2016-11-02, 02:10
Medlem
Jagskullejubara..s avatar
SEB "Världen" eller vad den heter
SEB Läkemedel

Har dock ingen vidare koll på dem, förutom att de på lång sikt har gått uppåt iaf
Citera
2016-11-02, 15:49
Medlem
Deamon113s avatar
Såhär blev min långtids-fondportfölj efter en tids klurande.

Alla fonder har låg avgift, förutom Didner & Gerge, men de har presterat så bra under så lång tid så det känns okej med en högre avgift på de posterna.

Skulle kunnat slopa DNB global och kört den delen i LF global istället kom jag på i efterhand men det spelar mindre roll. Har skapat månadssparande på avanza nu med denna set-upen i alla fall. Mycket Sverige, det är jag medveten om, men det känns rätt, gillar spiltan investmentbolag och didner gerge för mycket för att sänka innehavsmängden

Global: 40%
LF global indexnära 15%
DNB Global invest 15%
Spiltan investmentbolag global 10%

USA: 10%
SPP Aktiefond USA 10%

Tillväxt: 15%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 7,5%
Swedbank Robur Access Asien 7,5%

Sverge: 35%
Spiltan investmentbolag 15,0%
Didner Gerge Aktiefond 10%
Didner Gerge småbolagsfond 10%

Synpunkter?
Citera
2016-11-02, 16:08
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vad är målet med denna uppdelning? Vilken förlust är du villig att ta och vilken vinst är du villig att missa?

Jag är som sagt lite rudis på det här... så jag är osäker på både mål och medel. Jag skulle vilja sprida riskerna lite, varför jag har både USA/Europa, aktiefonder, indexnära fonder och räntefonder. Samtidigt vill jag ju se att det händer något, och lite risker är jag ändå beredd att ta. Vad är dina tankar?
Citera
2016-11-02, 18:56
Medlem
AldoRaines avatar
Vågar man gå in på börsen i nuläget tro?
Citera
2016-11-02, 22:38
Medlem
MrWeedbergs avatar
Skulle uppskatta lite konstruktiv kritik på min fondportfölj. Har en horisont på 5-15 år. Valde ”Balanserade portföljen” (3-5 år), men gjorde den mindre balanserad, bl.a. genom att ta bort en räntefond och proppa in lite annat istället.
Idag ser det ut såhär:

AMF Aktiefond Europa 9%
AMF Räntefond Lång 9%
Avanza Zero 9%
CS (Lux) Global Sequrity Equity B USD 10%
Didner & Gerge Aktiefond 9%
Fidelity Emerging Markets A-USD 10%
Handelsbanken Svenska Småbolag 10%
SEB Globalfond Lux 9%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Jag har ganska många fonder, 10 st, behövs alla?. Funderar på att rensa ut en eller två. Två globalfonder behövs kanske inte, och fyra svenska fonder känns lite overkill. CS (Lux) Global Sequrity Equity B USD är svindyr, 1,92%, så den hänger löst.

Använde Avanzas portföljgenerator, och modifierade resultatet lite. Bytte en korträntefond mot SHB Småbolag och slängde inför den här månadens transaktioner in Spiltan Globalfond Investmentbolag. Har den på 15% så att den kan "komma ikapp" övriga fonder. Dum strategi?

Vad säger ni? Ser det okej ut?
Citera
2016-11-03, 08:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Jag är som sagt lite rudis på det här... så jag är osäker på både mål och medel. Jag skulle vilja sprida riskerna lite, varför jag har både USA/Europa, aktiefonder, indexnära fonder och räntefonder. Samtidigt vill jag ju se att det händer något, och lite risker är jag ändå beredd att ta. Vad är dina tankar?

Att du skaffar dig en plan.

Många här verkar köra på strategin "Äga marknaden", de försöker ha en fond för varje större land eller kontinent. Det är en okej strategi, men bara förutsatt att det går bra på börsen och att man är bekväm med att man ligger -30-40% ett tag. Skulle du t ex vara bekväm med att det står säg -500 000 kr på ditt konto under en period?

Det är här riskbenägenhet kommer in. De flesta är helt enkelt inte bekväma med för stora nedgångar och börjar då agera på känsla när det går riktigt dåligt. Detta är det värsta man kan göra så därför är det viktigt att först fundera kring när man börjar bli obekväm och sedan justera sin strategi efter det.

