2014-01-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saraeriksson12345
Självklart man skyddar sig innan man berättar det, men jag tror också egentligen att älskar man någon så kan man lösa det. Kondom skyddar ju. Och det är ingen farlig sjukdom, smittar väldigt sällan. Ni är alldeles för hårda mot mig tycker jag, jag bad om PEPP inte om "Tyvärr du får leva ensam hela livet" för där har ni faktiskt fel

Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Hade inte haft sex eller blivit ihop med någon med herpes.

Okej, men då kanske du missar någon du skulle trivits med jättebra, var fjärde tjej du träffar har förmodligen viruset då 1/4 av hela Sveriges befolkning har det
Citera
2014-01-11, 18:59
Medlem
Trollishs avatar
Det smittar väl bara när det är ett utbrott?
Isåfall ser jag inga problem med det, bara inte ha sex när utbrotten kommer.
Citera
2014-01-11, 19:53
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Okej, men då kanske du missar någon du skulle trivits med jättebra, var fjärde tjej du träffar har förmodligen viruset då 1/4 av hela Sveriges befolkning har det

Alla har rätt till sin egna åsikt förstår du. Jag själv skulle aldrig ha samlag med en tjej som har herpes. Inte i den perioden när det är som värst i alla fall.
Citera
2014-01-11, 19:56
Medlem
Worfs avatar
Citat:
Thank you, that's what I thought as well. But did your girlfriend take it OK?

My girlfriend was totally okay with it considering she already knew about the virus and how many actually have it. The statistics for not having was almost against her anyways, i still don't kiss her etc when there is an outbreak but i've only had 3 outbreaks in my entire life and they pass relatively quickly.
Citera
2014-01-11, 20:08
Medlem
Citat:
Hej!
Har nyss gått ur en relation där jag fick underlivsherpes, vilket självklart känns jobbigt. Dock får man det ju endast ca 1 gång per år så det går ju verkligen att leva med. Medeciner har jag också som jag tar vid utbrott. Men då är min fråga hur ska jag berätta detta för en framtida partner? Jag är så rädd för att skrämma bort den. Finns det någon där ute som gjort det och kan dela med sig av kloka råd? Blir killar avskräckta? Tänker självklart inte berätta det direkt utan när jag känner mig mer trygg med honom.

Tacksam för svar! Vill inte gå omkring och oroa mig

Jag är en kille och ja, jag skulle bli avskräckt.
Du har utbrott en gång om året, men det behöver inte vara det samma för mig, jag kan lika gärna drabbas hårdare;

" Underlivsherpes är speciellt på så vis att de flesta får lindriga eller inga symtom alls, och därför inte vet om att de har sjukdomen. Andra får svåra problem. " - saxat från vårdguiden.

Jag förstår att det kommer bli jobbigt att berätta för eventuella framtida partners, men det gäller att åtminstonde berätta innan ni har sex, för kommer det fram i efterhand, så blir det ju givetvis katastrofala konsekvenser, du kan t.o.m bli anmäld.
Och kom ihåg, kondom skyddar inte alltid 100%.

Men, jag tror säkert att du kommer hitta någon som älskar dig tillräckligt mycket för att bortse från det här.
Och fick du det att funka med ditt ex, lär du få det att funka med någon ny.
Citera
2014-01-11, 21:04
Medlem
Ni får naturligtvis tycka vad ni vill men bjussar på ett par bilder i alla fall
inför fortsatta diskussioner.

http://news.softpedia.com/newsImage/Herpes-Viruses-Reject-Bacterial-Infections-2.jpg/

http://www.doctorshangout.com/photo/primary-genital-herpes

Ingen gryta jag skulle vilja doppa någon kroppsdel i

Och slickar man sådan pisstofz blir man väl så här

http://nanda-nurse-diary.blogspot.se/2012/12/nanda-herpes-simplex-nursing-diagnosis.html

inte särskilt lockade och dessa svullnader kommer inte att anses vara attraktiva
Kissing Lips
Citera
2014-01-11, 21:59
Medlem
Hej!
Det väldigt individuellt hur ofta man får utslag. Det finns alltid en smittrisk vid sex, även om du inte har utslag eller om du använder kondom. Risken är dock störst att smitta någon vid direkta utslag.

