2016-12-12, 00:13
Medlem
Colossos avatar
Lade in ett sparande på Avanza, där jag valde mina fonder, efter massa jävla "research" haha men nu till frågan, kan jag få fram vilka fonder jag valt? Satte in månadsspar där dom drar från och med december 29, eller måste jag vänta tills då, för att se vad jag valt?
Citera
2016-12-12, 08:33
Medlem
Colossos avatar
Här är iaf mina PPM fonder (också ett viktigt val).

KPA Etisk Blandfond - 15 %
Didner & Gerge Aktiefond - 25 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 30 %
AP7 Aktiefond - 25 %
Spiltan Räntefond Sverige - 5%

Kommer nog byta ut räntefonden tror jag snart.
Citera
2016-12-12, 09:10
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Lade in ett sparande på Avanza, där jag valde mina fonder, efter massa jävla "research" haha men nu till frågan, kan jag få fram vilka fonder jag valt? Satte in månadsspar där dom drar från och med december 29, eller måste jag vänta tills då, för att se vad jag valt?

Om jag har förstått dig rätt så är det bara att gå in på "mina sidor" > "månadsspar" och scrolla ner så står det där vilka du har lagt in
Citera
2016-12-12, 09:16
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Om jag har förstått dig rätt så är det bara att gå in på "mina sidor" > "månadsspar" och scrolla ner så står det där vilka du har lagt in
Haha shit tack! Då ser det ut såhär:

AMF Aktiefond Europa - 15,0 %
AMF Aktiefond Global - 10,0 %
Danske Invest Global Index - 20,0 %
Didner & Gerge Aktiefond - 15,0 %
SPP Aktiefond Europa - 15,0 %
SPP Aktiefond Stabil - 10,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15,0 %
Citera
2016-12-12, 09:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Hej!

Jag är ung och har för nyligen lärt mig om att bygga sin egna "pengamaskin".
Problemet är väll att jag inte riktigt vet vart jag ska placera pengarna.

Jag vet att majoriteten av investeringarna ska gå till indexfonder, såsom Avanza Zero, Spiltan Aktiefond Investmentbolag...

Men sedan har jag inte en aning hur jag ska dela upp resten.
Jag har ett startkapital på cirka 50000 kr, och sedan månads-sparande på det.

Som sagt är jag förvirrade över vart jag ska placera pengarna till en början, samt undrar jag över vilken "plattform" som är bäst, Fondmarknaden, Nordnet eller Avanza?

Tack så mycket för hjälpen! (om jag får någon d.v.s )

Avanza är det många som använder, detta då utbudet historiskt varit bättre. Detta är inte längre 100% sant utan t ex Nordnet är lika bra (eller dåligt om man vill) nu för tiden. Välj den som du känner har bäst utbud som känns mest "framåt". Jag hade själv Nordnet, men bytte senare till Avanza.

Om du precis har börjat läs om olika exempel som finns om hur man kan dela upp sitt sparande. Läs om saker som "diversifiering", 60/40 placeringar mm.

Ungefär så här ser en typisk Flashback-portfölj ut:

33% Svenskt index
33% Global
33% Tillväxtmarknader

Lär dig också om saker som risknivå för hur du placerar har mycket att göra med hur mycket risk du är villig att ta (hur mycket du är villig att förlora/inte gå med vinst utan att du får panik och säljer av allt...).
Citera
2016-12-12, 11:58
Medlem
Colossos avatar
Tänkte ha denna portfölj lång tid med en startsumma på 50k och sen ett månadsspar.

Delade upp såhär:

Global 70% (4 Indexnära fonder samt Spiltan Global Investmentbolag)
Sverige 20%
Europa 10%

Långa/Korta räntefonder känner jag blir lite onödigt, dessutom tog jag bort tillväxtmarknaden då det är en för stor chans.

Vad tror ni? Fördela lite mer?

EDIT:

Det blev såhär:

Global 70%
Danske Invest Global Index - 15%
DNB Global Indeks - 15%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 15%
SPP Aktiefond Global - 15%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 10%

Sverige 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%
Didner & Gerge Aktiefond - 10%

Europa 10%
AMF Aktiefond Europa - 10%
Senast redigerad av Colosso 2016-12-12 kl. 12:24.
Citera
2016-12-12, 13:05
Medlem
Citat:
Tänkte ha denna portfölj lång tid med en startsumma på 50k och sen ett månadsspar.

Delade upp såhär:

Global 70% (4 Indexnära fonder samt Spiltan Global Investmentbolag)
Sverige 20%
Europa 10%

Långa/Korta räntefonder känner jag blir lite onödigt, dessutom tog jag bort tillväxtmarknaden då det är en för stor chans.

Vad tror ni? Fördela lite mer?

EDIT:

Det blev såhär:

Global 70%
Danske Invest Global Index - 15%
DNB Global Indeks - 15%
Länsförsäkringar Global Indexnära - 15%
SPP Aktiefond Global - 15%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 10%

Sverige 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%
Didner & Gerge Aktiefond - 10%

Europa 10%
AMF Aktiefond Europa - 10%

Lite mycket med fem globalfonder. Danske Invest, DNB och Länsförsäkringar följer samma index, och har identisk utveckling. SPP Global har lite mer tillväxtmarknader, men det krävs att tillväxtmarknader går klart mycket bättre eller sämre för att det ska synas. Det räcker med en av dessa. Spiltan Global är den som kan gå lite annorlunda än de andra, men den är för ny för att man riktigt ska kunna se.

