2025-04-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Tack för tips, någon Fond du skulle rekommendera mig för att bredda mig mer eller räcker upplägget jag har?
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det räcker definitivt eftersom du har svenska aktier redan. För ett långsiktigt sparande passar indexfonder bra med sina låga avgifter och det blir försumbar skillnad över tid mellan olika indexfonder, så det spelar ingen roll vilken du väljer.
En sak bland fondvalen spelar roll - välj en billig. Fingervisning är att allt över 0,5% i avgift går fetbort 😊 Så tänker jag i alla fall. LF Global, Avanza Global och DNB Indeks är exempel på såna.

Sen kan man konstatera att globala indexfonder är att föredra framför specifika marknader, eftersom man inte vet om Sverige, Europa, Asien eller USA kommer gå bäst, så man köper alla. Sen finns det många som tror på Europa just nu, och det kan man ju göra - men det är högre risk med fonder inriktade på vissa regioner. Många är tungt investerade i exempelvis Avanza Zero som ska spegla index på svenska marknaden, det är väl bra men man behöver nog ställa sig frågan - Kommer Sverige slå världens index, och varför? Om svaret är bara för att man bor i Sverige så kan man ta en funderare.
Senast redigerad av Misantropovic 2025-04-05 kl. 17:43.
Citera
2025-04-06, 10:48
Medlem
Swingexpertens avatar
Skandia inför v15 ☠️

Börskraschen har nog bara börjat, så jag spelar på dessa defensiva fonder tillsvidare:

20% BGF India A2 USD (+115%)
20% BGF World Gold A2 USD (+65,0%)
20% Carnegie Fastighet Norden (+22,7%)
20% JPM Global Healthcare A (+38,9%)
20% Schroder Frontier Markets Eq (+115%)

(Utveckling 5 år)
Citera
2025-04-09, 12:28
Medlem
Freebops avatar
Sett över min portfölj och månadssparande hos avanza efter de senaste turbulenta dagarna. Gjorde mig av med Swedbank tech fond, har varit upphausad ett tag så den tror jag inte på längre. Även lagt till några räntefonder för en liten bättre balans (så att jag inte enbart sitter med aktiefonder) samt lagt till en försvarsfond, är osäker på om jag ska ha kvar den då den är ganska mycket viktad mot USA och har hög avgift eller jag ska köra mot någon ETF som fokuserar enbart på Europa

Avanza zero 18,5%
Avanza global 18,5%
Lf Europa index 18,5%
Avanza EM 8,25%
AMF räntefond kort 8%
AMF räntefond lång 8%
Finserve Global Security Fund 7,25%
Lf japan index 6,5%
Spiltan räntefond Sverige 6,5%
Citera
2025-04-12, 21:28
Medlem
Swingexpertens avatar
Skandia inför v16 🏆

Tar hem veckans rekordvinst i guld (+15%), samt minskar risken inför nästa vecka:

05% BGF Next Generation Technology A2
10% BGF World Gold A2 USD
05% Schroder Global Energy Transition
40% Skandia Korträntefond
40% Skandia Obligationsfond
Citera
2025-04-12, 22:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Sett över min portfölj och månadssparande hos avanza efter de senaste turbulenta dagarna. Gjorde mig av med Swedbank tech fond, har varit upphausad ett tag så den tror jag inte på längre. Även lagt till några räntefonder för en liten bättre balans (så att jag inte enbart sitter med aktiefonder) samt lagt till en försvarsfond, är osäker på om jag ska ha kvar den då den är ganska mycket viktad mot USA och har hög avgift eller jag ska köra mot någon ETF som fokuserar enbart på Europa

Avanza zero 18,5%
Avanza global 18,5%
Lf Europa index 18,5%
Avanza EM 8,25%
AMF räntefond kort 8%
AMF räntefond lång 8%
Finserve Global Security Fund 7,25%
Lf japan index 6,5%
Spiltan räntefond Sverige 6,5%

Kan dessa försvars-ETF:er vara något?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1993489/wisdomtree-europe-defence-ucits-etf---eur-acc

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/2025933/hanetf-future-of-european-defence-ucits-etf

Borde bli bra på flera års sikt, även om försvarsaktier kan komma att gå i sidled en tid, eller rentav backa lite efter de stora och kraftiga värdeökningarna.

Du borde ha sålt teknikfonden för ett par månader sen när den låg på plus för året, inte nu när den är >20 % minus. Själv har jag fyllt på i min DNB Teknologi (med lite mindre USA än de flesta teknikfonder), är övertygad om att det blir bra på sikt.

Behöver du verkligen tre olika räntefonder?
Citera
2025-04-13, 09:58
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kan dessa försvars-ETF:er vara något?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1993489/wisdomtree-europe-defence-ucits-etf---eur-acc

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/2025933/hanetf-future-of-european-defence-ucits-etf

Borde bli bra på flera års sikt, även om försvarsaktier kan komma att gå i sidled en tid, eller rentav backa lite efter de stora och kraftiga värdeökningarna.

Du borde ha sålt teknikfonden för ett par månader sen när den låg på plus för året, inte nu när den är >20 % minus. Själv har jag fyllt på i min DNB Teknologi (med lite mindre USA än de flesta teknikfonder), är övertygad om att det blir bra på sikt.

Behöver du verkligen tre olika räntefonder?

