2014-01-15, 20:59
Medlem
iheartcores avatar
Håller med dig. Jag köper enbart kött som kommer ifrån Sverige. Försöker köpa allt så närproducerat som möjligt, det kanske blir någon krona dyrare, men det är bättre kvalité och jag vet jag får i mig för något. Anledningen till att det är dyrare att köpa lokalproducerat (sjukt) är för att folk fortfarande köper massproducerad mat, där både miljö och djur kommer till oerhörd skada. Men visst, känner man för att spara småkronor och endast tänka på sig själv, får man väl göra det.
Citera
2014-01-15, 21:02
Medlem
Myggan.ses avatar
1. Människan är varken "köttätare" eller "växtätare", människan är allätare.

2. Huruvida köttätande har påverkat människan evolution av intelligens, har föga betydelse för hur det påverkar en enskild individ.
Citera
2014-01-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Våra hörntänder? Det är rena rama new age sidorna som alla idiotiska vegetarianer etc hänvisar till när det kommer till att ifrågasätta vad människan har ätit eller inte.

Det är fortfarande så att det är en lätt hysterisk stämning när det kommer till köttätande. Skit ni att äta kött men låt de som vill fortsätta med det göra det i lugn och ro. Ojojoj, det är lika hysteriskt och faktablint som att diskutera med religiösa.

Spelar det någon roll för övrigt? Folk kommer inte sluta äta kött hur skitnödiga ni än blir. Gå nu och knapra på en morot och sticka en ny palestinascarf eller något.
Jag är en storkonsument när det kommer till kött, men jag finner det intressant att titta på hur mycket vårat tarmsystem m.m. skiljer sig från köttätare, och hur lika vi är växtätare. Det är inte något new age-trams, det är ren biologi om hur våra system i kroppen fungerar.

Hur kommer det sig att vi inte kan förtära rått kött om vi är köttätare från grunden?

Vilka faktafel menar du?
Citera
2014-01-15, 21:09
Medlem
Neroxxs avatar
Jag tror inte folk tänker i de banorna att djuren far illa.
För tänker man på djurens bäste borde man väl inte äta djur alls.
Man föder upp djuren för att göra mat av dem, de är inte vackert hur man än gör.
Lite hyckleri från personer ibland.

Jag äter kött, tänker inte så mycket på priset när jag handlar utan mer på VAD det är.
Satsar på Svenskt kött, detta för att stödja den Svenska marknaden.
Butiksslaktat och butiksmalet brukar jag föredra, ibland blir det ju att man måste välja utländsk pga vissa andledningar.
När det kommer till lamm och speciella delar så kan det ibland inte finnas några alternativ.
Citera
2014-01-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Ööh nä du låter som en dryg vegetarian som ska ge fan i vad jag äter. Respekt för djur enligt en vegetarian? varför skulle jag bry mig! Vilken respekt visar du växter när du äter dom va!? Dessutom fiser vegetarianer mer än köttätare så ni bidrar till den globala uppvärmningen, tänk på det du din jädra vegetarian!

Jag skulle verkligen vilja ha en interlektuell diskussion med en sån här person någon gång, om allt mellan himmel och jord. Riktigt borra in i dennes hjärna. Har han/hon en intelligent tanke någonsin, är personen under 14 eller enbart ett troll..?
Skulle vara intressant.

OnT
Jag har varit vegetarian en gång i tiden men gick tyvärr tillbaka över till blint köttätatande pga av lathet etc. Nu för tiden har jag gått över till att så ofta som möjligt försöka få tag på ansvarsfullt och ekologiskt producerat kött.
Även om jag fortfarande kan känna en hel del moraliska tveksamheter inför kött och rätten vi tar oss att kontrollera andra varelsers liv som vi gör så har jag på något sätt kommit till ett accepterande av att det på de flesta eller åtminstone på många platser på jorden är försvarbart och naturligt att kött är en del av ens diet. Därmed inte sagt att den industriella skala vi har på det hela på något sätt egentligen skulle vara okej.

Ett framtidsmål är dock att leva så självförsörjande som möjligt, då inklusive en kärleksfull och småskalig köttproduktion.
Citera
2014-01-15, 21:38
Medlem
Att vara vegetarian är så sjukt idiotiskt. Alla de vegetarianer jag har mött ser fan helt sjuka och undernärda ut, fan ät mat så ni får i er lite näring.
Citera
2014-01-15, 22:21
Medlem
äre inte så att vi öter 10 ggn mer kött än vad vi behöver idag? fan vad onödigt
Citera
2014-01-15, 23:31
Medlem
I'm not a vegetarian because I love animals. I'm a vegetarian because I hate plants.

Citera
2014-01-15, 23:47
Medlem
Joliet-Jakes avatar
DEt är för billigt att importera kött med dålig standar från andra länder, borde satsa på att lagstifta om höjda skatter på dessa. Vi har rätt schysst djurhållning i sverige ändå om man jämför...
Citera
2014-01-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.

Jag köpte billigt kött av en jägare för några veckor sedan. Rådjur som levt fritt i naturen hela sitt liv. Detta gör alltså mig till en dålig människa?
Citera
2014-01-16, 10:57
Medlem
Marimus avatar
Jag tycker att man borde driva en kampanj där man genom en annan slags skyltning redogör för att djuren har sämre kvalitét på billiga köttvaror istället för att lite smått enbart skylta med närproducerade och ekologiska produkter.

Eller på något sätt informerar konsumenten om den sämre kvalitén, typ, kan innehålla spår av tvivelaktig etik och ämnen som kan vara skadligt för konsumenten.

Det är ju som en straffskatt som företag får betala för att de förstör miljön exempelvis.

Kanske tillochmed något så simpelt som; produkten kan inte spåras och kan därför inte garanteras hålla svensk "standard" eller lagstiftning.

Svensk standard är dock inte så bra den heller, vi har bra djurhållning i teorin, men i praktiken är den precis lika usel som resten av EU.

Hur ska man kunna konkurrera med bättre kvalitét till ett högre pris annars? Om folk bara vill ha billigare produkter så kan kvalitéten bara gå en väg.
Senast redigerad av Marimu 2014-01-16 kl. 11:01.
Citera
2014-01-16, 11:00
Medlem
Zeunerts avatar
Vi gör valet för att det är ekonomiskt fördelaktigt, det irländska köttet håller en bra kvalite för vad man får betala och följer de höga krav som ställs och med full dokumentering, vilken gård djuret kommer ifrån osv.

Det är får jag säga ett lyxproblem som TS framför för utan storbruk så vore kött dyrt och vi behöver även kött på bordet.
Djuren lider till del ja men kossan är inte direkt världens klippskaste varelse och mycket ont det tillfogar de också varandra, det krävs ibland en karskhet för att hålla dem i ordning ett par tre djur kan man väl gosa med som med husdjur men en besättning den kräver en auktoritär ledare och tro inte att vi skiljer oss i handhavande mot övriga länder.

Vi har ju även storbruk på spannmål o grönsaker och återigen är det så att utan detta så vore priserna över vad gemene man skulle mäkta med och tillgången den vore sporadisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in