2024-07-09, 07:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Själv föredrar jag Mark Twain.

"Never Argue with Stupid People, They Will Drag You Down to Their Level and Then Beat You with Experience"

Eller för den delen Bill Murray.

"It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person"

Du skriver en TS som du sen inte vill förhålla dig till. Tja, det är ditt problem och inte mitt.
Men så trevligt!
Då är vi i vart fall just nu överens om en sak.
Citera
2024-07-09, 08:49
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
https://www.bbc.com/news/business-64450882

1. Ska jag tolka det som att du tycker att samhällsutvecklingen i Sverige går åt rätt håll och har så gjort de senaste 30 åren?
2. Är det den enda analys som gjorts för Brexit eller finns det flera?
3. Om vi nu ska ta in kostnad/nytta för Sveriges EU-medlemskap i tråden, hur ser den analysen ut. Hur mycket har medlemskapet dränerat statskassan (skattebetalarna) och vad har Sverige fått tillbaka?
Citera
2024-07-09, 10:28
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
1. Ska jag tolka det som att du tycker att samhällsutvecklingen i Sverige går åt rätt håll och har så gjort de senaste 30 åren?
2. Är det den enda analys som gjorts för Brexit eller finns det flera?
3. Om vi nu ska ta in kostnad/nytta för Sveriges EU-medlemskap i tråden, hur ser den analysen ut. Hur mycket har medlemskapet dränerat statskassan (skattebetalarna) och vad har Sverige fått tillbaka?

Tolka det som att jag inte vill att vi ska bli som UK ja.
Citera
2024-07-09, 10:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2024-07-09, 11:03
Avstängd
Citat:
Min uppfatning i korthet:

- Brexit hanterades och genomfördes (av London) på ett urdåligt sätt och skulden för detta faller till större delen på de brittiska politikerna

-Det fanns aldrig någon tydlig, stark majoritet för en "hård Brexit" bland vanligt folk - men frågan kidnappades i praktiken av de som ville ha just en hård Brexit och dessutom trodde att man kunde få detta i stort sett gratis, utan förluster

-Många som röstade för Leave hade ingen klar uppfattning om vilket slags utträde det skulle bli - i praktiken röstade de flesta Leavers på sin egen dröm-Brexit

- men en del av kritiken mot EU i England var fullständigt legitim - det var bara det att det inte var denna kritik som kom att sätta färdriktningen när omröstningen var över
Citera
2024-07-09, 11:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Det vill inte jag heller och Sverige har aldrig varit som UK.
Har du något att säga om mina tre punkter som jag skrev i föregående svar?
Citera
2024-07-09, 11:38
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Min uppfatning i korthet:

- Brexit hanterades och genomfördes (av London) på ett urdåligt sätt och skulden för detta faller till större delen på de brittiska politikerna

-Det fanns aldrig någon tydlig, stark majoritet för en "hård Brexit" bland vanligt folk - men frågan kidnappades i praktiken av de som ville ha just en hård Brexit och dessutom trodde att man kunde få detta i stort sett gratis, utan förluster

-Många som röstade för Leave hade ingen klar uppfattning om vilket slags utträde det skulle bli - i praktiken röstade de flesta Leavers på sin egen dröm-Brexit

- men en del av kritiken mot EU i England var fullständigt legitim - det var bara det att det inte var denna kritik som kom att sätta färdriktningen när omröstningen var över
Positivt med någorlunda objektiva klargöranden här på FB.
Det tackar jag för!
Citera
2024-07-09, 11:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Skeppet Moder Svea sjunker sakta men säkert.
Invandringen förändrar vårt Svenska samhälle och landets ekonomi i en riktning som vi inte vill.
Vi klarar inte av att integrera de som redan är här och ändå fyller vi konstant på med fler.
En företeelse som ingen önskar men som ingen ändå riktigt verkar vilja ändra på.

Somliga skyller på att vi har en lagstiftning som det inte går att ändra. Det anser inte jag.

Invandring regleras till stor del av utlänningslagen. Mycket av den lagen finns till för att uppfylla vad vi lovat andra länder att göra, via saker som Europakonventionen och flyktingkonventionen. Dessa konventioner kan inte vi Svenskar ändra på. Är vi missnöjda med dem får vi meddela omvärlden att vi inte har för avsikt att följa dem längre. Det kallas att denunciera på fikonspråk. Om vi vill denunciera Europakonventionen eller flyktingkonventionen skulle det sannolikt innebära att vi behövde lämna EU. Det kan eventuellt få stora konsekvenser för vår relation med omvärlden, även om det är förhållandevis lätt gjort rent lagtekniskt.

Det står i grundlagen (2 kap. 19 § regeringsformen) att all svensk lag ska vara förenlig med ”våra åtaganden” enligt Europakonventionen. Om vi åberopar artikel 58 av Europakonventionen så kommer vi inte längre ha några åtaganden.

