2018-03-02, 11:58
Medlem
Tjena FB! Jag skulle uppskatta om någon ville slänga ett öga på min portfölj och "riskbedöma" lite då jag känner att jag kanske har varit lite hastig med mina inköp. Har cirka 50k investerat än så länge och kommer pumpa in pengar i portföljen varje månad i flera år framöver. Men har jag valt rätt fonder?

Många av mina fonder har "hög" riskbedömning vilket känns sådär då jag kanske ska använda pengarna inom cirka 5 år.

Dessa är fonderna:

Länsförsäkringar Global Indexnära

Nordea 1 Emerging stars equity bP

Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Storebrand Global Multifactor

Har lite mer av kakan i Spiltan och Storebrand Global, samt lite mindre i Schröder men annars är det ganska jämnt fördelat.

Är jag en idiot? Borde jag bara köra på en indexfond för att minimera risken?
Citera
2018-03-02, 15:09
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Tjena FB! Jag skulle uppskatta om någon ville slänga ett öga på min portfölj och "riskbedöma" lite då jag känner att jag kanske har varit lite hastig med mina inköp. Har cirka 50k investerat än så länge och kommer pumpa in pengar i portföljen varje månad i flera år framöver. Men har jag valt rätt fonder?

Många av mina fonder har "hög" riskbedömning vilket känns sådär då jag kanske ska använda pengarna inom cirka 5 år.

Dessa är fonderna:

Länsförsäkringar Global Indexnära

Nordea 1 Emerging stars equity bP

Schroder ISF Glb Em Mkt Opps A Acc USD

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Storebrand Global Multifactor

Har lite mer av kakan i Spiltan och Storebrand Global, samt lite mindre i Schröder men annars är det ganska jämnt fördelat.

Är jag en idiot? Borde jag bara köra på en indexfond för att minimera risken?

Om jag hade varit du hade jag inte investerat så om jag ska ha pengarna om 5 år. Börsen står högt och en krasch kan komma nu, eller om 3 år, vem vet, men risken är ju överhängande. Indexfonder har en hög risk också, om du vill minimera risken bör du använda dig av räntefonder och obligationsfonder. Jag hade kört nått i stil med 60% räntefonder (spiltan räntefond) och 40% index (länsförsäkringar global index) för att göra det simpelt. Hade varit surt om börsen dyker inom nått år, inte har en krockkudde och behöver pengarna . Om du hade haft en annan sparhorisont hade tipsen dock sett annorlunda ut.
Senast redigerad av Deamon113 2018-03-02 kl. 15:11.
Citera
2018-03-02, 19:18
Medlem
Såhär ser min långtidsportfölj ut efter att ha fått en uppdatering nyligen

Länsförsäkringar Global Indexnära: 20%
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1: 30%
Swedbank Robur Access Asien: 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära: 10%
SEB Sverige Indexfond: 5%
Handelsbanken Norden Ind Criteria A1: 15%
AMF Aktiefond Småbolag: 10%

Älskar att Handelsbanken startade en global indexfond med småbolag!
Citera
2018-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Om jag hade varit du hade jag inte investerat så om jag ska ha pengarna om 5 år. Börsen står högt och en krasch kan komma nu, eller om 3 år, vem vet, men risken är ju överhängande. Indexfonder har en hög risk också, om du vill minimera risken bör du använda dig av räntefonder och obligationsfonder. Jag hade kört nått i stil med 60% räntefonder (spiltan räntefond) och 40% index (länsförsäkringar global index) för att göra det simpelt. Hade varit surt om börsen dyker inom nått år, inte har en krockkudde och behöver pengarna . Om du hade haft en annan sparhorisont hade tipsen dock sett annorlunda ut.

Lite så jag börjar känna också. Tänker övergå till mer räntefonder. Då är min fråga - ska jag sälja av det jag har trots förlust och köpa räntefonder? Eller behålla men över tid köpa mer räntefonder och mindre av det jag har nu?
Citera
2018-03-03, 10:30
Medlem
Jeeepzs avatar
Månadsspar enligt följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 80%

Swedbank Robur Access Asien 20%

Sedan håller jag på att bygga en utdelningsportfölj med stabila svenska aktiebolag.

Sparhorisont: Hur länge som helst, går bara in med pengar jag har råd att förlora, obviously.

Vad sägs om detta?
Senast redigerad av Jeeepz 2018-03-03 kl. 10:33.
Citera
2018-03-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeeepz
Månadsspar enligt följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 80%

Swedbank Robur Access Asien 20%

Sedan håller jag på att bygga en utdelningsportfölj med stabila svenska aktiebolag.

Sparhorisont: Hur länge som helst, går bara in med pengar jag har råd att förlora, obviously.

Vad sägs om detta?

