Citat:
Ursprungligen postat av
llars67
Underlivs herpes WOW på min tid när jag var 25 år så var man tvungen att meddela detta till smittskyddsläkaren detta var en obotlig sjukdom runt slidan och anus man kunde även få problem i ansikten speciellt runt läpparna.
Sade någon till mig 2010 att jag har herpes så var det lika med HEJ DÅ!
Har något hänt? Finns botemedel?
Nej, inget botemedel finns... Sedan börjar det bli mer och mer vanligt med HSV-1 genital... Alltså att folk går runt och oralsexar som smittar... Så blev jag smittad, tyvärr... Hur roligt är det med att bli avsugen med kondom? Eller slickad med slicklapp... Finns väldigt många som tror att det inte smittar (Inklusive mig då), men det gör det.
Folk tror att man kommer lindrigt undan, men det räcker bara att du har munsår så är detta oftast herpes typ 1 oral...
Tänk själv att det är 67% som har herpes typ 1... Så med andra ord om du ligger och pussa med vi säger 5 personer (bara för att vara snäll) så kommer sannolikheten vara att 3 personer ha just HSV-1... Nu är det statistik från WHO uppdaterad datum 5 April 2023... Lär vara högre siffra då folk knullar runt ganska frekvent. Men HSV-1 föredrar att vara i munnen, ger fler frekventa utslag än om det är vid könsorganet... Jag har inte fått något utbrott sedan jag blev smittad och det är över 1 år nu. Smittan är inte farlig, dock är det människor som baktalar detta... Men om du någon gång fått munsår så har du herpes, period, ska vi då säga att 67% av människor är smutsiga? För om man endå är igång så ska alla få känna på det.
HSV-2 är mer brutal, men det är som sagt samma virus fast en annan variant... Finns fler varianter... Men HSV-1,2 får man om man snuskar sig lite... Många pussar ju på sina barn också utan att det är sexuellt, men inte förstår... Så mer skolgång och information, tack ! Så att imbeciller börjar att förstå då det finns värre saker i livet än att projicera en känsla som inte eller bör vara befogad.
Edit: Sedan har människor absolut inga antikroppar för herpes... Vill bara tillägga detta, dem som säger detta är imbeciller. Det ligger säkert latent i kroppen, men kan utlösas och stress är en grogrund för utslag.
För att du ska veta om du har det måste du ha utbrott, för vården kommer inte ta blodprov för att sedan bara se om du har herpes 1 eller 2... Sedan kan du ha det på flera kroppsdelar, så ett blodprov räcker inte för att se om du har det på dina fingertoppar, munnen, analen, könet, ögonen... Man svabbar på blåsorna när utslag kommer i samband med blodprov för att predicera vart på kroppen man har det. Att du bara testar dig på könsmottagningen genom pissprov samt blodprov utesluter inte att du inte har herpes... Du får fråga, men det är ytterst sällan att de lägger resurser på en smitta som inte finns med i smittskyddslagen, då hade väl siffran stigit rejält samt kostat samhället en massor... Vården prioriterar och herpes är inget som vården prioriterar, säg mig inte varför, men det är ingen smitta som dödar eller skadar din hälsa på det sättet.