Jag tycker det är oerhört naivt att lägga ansvaret att rädda världen på den enskilda individen. Hela världen är uppbyggd på att tjäna pengar, ja förutom i privatekonomin då där förväntas man handla med hjärtat.
Vad fan ska vi ens med globalism till då om folk ändå av sin oerhörda godhet ändå bara ska köpa mat och grejer producerat i närmaste Bullerbyn.
Jag tror inte att man kan rädda världen utan att inskränka den enskilda individens rätt att konsumera och det kan man aldrig göra i en demokrati där man måste suga av medelklassen för att bli omvald. Därför går mitt tips till att Kina kommer gå före till slut och rädda världen (om nån nu gör det alls) dom har dom totalitära verktygen att genomföra beslut som verkligen förändrar.
Men om man nu ändå skall lägga allt ansvar på den enskilda individen så är det helt fel approach att försöka vädja till människans empatiska sida när man ändå alltid är sig själv närmast. Jag köper ekologiskt för att det är bättre för MIG, JAG mår bättre av det. Jag skiter i djuren, det stora brottet begicks när dom togs från naturen in i en industri, hur dom har det den lilla tiden dom är vid liv väger inte tyngre än ekonomin, men mitt eget välbefinnande gör det.