2019-03-24, 15:48
Medlem
Tar tacksamt emot synpunkter på min tilltänkta portfölj. Är det något som ser direkt tokigt ut vad gäller fondval och fördelning samt är det någon fond som är utbytbar mot en med lägre avgift?

Sverige (15%):
Avanza Zero (10%)
Xact Svenska småbolag (5%)

USA (25%):
Robur access USA

Asien (15%):
Robur access Asien

Tillväxtmarknader (15%):
SPP Emerging Markets (7,5%)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad (7,5%)

Räntor (30%):
Fidelity Global High Yield A—Acc-USD (7,5%)
Fidelity US High Yield A-Dis-USD (7,5%)
Spiltan Räntefond (15%).
Citera
2019-03-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PabloDiablo
Tar tacksamt emot synpunkter på min tilltänkta portfölj. Är det något som ser direkt tokigt ut vad gäller fondval och fördelning samt är det någon fond som är utbytbar mot en med lägre avgift?

Sverige (15%):
Avanza Zero (10%)
Xact Svenska småbolag (5%)

USA (25%):
Robur access USA

Asien (15%):
Robur access Asien

Tillväxtmarknader (15%):
SPP Emerging Markets (7,5%)
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad (7,5%)

Räntor (30%):
Fidelity Global High Yield A—Acc-USD (7,5%)
Fidelity US High Yield A-Dis-USD (7,5%)
Spiltan Räntefond (15%).

För räntedelen skulle jag diversifiera mer, till exempel gällande duration (löptid), valutor, stats-/företagsobligationer. Här är några som jag gillar med relativt låg avgift (Namn, valuta, avgift totalt, beskrivning):

Handelsbanken Euro Ränta, EUR 0,30%, EUR företagsobligationer, korta högst 1 år

Danske Invest Select Euro, EUR 0,35%, EUR statsobligationer, korta

Danske Invest Select USD, USD 0,35%, USD statssobligationer, medellånga

Amundi Fds Cash USD AU-C, USD 0,30%, USD företagsobl, penningmarknad, 90 dagar

UBS (Lux) Money Market CHF P-acc, CHF 0,07%, CHF obl, penningmarknad, högst 1 år
Citera
2019-03-29, 14:24
Medlem
Bästa fond nu om man tror på ordentlig tillväxt inom life sciences (genmanipulering, stamcellsforskning, longevity etc.) inom de närmsta 10-20 åren?

Jag tror att nästa stora guldåder kommer att vara genombrott i möjligheten att sakta ner eller helt stoppa åldrande, och det skulle inte förvåna mig om det sker kommer göras enorma framsteg inom detta område det närmsta decenniet.
Citera
2019-03-29, 23:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorbt52
Har sett många duktiga svar här inne och önskar om några hade tid att ge mig input på min portfölj?
Jag vill ha en hög risk och har byggt ihop den själv efter att ha läst på under några månader, men känner mig ödmjuk nog att säga att jag petar för mycket tyvärr. Jag vill gärna hålla mig till billiga fonder men har en del branschfonder också.

Ge mig tips på vad jag kan ändra/allokera. Bästa healthcare fonden som är billig? och söker även andra bra branschfonder som är billiga och bra. Men hela min portfölj ser ut såhär. Har försökt hålla mig till billiga fonder till det mesta. Och för att förtydliga jag vill ha hög risk.

Har en fråga kring Småbolagsfond. Sett många här tipsa om PLUS Småbolag med 0.45% avgift. Varför ska man ta den framför XACT Småbolag som gått precis lika sen start och har 0.30% avgift? Och andra frågan är om det är fel att tex lägga hela "sverigedelen" i portföljen i XACT Småbolag? Bortsett från storre risk vid nedgång

13% Länsförsäkringar USA Indexnära
10% Avanza Global
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Pacific Precious A
10% SEF - Investmentbolagsfond A
7% SPP Emerging Markets SRI
5% Core Ny Teknik A (Finns annan billigare/bättre fond i denna genre?)
5% Swedbank Robur Fastighet (Finns annan billigare/bättre fond i denna genre?)
5% Spiltan Räntefond Sverige Superräntan
5% Betsson (Aktie)
5% Fabege (Aktie)
2.5% AMF Räntefond Lång
2.5% IKC Avkastningsfond

Vet ej hur man taggar någon men skulle vilja ha längre svar av sinewave @sinewave som jag sett ge grymma svar. Ta

Istället för att skapa listor med procentuella fördelningar börja med att skapa mål istället.
Jag vill A och till det kan jag tänka mig att det är okej om det går B dåligt under en period. Jag har planen C för om "dålig period" inträffar osv.