Det krävs således ingen grundlagsändring för att lämna Europakonventionen.

Utlänningslagen, Europakonventionen och flyktingkonvention bygger alla på idén att det finns regler, och alla som uppfyller reglerna får komma till Sverige. Vi kan ha strängare regler, och då kommer färre personer invandra. Men reglerna är inte utformade på så vis att de gör det möjligt att säga ”X antal personer får invandra, sen sätter vi stopp”.

Om en person uppfyller alla villkor för att klara sig över tröskeln, då får de invandra. Det innebär också att alla som uppfyller villkoren får invandra. Om vi höjer tröskeln så leder det till att färre tar sig över den. Men grundidén är fortfarande densamma: alla som tar sig över tröskeln får komma in.
Lagarna är regelbaserade, inte antalsbaserade.

Europarådet är en slags företrädare till EU. De har ett mycket mer begränsat samarbete än EU. Sverige har varit medlem av Europarådet sen starten 1949. Alla medlemmar av Europarådet är också medlemmar av Europakonventionen.

Artikel 58 av Europakonventionen säger att om vi inte längre vill vara del av Europakonventionen så meddelar Sverige det till Europarådet med en väntetid på sex månader, sen är Sverige fritt att bestämma invandringsnivåer som vi själva vill.
Att utträda ur Europakonventionen är inte svårare än så. Åtminstone inte rent juridiskt. Det som hindrar är troligen de befarade och indirekta konsekvenserna. EU har ett krav på att alla medlemsstater ska vara med i Europakonventionen, så ett utträde från Europakonventionen skulle sannolikt leda till att vi behövde lämna EU. Eller att EU ändrade ställningspunkt gentemot Europakonventionen, vilket i nuläget verkar föga troligt.

Så vad säger ni FB:are, är det dags att vi slår dammet av oss och lämnar Europakonventionen och EU, eller vill ni stanna kvar och låta skeppet sjunka lite till?
Citerar mig själv här då min tråd flyttades och lades in under en rubrik som jag anser att det ursprungliga inlägget inte hör hemma.
Jag skriver att vi behöver få ett stopp på inflödet av nya bidragstagare så att vi kan hålla skeppet Moder Svea flytande.
För att kunna få ett stopp behöver vi lämna Europakonventionen och flyktingkonvention, vilka skrevs när andra tider rådde i Europa. Om vi lämnar de två konventionerna så kommer EU sannolikt att kräva att Sverige lämnar EU.
Min fråga var då om nationen är beredd att lämna EU för att vi ska kunna sätta ett stopp av inflödet av nya människor som ska "integreras".
Hur vida EU är bra eller inte för Sverige som nation är en helt annan fråga, Frågorna tangerar dock varandra!
Citera
2024-07-09, 16:52
Avstängd
Citat:
Positivt med någorlunda objektiva klargöranden här på FB.
Det tackar jag för!
Varsågod - jag ölredrar själv sakliga och probleminriktade diskussioner, vilket man ju ofta inte får här på Flashback...

Som jag ser det borde man inte ha gjort omröstningen som ett enkelt, blankt "Remain or Levae" utan man borde ju ha haft en tydlig beskrivning av vilket slags Leave-avtal man avsåg ( i grova drag) och sedan röstat om det, inte om utträde i allmänhet. Det var tydligt efteråt att många av dem som röstade Leave hade tänkt sig ett slags EFTA-position, tullunionen ville många definitivt behålla, och under själva kampanjen var det inte så att Hård Brexit kördes fram som huvudalternativet, men efteråt blev det ändå det som tog över därför att "Hård Brexit-falangen" hade det tydligaste narrativet och var mest ivriga att agera.

Men det hör ju till saken att David Cameron inte väntade sig att det skulle bli något annat slutresultat ön ett ganska starkt Remain - därmed fanns det inget större intresse för preciseringar.
Citera
2024-10-19, 15:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har hela tiden varit mot, att EU och Väst skall inlemma utbölingar som Ukraina och Turkiet.
Anledningen är givetvis att det kommer leda till splittring och sönderfall med sådan främmande fåglar.
Vi ser hur nationalistpartier ner på kontinenten gör enorma framsteg med mottot, "sköt oss själva och skit i andra".
Var tidigare försiktigt positiv till EU, men är idag en våldsamt kritisk motståndare.
Instämmer. EU har samlat på sig en mängd , ursäkta det öppna uttrycket, genomkorrupta, nerkörda och fattiga gamla öststater osv som egentligen inte platsade i EU och har blivit en belastning, både politiskt och ekonomiskt. Turkiet och Ukraina vore rena ktatastrofen att ansluta ich det förutsätter praktiken att man slaktar en del av det som var positivt med EU/EG för de länder som kom in före år 2000.

