2017-05-10, 16:54
  #2689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Som jag tidigare skrivit i tråden så valde jag, när jag skulle börja att spara i fonder, mellan Spiltan aktiefond invest och Spiltan global. Satsade till börja på global men har bytt över helt till invest nu. Det jag har funderat på är varför man överhuvudtaget investerar i global när invest är totalt överlägsen och har en fantastiskt historik. Efter som jag inte är så hemma i aktier och fonder så undrar jag hur ni som sparar i global och inte i invest tänker?
För att historisk avkastning inte innebär någon garanti inför framtiden. Sedan har jag väl lärt mig att en globalfond bör utgöra din bas i din portfölj, sedan ska man ju aldrig lägga alla ägg i samma korg.

För mig handlar det om geografisk spridning, Sverige har gått väldigt bra men vad händer om den trenden vänder sig? Hur ser det ​ut då?
Citera
2017-05-10, 16:56
  #2690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Som jag tidigare skrivit i tråden så valde jag, när jag skulle börja att spara i fonder, mellan Spiltan aktiefond invest och Spiltan global. Satsade till börja på global men har bytt över helt till invest nu. Det jag har funderat på är varför man överhuvudtaget investerar i global när invest är totalt överlägsen och har en fantastiskt historik. Efter som jag inte är så hemma i aktier och fonder så undrar jag hur ni som sparar i global och inte i invest tänker?
Det handlar om riskvillighet. Finns inga rätt eller fel. Spiltan global invest är över hela världen, vilket ger lägre risk men därmed lägre avkastning. Spiltan aktiefond invest är Sverige, alltså högre risk och därmed möjlighet till högre avkastning. Vid en bred nedgång kommer du dock förlora mer i aktiefond invest än global invest.

Smakar det så kostar det.
Citera
2017-05-10, 19:15
  #2691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Som jag tidigare skrivit i tråden så valde jag, när jag skulle börja att spara i fonder, mellan Spiltan aktiefond invest och Spiltan global. Satsade till börja på global men har bytt över helt till invest nu. Det jag har funderat på är varför man överhuvudtaget investerar i global när invest är totalt överlägsen och har en fantastiskt historik. Efter som jag inte är så hemma i aktier och fonder så undrar jag hur ni som sparar i global och inte i invest tänker?

Håller med de 2 andra talarna om just din kommentar. Skall även tilläggas att global fonden är ca 8 månader gammal.
Vid en eventuell börs krasch kommer global att klara sig bättre. Sen att den är några % enheter dyrare beror på att den investerar i flera olika länder.
Personligen sparar jag mycket i den renodlade investment fonden. Men det är för att jag tror på den Svenska börsen.
Visar det sig att det börjar gå utför kommer jag sadla om till den globala investment fonden.
Många föredrar LF global indexnära eller DNB global indeks. Men personligen föredrar jag då Spiltans global...
Citera
2017-05-10, 19:58
  #2692
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
.
Visar det sig att det börjar gå utför kommer jag sadla om till den globala investment fonden.
Många föredrar LF global indexnära eller DNB global indeks. Men personligen föredrar jag då Spiltans global...

Jag med. Men den får gärna plocka upp lite fart snart.
Citera
2017-05-10, 21:28
  #2693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag med. Men den får gärna plocka upp lite fart snart.

Som nämndes tidigare går den som alla andra global fonder.
Vill man ha snabb avkastning skall man inte välja en global fond.
Annars får man vända och se det positiva, när det rasar så rasar den inte lika fort som en fond som är inriktad mot ett visst land eller branch.
Citera
2017-05-11, 23:54
  #2694
Medlem
Hej!


Tips på bra globalfonder? Eller är LF global the way to go ?


Med vänlig hälsning simpeel
Citera
2017-05-12, 13:52
  #2695
Medlem
Tack för svaren ang Spiltan invest vs global. Vettiga svar pekar på säkerhet vid ett ev kraftigt kursfall. Det lustiga i detta fallet är, jag har följt de två fonderna dagligen nu i ett halvår, att vid dippar så visar det sig att invest står emot väldigt bra. Det är inte sällan som den fonden ökar i värde när den svenska börsen faller och när den går upp så ökar i stort sätt invest betydligt mer än börsindex. Senast det hände var igår. Börsen föll ca 0,45% medan invest ökar 0,28%! Man kan väl säga att utvecklingen är den motsatta för global. Vid globala dippar faller fonden mer än "snittet" och vid uppgång lyfter den sällan över det.
Det jag funderar över är. Borde inte då Spiltan invest vara en tryggare fond vid ett ev kursfall?
Citera
2017-05-12, 14:17
  #2696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Tack för svaren ang Spiltan invest vs global. Vettiga svar pekar på säkerhet vid ett ev kraftigt kursfall. Det lustiga i detta fallet är, jag har följt de två fonderna dagligen nu i ett halvår, att vid dippar så visar det sig att invest står emot väldigt bra. Det är inte sällan som den fonden ökar i värde när den svenska börsen faller och när den går upp så ökar i stort sätt invest betydligt mer än börsindex. Senast det hände var igår. Börsen föll ca 0,45% medan invest ökar 0,28%! Man kan väl säga att utvecklingen är den motsatta för global. Vid globala dippar faller fonden mer än "snittet" och vid uppgång lyfter den sällan över det.
Det jag funderar över är. Borde inte då Spiltan invest vara en tryggare fond vid ett ev kursfall?
Du grovt överanalyserar skillnaderna. När folk säger att global är säkrare så menar de att du kanske tappar 30% istället för 40%. Ingen av fonderna är en säker fond, långt ifrån. Båda fonderna korrelerar ganska friskt, med varandra och såklart med sitt jämförelseindex, vilket betyder att de rör sig likartat vid börssvängningar. Att sitta och jämföra dagskurser är helt och fullt meningslöst och dessutom rätt så skrattretande.