Så här skulle en typisk Flashback-portfolio se ut och presterat historiskt:
https://goo.gl/aqINDF

En portfolio innehållandes Sverige, Global, Tillväxtmarknader, Europa och USA
Bläddra ned på sidan för att se grafer, klicka på "Analyze Portfolios" om inga sådana dyker upp.

Vore du okej med att under ett år stå på -45% och under en period ligga på -58%? Det skulle inte jag. Som du ser av grafen ter det sig också helt onödigt att ha så många fonder, man skulle lika väl kunna ha 100% Avanza Zero (i detta fall representerat av iShares MSCI Sweden Index Fund som också följer svenskt index).

Jag inkluderade en 60/40-portfölj i länken också. Värsta år blir då istället ca -25% istället för -45% samtidigt som vinsten går upp en bit. En simpel 60/40 med endast två fonder har alltså potential att vara bättre än de flesta fondvalen man ser i den här tråden. Lägg då till att dessa fonder i Sverige skulle utgöras av t ex Avanza Zero + Spiltan Räntefond Sverige. Total avgift på hela 0,10%, banken skulle hata dig.

Notera också att du redan har en fördel i jämförelse med de flesta. Du tog dig tid att fråga, de flesta i hela Sverige investerar istället blint på vad som verkar vara bra och hoppas sedan på det bästa. Eller än värre -- de frågar sin bank och får då fonder med höga avgifter (banken vill trots allt tjäna pengar på sina kunder).

För mer läsning kring hur man kan dela upp sina fondval se t ex:
http://www.enklainvesteringar.se/
Under "Portföljmodeller"

Om man gillar att googla kan man söka efter saker som t ex "Global taktisk tillgångsallokering", "Allvädersportfölj" och "Dual momentum portfölj".
Senast redigerad av sinewave 2016-11-03 kl. 08:51.
Citera
2016-11-03, 16:34
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:

Många här verkar köra på strategin "Äga marknaden", de försöker ha en fond för varje större land eller kontinent. Det är en okej strategi, men bara förutsatt att det går bra på börsen och att man är bekväm med att man ligger -30-40% ett tag. Skulle du t ex vara bekväm med att det står säg -500 000 kr på ditt konto under en period?

Det är här riskbenägenhet kommer in. De flesta är helt enkelt inte bekväma med för stora nedgångar och börjar då agera på känsla när det går riktigt dåligt. Detta är det värsta man kan göra så därför är det viktigt att först fundera kring när man börjar bli obekväm och sedan justera sin strategi efter det.

Bläddra ned på sidan för att se grafer, klicka på "Analyze Portfolios" om inga sådana dyker upp.

Vore du okej med att under ett år stå på -45% och under en period ligga på -58%? Det skulle inte jag. Som du ser av grafen ter det sig också helt onödigt att ha så många fonder, man skulle lika väl kunna ha 100% Avanza Zero (i detta fall representerat av iShares MSCI Sweden Index Fund som också följer svenskt index).

Jag inkluderade en 60/40-portfölj i länken också. Värsta år blir då istället ca -25% istället för -45% samtidigt som vinsten går upp en bit. En simpel 60/40 med endast två fonder har alltså potential att vara bättre än de flesta fondvalen man ser i den här tråden. Lägg då till att dessa fonder i Sverige skulle utgöras av t ex Avanza Zero + Spiltan Räntefond Sverige. Total avgift på hela 0,10%, banken skulle hata dig.

Notera också att du redan har en fördel i jämförelse med de flesta. Du tog dig tid att fråga, de flesta i hela Sverige investerar istället blint på vad som verkar vara bra och hoppas sedan på det bästa. Eller än värre -- de frågar sin bank och får då fonder med höga avgifter (banken vill trots allt tjäna pengar på sina kunder).

Under "Portföljmodeller"

Om man gillar att googla kan man söka efter saker som t ex "Global taktisk tillgångsallokering", "Allvädersportfölj" och "Dual momentum portfölj".