Vad har du för plan om ditt innehav står på -15% när du sparat i 10 år och summan börjar närma sig 1 000 000? Din portfölj har backat 150 000 på tre månader. Vad gör du? Vad är planen? Följer du med ända ned till -30-40%? Varför? Säker på att börsen verkligen går upp denna gång, bär det av ännu längre ned och hur lång tid tar det eller när slutar det gå ned?

...osv.

Ett sak med alla statiska portföljer är att där inte finns någon plan utom den man hade när den skapades, dvs att hålla det man håller till det att man inte gör det. Det du har är det du har och någon typ av försök till förändringar blir subjektiva; vad du känner är rätt istället för vad något mer känslokallt säger (som vad data säger).

Vad är det du vill? Det enda som framgår är att du vill ha udden mot något högre risk.
Men vad innebär det för dig? "Högre risk" ... i jämförelse med vad eller vem?
Citera
2019-03-30, 17:47
Medlem
Nu när Avanza kommit med sin nya EM fond så ändras aktiedelen till detta:

Avanza Global: ca 40-60%
Avanza Zero: ca 20-30%
Avanza EM: ca 20-30%

Enkelt och bra..
Citera
2019-03-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Nu när Avanza kommit med sin nya EM fond så ändras aktiedelen till detta:

Avanza Global: ca 40-60%
Avanza Zero: ca 20-30%
Avanza EM: ca 20-30%

Enkelt och bra..

Byt ut Avanza Zero mot SEB Sverige Index och lägg till en räntefond så är du i mål!
Citera
2019-03-30, 21:47
Medlem
Jag har kört med Lannebo småbolag i flera år. Satte in 100 000 kr där för 4 månader sedan och de har växt med 10% redan. Inte fyy skam.
Citera
2019-03-30, 23:04
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har kört med Lannebo småbolag i flera år. Satte in 100 000 kr där för 4 månader sedan och de har växt med 10% redan. Inte fyy skam.

Lannebo Småbolag +14,04 och Plus Småbolag Sverige Index +13,68 i år så inget direkt unikt men trevligt.
Citera
2019-03-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Byt ut Avanza Zero mot SEB Sverige Index och lägg till en räntefond så är du i mål!

Räntefonder har jag ca 20-30% redan jag nämnde bara själva aktiedelen, sen så vill jag ha storbolag för tillfället då de gått så dåligt och är rätt lågt värderade jämfört med små bolag. Men visst, SEB Sverige index är riktigt bra
Citera
2019-03-31, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Räntefonder har jag ca 20-30% redan jag nämnde bara själva aktiedelen, sen så vill jag ha storbolag för tillfället då de gått så dåligt och är rätt lågt värderade jämfört med små bolag. Men visst, SEB Sverige index är riktigt bra
Utveckling hittills i år?
Citera
2019-03-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Utveckling hittills i år?

11-12% för totalen och ca 15% på ISK:t
Citera
2019-04-01, 01:19
Medlem
sT3AKs avatar
Målet med denna fondportfölj är maximerad riskjusterad avkastning på 5-15 år.
Fondportföljen utgör i dagsläget 30% av mitt investerade kapital, har utöver det 15% på sparkonto med 1.24% ränta och resterande 55% i aktier, främst svenska investmentbolag. Portföljen är också belånad till 4%. Tanken är att inte längre fylla på med aktier och likvider utan månadsspara i denna fondportfölj.

Fondportföljen ser i dagsläget ut såhär:

Globalt - 35% | Avanza Global 25% | Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri 10%
Tillväxt - 30% | Avanza Emerging Markets 7%| Swedbank Robur Access Asien 23%
Sverige - 25% | PLUS Småbolag Sverige Index 10%| Skandia Sverige Exponering 15%
Ädelmetaller - 10% | Pacific Precious A 10%

Tankarna bakom fördelningen:
Avanza Global ~ känns som en bra bas i portföljen, därav störst exponering
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri ~ Istället för 35% Avanza Global så kryddar jag till det med lite högre risk
Avanza Emerging Markets ~ Tror på ökad medelklass i tillväxtmarknader
Swedbank Robur Access Asien ~ Tror att tillväxten i Asien kommer slå västvärlden
PLUS Småbolag Sverige Index ~ svenska "småbolag" har presterat väldigt bra historiskt och jag tror de kommer fortsätta så
Skandia Sverige Exponering ~ SIX Portfolio Return Index är ett index jag vill vara exponerad mot
Pacific Precious A ~ Guld har historiskt haft en bra avkastning, ska agera lite krockkudde då guld tenderar att inte korrelera med aktiemarknaden

Har ni några synpunkter på upplägget eller fördelning, kommentera gärna. Tackar aldrig nej till input!
Senast redigerad av sT3AK 2019-04-01 kl. 02:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in