2016-12-12, 13:58
Medlem
julsommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Jag hade mitt sparande hos min bank (Swedbank) länge. Sedan provat både Avanza och Nordnet; tyckte Avanzas användargränssnitt var mycket bättre. Men det är nog mycket personlig preferens, båda är bra alternativ.

Väldigt enkelt kan man säga att så som det ser ut idag, med mycket låga räntor, är det på aktiemarknaden man kan få ordentlig tillväxt, även om det ju också innebär svängningar. Räntefonder, annat än vissa företagsobligationsfonder, tjänar man väldigt lite på. Men de har en roll ändå, och det är för att jämna ut svängningarna, samt för att ifall man behöver en del av pengarna, och det är mitt i en kraftigt börsnedgång, vill man kunna ta av dem istället för aktierna.

Så hur du vill dela upp det mellan aktier och räntor, och vilken typ av aktiefond du vill ha handlar mycket om två saker: Hur långsiktigt är ditt sparande? Och: Hur mycket risk vill du ha, hur stora svängningar står du ut med?

Det senare är väldigt viktigt. Vilken portföljstrategi som passar var och en är väldigt olika. Det måste vara något man kan hålla fast vid, och som inte får en att oroa sig och stressa över det hela. Är sparande långsiktigt (10-15 år eller längre) är, i nuläget och sannolikt några år framöver, 100% aktier det som kommer ge bäst avkastning på sikt. Historien säger dock att det kommer år dåhela aktiemarknaden kommer krascha, kan gå ner med 40-50%. Är man ok med det, kör på 100% aktier. Vill man ha en "krockkudde" för att mjuka upp svängningarna lite, lägg till en kort räntefond.

Helt rätt ute med indexfonder som nybörjare. Jag skulle säga att det gäller för alla, men det finns olika åsikter om det

Aktiedelen kan fördelas t.ex.
20% Sverigeindex; SPP Aktiefond Sverige, Avanza Zero, Robur Access Sverige är några exempel.
70-80% Globalindex; DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Indexnära, Robur Access Global
0-10% Tillväxtmarknadsindex: Länförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära, Robur Access Asien

Vad gäller räntor finns det olika typer. Närmaste ett-två åren iaf kommer inte Penningsmarknadsfonder eller (Stats)obligationsfonder vara någon bra investering pga mycket låg och snart stigande ränta. Företagsobligationer är det som fortfarande kan ge plus. Där är Spiltan Räntefond Sverige det billigaste, och kanske bästa, alternativet. Men det kommer inte ge mer än 1-2% det heller. Men sannolikheten att förlora pengar är också den mycket låg.

Själv har jag, efter mycket fram och tillbaka, bestämt mig för att göra det så enkelt som möjligt. Och billigt.
60% SPP Aktiefond Global, 0,3% avgift: Har med ca 13% tillväxtmarknader, till skillnad från de flesta globalfonder.
20% SPP Aktiefond Sverige, 0,2% avgift
20% Spiltan Räntefond Sverige, 0,1% avgift: För att sova bättre på natten, lite mindre svängningar, och något att ta av i nödfall.

För att motverka "tråkigheten" i rent indexsparande ha jag en mindre mängd, ca 5% av ovan, på ett annat ISK där jag handlar med aktier för att se om jag kan slå marknaden

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Avanza är det många som använder, detta då utbudet historiskt varit bättre. Detta är inte längre 100% sant utan t ex Nordnet är lika bra (eller dåligt om man vill) nu för tiden. Välj den som du känner har bäst utbud som känns mest "framåt". Jag hade själv Nordnet, men bytte senare till Avanza.

Om du precis har börjat läs om olika exempel som finns om hur man kan dela upp sitt sparande. Läs om saker som "diversifiering", 60/40 placeringar mm.

Ungefär så här ser en typisk Flashback-portfölj ut:

33% Svenskt index
33% Global
33% Tillväxtmarknader

Lär dig också om saker som risknivå för hur du placerar har mycket att göra med hur mycket risk du är villig att ta (hur mycket du är villig att förlora/inte gå med vinst utan att du får panik och säljer av allt...).

Tack för svar allesammans!

Jag är 20 år, har endast tänkt att spara för framtiden, alltså har jag inga planerade inköp på g. förutom bostad, men inget planerat ännu.
Alltså ska jag satsa rätt "stort" då jag är så pass "ung" ?
Hur skulle en "framtidportfölj" kunna se ut?

Jag la precis in en order på "Splitan Aktiefond Investmentbolag" på 5000 kr. (På Nordnet)
Jag har som sagt ett startkapital på 50000 kr, för att sedan börja månadsspara.

Tack
Citera
2016-12-12, 15:29
Medlem
GLOBAL:
LF Global Indexnära 30%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 30%

SVERIGE:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
AMF Aktiefond Småbolag 5%

EMERGING:
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 15%

FRONTIER:
Evli Emerging Frontier B 5%

Tar gärna emot åsikter och förslag på förbättringar.
Senast redigerad av G89 2016-12-12 kl. 15:35.
Citera
2016-12-13, 07:49
Medlem
Colossos avatar
Hur funkar handeln med fonder egentligen? På avanza tex, så kan man ha vissa aktier som favoriter och följa hur de utvecklas mellan 09:00 - 17:30. Är fonder samma sak? att man efter 17:30 kan se hur det har gått?
Citera
2016-12-13, 10:11
Medlem
julsommars avatar
Vad tycker ni om "Nordnet Superfonden Sverige" med 0% avgift?

