2021-09-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Blir det ett bra komplement till mina andra två sverigefonder tro? Eller blir det "kaka på kaka" om jag tar in en ytterligare sverigefond?
Det finns alltid en risk att det blir kaka på kaka. Men några procent småbolag blir nog ett bra komplement.
Citera
2021-09-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Moriarty
Det finns alltid en risk att det blir kaka på kaka. Men några procent småbolag blir nog ett bra komplement.
Jag har dubbletter i vissa branscher. Innehaven i fonderna är ju inte desamma så det kan variera en del hur utvecklingen ser ut, men på sikt stämmer det ändå ganska väl. Anledningen är för att nå ett mer nyanserat innehav.
Citera
2021-09-03, 07:07
Medlem
Funderar mellan Spiltan aktiefond investmentbolag och Spiltan aktiefond stabil. Båda verkar ge bra avkastning procentuellt de senaste åren med liten övervikt för Spiltant investment. Spiltan investmentbolag är just inriktad mot investmentbolag och har en låg avgift och där Spiltan stabil känns som att dom har ett mer varierat innehav, men där avgiften är klart högre (1,5%).

Jag är inte den som jagar procent och har en sparhorisont på 30år minst och letar trygghet, lugn och stabilitet. Det lutar egentligen åt Spiltan stabil, men det som gör att jag ändå inte har bestämt mig är just avgiften. Vad tycker ni proffs?
Senast redigerad av WonDash 2021-09-03 kl. 07:10.
Citera
2021-09-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Funderar mellan Spiltan aktiefond investmentbolag och Spiltan aktiefond stabil. Båda verkar ge bra avkastning procentuellt de senaste åren med liten övervikt för Spiltant investment. Spiltan investmentbolag är just inriktad mot investmentbolag och har en låg avgift och där Spiltan stabil känns som att dom har ett mer varierat innehav, men där avgiften är klart högre (1,5%).

Jag är inte den som jagar procent och har en sparhorisont på 30år minst och letar trygghet, lugn och stabilitet. Det lutar egentligen åt Spiltan stabil, men det som gör att jag ändå inte har bestämt mig är just avgiften. Vad tycker ni proffs?

En Globalfond kanske? Spiltan Enkel finns annars som har alla spiltans fonder i sig. 70/30 mellan aktiefonder&räntefonder. Något högre avgift, men då slipper du ju tänka nåt vidare. Om jag var du skulle jag dock välja en indexfond. SPP Global är en bra&stabil fond med både etablerade marknader och tillväxtmarknader. Kombinera gärna med en billig svensk småbolagsfond kanske.
Citera
2021-09-04, 11:47
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v35. Nytt ATH i portföljen (i år +36%)🥇

Portföljens bästa fonder denna vecka:

Coeli Absolute European Equity (+6,3%)*
Allianz Asian Small Cap Equity (+5,3%)
Schroder ISF Global Energy A (+4,1%)

Jämför med OMXS30 v35 (-0,1%).
Citera
2021-09-07, 17:03
Medlem
Har uppdaterat och välkomnat in en ny fond. Har just nu denna fördelningen:
80%- SPP Global
20%- AMF Småbolag.

Simpelt med globalfonden för diversifiering och en extra krydda med svenska småbolag. Behöver nog inte vara krångligare än så.😊
Citera
2021-09-08, 17:35
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Har uppdaterat och välkomnat in en ny fond. Har just nu denna fördelningen:
80%- SPP Global
20%- AMF Småbolag.

Simpelt med globalfonden för diversifiering och en extra krydda med svenska småbolag. Behöver nog inte vara krångligare än så.😊

Lägg till Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 så får du global exponering mot småbolag också till en relativt billig peng.
Citera
2021-09-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Lägg till Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 så får du global exponering mot småbolag också till en relativt billig peng.

Jag övervägde det, men med största delen i en global indexfond som innefattar både DM&EM, så var det marknaden i Sverige jag ville åt. Kommer köpa på mig en del aktier i Large cap och tyckte därför det var onöidgt att inhandla en inhemsk fond. Därav AMF småbolag då jag inte investerar i aktier i small cap. blev mer diversifierat i min hjärna iallafall. Följer dock utvecklingen i de globala småbolagsfonderna!
Citera
2021-09-08, 18:43
Medlem
Citat:
Jag övervägde det, men med största delen i en global indexfond som innefattar både DM&EM, så var det marknaden i Sverige jag ville åt. Kommer köpa på mig en del aktier i Large cap och tyckte därför det var onöidgt att inhandla en inhemsk fond. Därav AMF småbolag då jag inte investerar i aktier i small cap. blev mer diversifierat i min hjärna iallafall. Följer dock utvecklingen i de globala småbolagsfonderna!

Hm jag tror inte jag förstår ditt resonemang riktigt. Du gör som du vill.
Citera
2021-09-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Hm jag tror inte jag förstår ditt resonemang riktigt. Du gör som du vill.

Ville ha en fond för Sverige, utöver globalfonden. Ville dock inte ha en fond som följer large cap index eftersom jag ska investera en del pengar i aktier där. Ville därför ha en småbolagsfond från sverige som komplement. Kanske resonerar konstigt, men jag är nöjd med mitt val 😊
Citera
2021-09-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ville ha en fond för Sverige, utöver globalfonden. Ville dock inte ha en fond som följer large cap index eftersom jag ska investera en del pengar i aktier där. Ville därför ha en småbolagsfond från sverige som komplement. Kanske resonerar konstigt, men jag är nöjd med mitt val 😊

Ok, nu förstår jag vad du menade. Men globalfonden för småbolag överlappar knappt något med de två fonderna du har.
Citera
2021-09-09, 14:01
Medlem
Nihennas avatar
Vad tror ni om att byta Plus Alla/Småbolag till Avanza Sverige som annonserades idag?

Jag kör detta:

Citat:
Handelsbanken Global Index Crit 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 15%
PLUS Småbolag Sverige Index 15%
SPP Aktiefond Europa A SEK 15%
Länsförsäkringar Global Indexnära 30%

Tänkte man byter till 30% Avanza Sverige då. Mindre avgift, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in