Har kikat på just de ETF kanske blir någon av de eller båda två i närtid. Gick +-0 på teknikfonden, lätt att vara efterklok när man kunde sälja tidigare men men

Kör 70% aktiefonder och 30%räntefonder, har stuvat om mer efter mitt senaste inlägg. Tagit bort japanfonden och ersatt den med småbolagsfond samt lagt till tillväxtmarknader bla
Citera
2025-04-13, 10:11
Medlem
Jag flyttade över 90% av mitt innehav (även pensionsförsäkringen) till räntefonder strax efter nyår. Nu är frågan när man ska gå tillbaka in i cirkusen.
Jag tror inte att vi har sett botten än så jag väntar nog ett tag till.
Funderar på om man ska satsa på förvaltade fonder nästa gång. Det känns som att det kommer att krävas mer än indexfonder resten av året.
Citera
2025-04-19, 17:12
Medlem
Swingexpertens avatar
Kamikaze PPM ☠️ 2025

Inför v17 går jag mot strömmen och satsar allt på ett kort. Det finns ju alltid äldreförsörjningsstöd om det skulle gå snett.

Trenden i US Tech 100 är fortfarande ner, men så länge som vi håller oss över 17.000 är det ingen fara för en krasch.

100% Swedbank Robur Technology A
[283408; Har rasat -31% på 3 månader!]
Citera
2025-04-23, 10:06
Medlem
TheShark300s avatar
Jag gjorde det enorma misstaget att lägga 90% av mina pengar i fonder som LFK Global Index
Och nu står jag och tittar på mitt Avanza som lyser rött och är -20%
Jag har förlorat allt jag tjänade sedan jag började spara för 3 år sedan och är minus flera hundra tusen kronor.

Det var extremt dumt att lägga alla sina pengar i en fond, men skulle det gå dåligt så var det bara att sälja tänkte jag. Att allt skulle rasa -10% på en enda dag tänkte jag inte någonsin skulle hända. Men det gjorde det och jag satt stilla. Nu med ytterligare -10% i blodrött undrar jag om det verkligen är någon idé att sitta kvar eller om man bara borde klippa allting och inse att marknaden inte kommer återhämta sig 2025..
Citera
2025-04-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Jag gjorde det enorma misstaget att lägga 90% av mina pengar i fonder som LFK Global Index
Och nu står jag och tittar på mitt Avanza som lyser rött och är -20%
Jag har förlorat allt jag tjänade sedan jag började spara för 3 år sedan och är minus flera hundra tusen kronor.

Det var extremt dumt att lägga alla sina pengar i en fond, men skulle det gå dåligt så var det bara att sälja tänkte jag. Att allt skulle rasa -10% på en enda dag tänkte jag inte någonsin skulle hända. Men det gjorde det och jag satt stilla. Nu med ytterligare -10% i blodrött undrar jag om det verkligen är någon idé att sitta kvar eller om man bara borde klippa allting och inse att marknaden inte kommer återhämta sig 2025..
Du har gjort precis som alla fondförvaltare vill och som alla de som de lurat sprider vidare. Allt på ett kort och sitt still i båten.
Men du är nog den enda som förstår att du blivit lurad. De andra hjärntvättade offren tycker de har en jättebra strategi.
Citera
2025-04-23, 10:27
Medlem
TheShark300s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du har gjort precis som alla fondförvaltare vill och som alla de som de lurat sprider vidare. Allt på ett kort och sitt still i båten.
Men du är nog den enda som förstår att du blivit lurad. De andra hjärntvättade offren tycker de har en jättebra strategi.
Det har jag, men jag har framförallt mig själv att skylla för att ha satt 90% av min förmögenhet i fonder.
Det gör man inte, och det gjorde jag inte i början heller.... Det var 30%, sedan ökade jag till 50%, och det gick ju bra. Allt gick uppåt, det dippade i Augusti men återhämtade sig och så tänkte jag att allt skulle ske. Jag tänkte sälja allting när Trump valdes som president men sköt upp det hela.

Nu står jag där jag är idag och ser mina livsbesparingar försvinna krona för krona..
-21.7% på 3 månader.
Runt -6% sedan start.

Över en halv miljon kronor har rykt på några få månader..

Vad hade du gjort?
Finns det hopp överhuvudtaget?
Mer besparingar har jag inte och inget jobb (just nu) heller.
Citera
2025-04-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Det har jag, men jag har framförallt mig själv att skylla för att ha satt 90% av min förmögenhet i fonder.
Det gör man inte, och det gjorde jag inte i början heller.... Det var 30%, sedan ökade jag till 50%, och det gick ju bra. Allt gick uppåt, det dippade i Augusti men återhämtade sig och så tänkte jag att allt skulle ske. Jag tänkte sälja allting när Trump valdes som president men sköt upp det hela.

Nu står jag där jag är idag och ser mina livsbesparingar försvinna krona för krona..
-21.7% på 3 månader.
Runt -6% sedan start.

Över en halv miljon kronor har rykt på några få månader..

Vad hade du gjort?
Finns det hopp överhuvudtaget?
Mer besparingar har jag inte och inget jobb (just nu) heller.
Jag hade sålt allt och satsat en liten del varje dag med jättehög hävstång.
Satsa 1% av kapitalet med 200 i hävstång så kan man som mest förlora 1%.
Men man får 2% avkastning på kapitalet om det går åt rätt håll. Förutom de dagar som det går under nivån att man förlorar det man lagt in och att det vänder sen.
Så var det igår.
Så minus 1% igår och som det ser ut nu på omx plus 3,8%.
De som hade en indexfond mot omx fick plus 0,37% igår och som det ser ut nu på
OMX plus 1,9% idag.
2,8% jämfört med 2,27%. Fastän det gick åt skogen igår.
Passar ju dig bra som ändå inte har nåt jobb.
En metod som ger hög avkastning med liten risk.
Köp billigt, sälj dyrt och riskera aldrig för stor del av kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in