Att sitta och tro att AF Invest är säkrare än Global Invest bara för att den ökar oftare och kraftigare är långt från sanningen. Anledningen till detta är att Svenska marknaden kan ses som den globala marknaden på steroider. Men det gäller såklart en krasch också.

Nu har jag inte läst KIID för fonderna, men kan tänka mig att rekommenderad placeringshorisont är minst 5 år, så att jämföra över 6 månader är meningslöst. Dessutom 6 månader av mycket stark tillväxt.

Ta ett beslut och lev med det.
Citera
2017-05-12, 14:38
  #2697
Medlem
"Ta ett beslut och lev med det"! Det gjorde jag med mitt ppm val. Valde Robur öst-europafonden för 15-16 år sedan och det får jag leva med nu Genomförde det första bytet för en månad sedan.
När det gäller just ppm så visar det sig att den 1% som lyckats bäst har genomfört i snitt 5 byten per år. Jag tror inte dom suttit inaktiva och 5 ggr per år fått ett infall att byta fonder.
Tycker inte det är fel att vara "aktiv" som fondsparare och hålla koll på sina fonder och hur dom utvecklas.
Citera
2017-05-12, 14:45
  #2698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du grovt överanalyserar skillnaderna. När folk säger att global är säkrare så menar de att du kanske tappar 30% istället för 40%. Ingen av fonderna är en säker fond, långt ifrån. Båda fonderna korrelerar ganska friskt, med varandra och såklart med sitt jämförelseindex, vilket betyder att de rör sig likartat vid börssvängningar. Att sitta och jämföra dagskurser är helt och fullt meningslöst och dessutom rätt så skrattretande.

Att sitta och tro att AF Invest är säkrare än Global Invest bara för att den ökar oftare och kraftigare är långt från sanningen. Anledningen till detta är att Svenska marknaden kan ses som den globala marknaden på steroider. Men det gäller såklart en krasch också.

Nu har jag inte läst KIID för fonderna, men kan tänka mig att rekommenderad placeringshorisont är minst 5 år, så att jämföra över 6 månader är meningslöst. Dessutom 6 månader av mycket stark tillväxt.

Ta ett beslut och lev med det.

Precis, när kraschen kommer så kommer allt aktierelaterat att gå ner. Kommer inte finnas en aktiefond som är i närheten av att stå emot den endgången om vi nu pratar en nedgång på 30-50%.

Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
"Ta ett beslut och lev med det"! Det gjorde jag med mitt ppm val. Valde Robur öst-europafonden för 15-16 år sedan och det får jag leva med nu Genomförde det första bytet för en månad sedan.
När det gäller just ppm så visar det sig att den 1% som lyckats bäst har genomfört i snitt 5 byten per år. Jag tror inte dom suttit inaktiva och 5 ggr per år fått ett infall att byta fonder.
Tycker inte det är fel att vara "aktiv" som fondsparare och hålla koll på sina fonder och hur dom utvecklas.

Men du satsade väl inte alla PPM-pengar i en fond, som dessutom placerar i östeuropa? Kan dock trösta dig med att PPM bara är en liten del av hela ditt pensionssparande, så farbror staten tar hand om dig ändå när du blir gammal
Citera
2017-05-12, 14:53
  #2699
Medlem
Jo jag satsade allt i en fond! Jag och många med mig hade eller har ingen kunskap i aktier eller fond placering. Tycker ärligt talat systemet är helt galet!
Citera
2017-05-12, 14:54
  #2700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
"Ta ett beslut och lev med det"! Det gjorde jag med mitt ppm val. Valde Robur öst-europafonden för 15-16 år sedan och det får jag leva med nu Genomförde det första bytet för en månad sedan.
När det gäller just ppm så visar det sig att den 1% som lyckats bäst har genomfört i snitt 5 byten per år. Jag tror inte dom suttit inaktiva och 5 ggr per år fått ett infall att byta fonder.
Tycker inte det är fel att vara "aktiv" som fondsparare och hålla koll på sina fonder och hur dom utvecklas.
Den 1% som du pratar om har det troligtvis som yrke eller mycket starkt intresse. Troligtvis följer de mer än bara magkänsla också. Jag har fått uppfattningen av att du inte har mycket baktanke bakom valen av fonder. Att du valde en fond med extrem volalitet och investeringar i länder som har svag ekonomi och satt på den i hela 15 år förstärker den känslan.

Att hålla koll på fonderna är bra, men utan en plan över vad du faktiskt skall göra om du inte gillar vad du ser så betyder det inte så mycket. Har du en plan? Vad byter du till? Att göra bra val när marknaden går som ett spjut är enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in