Tackar för ett väldigt bra inlägg och länk. Tankeväckande.
Citera
2016-11-03, 21:10
Medlem
Cadenzas avatar
Intressant som sagt sinewave. Vad tror du/ni om istället för att sprida riskerna genom en del i aktiefonder/räntefonder lägga betydande del av sparandet i CAT Bonds, främst denna då?

Måste ju vara rätt bra för riskspridningen. Helt okorrelerad med övriga marknader, och har givit bra historisk avkastning (just denna fonden är ny, men CAT Bonds i allmänhet). Kan såklart rasa rätt rejält om det blir en ny Hurricane Katrina men...

Kanske 70% aktiefond, 15% korta o långa räntor och 15% Cat bonds.

För aktiefonderna kör jag just nu:

Delphi Nordic 7,5%
Didner & Gerge Small & Microcap 7,5%
Franklin India A Acc USD 7,5%
Lannebo Småbolag 7,5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Global 30%

Dvs 30% lite tillspetsade aktiva högriskfonder med bra historik och resten billiga indexfonder. Åsikter?
Senast redigerad av Cadenza 2016-11-03 kl. 21:23.
Citera
2016-11-04, 11:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Dvs 30% lite tillspetsade aktiva högriskfonder med bra historik och resten billiga indexfonder. Åsikter?

Du har många fonder som korrelerar. Som jag sa tidigare, du kan lika väl vara 100% investerad i Avanza Zero.

Viss spetsar du till det med t ex Delphi Nordic, men den fonden har samtidigt en avgift på skyhöga 2% samtidigt som max DD (DrawDown) ligger på -42% (2008). Det känns som om du valt fonden pga att de tillämpar en strategi, men samtidigt kan du tillämpa egna strategier bara du orkar ta dig en halvtimme och läsa på någon blogg t ex http://classierhedge.blogspot.se/p/tillgan.html

Om man tycker det är väldigt krångligt att pyssla med strategier så finns det en väldigt enkel alla skulle kunna tillämpa och det är en svensk Dual Momentum. Kort går det bara ut på att man väljer 1 fond av 3 varje månad beroende på vilken som gått bäst den senaste 12-månadersperioden, här är ett praktiskt exempel på hur det kan se ut: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1H5BnnexMLAZv1owUxh-B3WhRqqVP_3MLff9EemurXL4/edit#gid=0

Ungefär så här skulle en svensk dual momentum kunna se ut och prestera under tid:
https://goo.gl/E5eX1p

...men Dual Momentum går trots allt ut på att "hoppa på tåget", dvs investera i det som går bra för tillfället så varför inte kasta på något som visat sig gå bra när det går åt skogen på börsen?
https://goo.gl/RPP1nd

...och plötsligt börjar någon typ av strategi ta form. Exemplen angivna ovan är knappast något jag själv skulle använda då jag inte gillar idén med att ligga 100% i något under något tillfälle. Men det finns inget som inte säger att man skulle kunna köra en Dual Momentum med fler tillgångsslag (i detta fall fonder som följer tillgångar av olika slag) och sedan varje månad skifta till de två eller tre som gått bäst (detta kallas "AGG"; googla dual momentum agg). Det finns inte heller något som säger att man kan använda något annat än Dual Momentum men samtidigt behålla idén om att inte ligga investerad i saker som uppenbarligen är på väg att barka åt skogen (t ex den strategi som ClassierHedge använder som jag länkar till ovan).
Citera
2016-11-04, 18:54
Medlem
Pixm0s avatar
Total nybörjare här. Har försökt sprida riskerna så gott jag kan. Fördelningen är så lik den bara går (samtliga har ungefär lika mycket investerat kapital). Hade någon kunnat komma med tips eller förslag hade jag verkligen uppskattat det. Så här ser min fondportfölj ut:

AMF Aktiefond Europa
BL-Equities Japan B
Danske Invest Global Corporate Bonds A
Didner & Gerge Aktiefond
Didner & Gerge Småbolag
FIM Euro
Holberg Likviditet
Inside Canada
Inside USA
Lannebo Europa Småbolag A
Nordnet Superfonden Danmark
Nordnet Superfonden Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Högräntefond
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden
Citera
2016-11-04, 19:52
Medlem
Citat:

Under "Portföljmodeller"

Dual momentum-strategin är baserad på akademisk forskning (som sammanfattas bra i boken Dual Momentum Investing) och det är sannolikt att den även kommer fungera framöver. De olika typerna av momentum har undersökts väldigt mycket inom den akademiska litteraturen.

https://papers.ssrn.com/sol3/results.cfm

http://faculty.chicagobooth.edu/tobias.moskowitz/research/jf_12021_tmcomments.pdf

https://www.amazon.com/Quantitative-Momentum-Practitioners-Momentum-Based-Selection/dp/111923719X

http://www.pnas.org/content/111/9/3608.full.pdf?with-ds=yes

osv.

