2021-08-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Plus Alla/Små/Mikrobolag eller Spiltans aktiefond investment för att täcka ens del av svenska marknaden, vad säger ni? Jag har redan täckt för andra marknader men har svårt att klura ut Sverige. Spiltan har ju gått riktigt bra men är i en dipp nu.

Plus Allabolag Sverige index har samtliga bolag som är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.
Citera
2021-08-27, 08:17
Medlem
SvenErlandssons avatar
Funderar på en kombination av Spiltan investment aktiefond, Spiltan aktiefond stabil, Avanza Zero och AMF aktiefond småbolag. Jag är ganska ny på det här med fonder. Är detta någonting som låter vettigt eller tycker ni att jag ska ta bort någonting?
Citera
2021-08-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenErlandsson
Funderar på en kombination av Spiltan investment aktiefond, Spiltan aktiefond stabil, Avanza Zero och AMF aktiefond småbolag. Jag är ganska ny på det här med fonder. Är detta någonting som låter vettigt eller tycker ni att jag ska ta bort någonting?

Alldeles för mycket Sverige i min mening. Skulle satsa en hög % globalfond för riskspridning. Om du vill ha flera sverigefonder bör det ha en lägre procent i portföljen. Om du tvunget vill ha just de fonderna ska du såklart ha det, men lägre procent typ:

Globalfond 60%
Spiltan invest 10 %
Spiltan stabil 10%
Avanza zero 10%
Amf småbolag 10%

Jag själv har bara SPP Global A som fobd för tillfället utöver mitt pensionsspar. Ska dock lägga till just Amf småbolag. Min fördelning kommer bli såhär:

SPP Global A 70%
Amf Småbolag 30%

Mvh
Citera
2021-08-27, 17:13
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 40%
SPP Aktiefond Global 20%
SPP Aktiefond Europa 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Vad tror ni om denna fördelning?
Citera
2021-08-27, 18:13
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 40%
SPP Aktiefond Global 20%
SPP Aktiefond Europa 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 20%

Vad tror ni om denna fördelning?

SAI är påväg neråt. Minus nästan varje dag. Har tappat 4% senaste månaden.
Citera
2021-08-27, 18:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Inte han, men spelar det någon roll om man sparar långsiktigt? Nu vet jag ju i och för sig inte hur han sparar.
Själv varit och nosat på Spiltan nämligen, men beslöt mig för att inte gå på dem.

Nedgångar är väl att vänta då och då, oavsett vad för fonder man har, eller har jag fel? Jag är ungefär lika kunnig på fonder som jag är inom termofysik, men så vitt jag förstår det ska man inte vara särskilt rädd för nedgångar om man exempelvis sparar till sin pension, utan snarare köp köp KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP vid nedgångar?
Citera
2021-08-28, 13:32
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v34. Nytt ATH i portföljen! Börsen tuffar på uppåt. Bara att följa med i den positiva trenden. F&G är på 52 (Neutral). RSI är på 54 (OMXS30). Perfekta förhållanden för att ligga fulltankad i aktier inför det kommande höst-rallyt. OMXS30 (2373) mot 2500 🚀

Portföljens bästa fonder denna vecka:

BGF Natural Resources (+3,1%)
SEF Kavaljer Quality Focus (+2,4%)
ODIN Norden C (+1,5%)

Jämför med OMXS30 v34 (+0,5%).
Citera
2021-08-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte han, men spelar det någon roll om man sparar långsiktigt? Nu vet jag ju i och för sig inte hur han sparar.
Själv varit och nosat på Spiltan nämligen, men beslöt mig för att inte gå på dem.

Nedgångar är väl att vänta då och då, oavsett vad för fonder man har, eller har jag fel? Jag är ungefär lika kunnig på fonder som jag är inom termofysik, men så vitt jag förstår det ska man inte vara särskilt rädd för nedgångar om man exempelvis sparar till sin pension, utan snarare köp köp KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP vid nedgångar?

Time in the market beats timing the market.

Är man långsiktig så gör en dags rörelse ingen skillnad. Problemet med att vänta är att man kan få vänta för evigt om man ska vänta tills det "känns" helt perfekt. Och om du köper i en dipp, vilken som helst, så köper du ju billigare än i går eller i förrgår. Det är alltid något.
Citera
2021-08-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Och? Är väl bara bra om han kan köpa billigare.
Citera
2021-08-30, 19:58
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja få min portfölj ännu bredare. Gärna en till sverigefond. Såhär ser det ut i dagsläget:

Portfölj 1
AMF Räntefond Lång 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
Avanza EM Markets 15%
Avanza Global 35%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Swedbank Roubr Acess Asien 30%

Portfölj 2

Diverse räntor långa/korta 20%
Avanza EM Markets 10%
Plus Sverige 10%
Handelsbanken GI småbolag 10%
SPP Global Plus A 40%

Mina slutsatser:
Som ni kan se har jag väldigt mycket investerat väldigt tungt i Asien.

De sverigefonder jag har i dagsläget är Plus Sverige samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag antar att en svensk småbolagsfond vore rimligt?

Har någon tips på en sådan?

Tack

Mvh,
Martin
Citera
2021-08-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,
De sverigefonder jag har i dagsläget är Plus Sverige samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag antar att en svensk småbolagsfond vore rimligt?

Har någon tips på en sådan?

Den första man tänker på är AMF småbolag eller Plus Sverige småbolag index.
Citera
2021-08-31, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Moriarty
Den första man tänker på är AMF småbolag eller Plus Sverige småbolag index.

Blir det ett bra komplement till mina andra två sverigefonder tro? Eller blir det "kaka på kaka" om jag tar in en ytterligare sverigefond?

Vänligen,
Martin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in