Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Ja -- jag vet det, men finner ingen större anledning i att söla ned tråden med referenser till forskningsrapporter och böcker som ingen kommer att läsa ändå.
Jag kör inte Dual Momentum som jag skrev tidigare utan använder mig mer av en GTAA-liknande variant, det blir dock väldigt tungt om man ska gå in på alla detaljer i det här forumet. Därför länkarna till verktyg som PortfolioVisualizer etc; de som väl är intresserade kommer då ha fått tillräckligt för att leta sig vidare eller ställa följdfrågor. Lite mer direkt.
Däremot funderade jag på att starta en "Strategier för fonder" -tråd, men tror inte intresset är särskilt högt. De flesta frågor här rör sig trots allt lite mer mer åt nybörjarhållet.
Om folk inte förstår forskningen så kommer de inte kunna sitta kvar i strategin, så det är dumt att rekommendera sådana strategier om du inte uppmuntrar folk att också läsa forskningen.
Tycker att en sådan tråd låter intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pixm0
Tack för snabbt svar. Nej om portföljen hade gått ner 50% hade jag definitivt fått panik. Borde jag inte få det?
Min tanke var väl att sprida risken så mycket som möjligt helt enkelt. Gick från en gammal KF som jag fått från föräldrarna med bara 3 fonder. Höga avgifter säger du. Vilka fonder rekommenderar du att jag säljer respektive behåller i sådant fall? Min fördelning Aktier/Fonder ligger på ca: 10/90%.
Om du har en portfölj med mest aktie(fonde)r (och köper och håller som du bör göra) så kommer du se väldigt stora drawdowns. Aktier har högst förväntad avkastning, men de har också mest risk. Så om du inte kan hantera stora drawdowns så är en 60/40-portfölj en bra idé.
Fördelningen som sinewave rekommenderat ovan fungerar. Avanza Zero består av stora bolag som gör affärer världen runt, men om du vill diversifiera lite mer kan du t.ex. ha den följande fördelningen.
30% Länsförsäkringar Global Indexnära (avgift 0,2%).
30% Avanza Zero eller Nordnet Superfonden Sverige (0% avgift).
20% Spiltan Räntefond Sverige (0,1% avgift).
20% AMF Räntefond Lång (0,2% avgift).
Tips: Försök inte tajma marknaden. Det är väldigt frestande att ad hoc försöka tajma marknaden, men människor är väldigt dåliga på sånt. Så köp och håll index.
Citat:
We examine the timing ability of mutual fund investors using cash flow data at the individual fund level. Over 1991-2004 equity fund investor timing decisions reduce fund investor average returns by 1.56% annually. Underperformance due to poor timing is greater in load funds and funds with relatively large risk-adjusted returns. In particular, the magnitude of investor underperformance due to poor timing largely offsets the risk-adjusted alpha gains offered by good-performing funds. Investors in both actively managed funds and index funds exhibit poor investment timing. We demonstrate that our empirical results are consistent with investor return-chasing behavior.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=957728