Men det kommer finnas långa perioder när strategin inte fungerar (underpresterar index en hel del), så för att kunna följa strategin måste du förstå den. Du måste ha läst den akademiska litteraturen och du måste ha det personlighetsdraget som gör att du kan sitta kvar i strategin när den underpresterat i fem år.

Värt att poängtera att de flesta strategierna som folk använder när de investerar är ad hoc och/eller baserad på pseudovetenskap. Och de flesta vet inte skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap. Vadå robustness test?

Det bästa för 99%+ av alla investerare är att bestämma hur mycket risk man är villig att ta och därefter bestämma en passande asset mix (för de flesta betyder detta i praktiken att man måste bestämma hur mycket aktiefonder och hur mycket räntefonder man ska ha i portföljen) och bara köpa och hålla index.

För riskvilliga investerare som har en lång sparhorisont och som kan hantera att portföljen går ned mer än 50% under vissa perioder är en 100% allokering till en diversifierad aktieportfölj (genom olika aktiefonder) en bra idé, eftersom du då får den största riskpremien. För folk som vill ta mindre risk är en 60/40-portfölj en bra idé...
Senast redigerad av HoochLemon 2016-11-04 kl. 19:57.
Citera
2016-11-04, 20:25
Medlem
Svårt att ge råd om man inte vet hur mycket risk du är villig att ta. När kommer du behöva pengarna? Klarar du av att se portföljen gå ned 50% utan att få panik? ...

Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
Total nybörjare här. Har försökt sprida riskerna så gott jag kan. Fördelningen är så lik den bara går (samtliga har ungefär lika mycket investerat kapital). Hade någon kunnat komma med tips eller förslag hade jag verkligen uppskattat det. Så här ser min fondportfölj ut:

AMF Aktiefond Europa
BL-Equities Japan B
Danske Invest Global Corporate Bonds A
Didner & Gerge Aktiefond
Didner & Gerge Småbolag
FIM Euro
Holberg Likviditet
Inside Canada
Inside USA
Lannebo Europa Småbolag A
Nordnet Superfonden Danmark
Nordnet Superfonden Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Högräntefond
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden
Varför har du så många fonder? Många av fonderna har också väldigt höga avgifter. Indexfonder är att föredra. Låga avgifter är bra!
Citat:
Ursprungligen postat av HoochLemon
Aktivt förvaltade fonder kan inte slå index som grupp (enkel matematik), så efter courtageavgifter och de höga fondavgifterna så har den genomsnittliga aktivt förvaltade fonden en betydligt lägre avkastning än index. Alltså är billiga indexfonder att föredra framför aktivt förvaltade fonder.

Det räcker att ha en billig bred globalfond (t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära, avgift 0,20%) och en Sverigefond (t.ex. Nordnet Superfonden Sverige, avgift 0%) och eventuellt en tillväxtmarknadsfond eller asienfond. Aktiedelen av portföljen skulle t.ex. kunna se ut såhär: 50% Global & 50% Sverige eller 50% Global, 40% Sverige & 10% tillväxtmarknader. Det ger tillräckligt bra riskspridning (bolagen du får i Sverigefonden gör också mycket affärer utomlands).

Vilken asset mix du ska ha bestäms som sagt av hur mycket risk du är villig att ta, men för många är en 60/40-portfölj en bra idé (många klarar inte av att ha 100% aktier psykologiskt sett).

edit:

Spiltan Räntefond Sverige är en bra korträntefond och AMF Räntefond Lång och SPP Obligationsfond är bra långa räntefonder.
Senast redigerad av HoochLemon 2016-11-04 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in