Citat:
Ursprungligen postat av
jowi77
Tack för svaren ang Spiltan invest vs global. Vettiga svar pekar på säkerhet vid ett ev kraftigt kursfall. Det lustiga i detta fallet är, jag har följt de två fonderna dagligen nu i ett halvår, att vid dippar så visar det sig att invest står emot väldigt bra. Det är inte sällan som den fonden ökar i värde när den svenska börsen faller och när den går upp så ökar i stort sätt invest betydligt mer än börsindex. Senast det hände var igår. Börsen föll ca 0,45% medan invest ökar 0,28%! Man kan väl säga att utvecklingen är den motsatta för global. Vid globala dippar faller fonden mer än "snittet" och vid uppgång lyfter den sällan över det.
Det jag funderar över är. Borde inte då Spiltan invest vara en tryggare fond vid ett ev kursfall?
Du grovt överanalyserar skillnaderna. När folk säger att global är säkrare så menar de att du kanske tappar 30% istället för 40%. Ingen av fonderna är en säker fond, långt ifrån. Båda fonderna korrelerar ganska friskt, med varandra och såklart med sitt jämförelseindex, vilket betyder att de rör sig likartat vid börssvängningar. Att sitta och jämföra dagskurser är helt och fullt meningslöst och dessutom rätt så skrattretande.
Att sitta och tro att AF Invest är säkrare än Global Invest bara för att den ökar oftare och kraftigare är långt från sanningen. Anledningen till detta är att Svenska marknaden kan ses som den globala marknaden på steroider. Men det gäller såklart en krasch också.
Nu har jag inte läst KIID för fonderna, men kan tänka mig att rekommenderad placeringshorisont är minst 5 år, så att jämföra över 6 månader är meningslöst. Dessutom 6 månader av mycket stark tillväxt.
Ta ett beslut och lev med det.