Det är ingen smittskyddslag för herpes, du kan alltså inte bli anmäld om du skulle råka smitta någon. Skulle dock inte rekommendera att ha sex med någon utan att ha sagt det först, det kommer troligtvis bara bli soppa när du väl berättat det. Hur tror du partnern skulle reagera om du undanhållit en sådan sak då ni dessutom haft sex?

Då jag berättade för min nuvarande partner hade vi bara träffats ett fåtal gånger. Han hade ingen större insikt om herpes mer än att det är en könssjukdom, vilket gjorde att han freakade ut. Jag berättade vad herpes är, riskerna och lät det sjunka in för honom. Efter det så tyckte han inte att det var någon big deal. Vilket det inte är.

Mitt tips är att vara påläst för att kunna ge bra information till din partner. Skulle din partner neka dig pga detta tycker jag det är löjligt och du klarar dig bättre utan. Herpes är inget man ska behöva skämmas över, då det är så pass vanligt och vem som helst kan ha det.
Senast redigerad av Strawfoot 2014-01-11 kl. 22:57.
Citera
2014-01-11, 23:49
Medlem
SLYNA28s avatar
Tror att om personen du träffar verkligen tycker om dig och kan se en framtid med dig kommer han säkert inte bry sig.
Citera
2014-01-11, 23:53
Medlem
billinge1992s avatar
Har inte själv behövt göra valet men vad jag förstått så smittar det väl nästan endast när det är "aktivt". Vet att min far berättade att tre av hans långvariga flickvänner har haft herpes och han har fortfarande inte fått det, använde endast kondom när det var aktivt. Så av vad jag hört om detta hade jag inte haft några större problem ifall tjejen hade herpes, men sen kanske jag är ovanlig för det
Citera
2014-01-11, 23:54
Medlem
BjeerNs avatar
Ja, herpes är en big deal.
Citera
2014-01-12, 01:46
Medlem
Alltså, nej. Herpes är ingen big deal. Det är inget mer än en hudåkomma som blommar upp lite då och då. Att vara rädd för herpes är lika irrationellt som att vara rädd för eksem.. Däremot så finns det ett enormt och irrationellt stigma runt herpes, eftersom vi kopplar ihop det med könssjukdomar som faktiskt är farliga. Herpes är inte farligt.

Det är så många som går runt med viruset asymptomatiskt, och då är de ju redan "skyddade" från smittan - man kan inte bli smittad igen om man redan har det. Samma gäller för alla som har munsår - de har också redan smittats och kan därför inte få viruset "där nere" också.
Rättelse: herpes smittar även ibland när det inte finns synliga utslag. Detta kallas för "asymptomatic viral shedding", och inträffar lite då och då men är svårt att ha koll på.

Om man nobbar någon som har herpes, så är chansen stor att nästa person man vill ligga med också bär på viruset. Skillnaden är att den som faktiskt vet att de har herpes är mer safe att ligga med - de vet hur de ska göra för att "skydda" sin partner från smitta. De som springer runt lyckligt ovetande har större chans att sprida smittan, eftersom de inte kan ta till eventuella åtgärder.

...varför man nu ska vara rädd för hudutslag..
Citera
2014-03-16, 20:28
Medlem
Folk skriver att det drabbar dom resten av livet osv osv... Klamydia är väl värre än herpes tillomed ?

Pratade med en läkare för 1 vecka sen sedan och han berättade att det inte var någon som helst fara med herpes. Inga komplikationer alls och han skrev ut recept till en patient som skulle ta 2 tabletter dagligen i 5 dagar sen skulle det ge sig. Och det verkade inte som att det skulle komma tillbaka eller så.

Vart har alla hört att skulle synas och vara en börda hela livet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in