Citat:
Ursprungligen postat av
saraeriksson12345
Hej!
Har nyss gått ur en relation där jag fick underlivsherpes, vilket självklart känns jobbigt. Dock får man det ju endast ca 1 gång per år så det går ju verkligen att leva med. Medeciner har jag också som jag tar vid utbrott. Men då är min fråga hur ska jag berätta detta för en framtida partner? Jag är så rädd för att skrämma bort den. Finns det någon där ute som gjort det och kan dela med sig av kloka råd? Blir killar avskräckta? Tänker självklart inte berätta det direkt utan när jag känner mig mer trygg med honom.
Tacksam för svar! Vill inte gå omkring och oroa mig

Jag är en kille och ja, jag skulle bli avskräckt.
Du har utbrott en gång om året, men det behöver inte vara det samma för mig, jag kan lika gärna drabbas hårdare;
" Underlivsherpes är speciellt på så vis att de flesta får lindriga eller inga symtom alls, och därför inte vet om att de har sjukdomen. Andra får svåra problem. " - saxat från vårdguiden.
Jag förstår att det kommer bli jobbigt att berätta för eventuella framtida partners, men det gäller att åtminstonde berätta innan ni har sex, för kommer det fram i efterhand, så blir det ju givetvis katastrofala konsekvenser, du kan t.o.m bli anmäld.
Och kom ihåg, kondom skyddar inte alltid 100%.
Men, jag tror säkert att du kommer hitta någon som älskar dig tillräckligt mycket för att bortse från det här.
Och fick du det att funka med ditt ex, lär du få det att funka med någon ny.