra om vi inte säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna, för att kunna "hämta andan" och hantera den oreda som ställts till under de senaste 30 åren? Att fylla på med ännu mer människor som ska försörjas via socialbidrag (vinsten kommer sen) har vi provat, så det kan vi väl vara överens om att det inte fungerar?
Har du något svar på det också?
Citera
2024-07-08, 22:24
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Jag kan dock inte se att du svarade på mina sista rader, så jag ställer frågan igen:
- Hur ska vi annars ska göra om vi inte säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna, för att kunna "hämta andan" och hantera den oreda som ställts till under de senaste 30 åren? Att fylla på med ännu mer människor som ska försörjas via socialbidrag (vinsten kommer sen) har vi provat, så det kan vi väl vara överens om att det inte fungerar?
Har du något svar på det också?

Varför ska jag svara på det?
Det har inget med din TS att göra det vill säga om vi ska lämna Europarådet eller EU att göra och om det vore en realistisk tanke.

Jag förklarar för dig att Europakonventionen, som du bygger din TS på, inte har någotsomhelst med invandring eller asyl att göra. Varför svamlar du då om det i din TS?

Sen förklarar jag för dig att det inte är särskilt lätt att lämna EU samt att det parlamentariska och folkliga stödet totalt saknas. Vad har jag då att förhålla mig till. Dina dagdrömmar?
På vilket sätt skulle EUs miniminivåer kring invandring vara problematiska?

Varför ska vi lämna Genèvekonventionen och hamna i sällskap med Iran, Burma och Nordkorea?
Varför ser du upp till sådana skräpländer?
Citera
2024-07-09, 01:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Varför ska jag svara på det?
Det har inget med din TS att göra det vill säga om vi ska lämna Europarådet eller EU att göra och om det vore en realistisk tanke.

Jag förklarar för dig att Europakonventionen, som du bygger din TS på, inte har någotsomhelst med invandring eller asyl att göra. Varför svamlar du då om det i din TS?

Sen förklarar jag för dig att det inte är särskilt lätt att lämna EU samt att det parlamentariska och folkliga stödet totalt saknas. Vad har jag då att förhålla mig till. Dina dagdrömmar?
På vilket sätt skulle EUs miniminivåer kring invandring vara problematiska?

Varför ska vi lämna Genèvekonventionen och hamna i sällskap med Iran, Burma och Nordkorea?
Varför ser du upp till sådana skräpländer?

En öm tå?
Är du beroende av att Sverige är en medlemsstat i EU?
Är det viktigare för dig, än att landet får ordning på klanstyren och infiltrering av kriminella inom stat, kommun, rätts- och bankväsende samt privat näringsliv?
Jag skriver inte att Sverige måste gå ur EU. Jag antar dock att det blir en konsekvens av att om Sverige säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna så kommer EU att hävda att Sverige inte kan vara en medlemsstat i Unionen.

Jag skriver inledningsvis att:
Invandringen förändrar vårt Svenska samhälle och landets ekonomi i en riktning som vi inte vill.
Vi klarar inte av att integrera de som redan är här och ändå fyller vi konstant på med fler.
En företeelse som ingen önskar men som ingen ändå riktigt verkar vilja ändra på.

Eftersom du inte kan eller vill svara på hur vi ska ta oss ur den situationen så drar jag slutsatsen att du är nöjd med situationen som den är och inte vill ha någon förändring.

Jag har ett förslag till en första åtgärd. Dvs att Sverige säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna i syfte att få ett stopp av påfyllnaden av ännu fler människor som vi inte klarar av att integrera i vårt samhälle.
Har du något annat, i ditt tycke, bättre förslag?
Citera
2024-07-09, 02:06
Medlem
Citat:
En öm tå?
Är du beroende av att Sverige är en medlemsstat i EU?
Är det viktigare för dig, än att landet får ordning på klanstyren och infiltrering av kriminella inom stat, kommun, rätts- och bankväsende samt privat näringsliv?
Jag skriver inte att Sverige måste gå ur EU. Jag antar dock att det blir en konsekvens av att om Sverige säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna så kommer EU att hävda att Sverige inte kan vara en medlemsstat i Unionen.

Jag skriver inledningsvis att:

Eftersom du inte kan eller vill svara på hur vi ska ta oss ur den situationen så drar jag slutsatsen att du är nöjd med situationen som den är och inte vill ha någon förändring.

Jag har ett förslag till en första åtgärd. Dvs att Sverige säger nej till Europa- och Flyktingkonventionerna i syfte att få ett stopp av påfyllnaden av ännu fler människor som vi inte klarar av att integrera i vårt samhälle.
Har du något annat, i ditt tycke, bättre förslag?

Jag utgår ifrån att svenska riksdagsledamöter ska följa svensk lag. Du verkar ha lite svårt för att förstå det där att medlemskapet i EU samt Europarådet är inskrivet i Regeringsformen och därmed är svensk grundlag. Om det beror på att du är efterbliven eller bara inte vill förhålla dig till verkligheten eller både och.. vad vet jag.

Hur eller hur. Om du har problem med fakta kring svenskarnas stöd för EU det så är det ditt problem och som du delar med en minoritet av oss Svenskar.

Du förstår majoriteten av oss Svenskar är för EU och anser att EU medlemskapet har gynnat Sverige som nation.
Citera
2024-07-09, 02:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Finns ingen betydande opinion för att lämna EU så frågan är tyvärr död.
Citera
2024-07-09, 02:19
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att svenska riksdagsledamöter ska följa svensk lag. Du verkar ha lite svårt för att förstå det där att medlemskapet i EU samt Europarådet är inskrivet i Regeringsformen och därmed är svensk grundlag. Om det beror på att du är efterbliven eller bara inte vill förhålla dig till verkligheten eller både och.. vad vet jag.

Hur eller hur. Om du har problem med fakta kring svenskarnas stöd för EU det så är det ditt problem och som du delar med en minoritet av oss Svenskar.

Du förstår majoriteten av oss Svenskar är för EU och anser att EU medlemskapet har gynnat Sverige som nation.
Never play chess with a pigeon! It will just knock all the pieces over, shit on the board and walk away as if it has won the game.
Citera
2024-07-09, 02:27
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Finns ingen betydande opinion för att lämna EU så frågan är tyvärr död.
Kanske det för nationens bästa är dags att väcka liv i frågan då?
Citera
2024-07-09, 02:39
Medlem
Citat:
Never play chess with a pigeon! It will just knock all the pieces over, shit on the board and walk away as if it has won the game.

Själv föredrar jag Mark Twain.

"Never Argue with Stupid People, They Will Drag You Down to Their Level and Then Beat You with Experience"

Eller för den delen Bill Murray.

"It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person"

Du skriver en TS som du sen inte vill förhålla dig till. Tja, det är ditt problem och inte mitt.
Citera
2024-07-09, 02:56
Citat:
Overall, the government's independent watchdog, the Office for Budget Responsibility, thinks the UK will ultimately be 4% worse off, than it would have been if we had voted no to Brexit - although for many voters, Brexit was more about sovereignty than the economy.

https://www.bbc.com/news/business-64450882

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in