Skulle vilja säga att den människa som verkligen respekterar djur är den som tar sitt eget liv efter insikten att han/hon förstört/förstör miljö och natur under hela sitt liv. Du och dina veg-polare kan ju fortsätta med era halvmessyrer och känna er som goda människor. Ni gör ingen skillnad annat än för ert eget ego. Respekt för djur och natur ligger INTE I den moderna människans kultur. Vi är ego-styrda parasiter allihop. Krävs lite självinsikt för att Förstå men det ser nog egot till att lägga krokben för. Egot har den moderna kulturen sett till att få i full fokus. Fint.
Mvh
Oj vad du var påläst! Alltid lika kul och höra påståenden av människor utan insikt. Har det slagit dig någon gång att alla inte delar lika stor kärlek till sitt ego som du själv? Självklart har alla ett ego, vissa väljer bara att inte agera efter sitt ego. Det betyder inte att man måste vara vegetarian för det. Man kan faktiskt må bra av att behandla andra bra, tro det eller ej!
Because I consider my economy to be more important than a cow that I will never be in contact with, except for when I'm eating it. I'm selfish that way. I would actually rather save my own life than save a hundred cows.
And honestly, I would probably save your life rather than a hundred cows as well. I guess I just don't think bovine life is that valuable. Don't get me wrong, if I saw a cow suffering, and I thought I could help it, you bet I would. But in your scenario, I still rather save money than save cows.
Luckily we have a lot of people telling me that I'm a horrible person because of this.
Folk slutar inte slakta djur bara för att du slutar köpa kött, Om du inte köper den kommer någon annan bara det.
Eller så slängs skiten bort om de inte blir sålt till någon kattmat fabrik, eller kinesisk importfirma. Det minsta man kan göra för djuret som blev offrat är att äta upp det, istället för att någon slänger bort kvarlevorna
Det är först och främst upp till regeringarna i de länder köttet produceras att stifta lagar som motverkar djurplågeri, därefter grossisterna som importerar kött som inte håller måttet därefter butikerna som köper in det om du frågar mig.
Varför främja köttproduktion som är förkastlig? Det är väl något butikerna verkligen skulle kunna råda bot på, om de nu brydde sig. Det kommer alltid finnas folk som bara tittar på priset. Jag tycker att jag ska kunna köpa vad fan som helst i en svensk butik utan att behöva få dåligt samvete.
Jag ratar dock utländskt kött och väljer gärna ekologiskt. Jagar även så största delen jag äter är vilt. Men jag lägger ingen skuld på övriga konsumenter.
Och ni vegetarianer får väl göra vad ni vill, men sluta gnäll på köttätare som om det vore onaturligt med en varierad kost haha.
Tråkigt att du inte har någon respekt för de låginkomsttagare som knappt har något val. Jag köper extremt lite kött och en minskad köttkonsumtion gör ju också sitt. Tyvärr har jag inte råd att köpa ekologiskt griskött och what not, då jag redan går minus varje månad.
Till skillnad från många i tråden ovan så bryr jag mig om djurens liv. Jag har inget emot att djur används i mat, däremot har jag något emot att djur lever under dåliga förhållanden. Inte ens svenska grisar har det så himla toppen alltid, utan vill man äta kött där djuren levt bra under tiden de levt, så får man nästan hitta en "egen" bondgård som man besökt flera gånger och sedan bara köpa från den..
Så. I stället för att klanka på låginkomsttagare och bunta ihop dessa med människor som faktiskt inte bryr sig alls om hur djuren har det, så klanka på samhället som TILLÅTER detta. Varför tillåts vi importera kött till Sverige, och sälja det, och köpa det, när det producerats på ett sätt som våra djurskyddslagar kanske inte hade tillåtit? (OBS: jag är ingen idiot, jag vet svaret på min egen fråga. Jag menar bara att svaret inte borde vara självklart.)
Detsamma gäller miljöproblem när någon nisse säger att det är individen som ska tänka på att ha bilar som inte drar så mycket bränsle, köpa närproducerat och allt möjligt. Men vilka är det som har råd med det? Fattiga har kanske inte ens bil, utan åker kollektivt och är redan där snällare mot miljön, och har de bil så har de inte den nyaste mest miljövänliga bilen - men det är väl inte deras fel? Och vilka är det som sedan, efter att ha levt så himla miljövänligt i ett år, åker på en utlandssemester till New york, eller köper en sommarstuga som kräver värme, och därmed förorenar en massa ändä? Medelklassen. Men så sitter medelklassen ändå och skyller på arbetarklassen med sitt "det är indiviiiiiiden som ska ordna det". Nä. Det är samhället. Och individen ska hjälpa till bäst den kan - efter förutsättningar.
TLDR: jag blir väldigt provocerad av att du lägger ett individperspektiv på det. Klanka inte på di fattiga, klanka på de som faktiskt har makt att göra något åt saken.
Med all respekt för att du inte har råd att köpa ekologiskt kött för jämnan och att jag förstår att du inte orkar ge upp hela din köttkonsumtion så vill jag ändå påpeka att det är rent trams att säga att du inte har något val. Du har valet att äta vegetariskt. Nu väljer du aktivt att inte göra det. Fine, men stå för det då.
(Jag utgår nu från att du inte tillhör den lilla minoritet som inte kan ta upp icke-animaliska proteiner)
I övrigt håller jag med dig till stor del, men tänk på att väldigt många förändringar i samhället kommer från att det är individer som ändrar sig och ställer krav.
Det är först och främst upp till regeringarna i de länder köttet produceras att stifta lagar som motverkar djurplågeri, därefter grossisterna som importerar kött som inte håller måttet därefter butikerna som köper in det om du frågar mig.
Varför främja köttproduktion som är förkastlig? Det är väl något butikerna verkligen skulle kunna råda bot på, om de nu brydde sig. Det kommer alltid finnas folk som bara tittar på priset. Jag tycker att jag ska kunna köpa vad fan som helst i en svensk butik utan att behöva få dåligt samvete.
Jag ratar dock utländskt kött och väljer gärna ekologiskt. Jagar även så största delen jag äter är vilt. Men jag lägger ingen skuld på övriga konsumenter.
Och ni vegetarianer får väl göra vad ni vill, men sluta gnäll på köttätare som om det vore onaturligt med en varierad kost haha.
VI vegetarianer delar inte heller samma åsikter för att vi har en gemensam kost
ÖÖh vegetarianerna kan ju gå samman i det här landet och betala för extra priset svenskt kött har så kan fölk köpa svenskt kött istället för utländskt!
Försöker du provocera eller är du så dum som du framstår?
Nja. Tyvärr är det ju så att många butiker skulle gå i konkurs om de försökte sig på sådant, eftersom det alltid skulle finnas en mindre nogräknad butik som köper in det billiga köttet. Som kollektiv har vi konsumenter väldigt stor makt.