Perfekt kör på
Citera
2018-03-04, 09:09
Medlem
Problemet med Avanza zero är väldig tung i banker och verkstad. Tror man på dessa framöver kan man ligga i AZ.
Spiltan investmentbolag har så klart en del bank och verkstad med men mer stockpicking.
Litar ju mer på investmentbolagen kinnevik investor och industrivärlden ska ha bättre koll än än själv. Iaf sett över tid.
Avgiften är ju inte farlig.

Överlag tycker jag svenska börsen varit märkbart svag senaste tiden. Mindre utlänska köpare pga bostadsbubbla vad vet jag.
Rapporter har ju varit bra.

Själv har jag varit negativ till Usa länge vilket vilket varit fel hittils. Dock en större nedgång i usa vore på sin plats. Det tråkiga är att då lär vår oroliga börs haka på ovasett hur bolagen presterar. Iaf till en början.
Citera
2018-03-04, 14:53
Medlem
Hur hade ni lagt upp pensionssparande i fonder?
Har drygt 50k på pensionmyndigheten och har aldrig rört dom, har allting i AP7 Såfa - Statens årskullsförvaltningsalternativ som är standard.
Citera
2018-03-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Hur hade ni lagt upp pensionssparande i fonder?
Har drygt 50k på pensionmyndigheten och har aldrig rört dom, har allting i AP7 Såfa - Statens årskullsförvaltningsalternativ som är standard.

AP7 är en väldigt bra global indexfond till extremt låg avgift! Så även om du byter från Såfa till eget fondval tycker jag du ska ha med AP7 som bas (AP7 Aktiefond går att välja separat). Jag själv kör 70% AP7 Aktiefond och 30% Nordenfonder (Handelsbanken Nordiska Småbolag, SPP Aktiefond Sverige och Länsförsäkringar Fastighetsfond). Men man skulle till exempel kunna lägga till någon tillväxtmarknadsfond också, eller någon branchfond, om man vill öka risk/möjlig avkastning.
Citera
2018-03-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
AP7 är en väldigt bra global indexfond till extremt låg avgift! Så även om du byter från Såfa till eget fondval tycker jag du ska ha med AP7 som bas (AP7 Aktiefond går att välja separat). Jag själv kör 70% AP7 Aktiefond och 30% Nordenfonder (Handelsbanken Nordiska Småbolag, SPP Aktiefond Sverige och Länsförsäkringar Fastighetsfond). Men man skulle till exempel kunna lägga till någon tillväxtmarknadsfond också, eller någon branchfond, om man vill öka risk/möjlig avkastning.

Okej, tackar för svar!

581371 AP7 Aktiefond
407064 SPP Aktiefond Global

Är det bl.a. dessa du pratar om?
Citera
2018-03-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Okej, tackar för svar!

581371 AP7 Aktiefond
407064 SPP Aktiefond Global

Är det bl.a. dessa du pratar om?

Nja AP7 Aktiefond är rätt, men SPP Aktiefond Global har i stort sett samma inriktning som AP7, så det blir lite kaka på kaka. Vill du köra 100% global är det nog bäst att bara köra på AP7, för den har lägst avgift och flest bolag. "Problemet" (om man vill se det så) med AP7 är att den har övervikt på USA och stora bolag, så det kan vara en idé att lägga till någon småbolagsfond eller så. AMF Aktiefond Småbolag är en bra och billig svensk variant, annars är Handelsbankens Nordiska Småbolag också bra om du vill sprida riskerna i hela Norden. Generellt sett är mitt tips att sortera efter avgift på Pensionsmyndigheten, sen tar du den billigaste fonden i den inriktning du vill åt. Tyvärr finns inte alltid indexfonder, men ibland investerar de aktivt förvaltade fonderna i ganska många bolag, och då blir det ändå lite som index. Hur många bolag de har kan du se om du tar upp fondfaktan
Citera
2018-03-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swepiraten
Problemet med Avanza zero är väldig tung i banker och verkstad. Tror man på dessa framöver kan man ligga i AZ.
Spiltan investmentbolag har så klart en del bank och verkstad med men mer stockpicking.
Litar ju mer på investmentbolagen kinnevik investor och industrivärlden ska ha bättre koll än än själv. Iaf sett över tid.
Avgiften är ju inte farlig.

Överlag tycker jag svenska börsen varit märkbart svag senaste tiden. Mindre utlänska köpare pga bostadsbubbla vad vet jag.
Rapporter har ju varit bra.

Själv har jag varit negativ till Usa länge vilket vilket varit fel hittils. Dock en större nedgång i usa vore på sin plats. Det tråkiga är att då lär vår oroliga börs haka på ovasett hur bolagen presterar. Iaf till en början.

Tror du inte på storbankerna och verkstad framöver? Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in