2014-01-16, 11:05
Medlem
Katzyns avatar
Här vore det verkligen bra med mer information.

Jag tror väldigt många inte vet hur man får tag på bra kött eller vilka skillnaderna är för djuren beroende på land och "tillverkare" etc. Det är ju inte alltid så att dyrt kött per definition betyder att djuret haft det bra (däremot om det är riktigt billigt kan man vara ganska säker på att djuret haft det dåligt, iaf butiksköpt.).

När folk känner sig osäkra och tänker att djuret kan haft det lika dåligt även om de betalar mer så orkar de väl inte engagera sig eller tänka mer på det där utan köper det som ser billigt och bra ut.

Här hade mer äkta, kontrollerad, kunskap spriden i samhället kunna göra stor nytta.
Citera
2014-01-16, 13:25
Medlem
Jag tycker det är oerhört naivt att lägga ansvaret att rädda världen på den enskilda individen. Hela världen är uppbyggd på att tjäna pengar, ja förutom i privatekonomin då där förväntas man handla med hjärtat.

Vad fan ska vi ens med globalism till då om folk ändå av sin oerhörda godhet ändå bara ska köpa mat och grejer producerat i närmaste Bullerbyn.

Jag tror inte att man kan rädda världen utan att inskränka den enskilda individens rätt att konsumera och det kan man aldrig göra i en demokrati där man måste suga av medelklassen för att bli omvald. Därför går mitt tips till att Kina kommer gå före till slut och rädda världen (om nån nu gör det alls) dom har dom totalitära verktygen att genomföra beslut som verkligen förändrar.

Men om man nu ändå skall lägga allt ansvar på den enskilda individen så är det helt fel approach att försöka vädja till människans empatiska sida när man ändå alltid är sig själv närmast. Jag köper ekologiskt för att det är bättre för MIG, JAG mår bättre av det. Jag skiter i djuren, det stora brottet begicks när dom togs från naturen in i en industri, hur dom har det den lilla tiden dom är vid liv väger inte tyngre än ekonomin, men mitt eget välbefinnande gör det.
Citera
2014-01-16, 14:29
Medlem
Det är väl inte helt sant att djuren behandlas sämre i irland och därav billigare pris. Dålig skötsel av djur sker även i Sverige, men det högre priset kommer av andra orsaker. Jag köper inte billligt kött från andra länder, men inte för att jag respekt för djuren, utan för jag har respekt för dem som har djuren. Att köpa svenskt kött gynnar bönderna på köttgårdarna och man får inte glömma att det faktist är dem som gör att vi kan få de bästa råvarorna
Citera
2014-01-16, 17:36
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challie
Oj vad du var påläst! Alltid lika kul och höra påståenden av människor utan insikt. Har det slagit dig någon gång att alla inte delar lika stor kärlek till sitt ego som du själv? Självklart har alla ett ego, vissa väljer bara att inte agera efter sitt ego. Det betyder inte att man måste vara vegetarian för det. Man kan faktiskt må bra av att behandla andra bra, tro det eller ej!

Du fattade inte. Fortsätter slå ifrån dig bara. Jag har kommit till insikten att JAG är ett svin. Ditt ego hindrar DIG från den insikten. även DU är ett svin, fast utan att kännas vid det.

Mvh
Citera
2014-01-16, 17:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag tror inte folk tänker i de banorna att djuren far illa.
För tänker man på djurens bäste borde man väl inte äta djur alls.
Man föder upp djuren för att göra mat av dem, de är inte vackert hur man än gör.
Lite hyckleri från personer ibland.
Jag skulle möjligtvis kunna köpa det här resonemanget från en vegeterian, men knappast från en som äter kött.

"Ok, jag bidrar till 100% mer djurplågeri än vad du gör, men jag är i alla fall ingen hycklare."

Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Jag köpte billigt kött av en jägare för några veckor sedan. Rådjur som levt fritt i naturen hela sitt liv. Detta gör alltså mig till en dålig människa?
Nej. Möjligtvis kan man väl säga att din bokstavliga tolkning av trådstarten gör dig lite ointelligent.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-01-16 kl. 17:59.
Citera
2014-01-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag skulle möjligtvis kunna köpa det här resonemanget från en vegeterian, men knappast från en som äter kött.

"Ok, jag bidrar till 100% mer djurplågeri än vad du gör, men jag är i alla fall ingen hycklare."

Nej. Möjligtvis kan man väl säga att din bokstavliga tolkning av trådstarten gör dig lite ointelligent.

Ja, eller så är det du som är en aning ointelligent som inte kan förstå ironi när du ser den. Om du är cp-skadad ber jag om ursäkt, då detta är vanligt för cp-skadade att inte förstå. Ha det gott cp barn.
Citera
2014-01-16, 18:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Ja, eller så är det du som är en aning ointelligent som inte kan förstå ironi när du ser den. Om du är cp-skadad ber jag om ursäkt, då detta är vanligt för cp-skadade att inte förstå. Ha det gott cp barn.
Ironi, den vanliga ursäkten när man skrivit något dumt.

Om vi nu antar att du faktiskt var ironisk, vad var det då du egentligen ville få fram? Jag kan nämligen se en poäng med ditt inlägg om du inte var ironisk, men inte om du nu var det.

Vidare antar jag att du är ironisk när du säger att det är vanligt cp-skadade inte förstår.
Citera
2014-01-16, 21:15
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Du fattade inte. Fortsätter slå ifrån dig bara. Jag har kommit till insikten att JAG är ett svin. Ditt ego hindrar DIG från den insikten. även DU är ett svin, fast utan att kännas vid det.

Mvh
Jag "slår inte ifrån mig" medvetet. Jag gör vad jag tycker är rätt och kan, självklart kan man ALLTID göra mer men det betyder inte att man inte ska nöja sig med det man vill göra. Det gör mig inte till ett svin, men jag förstår din poäng. Du kan vara ett svin om du ser dig så och jag ger fan i vad du gör för livsval. Men jag gör vad jag vill precis som ALLA ska göra. Du får gärna upplysa mig mer om mitt ego.
Citera
2014-01-17, 01:57
Medlem
TitanDukes avatar
köper alltid närodlat för det är mycket godare , anat kött smakar pellets .
så stöder man svenska bönder .
Citera
2014-01-18, 00:45
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Det jag menar är att det är väl inte direkt snällt mot djuren att äta dem?
Många har annars sånt sätt gentemot djur som gör att det kan kallas hyckleri.

Nu är inte jag för att man ska tex misshandla djuren, men bryr mig inte direkt om att man slaktar djur.
Senast redigerad av Neroxx 2014-01-18 kl. 01:11.
Citera
2014-01-18, 12:15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det jag menar är att det är väl inte direkt snällt mot djuren att äta dem?
Många har annars sånt sätt gentemot djur som gör att det kan kallas hyckleri.

Nu är inte jag för att man ska tex misshandla djuren, men bryr mig inte direkt om att man slaktar djur.
Jo, jag förstår vad du menar, men jag tycker fortfarande hycklarjakten är intressant.

Hur du än ser på saken så bidrar ju någon som köper kött från djur som haft det bra mycket mindre till djurplågeri än någon som köper kött från djur som haft det dåligt. Du verkar vilja få det till en dålig sak.
Citera
2014-01-18, 13:14
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jo, jag förstår vad du menar, men jag tycker fortfarande hycklarjakten är intressant.

Hur du än ser på saken så bidrar ju någon som köper kött från djur som haft det bra mycket mindre till djurplågeri än någon som köper kött från djur som haft det dåligt. Du verkar vilja få det till en dålig sak.

Du har rätt, allt beror väl på hur man ser det antar jag.
Jag vill inte få det till en dålig sak, utan mer se realistiskt på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in