Den djupare orsaken till att EU har förlyft sig på det är sättet är förstås att de vill vara en global storspelare och identiferas med EUROPA som sådant. Det kvasifederala, uppstyrda projektet tar överhanden över bilden av "Europa som de europeiska folkens familj", ettcfritt mellanstatligt samarbete. Ju större EU växer sig, ju mer teknokratiskt och otillgängligt för medborgarna blir det: både av inre logik (många olika språk, många nivåer, behovet av "stordriftsfördelar") och för att det är vad politiker och lobbyister själva tjänar på. Dessutom har EU allt tydligare fått målet att fungera som stödkorsett åt NATO, och då blir det ett mål att "samla in" de här öst- och sydöststaterna, att binda upp dem till EU (och NATO:s intressesfär) "så att inte Ryssen /eller nu även Kina/ kommer åt dem". Hellre det än att ha ett bälte med alliansfria länder mellan EU och Ryssland, stater som varken åtnjuter oklara militära garantier från NATO eller ekonomiska stödförsäkringar från EU. De här mälsättninaran r i grunden motiverade av USA, snarae än av de europeiska länderna och deras folk själva.

Jag minns tiden kring EU:s tora östutvidgning för tjugo år sedan. Den framstod som ekonomiskt vansinne för många vanliga människor och även för en hel del politiker: hur skulle man ha råd att lyfta Östeuropa och utlova dem ett kliv upp i närheten av den standard och den arbetsmarknad som Väst och Tyskland hade haft sedan tidigare? I efterhand kan man konstatera att de här lnderna fortfarande till stor del är fattiga och korrumperade, även om en del har hänt (till kostnader för resten av EU, mängder med jobb och företag har t ex flyttat österut pga lägre löner osv, och hela migrationskrisens förlopp runt 2015/17 förutsatte att större elen av Balkan och Donaubäckenet var EU-land, så att det fanns en potentiellt öppen korridor från Egeiska havet till Tyskland och vidare).

Det är idag lättare att se östutvidgningen 2004/05 (och de länder som kommit till sanare, t ex Rumänien) som en parallell till NATOs utvdgning österut. De båda blocken arbetar i tandem och ansluter över tid nästan samma länder - och det handlar om amerikanska önskemål snarare än från t ex Tyskland, Spanien, Sverige eller Nederländerna.

EU har blivit en hypertrofisk och baktung koloss som i praktiekn gör det svårare att uträtta produktiva saker i Euripa och dessutom urjolkar demokratin på de enskilda ländernas nivå. Och deta diskuteras naturligtvis inte inom uniones gene politiska självförståelse.

(Svar på en post från Ukrainaforumet, men jag valde att flytta diskussionen hit för att inte riskera OT där)
Citera
2024-10-21, 17:56
Medlem
Ja va säger man.

Europa befinner sig i ett dvalatillstånd, enligt den omtalade Draghi-rapporten som presenterades nyligen.

”Läget är så allvarligt nu att det krävs radikala åtgärder på rätt områden”, säger han till TN.

Mario Draghi slår huvudet på spiken när han i sin 400-sidiga konkurrensrapport förklarar varför EU släpar efter USA och andra moderna ekonomier de senaste åren. Det säger Fredrik Erixon, chef på tankesmedjan ECIPE.

– Draghis problembeskrivning är på många sätt utmärkt och bekräftar, liksom många andra ekonomer och institut, att Europa har halkat efter i den digitala och databaserade utvecklingen som accelererade efter finanskrisen. Dessutom har vi gjort det svårare genom överreglering och genom att inte skapa förutsättningar för ett dynamiskt näringsliv, säger han.

https://www.tn.se/ekonomi/39564/expe...kala-atgarder/

För att fortsätta på EU.

Alice Teodorescu Måwe: EU:s framtid hotas av överbyråkrati
Att USA innoverar, Kina kopierar och EU reglerar är tyvärr helt korrekt,
https://www.tn.se/naringsliv/39597/a...ati-ska-agera/
Citera
2024-10-29, 12:12
Medlem
FlashyBackys avatar
Det är moraliskt och etiskt fel att vara med i denna Jesuit och Romstyrda AntiKrist AntiGud Organisation.

Så länge Sverige är med i EU, FN och NATO och andra Romstyrda Jesuitorganisationer så kommer det gå åt helvete för Sverige. Sverige måste ut ur EU, FN och NATO så fort som möjligt för att inte drabbas av Guds vrede.

Det är dags att hålla politiker ansvariga för varför dom fortsätter stödja EU, FN, NATO och andra Rom och Jesuit organisationer.

Kolla https://nejtilleu.se/.
Senast redigerad av FlashyBacky 2024-10-29 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in