Eller är "Spiltan Aktiefond Investmentbolag" med 0,2% avgift bättre?

Jag är nybörjare med lång spartid framför mig.
Senast redigerad av julsommar 2016-12-13 kl. 10:16.
Citera
2016-12-13, 14:39
Medlem
Colossos avatar
Efter MÅNGA om och men, bloggar och tips så har jag kommit fram till detta:

Sparhorisont: 10+ år

Global 80 %
Länsförsäkringar Global Indexnära - 40%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 40%

Europa 5 %
Länsförsäkringar Europa Indexnära

Sverige 15 %
SPP Aktiefond Sverige

Kostnad: 0,32%

Skiter i tillväxtmarknader då det svänger för mycket där.

* * *

Behöver ett tips också, tänkte lägga undan 1000kr i månaden som kommer gå till semester, vilken fond är att föredra då? Lite mer risk än vanligt då.
Citera
2016-12-13, 23:20
Medlem
Ni som månadssparar i fonder och håller er till en viss fördelning i portföljen, säg 25/25/25/25 för enkelhetens skull.

Gör ni köpen så dessa håller sig i rätt portion till varandra varje månad, eller viktar ni om en gång i halvåret där ni säljer av lite av den fond som dragit iväg?

Finns givetvis många varianter men hade varit intressant att höra.
Citera
2016-12-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso

Global 80 %

Europa 5 %

Sverige 15 %
SPP Aktiefond Sverige

* * *

Behöver ett tips också, tänkte lägga undan 1000kr i månaden som kommer gå till semester, vilken fond är att föredra då? Lite mer risk än vanligt då.

Rätt så konstig fördelning tycker jag då sparhorisonten är 10 år. Med 80% Global har du redan 15-20% europa. Att det svänger ska väl inte spela så stor roll om du har så lång horisont, visst är det skönt med lite stabiitet, men någon indexfond i asien/tillväxt tycker jag verkligen du ska ha.

Mer risk i semestersparande verkar också konstigt, om det inte är längre än 10 års horisont?
Citera
2016-12-14, 00:03
Medlem
julsommars avatar
Har nu lagt order på tre fonder, på Nordnet.

80% Globala
Länsförsäkringar Global Indexnära (50%)
Swedbank Robur Access Asien (50%)

20% Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (100%)

(Lång spartid)

Är detta en bra "grund" så att säga?

Hur kan jag utveckla denna portfölj?
Har fortfarande 25% startkapital att lägga ut.
Citera
2016-12-14, 15:28
Medlem
Hej, har idag ca 250k på mitt sparkonto som ärligt talat inte gör någonting och det vill jag ändra på.
Har redan investerat i diverse aktier (ligger + för tillfället) men önskar köra på fonder nu då det känns som ett säkrare kort (rätta mig gärna om jag har fel!).
Jag tänker spara långt och är som sagt intresserad av "säkrare" kort, har ni några rekommendationer? Har f.ö. SwedBank och blivit rekommenderad diverse SwedBank fonder (otippat), men av allt att döma från denna tråd så är det dåliga fonder.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2016-12-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso

Global 80 %

Europa 5 %

Sverige 15 %
SPP Aktiefond Sverige

* * *

Jag hade skippat LF Europa och SPP Sverige och kört Spiltan Aktiefond Investmentbolag istället.

LF Global 30%
Spiltan Global 30%
Spiltan Aktiefond Inv 40%
Citera
2016-12-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Har nu lagt order på tre fonder, på Nordnet.

80% Globala
Länsförsäkringar Global Indexnära (50%)
Swedbank Robur Access Asien (50%)

20% Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (100%)

(Lång spartid)

Är detta en bra "grund" så att säga?

Hur kan jag utveckla denna portfölj?
Har fortfarande 25% startkapital att lägga ut.

Spiltan är bra - deras aktiefond och deras globala har fungerat. Kanske minska lite på Asien- går inte upp nu (jag har den du tänker köpa). Ett tips är pandium global - gått upp 15 procent i år (efter att avgift är betald).

Jag testar även Indien nu men inte gått upp ännu efter "valutarevolution".
Citera
2016-12-14, 22:28
Medlem
Spaders avatar
Global:
Swedbank Robur Access Global - 20%
MS INVF Global Opportunity - 11%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 5.4%

USA:
SPP Aktiefond USA - 10%
SEB Nordamerika Små och Medelstora bolag - 5%

Norden:
Delphi Nordic - 11%

Sverige:
PriorNilsson Sverige Aktiv A - 5%

Japan:
Henderson Horizon Jpns Smr Cms A2 - 5.2%

Bransch:
Swedbank Robur Ny Teknik - 11% /73 o fyra
First State Glbl Lstd Infras A - 5.2%

Likvida:
11.2% likvid då jag genomgår fondbyte atm (till mer Sverigefond)

Feedback är välkommet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in