Rekommenderar att du väljer den billigaste av de globala indexfonderna och behåll Spiltan om du känner för det utöver det. Länsförsäkringar är billigast (0,2%) så välj den; alternativt SPP (0,3%) om du vill ha iaf en skvätt Asien.
Citera
2016-12-12, 13:08
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Lite mycket med fem globalfonder. Danske Invest, DNB och Länsförsäkringar följer samma index, och har identisk utveckling. SPP Global har lite mer tillväxtmarknader, men det krävs att tillväxtmarknader går klart mycket bättre eller sämre för att det ska synas. Det räcker med en av dessa. Spiltan Global är den som kan gå lite annorlunda än de andra, men den är för ny för att man riktigt ska kunna se.

Rekommenderar att du väljer den billigaste av de globala indexfonderna och behåll Spiltan om du känner för det utöver det. Länsförsäkringar är billigast (0,2%) så välj den; alternativt SPP (0,3%) om du vill ha iaf en skvätt Asien.
Hej

Tack för feedback. Så du rekommenderar att jag kör på tre isåfall? SPP Global, Spiltan och Länsförsäkringar?
Citera
2016-12-12, 13:17
Medlem
Citat:
Hej

Tack för feedback. Så du rekommenderar att jag kör på tre isåfall? SPP Global, Spiltan och Länsförsäkringar?

Njae. Skulle säga SPP + Spiltan ifall du vill ha med lite Asien. Annars Länsförsäkringar + Spiltan.

Sen tror jag inte att Spiltan på sikt kommer att skilja sig så mycket från vanliga indexfonder, men den är ju bara ett par månader gammal så facit där får vi först om några år. Så behåll den och se. Levererar den inte skulle jag flytta det till indexfonden.
Citera
2016-12-12, 13:31
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Njae. Skulle säga SPP + Spiltan ifall du vill ha med lite Asien. Annars Länsförsäkringar + Spiltan.

Sen tror jag inte att Spiltan på sikt kommer att skilja sig så mycket från vanliga indexfonder, men den är ju bara ett par månader gammal så facit där får vi först om några år. Så behåll den och se. Levererar den inte skulle jag flytta det till indexfonden.
Räcker det med två globalfonder? Tänkte iom att jag har 70% av mitt kapital där?
Citera
2016-12-12, 13:44
Medlem
Citat:
Räcker det med två globalfonder? Tänkte iom att jag har 70% av mitt kapital där?

Syftet med att sprida sina investeringar mellan flera fonder är att fånga in olika marknader, och olika tillgångsslag (Aktier, obligationer, företagsobligationer, råvaror, guld, fastigheter osv). Har du en globalfond har du ju den marknaden. Alla de globala indexfonderna innehåller samma bolag, och kommer utvecklas identiskt. Kraschar världsekonomin kommer de alla krascha precis lika mycket. En annan anledning att ha flera fonder skulle vara om fondbolaget i sig skulle gå under eller springa iväg med pengarna. Men det finns garantier mot det, t.ex. att själva tillgångarna ligger hos en bank. Går fondbolaget under påverkas inte själva fonden, utan r ett annat fondbolag tar över själva fonden, eller så återbetalas pengarna. Och SPP, Länsförsäkringar, DNB och Danske Bank är ju seriösa fondaktörer.

Samtidigt finns det ju faktiskt inte heller någon riktig nackdel med att ha flera globalfonder, annat än att det kanske blir lite knöligare att hålla koll på. Så känns det oroligt att ha allt i en fond (Och att känna sig trygg med sin portfölj är ju trots allt väldigt viktigt), ta då och dela upp det i fler.

Men för din plånboks skull, välj i så fall Länsförsäkringar och Swedbank Robur Access Global, då båda har 0,2% i avgift. 0,1% hit och dit är ingen jättegrej, men varför ge bort pengar i onödan?
Citera
2016-12-12, 13:52
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Syftet med att sprida sina investeringar mellan flera fonder är att fånga in olika marknader, och olika tillgångsslag (Aktier, obligationer, företagsobligationer, råvaror, guld, fastigheter osv). Har du en globalfond har du ju den marknaden. Alla de globala indexfonderna innehåller samma bolag, och kommer utvecklas identiskt. Kraschar världsekonomin kommer de alla krascha precis lika mycket. En annan anledning att ha flera fonder skulle vara om fondbolaget i sig skulle gå under eller springa iväg med pengarna. Men det finns garantier mot det, t.ex. att själva tillgångarna ligger hos en bank. Går fondbolaget under påverkas inte själva fonden, utan r ett annat fondbolag tar över själva fonden, eller så återbetalas pengarna. Och SPP, Länsförsäkringar, DNB och Danske Bank är ju seriösa fondaktörer.

Samtidigt finns det ju faktiskt inte heller någon riktig nackdel med att ha flera globalfonder, annat än att det kanske blir lite knöligare att hålla koll på. Så känns det oroligt att ha allt i en fond (Och att känna sig trygg med sin portfölj är ju trots allt väldigt viktigt), ta då och dela upp det i fler.

Men för din plånboks skull, välj i så fall Länsförsäkringar och Swedbank Robur Access Global, då båda har 0,2% i avgift. 0,1% hit och dit är ingen jättegrej, men varför ge bort pengar i onödan?
Ja, det har du rätt i nu när jag tänker efter. Känner mig lite säkrare med 3 globalfonder så kommer nog köra på Läns, Swedbank 30% var samt 10% på Spiltan. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in