Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Vad bra att jag kunde hjälpa.
Jo, det sägs vara riskabelt. Allt är dock riskabelt, men oftast mindre riskabelt och mer riskabelt under vissa tidpunkter. Mina beslut baserade sig på att jag anser att den svenska kronan är betydligt mer skakig än den amerikanska, jag skulle hellre sitta på USD om det krisar än på SEK om man säger så. Vi har dessutom haft otaliga perioder nu där SEK/USD pendlat mellan ~8,2 till ~8,7. Att det är troligare att USD blir dyrare är för att vi i Sverige är beroende av export vilket gör att en billig svensk krona (dvs en dyrare USD för oss lekmän) ligger i landets intresse. Därför finns det ett intresse att hålla USD-priset högre än lägre vilket gör att alla nedgångar i USD väldigt ofta möts av en försvagad svensk krona för att kontra något sådant.
Du verkar ju ha koll på läget!

Kan man kanske få lite input?
Har 200 000 - 300 000 att röra mig med. Är inte alls erfaren av handel, utan har haft pengarna i den beryktade madrassen. De gör dock ingen nytta där längre så jag vill engagera mig i något som förhoppningsvis kan ge lite mer än 0,00% i avkastning..
Provade Avanzas portföljgenerator med inställningen "Balanserade portföljen" för att få någon ingång. Gillar dock inte att den rekommenderar 20% och 20% i korta resp. långa räntefonder (2+2 fonder) nu när räntan är historiskt låg. Vad jag förstår så är det en ren förlust att lägga i obligationer i tider då räntan är låg?
Stuvade om lite grann i rekommendationerna för att få ned förvaltningsavgiften, och valde efter rating, antal ägare (många ägare tyder ju antingen på att de är pålitliga, eller skickliga på att lura till sig blåögda investerare likt undertecknad?), samt avkastning.
Detta är listan:
Global 30 %
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index
Tillväxt 10 %
Fidelity Emerging Markets A-USD
Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema
Sverige 20 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Didner & Gerge Aktiefond
Långa räntor 20 %
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Korta räntor 20 %
Öhman Penningmarknadsfond
Swedbank Robur Penningmarknadsfond
Det här med att handla i utländsk valuta känns inte heller helt lätt, har ingen aning om vad för slags regler som gäller beskattning och liknande. Dessutom står dollarn högt, det betyder väl att jag får betala mer för fonder som handlas i USD?